تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848592142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حروف پراکنده اسم اعظم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حروف پراکنده اسم اعظم
اسم اعظم
درباره حروفى كه در آغاز برخى از سوره ها آمده، قرآن پژوهان، دیدگاههاى گوناگونى ارائه كرده اند؛ كه مهمترین آنها عبارتند از: 1. پیام آنها را تنها خدا مى داند یكى از مواردى كه جز فروفرستنده قرآن، كسى از آن آگاه نیست، همین حروف است. در این باره، روایاتى نیز رسیده است؛ براى نمونه: از امیرمؤمنان(ع) نقل كرده اند كه فرمود: «انّ لكلّ كتاب صفوة و صفوة هذاالكتاب حروف التّهجى.» هر كتاب و نوشته اى، فرازهاى برگزیده و برجسته اى دارد، و فرازهاى برگزیده قرآن، حروف آغازین سوره هاى آن است. عدّه اى از قرآن پژوهان نیز گفته اند: خداوند در هر كتاب آسمانى كه فرو فرستاده است، راز و رمزى دارد؛ و راز و رمز پروردگار در برترین كتاب آسمانیش قرآن، همان حروفى است كه در آغاز برخى سوره هاى آن آمده است. برخى همچون سعیدبن جبیر - آن قرآن پژوه نام آور -برآنند كه حروف مقطعه همان حروف پراكنده از اسم اعظم خدا هستند كه اگر كسى بتواند آنها را باهم پیوند دهد و تركیب كند، به اسم اعظم پى خواهد برد؛ امّا ما توانایى این كار شگرف را نداریم. 2. نام سوره هادسته اى دیگر برآنند كه این حروف، رمز و نام سوره هایى است كه با آن حروف آغاز شده است. 3. اشاره به نام یا وصفى از اوصاف خدا به اعتقاد گروهى از دانشمندان، این حروف به نامى از نامهاى خدا یا وصفى از اوصاف جمال و كمال او اشاره دارد؛ براى نمونه: 1. «الم» در آغاز سوره بقره، یعنى «انااللَّه اعلم» (منم خداى دانا). 2. «المر» در آغاز سوره رعد، اشاره به این واقعیت است كه: «انااللَّه اعلم و ارى» (منم خداى دانا و بینا). از ابن عبّاس آورده اند كه درمورد معناى «الم» مى گوید: «الف» بر نام خدا، «لام» بر نام فرشته وحى، و «میم» بر نام بلندآوازه محمّد(ص) پیامبر خدا اشاره دارد. و نیز از حضرت صادق (ع) نقل كرده اند كه در پاسخ پرسشى درباره معنا و مفهوم «الم» فرمود: در این حروف، نمونه هایى از صفات است؛ بعنوان مثال، در «الف» كه در آغاز این حروف است، این اشاره ها موجود است: 1. «الف» آغاز سخن است و خداى نیز آغازگر و آفریدگار هستى. 2. «الف» مستقیم است و بى انحراف؛ و خداى نیز عدل است و سراسر كارهایش عادلانه. 3. «الف» فرد است و تنها؛ و خدا نیز بى نظیر است و یكتا. 4. «الف» به حروف دیگر نمى چسبد، امّا حروف دیگر به آن وصل مى شوند؛ خدا نیز با صفات و ویژگیهایش، از همه پدیده ها ممتاز و جداست، ولى همه پدیده ها به او نیازمندند و پیوسته. 5. «الف» از الفت و انس گرفته شده؛ چرا كه سبب تركیب حروف مى شود، همانگونه كه خدا باعث الفت بندگان و تركیب و تألیف كتاب آفرینش است. 4. حروف پراكنده از اسم اعظم برخى همچون سعیدبن جبیر - آن قرآن پژوه نام آور - برآنند كه این حروف همان حروف پراكنده از اسم اعظم خدا هستند كه اگر كسى بتواند آنها را باهم پیوند دهد و تركیب كند، به اسم اعظم پى خواهد برد؛ امّا ما توانایى این كار شگرف را نداریم. 5. سوگندهاى قرآن عدّه اى گفته اند كه این حروف، سوگندهاى قرآن است و دلیل اینكه خداوند به این حروف سوگند مى خورد، شرافت و برترى آنهاست؛ چرا كه شالوده و پایه سراسر قرآن و دیگر كتابهاى آسمانى، از همین حروف ریخته شده است؛ همچنین نامهاى بلند و جاودانه خدا و وسیله تبادل اندیشه میان بندگان، همه و همه از تركیب همین حروف است. با همین حروف است كه توحید و تقوا و ایمان و اخلاص و ثنا و ستایش پروردگار فراهم مى شود و خداوند به همین حروف سوگند یاد كرده است كه قرآن كتاب آسمانى اوست و او آن را فرو فرستاده است. 6. براى جلب افكار و اندیشه ها پاره اى برآنند كه قرارگرفتن این حروف در آغاز برخى سوره ها با سبك تازه و ویژه خود، براى جلب توجّه و اندیشه ها و به سكوت واداشتن مردم است؛ زیرا شرك گرایان كه خود به سخنان پیامبر (ص) گوش نمى سپردند، با طرح نقشه اى شوم قصد داشتند با ایجاد سر و صدا نگذارند صداى دعوت آن حضرت به گوشها برسد. قرآن این تعصّب كور و نقشه ابلهانه آنان را اینگونه افشا مى كند:  ... لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ(فصلت/26)به این قرآن گوش فرا مدارید و در آن سخن بیهوده بیفكنید؛ شاید كه پیروز شوید. و فروفرستنده قرآن نیز این حروف را كه تازگى داشت، بدینصورت در آغاز برخى سوره ها نازل كرد تا توجّه آنان جلب شود و آیات قرآن به گوششان برسد؛ و از این راه، به دلهاى آنان راه یابد و آنچه به صلاح و نیك بختى آنان است، در دسترسشان باشد. 7. كتابى از همین حروف و سخن آخر اینكه خداى توانا با نزول این حروف در آغاز برخى سوره ها مى خواهد پیام دهد كه: هان اى مردم! كتاب پرشكوهى كه همه شما از آوردن آیه اى بسان آیات آن ناتوانید، از همین حروف پدید آمده است؛ حروفى كه شما با آنها سخن مى گویید. بنابراین، از آنجا كه شما با دراختیارداشتن آنها نمى توانید همانند آن بیاورید، بدانید كه ازجانب خداست و نه ساخته اندیشه بشر. مجمع البیان، ج1تنظیم: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن