تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816931723
مخملباف در نگاه شهید آوینی
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مخملباف در نگاه شهید آوینی نويسنده:محمد آل حبیب اگر سراغ کتاب آئینه جادو نوشته آوینی رفته و نظریات ایشان در مورد شخصیت مخملباف را رصد کنید، خودتان درباره ایشان قضاوت خواهید کرد ...!و باز هم ناگفته نبايد گذاشت كه اگر اسم مخملباف نبود ـ به عنوان فيلمسازي كه اسما وابسته به حزبالله بوده، اما اكنون عملاً در خدمت اهداف ليبراليسم قرار گرفته است ـ اين دو فيلم امكان توليد نمييافتند( سید مرتضی آوینی آينهي جادو(جلد دوم) - مضمون عشق در جشنواره نهم*اگرچه در جشنوارهي امسال بجز دو فيلم محسن مخملباف هيچ فيلم ديگري كه مفسدهانگيز و منافي تقدس و تعفف انسان باشد وجود نداشت، اما در يك نگاه جامع به جشنواره ميتوانستيم بهروشني رويكرد جامعهي سينمايي كشور را به نوعي بيدردي و سخافت، حتي در ادراك و تفهيم معناي عشق، بيابيم.( سید مرتضی آوینی آينهي جادو(جلد دوم) - مضمون عشق در جشنواره نهم*آنچه كه به آنان اين جرأت را بخشيده يكي تفرقهي حاكم در ميان ماست و ديگر، وجود افرادي چون مخملباف كه به حريمهايي كه روزي به آن اعتقاد داشتهاند وفادار نماندهاند.( سید مرتضی آوینی آينهي جادو(جلد دوم) - مضمون عشق در جشنواره نهم*با اينهمه، پيشقراولان ايجاد آن فضاي مغشوشي كه امكان ازالهي هويت از انقلاب را رفتهرفته فراهم كند بايد افرادي باشند ظاهراً منتسب به خود انقلاب و باطناً پيوسته با دشمن. محسن مخملباف يكي از بهترين كساني بود كه ميتوانست اين وظيفه را بر عهده بگيرد؛ سياهانديشي و عصبيت او سالها بود كه خود را در فيلمهايش به ظهور رسانده و گرگها را در كمين او نشانده بود.يك تحليل درست از جلوههاي تحولات فكري او در فيلمهايش ميتوانست بهخوبي نشان دهد كه مخملباف خودش نيز به همان دور باطلي گرفتار آمده است كه «بايسيكلران» در آن ركاب ميزد و به مقصد نميرسيد. ديگر پرسوناژهاي او نيز به مقصد نرسيدند، نه دستفروش، نه حاجي و نه ديگران..( سید مرتضی آوینی آينهي جادو(جلد دوم) - مضمون عشق در جشنواره نهم*فيلم «دستفروش» ـ آينهي نابهخود مخملباف ـ نشان ميداد كه ديگر ميان او و تفكر ديني هيچ پيوندي نمانده است و هرچه هست به تلنگري فرو خواهد ريخت و آقاي مخملباف نيز در پرتگاهي خواهد افتاد كه بسياري ديگر فرو غلطيده بودند. و البته در عمق اين پرتگاه، آغوشي شيطاني هم باز است كه بازماندگان از قافلهي حق را ميبلعد. آنچه كه باعث ميشد تا ما عليرغم آگاهيمان از تحولات فكري و دروني او سكوت كنيم همان ملاحظاتي بود كه امروز ما را وا داشته است تا با تفكر او به مقابله برخيزيم.) سید مرتضی آوینی آينهي جادو(جلد دوم) - مضمون عشق در جشنواره نهم*مخالفان سياسي داخلي و خارجي، اين كارگردان را به عنوان «يك فرد حزباللهي كه از عقايد خويش برگشته است» ميشناسند و به همين دليل در هنگام نمايش فيلمهاي او، درست در نقاطي كه نيشي سياسي به نظام ميزند، تماشاگران جشنوارهاي هم كف ميزنند....سید مرتضی آوینی آينهي جادو(جلد دوم) - سينماي ايران در (دهمين) جشنوارهي فجر*مسئلهي مخملباف از «دستفروش»به بعد، فقر و عدالت بوده است بيآنكه جواب را پيدا كند، و آدمي مثل او هرگز به جواب نخواهد رسيد. شكاك است، اما اين شك را مقدمهي رسيدن به يقين و بعد هم قطعيت و قاطعيت قرار نميدهد. فقط شك ميكند و ديگران را به شك مياندازد و بعد هم رهايشان ميكند، چرا كه خودش هم به جواب نرسيده است. ....سید مرتضی آوینی آينهي جادو(جلد دوم) - يادداشتهاي يك تماشاگر حرفهاي*وقتي كه به سينماي مخملباف ميروي بايد قبول كني كه يك ساعت و نيم از زندگيات را در يك فضاي آكنده از بدخلقي، عصبانيت، ظاهرگرايي، ترديد، نيهيليسم مزمنِ بدخيم، سياهانديشي، سرگرداني و عوامفريبي سر كني. اشكال كار اينجاست كه وقتي كسي به اينجا ميرسد باز هم هيچچيز مانع از آن نيست كه امكانات سينما در اختيارش قرار بگيرد و فيلم بسازد، فيلم اكران عمومي پيدا كند و آدمهاي بسياري فيلم را تماشا كنند و بيماريهاي فيلمساز به آن كساني كه آمادگي دارند سرايت كند و مگر نه اينكه آقاي مخملباف خودشان بارها گفته بودند كه فيلم، كارگردان را لو ميدهد؟...سید مرتضی آوینی آينهي جادو(جلد دوم) - يادداشتهاي يك تماشاگر حرفهاي*از فيلم «دستفروش» به بعد، مخملباف فيلم را وسيلهي «شعار دادن» ساخت و بهبه و چهچههاي جناح روشنفكران نيز اجازه نداد كه او به حقيقت كاري كه انجام ميدهد واقف شود. اين معروفيت و هياهو، نوعي ورم بود كه بالأخره ميخوابيد. جايي كه ورم ميكند، بادكنكي كه باد ميشود، ظاهراً چاق ميشود و رشد ميكند، غافل از آنكه در درون چيزي جز باد ندارد و بالأخره خواهد تركيد. از همان موقع همهي ما نگران او بوديم، اما فضاي آشفتهي ژورناليسم و انتلكتوئليسم اجازه نميداد كه واقعيت را درك كند...سید مرتضی آوینی آينهي جادو(جلد دوم) - يادداشتهاي يك تماشاگر حرفهاي*كسي كه بر سر عدالت مشكل دارد بايد بداند كه پاي عقل او در مسئلهي جبر و اختيار ميلنگد؛ بگذريم از آنكه اصلاً جاي مباحثه و حل مسائل فلسفي در سينما نيست. كسي تا به قطعيت نرسيده است نبايد فيلم بسازد و اگر هم فيلم ميسازد تا طرح مسئله كند، بايد داستاني را طراحي كند كه در طول آن، در متن وقايع و ارتباط ميان افراد، اين مسئله وجود پيدا كند. از زبان قاضي فيلم «نوبت عاشقي» ميشنويم كه: «قضاوت به درد كسي ميخورد كه به نتايج عمل مجرم فكر ميكند نه به دلايلش.» و درست خود آقاي مخملباف هم به همين درد مبتلاست....سید مرتضی آوینی آينهي جادو(جلد دوم) - يادداشتهاي يك تماشاگر حرفهاي*در جامعهاي كه «جبر موقعيت و شرايط» بسياري از جوانان كشور را وا داشت تا خود را براي آزادي فدا كنند، «جبر همان موقعيت و شرايط» بچه مسلمان ديگري را هم وا داشت تا خط بطلان بر هرچه داشت بكشد و در صف اصحاب هربرت ماركوزو پوپر از ليبراليسم جنسي دفاع كند! به راستي از «جبر محيط» چه كارها كه برنميآيد!...سید مرتضی آوینی آينهي جادو(جلد دوم) - يادداشتهاي يك تماشاگر حرفهاي*آقاي مخملباف! شما متعلق به قشري از جامعهي ايران هستيد كه هرگز روشنفكر نخواهيد شد. شما اگر بخواهيد اداي روشنفكرها را در بياوريد فيلمي مثل «شبهاي زايندهرود» ميسازيد كه يك فيلمفارسي است و هر پلان فيلم داد ميزند كه سازندهي فيلم از روشنفكري و مراتب و لوازم آن بيخبر است و فقط راهگم كردهاي حيران است. فيلم روشنفكري، «پردهي آخر» است با ساختي در كمال مهارت. فيلم روشنفكري، فيلم «نقش عشق» است. فيلم روشنفكري خودش داد ميزند كه فيلمسازش متعلق به بورژوازي اشرافمنش علمزده و غربزدهي ايراني است. شما فيلمفارسي ميسازيد و از «دستفروش» به بعد، فقط شعار دادهايد....سید مرتضی آوینی آينهي جادو(جلد دوم) - يادداشتهاي يك تماشاگر حرفهاي*آقاي مخملباف هنوز در مرحلهي «شك» است و خلاف آنچه وانمود ميشود هيچچيز براي گفتن ندارد. فيلم ساختن براي او نوعي اظهار وجود است و هيچ غايت ديگري را در نظر ندارد. خانهتكاني هم نكرده است و فقط در شك خويش عميقتر و عميقتر شده است، اما باز هم حاضر به اعتراف به اين حقيقت، لااقل در نزد خويش نيست. او بايد روي به صداقت بياورد تا نجات يابد....سید مرتضی آوینی آينهي جادو(جلد دوم) - يادداشتهاي يك تماشاگر حرفهاي*انسان در فيلمهاي مخملباف موجودي بيهويت، سرگشته، كور و حيوانصفت است و ميان پرسوناژهاي او با زندگي واقعي هيچ نسبتي نيست. او همه چيز را براي دستيابي به مطامعي خاص، آنسان كه خود ميخواهد شكل ميدهد، اما از آنجا كه هنوز خود به قطعيت نرسيده است، فيلمهايش نيز تجسم شكاكيت بيانتهاي او هستند...سید مرتضی آوینی آينهي جادو(جلد دوم) - يادداشتهاي يك تماشاگر حرفهايمنبع:سایت رهوا/س
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 446]
صفحات پیشنهادی
مخملباف در نگاه شهید آوینی
مخملباف در نگاه شهید آوینی نويسنده:محمد آل حبیب اگر سراغ کتاب آئینه جادو نوشته آوینی رفته و نظریات ایشان در مورد شخصیت مخملباف را رصد کنید، خودتان درباره ...
مخملباف در نگاه شهید آوینی نويسنده:محمد آل حبیب اگر سراغ کتاب آئینه جادو نوشته آوینی رفته و نظریات ایشان در مورد شخصیت مخملباف را رصد کنید، خودتان درباره ...
ناگفتهها و گفتههای جشنواره فیلم امسال
مخملباف در نگاه شهید آوینی و باز هم ناگفته نبايد گذاشت كه اگر اسم مخملباف نبود ـ به عنوان فيلمسازي كه اسما ... مضمون عشق در جشنواره نهم*اگرچه در جشنوارهي امسال بجز ...
مخملباف در نگاه شهید آوینی و باز هم ناگفته نبايد گذاشت كه اگر اسم مخملباف نبود ـ به عنوان فيلمسازي كه اسما ... مضمون عشق در جشنواره نهم*اگرچه در جشنوارهي امسال بجز ...
بازماندگان از رقابت جشنواره فیلم فجر
درام خانوادگی «پروفسور و معادله محبوبش» در جشنواره فیلم فجر ... ادامه رقابت برای خرید سرمایهگذاری نیرو ... مخملباف در نگاه شهید آوینی سید مرتضی آوینی آينهي ...
درام خانوادگی «پروفسور و معادله محبوبش» در جشنواره فیلم فجر ... ادامه رقابت برای خرید سرمایهگذاری نیرو ... مخملباف در نگاه شهید آوینی سید مرتضی آوینی آينهي ...
آینه جادو جلد دوم
ديدگاه شهيد آويني در مورد مخملباف برگرفته از كتاب آينه جادو(جلد دوم) از سيد مرتضي آويني - مضمون عشق در جشنواره نهم * اگرچه در جشنواره امسال به جز دو فيلم محسن ...
ديدگاه شهيد آويني در مورد مخملباف برگرفته از كتاب آينه جادو(جلد دوم) از سيد مرتضي آويني - مضمون عشق در جشنواره نهم * اگرچه در جشنواره امسال به جز دو فيلم محسن ...
حمله دهنمکی به مخملباف و روشنفکران
حمله دهنمکی به مخملباف و روشنفکران-فرهنگ > چهرهها - شبکه ایران نوشت: مسعود ... قرار دادند، از شهید آوینی یاد کرد که زودتر از بسیاری از منتقدان، ماهیت واقعی مخملباف را ... پرهیز از نگاه مستقیمکتابی هست که سی فیلم دنیا را به عنوان آثاردربردارنده ...
حمله دهنمکی به مخملباف و روشنفکران-فرهنگ > چهرهها - شبکه ایران نوشت: مسعود ... قرار دادند، از شهید آوینی یاد کرد که زودتر از بسیاری از منتقدان، ماهیت واقعی مخملباف را ... پرهیز از نگاه مستقیمکتابی هست که سی فیلم دنیا را به عنوان آثاردربردارنده ...
شاخه گل
رز معطر: بدين معني است كه عشق در نگاه اول بهوجود آمده است.رز صورتي: رز صورتي كمرنگ به معني ... مخملباف در نگاه شهید آوینی · رو ش های پیشگیری از خسارت آفات ...
رز معطر: بدين معني است كه عشق در نگاه اول بهوجود آمده است.رز صورتي: رز صورتي كمرنگ به معني ... مخملباف در نگاه شهید آوینی · رو ش های پیشگیری از خسارت آفات ...
تفاوت سینمای دفاع مقدس با سینمای جنگ
اما از همان آغاز جنگ نیز شهید آوینی با فیلمسازی مستند در جنگ تحمیلی سینمای حنگ .... نوع نگاه مادی و یا ماورایی فیلمساز است که درفیلم عروسی خوبان (محسن مخملباف) ...
اما از همان آغاز جنگ نیز شهید آوینی با فیلمسازی مستند در جنگ تحمیلی سینمای حنگ .... نوع نگاه مادی و یا ماورایی فیلمساز است که درفیلم عروسی خوبان (محسن مخملباف) ...
مجیدی: ژورنالیستی نگاه نمیکنم
مجیدی: ژورنالیستی نگاه نمیکنم-مجید مجیدی: سعی كردم ژورنالیستی نگاه ... وی از همكاریاش با مخملباف، ملاقلیپور، هنرمند تحت عنوان حوزه اندیشه هنر اسلامی در آن سالها یاد كرد ... وی افزود: خدا بیامرزد "شهید آوینی را، او كسی بود كه حق بزرگی برگردن من دارد، ...
مجیدی: ژورنالیستی نگاه نمیکنم-مجید مجیدی: سعی كردم ژورنالیستی نگاه ... وی از همكاریاش با مخملباف، ملاقلیپور، هنرمند تحت عنوان حوزه اندیشه هنر اسلامی در آن سالها یاد كرد ... وی افزود: خدا بیامرزد "شهید آوینی را، او كسی بود كه حق بزرگی برگردن من دارد، ...
فيلمسازي براي من نوعي بيان حديث نفس است
... پاسخگویی او به مخملباف در «وصل خوبان» مطرح شده بود اظهار كرد: در فیلم «وصل ... پرداختن به جنوب به سمت شمال نگاه كردند و من فیلمسازانی كه بهجای جنوب، شمال را مورد ... كرد و از شهید آوینی به عنوان تنها كسی كه میتوانسته به او انگیزه و قدرت كار بدهد، ...
... پاسخگویی او به مخملباف در «وصل خوبان» مطرح شده بود اظهار كرد: در فیلم «وصل ... پرداختن به جنوب به سمت شمال نگاه كردند و من فیلمسازانی كه بهجای جنوب، شمال را مورد ... كرد و از شهید آوینی به عنوان تنها كسی كه میتوانسته به او انگیزه و قدرت كار بدهد، ...
دزدان دریایی سومالی(4) : ریشه کار کجاست؟
گوستاوو كارواليو از محققان سازمان «شاهد جهاني» در لندن مي گويد: «به هر صورتي كه نگاه كنيم، اين ميزان بسيار عظيم و قابل توجه است. ..... مخملباف در نگاه شهید آوینی ...
گوستاوو كارواليو از محققان سازمان «شاهد جهاني» در لندن مي گويد: «به هر صورتي كه نگاه كنيم، اين ميزان بسيار عظيم و قابل توجه است. ..... مخملباف در نگاه شهید آوینی ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها