واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
با بيمار چگونه رفتار كنيم؟ نويسنده:آيه الله حاج سيد محمد تقى مدرسى احاديث شريف: 1 - امام صادقعليه السلام فرمود:"أي مؤمن عاد مؤمناً في اللَّه عزّ وجلّ في مرضه وكّل اللَّه به ملكاً منالعوّاد يعوده في قبره ويستغفر له إلى يوم القيامة"(39)."هر مؤمنى كه مؤمن بيمارى را براى خدا عيادت كند، خداوند فرشتهاى را موظف مىسازد كه او را در قبرش عيادت كند و تا روز قيامت براى او آمرزش بطلبد."2 - امير المؤمنينعليه السلام فرمود:"ضمنت لستّة الجنة منهم رجل خرج يعود مريضاً فمات فلهالجنة"(40)."براى شش كس بهشت تضمين شده است، از جمله آنها مردىاست كه به منظور عيادت بيمارى از منزل خارج شده و در راه مردهاست. اين مرد وارد بهشت مىشود."3 - امام موسى بن جعفر از پدرانشعليه السلام از پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله نقلفرمود:"يعيّر اللَّه عزّوجلّ عبداً من عباده يوم القيامة فيقول: عبدي ما منعكإذا مرضت أن تعودني؟ فيقول: سبحانك سبحانك أنت ربّ العباد، لاتمرض و لا تألم، فيقول: مرض اخوك المؤمن فلم تعده، وعزّتيوجلالي ولو عدته لوجدتني عنده ثمّ لتكفّلت بحوائجك فقضيتها لكوذلك من كرامة عبدي المؤمن وأنا الرحمن الرحيم"(41)."خداوند در روز قيامت، بندهاى از بندگانش را نكوهش مىكندومىگويد: بنده من! چه مانع شد از اينكه مرا عيادت كنى وقتى كه بيمار شدم؟ آن بنده در پاسخ عرض مىكند: خداوندا ! تو پاك و منزه هستى، تو پروردگار بندگان هستى، بيمار نمىشوى، درد و مرض ندارى. خداوند مىفرمايد: برادر مؤمن تو بيمار شد و تو از آن عيادت نكردى. سوگند به عزت و جلالم اگر او را عيادت مىكردى ، مرا همدر نزد او مىيافتى و سپس من هم نيازمنديهاى تو را برآورده مىساختم و اين از كرامتهاى بنده مؤمن من است و من خداى بخشاينده و مهربان هستم."4 - امام صادقعليه السلام فرمود:أيّما مؤمن عاد مؤمناً مريضاً حين يصبح ، شيّعه سبعون ألف ملك، فإذا قعد غمرته الرحمة واستغفروا له حتى يمسي، وإن عاده مساءً كان له مثل ذلك حتى يصبح"(42)."هر مؤمنى اگر مؤمن بيمارى را در اوّل صبح عيادت كند ، هفتاد هزار فرشته او را مشايعت مىكنند و زمانى كه در نزد او نشست ،رحمت الهى وجود او را فرا مىگيرد و فرشتگان الهى براى او آمرزشمىطلبند تا شب فرا رسد و اگر در شب عيادت كند باز هم همينحالت براى او خواهد بود تا صبح شود."5 - عيسى بن عبداللَّه قمى در حديثى مىگويد؛ از امام صادقعليه السلامشنيدم كه مىگفت:ثلاثة دعوتهم مستجابة: الحاج، والغازي، والمريض فلا تغيظوه ولا تضجروه"(43)."دعاى سه نفر اجابت مىشود: حاجى، جنگجو (مجاهد) و بيمار، پس بيمار را خشمگين نسازيد و خسته و رنجيده نگردانيد."6 - امام صادقعليه السلام فرمود:"لا عيادة في وجع العين، ولا تكون عيادة في أقل من ثلاثة أيام، فإذا وجبت فيوم ويوم لا، فإذا طالت العلّة ترك المريض وعياله"(44)."چشم دردى عيادت ندارد، و در بيمارى كمتر از سه روز همعيادت لازم نيست و زمانى كه عيادت لازم باشد بايد يكروز در ميانانجام شود و اگر بيمارى طول كشيد، بيمار به خانوادهاش واگذاشتهشود."7 - ابو حمزه ثمالى از امام باقرعليه السلام نقل مىكند:"قال أمير المؤمنينعليه السلام: من أصابه ألم في جسده فليعوّذ نفسه وليقل: "أعوذ بعزّة اللَّه من قدرته على الأشياء، اُعيذ نفسي بجبّارالسماء، اُعيذ نفسي بمن لا يضرّ مع اسمه سمّ ولا داء، اُعيذ نفسيبالذي اسمه بركة و شفاء.." فإذا قال ذلك لم يضرّه ألم ولا داء"(45)."حضرت علىعليه السلام فرمود: كسى كه به بدنش دردى برسد بايدخود را تعويذ (در پناه خدا) كند و بگويد: "اعوذ بعزةّ اللَّه من قدرتهعلى الاشياء، اُعيذ نفسى بجبار السماء، اُعيذ نفسى بمن لا يضر معاسمه سم و لاداء، اُعيذ نفسى بالذى اسمه بركة و شفاء" وقتى ايندعا را بخواند، هيچ درد و المى به او آسيب نمىرساند."8 - امام صادقعليه السلام فرمود:"ما اشتكى أحد من المؤمنين شكاية قطّ فقال بإخلاص نيّة ومسحموضع العلّه ويقول: وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَوَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَاراً إلّا عوفي من تلك العلّة أيّة علّة كانت،ومصداق ذلك في الآية حيث يقول: شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ"(46)."هيچ مؤمنى نيست كه از بيمارى و درد در رنج باشد، و موضعدرد را با دست مسح كرده و با اخلاص نيت اين آيه را بخواند:)وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّاخَسَاراً(47)) مگر اينكه از آن بيمارى، شفا مىيابد، هر بيمارىاى كه باشد، زيرا در اين آيه خداوند مىفرمايد: شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ."9 - امام صادقعليه السلام فرمود:"تمام العيادة للمريض أن تضع يدك على ذراعه، وتعجّل القيام منعنده، فإنّ عيادة النوكى أشدّ على المريض من وجعه"(48)."عيادت كامل بيمار اين است كه دست روى بازوى او بگذارىوهرچه زودتر از نزد او بلند شوى زيرا عيادت افراد احمق ، براى بيمار از دردش ، سختتر و غير قابل تحملتر است."10 - أبو زيد از يكى از دوستان جعفر بن محمدعليه السلام نقل مىكند:"مرض بعض مواليه فخرجنا إليه نعوده و نحن عدّة من موالي جعفر، فاستقبلنا جعفر فى بعض الطريق فقال لنا: أين تريدون؟ فقلنا: نريد فلاناً نعوده ، فقال لنا: قفوا ، فوقفنا. فقال: مع أحدكم تفاحة أو سفرجلة أو أترجة أو ملعقة من طيب أو قطعة من عود بخور؟ فقلنا: ما معنا شيءمن هذا؟ فقال: أما تعلمون أن المريض يستريح إلى كلّ ما اُدخل بهعليه"(49)."يكى از دوستان امام صادقعليه السلام بيمار شده بود و ما كه با عدهاىاز دوستان آن حضرت بوديم و به منظور عيادت آن شخص بيمار ازمنزل خارج شديم و در مسير راه با امام صادقعليه السلام برخورديم. او به ماگفت كجا مىرويد؟ گفتيم: نزد فلانى براى عيادت او مىرويم. فرمود: بايستيد پس ما ايستاديم گفت: آيا يكى از شما با خود سيبى ياگلابى يا بالنگى يا يك قاشق عطر يا قطعهاى از عود بخور به همراهداريد؟ گفتيم: چيزى نداريم. فرمود: آيا نمىدانيد كه شخص مريضاز هر چيزى كه براى او برده شود خوشحال مىشود؟"11 - امام صادقعليه السلام از پدارنشعليه السلام از پيامبر خداصلى الله عليه وآله در حديثمناهى نقل فرمود:"ومن كفى ضريراً حاجته من حوائج الدنيا ومشى له فيها حتىيقضي اللَّه له حاجته أعطاه اللَّه براءة من النفاق وبراءة من النار وقضى لهسبعين حاجة من حوائج الدنيا، ولا يزال يخوض في رحمة اللَّه حتىيرجع، ومن سعى لمريض في حاجة قضاها أو لم يقضها خرج من ذنوبهكيوم ولدته اُمّه. فقال رجل من الأنصار: بأبي أنت واُمّي يا رسول اللَّه،فإن كان المريض من أهل بيته أوَليس أعظم أجراً إذا سعى في حاجة أهلبيته؟ قال: نعم"(50)."كسى كه حاجتى از حوائج شخص نابينا يا زيان ديدهاى را برآورده كند و براى رفع حاجت او تلاش كند خداوند هم نياز او رابرآورده سازد، خدا براى او برائتى از نفاق و برائتى از آتش جهنم رامىبخشد و هفتاد حاجت دنيايى او را برآورده مىگرداند و همچناندر رحمت الهى غوطهور خواهد شد تا اينكه برگردد. و كسى كه براىرفع نياز بيمارى كوشش و تلاش كند چه برآورده گردد و يا نتواند، ازگناهان خود مانند روزى كه از مادر متولد شده ، پاك خواهد شد. مردى از انصار پرسيد، اى رسول خدا پدر و مادرم به فدايت اگرمريض از اهل بيت آن شخص باشد آيا پاداش او بيشتر خواهد بود؟ فرمود: بلى."12 - على بن جعفر در كتابش از برادرش امام موسىعليه السلام نقل مىكند:"سألته عن الوباء يقع في الأرض هل يصلح للرجل أن يهرب منه؟ قال: يهرب منه ما لم يقع في مسجده الذي يصلّى فيه، فإذا وقع في أهلمسجده الذي يصلّى فيه فلا يصلح له الهرب منه"(51)."از او درباره وبا پرسيدم كه آيا براى مرد شايسته است كه از آن فرار كند؟ فرمود: فرار كند تا زمانى كه در مسجدى كه در آن نمازمىخواند ، سرايت نكرده باشد. پس اگر در ميان اهالى مسجدى كه اودر آن نماز مىخواند سرايت كرده باشد ، شايسته نيست كه فراركند."13 - على بن ابوحمزه از امام ابوابراهيم عليه السلام نقل مىكند:قلت له: جعلنا فداك ، ما وجدتم عندكم للحمى دواء؟ قال: ما وجدنا لها عندنا دواء إلّا الدعاء والماء البارد"(52)."به حضرت گفتم: فدايت شوم آيا براى تب، دوايى نيافتهايد؟ فرمود: ما براى تب، دوايى جز دعا و آب سرد نيافتيم."14 - ابو اسامه شحام مىگويد؛ از امام صادقعليه السلام شنيدم كه مىگفت:"ما اختار جدّنا رسول اللَّهصلى الله عليه وآله للحمى إلّا وزن عشرة دراهم سكر بماء بارد على الريق"(53)."جدّ ما پيامبر خدا صلى الله عليه وآله براى درمان تب ، تنها به وزن ده درهم شكر با آب سرد ، بصورت ناشتا ميل مىفرمود."15 - امام موسى بن جعفرعليه السلام درباره مردى كه به آن حضرتشكايت كرد و گفت: من ده نفر عيال دارم كه همه آنها بيمار هستند چهكار كنم؟ فرمود:"داوهم بالصدقة فليس شيء أسرع إجابة من الصدقة ولا أجدىمنفعة للمريض من الصدقة"(54)." آنان را با صدقه مداوا كن، زيرا هيچ چيز از صدقه زودتر اجابتنمىشود و سودمندتر از صدقه براى بيمار چيزى نيست."منبع:آداب بيمارى و احكام وفات
#پزشکی#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 397]