محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845986728
نگاهی اجمالی به رسانه و ارتباطات(1)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نگاهی اجمالی به رسانه و ارتباطات(1) هر چند جمع لاتین این كلمه، یعنی مدیا در استفاده روزمره ای كه از این واژه در انگلیسی می شود، بخوبی به عنوان یك اسم مفرد جا افتاده است .یك رسانه مدیوم عبارتند است از ؛ هر ابزاری برای برقراری ارتباطات. رسانه حامل یا واسط پیام است .بدین ترتیب واسط در انگلیسی “مدیوم” هم رسانه و هم واسط معنی می دهد و در متن اصلی هم همین لغت به هر دو معنی به كار رفته است . استفاده از واژه رسانه به این معنی است ،كه كاربرد درست آن به شمار می رود .تلفن ،رایو،فیلم و تلویزیون (نقاشی یا مجسمه سازی به كنار)همراه با چاپ و صدای انسان همگی بطور هم ارز واسط به شمار می روند . كتب مردم را ،آن گونه كه اضهار می دارند ،از خود بی خود می كنند ،آنها را به خنده و گریه وا می دارند ،مردم در آنها گم می شوند و جذب آنها می گردند.با این وضعیت ،چقدر احتمال دارد كه این مسئله در مورد فیلم و تلویزیون نیز صدق كند.این دو ادعا دارند كه بیان را آنگونه “طبیعی می سازند” كه همچون خود طبیعت به نظر می آیند .در فیلم ،در سینما ،چهره ها و صورتها ،چشم اندازها و حركات ،آنگونه در چشم جلوه می كنند ،كه گویی همه آنها زندگی واقعی هستند.اما البته ما تنها به خاطر انزوا در تاریكی نیست كه چنین می كنیم، بلكه همچنین دامنه وسیعی از جلوه های سینمایی ،بر اساس اهداف و نیات فیلم ساز به شیوه دیدن تصاویر توسط ما سازمان می دهند .این وضع همچنین در مورد تلویزیون و حتی در بین جمعیت شاد و مسرور اطاق نشیمن نیز صدق می كند : تلویزیون محل قدرتی است برای گروه های تولید ،و در ورای آنها شركتهای بزرگی كه به منظور دستیابی به پول و نفوذی كه پول به همراه خواهد آورد ،به خرید توجه میلیونها نفر می پردازند.اینها تنها معدودی از فشارهایی هستند كه در حول و حوش چهارچوب آنچه ما می شنویم و تماشا می كنیم به واژه واسط بودن چنین سنگینی می دهند. وقتی ما در حال تماشای تلویزیون یا جواب دادن به تلفن هستیم ،روابط تولیدی مستقیماً وارد اطاق نشیمن ما می شوند .واژه “تل”خود لغتی است یونانی ،به معنی دور،و اندازه گیری دوری بین واسط(یا رسانه -مترجم) و پیام است كه موضوع مورد بحث نظریه رسانه هاست. تاریخچه رسانه ها : در نیمه قرن دوم نوزدهم ،بتدریج خود چاپ ،ابتدا تحت سیطره ارتباطات الكتریكی و سپس ارتباطات الكترونیكی قرار گرفت.در تاریخ رسانه ها و جنبش سه مرحله ای آنها :الفبا -چاپ-صفحات تصویر این سومین گسستگی اساسی به شمار می رود.درك حیاتی بودن این تغییر مستلزم سیاحتی كوتاه در حوزه ارتباطات و فعالیتهای حیرت آور آن است ،حوزه ای كه بخشی از انقلاب صنعتی اواخر قرن نوزدهم را تشكیل می دهد.در سال ۱۹۰۰ ،تلگراف ،تلفن ،دوربین ،رادیو و اولین ابزارهای راهگشای تلویزیون الترونیك همگی كم و بیش پا گرفته و آن طور كه انسان می تواند انتظار داشته باشد ،به شدت از پیوستگی دورنی برخوردار بوردند .این امری بالنسبه شناخته شده است كه پیدایش دوربین با بخش مركزی این تاریخ را تشكیل می دهد .در سال ۱۸۰۰ ،هامفری دیوی با فكر « نگارش بوسیله نور » ،سر و كله می زد، و نمایش تصاویر دوار مناظر را بر روی پرده ،از طریق یك نظام متشكل اط آینه ها در یك رصد خانه تاریك،معروف به اطاق تاریك جعبه عكاسی ،الگو و قالب ،لازم برای سبك مشهور نقاشی مناظر شهری را ،كه كانالتوی نقاش مشهورترین استاد اولیه آنها به شمار می رود،فراهم آورد. مشكل این نبود كه لنزی ،قادر به نمایش تصویر بر روی پرده ساخته شود،بلكه مشكل این بود كه تصویر بر روی سشسطحی كه به نحو مناسب پذیرای آن باشد،تثبیت گردد.در ۱۸۳۹ داگر،این مشكل را حل كرده بود و عكس به ویژگی آشنایی در اطاقهای نشیمن دوره ویكتوریا ،و كار هنری رایج فرهنگ عامه جامعه صنعتی تبدیل شد. تحولات مشكلتر ولی به همان اندازه ذی ربط و شگرف در عرصه تلگراف التكریكی روی دادند -حل این معما كه چگونه به طور همزمان پیامهایی برای مسافات دور فرستاده شود .خود الكتریسته ،از ابتدای قرت هجدهم ،در مركز علوم طبیعی (و بدین خاطر تغییرات فن شناسی)قرار داشت.در اوایل ۱۷۷۴ یك فرانسوی به نام لزاژ این تحقیقات را به سمت ارسال علامات بوسیله ضربه های گسیخته ای در طول یك سیم ،سوق داده بود و به اتفاق دیگران به تعمق در مورد شیوه های ثبت این ضربه ها ،در فواصل مناسب ،بر روی قطعات كاغذ پرداخته بود.در ۱۸۲۵ با نمایش كاركرد عقربه های مغناطیسی توسط یك انگلیسی به نام استرجن ،ساموئل مورس ،در آن طرف اقیانوس اطلس ،در وضعیتی قرار گرفت كه بتواند به ابداع رمز ارتباطی مشهور خود بپردازد ،تا به وسیله آن بتوان پیامهای قابل خواندن را ،در قالب الفبایی تماماَ متشكل از ضربه های بلند و كوتاه ارسال نمود.در بتدا برد این پیامها بیست مایل بود اما مورس و شركت وابسته اش به اختراع یك تقویت كننده پیام مبادرت كردند،كه برد دیگری به پیام بخشید ،تا آنجا كه واشنگتن توانست با بالتیمور تماس بگیرد. بررسی اثرات آسیب شناختی تلویزیون بر جامعه و خانواده: « تلویزیون خطری اساسی برای دموكراسی و آزادی است » پژوهش های علمی و آماری نشان می دهد كه تماشای مستمر تلویزیون ،قدرت انسجام فكر و اندیشه منطقی را از میان می برد .(بورستین) دنیای نقش بسته در صفحه تلویزیون ،دنیایی است دست دوم ،پرداخته شده و اغلب مخدوش ،تصویری كه تلویزیون از جهان خارج به ذهن ما منتقل می كند ،با وافعیت خارجی یكسان نیست.این تصویر،انسان فعال و متفكر را به تماشا چی منفعل و راكد تبدیل می كند ،سرعت انتقال را از بین می برد ،عكس العمل دفاعی و دماغی بدن را در برخورد با اطلاعات ،تضعیف می سازد و ایدز فرهنگی را نصیب انسان و جامعه می نماید.بنا بر این می توان در یك جمله گفت كه بهره گیری پیوسته از تلویزیون موجب تغییر و دگرگونی در ادراكات و دریافتهای انسانی می شود . واژهٔ «اجتماع» ،حضور افراد جامعه در مكانی خاص را به ذهن متبادر می كند در حالیكه كه «اجتماع» تلویزیون را افرادی تشكیل می دهند كه دور از یكدیگر و خارج از محدوده دید یكدیگر قرار دارند. جوانان امروز كه با تلویزیون بزرگ شده اند زمانی كه ناچار می شوند در یك اجنماع واقعی ـ ونه تلویزیونیـشركت كنند ،غالباَ نمی دانند چگونه رفتار كنند.دیدن رویدادهای اجتماعی از صفحه تلویزیون معیاری،به آنان عرضه نكرده است ،كه بر اساس آن صبر و تمركز آرامش ،استماع سخنان موافق و مخالف ،سكوت و یا حتی طریقه نشستن و لباس پوشیدن را در محافل و مجامع عمومی رعایت كنند.تلویزیون ابزار انتقال علم و دانش نیست،بلكه وسیله ای است برای اطلاع رسانی ،دانش و علم مقوله ای است دارای ارزش و اعتبار پایدار و تاثیر درازمدت، در حالی كه به ندرت دانش نوین را جایگزین دانسته ها و آموخته های قبلی خود می كنیم و بر اندوخته های پیشین می افزاییم.اما در مورد داده ها و اطلاعات ،وضع به گونه ای دیگر است.نو بودن و جالب بودن و چند بعدی بودن یك اطلاع یا یك داده باعث می شود كه اطلاع و داده قبلی از ارزش و اعتبار ساقط شده و جای خود را به اطلاعات جدید بسپارد .در حالیكه «نو بودن» بر ارزش علمی مطلبی نمی افزاید ؛درست بر عكس ،ملاك ارزیابی یك خبر به حساب می آید. نكته با اهمیت دیگر این كه هر آنچه تلویزیون ارائه می دهد همزمان برای همه ارائه می شود .گروه بندی و طبقات اجتماعی و سنین متفاوت بینندگان و تفاوتهای درك و شعور سلیقه انسانها در شكل و محتوای برنامه ها تاثیری نداردو به علت این كه برنامه های تصویری اغلب باید عامه پیند و همگانی باشند،فاصله و مرز میان عالم و جاهل و دارندگان فرهنگ و شعور برتر با افرادی عامی از میان برداشته می شود،در حالی كه كتاب و كتابخوانی بر دانش و قدرت فهم اطلاعات افراد می افزاید. همچنین تلویزیون برداشت و استتنباط ما را از«واقعیتها» مخدوش می سازد .هر واقعه و هر ماجرایی امروزه دو بار رخ می دهد :یك بار در عالم واقع و بار دیگر بر روی صحنه تلویزیون ،صرفنظر از وجوه اختلافاتی كه میان تبیین این ماجرا در عالم واقع و در عالم تلویزیون وجود دارد ،همسن دوگانگی معنا ،اثرات بی شماری بر ذهن و اندیشه و عواطف ما می گذارد . از آنجاییكه امكان بیان عقیده در تلویزیون برای همه انسان ها فراهم نیست .افرادی كه عقاید و نظر آنان خلاف آن چیزی است كه مجری و سردمداران تلویزیون در سر دارند ،چگونه می توانند از این وسیله برای بیان آزادنه عقاید و آرای خود بهره گیرند.همین جا یك تبعیض بزرگ میان گردانندگان تلویزیون به عنوان مهمترین پیام آور و قوی ترین وسیله ارتباط جمعی و دیگران به عنوان مخاطبان رخ می نماید و از همین رو پوپر ،تلویزون را خطر بزرگی بر سر راه آزادی و دموكراسی می داند . امروزه تاثیرات گوناگون رسانهای ارتباط جمعی موضوع مباحث گسترده ای است كه در حال حاضر در اغلب كشورهای صنعتی جهان جریان دارد . بدون تردید تغییر و تحولات ناشی از مطالعه كتاب ،به عنوان یك وسیله ارتباط جمعی ،با تاثیرات ناشی از تلویزیون متفاوت است .یك باور عمومی و مشهور این است كه تماشای تلویزیون ،باعث می شود سلسله تصاویر و حركتهایی را كه در پی هم می آبند ،به گونه ای غیر فعال دریافت كنیم ،در حالیكه مطالعه یك متن موجب تحریك مغز برای تعقل مستقل است و تنها با مراجعه به دانسته های قبلی و آوردن آنها د رحوزه پردازش آگاهانه ،پیام نهفته در متن استنباط می شود. تلویزیون قدرت تخیل و ساز و كار خلاقیتهای ذهنی را تضعیف می كند.(پوپر،۷۴)بررسی های و پژوهش های فراوان نشان می دهد كه مطالعه نه تنها موجب فعالیت و خلاقیت مغز می وشد ،بلكه قدرت درك تصاویر و خیال پردازی را نیز افزایش می دهد.بر اساس مشاهدات پژوهشگران ،كودكانی كه والدین آنها با فراهم ساختن كتاب های لازم و مناسب ،آنان را به خواندن وا می دارند ،كودكانی كه پدران آنها اهل مطالعه هستند و كودكانی كه كمتر تلویزیون تماشا می كنند ،به نسبت دیگر كودكان هم سن خود از قدرت اندیشه ،خلاقیت ذهنی و خیال پردازی بالاتری برخوردارند ،عكس این واقعیت نیز به اثبات رسیده است ،كودكان پدرانی كه اهل مطالعه نیستند تمایل كمتری به خواند كتاب دارند .
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]
صفحات پیشنهادی
نگاهی اجمالی به رسانه و ارتباطات(1)
نگاهی اجمالی به رسانه و ارتباطات(1) هر چند جمع لاتین این كلمه، یعنی مدیا در استفاده روزمره ای كه از این واژه در انگلیسی می شود، بخوبی به عنوان یك اسم مفرد جا افتاده ...
نگاهی اجمالی به رسانه و ارتباطات(1) هر چند جمع لاتین این كلمه، یعنی مدیا در استفاده روزمره ای كه از این واژه در انگلیسی می شود، بخوبی به عنوان یك اسم مفرد جا افتاده ...
نگاهي اجمالي به پانزدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و ...
نگاهي اجمالي به پانزدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاري ها; مي توانست بهتر باشد اما. ... بسياري از نشريات و رسانه هاي حاضر در اين نمايشگاه خواستار تعامل و ارتباط بيشتر با نشريات ايراني بودند و اعتقاد ... [تعداد بازديد از اين مطلب: 1] ...
نگاهي اجمالي به پانزدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات و خبرگزاري ها; مي توانست بهتر باشد اما. ... بسياري از نشريات و رسانه هاي حاضر در اين نمايشگاه خواستار تعامل و ارتباط بيشتر با نشريات ايراني بودند و اعتقاد ... [تعداد بازديد از اين مطلب: 1] ...
رسانه ملی و سکولاریسم
اکنون بعد از نگاهی اجمالی به دو تفکر اسلامی و سکولاریسمی به کاربرد و تاثیر بر ... آن جامعه و بالاخص تلویزیون محسوب می شود که به عنوان اصلی ترین رسانه ی ارتباط ... به ذکر چند نمونه از این آسیب ها می پرداریم:1) پلورالیسم دینی:در یک تعریف ساده ...
اکنون بعد از نگاهی اجمالی به دو تفکر اسلامی و سکولاریسمی به کاربرد و تاثیر بر ... آن جامعه و بالاخص تلویزیون محسوب می شود که به عنوان اصلی ترین رسانه ی ارتباط ... به ذکر چند نمونه از این آسیب ها می پرداریم:1) پلورالیسم دینی:در یک تعریف ساده ...
به مناسبت ديدار نخست وزير مالزي از ايران؛ نگاهي اجمالي به ...
به مناسبت ديدار نخست وزير مالزي از ايران؛ نگاهي اجمالي به مناسبات همه جانبه ... مجموع مبادلات تجاري دو كشور از 68 ميليون دلار در سال 1381 به بيش از 1/1ميليارد دلار در .... و سرمايه گذاري متقابل، همكاريهاي فني، ارتباطات، مخابرات و چند رسانه اي، همكاريهاي ...
به مناسبت ديدار نخست وزير مالزي از ايران؛ نگاهي اجمالي به مناسبات همه جانبه ... مجموع مبادلات تجاري دو كشور از 68 ميليون دلار در سال 1381 به بيش از 1/1ميليارد دلار در .... و سرمايه گذاري متقابل، همكاريهاي فني، ارتباطات، مخابرات و چند رسانه اي، همكاريهاي ...
نگاهي اجمالي به مناسبات ايران و مالزي در سالهاي اخير
10 نوامبر 2008 – نگاهي اجمالي به مناسبات ايران و مالزي در سالهاي اخير كوالالامپور – دو كشور ... حجم كل صادرات ايران به اين كشور در شش ماهه اول سال 2008 با 1/65 درصد افزايش از ... و سرمايه گذاري متقابل، همكاريهاي فني، ارتباطات، مخابرات و چند رسانه اي، ...
10 نوامبر 2008 – نگاهي اجمالي به مناسبات ايران و مالزي در سالهاي اخير كوالالامپور – دو كشور ... حجم كل صادرات ايران به اين كشور در شش ماهه اول سال 2008 با 1/65 درصد افزايش از ... و سرمايه گذاري متقابل، همكاريهاي فني، ارتباطات، مخابرات و چند رسانه اي، ...
درباره ي دو کتاب:رسانه،زيبايي شناسي فلسفه رسانه
با نگاهي به فهرست کتاب آن را سامان يافته در3 فصل(به همراه نمايه) مي يابيم: ... جان لاک و مدل مخابراتي ارتباطات: غباري در برابر چشمان ما: گري رادفورد/ ترجمه ي ساجد طبيبي 2. ... در ادامه مروري اجمالي خواهيم داشت به مباني اين مقاله؛ دکتر سيد حسن حسيني در ... به طرح چهارچوب نظري نوشتار خود مي پردازد و آن را به سه بخش تقسيم مي کند: 1.
با نگاهي به فهرست کتاب آن را سامان يافته در3 فصل(به همراه نمايه) مي يابيم: ... جان لاک و مدل مخابراتي ارتباطات: غباري در برابر چشمان ما: گري رادفورد/ ترجمه ي ساجد طبيبي 2. ... در ادامه مروري اجمالي خواهيم داشت به مباني اين مقاله؛ دکتر سيد حسن حسيني در ... به طرح چهارچوب نظري نوشتار خود مي پردازد و آن را به سه بخش تقسيم مي کند: 1.
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «خانه به دوش»
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «خانه به دوش»نمونه فیلم (1) (2) نگاه جامعه شناختی به ... تا تلخی های داستان كام بیننده را آزار ندهد و در عین حال او با مضمون- ارتباط برقرار كند. ... دكتر ابوالفضل آقا بابا»، كارشناس رسانه و جامعه شناس در این زمینه معتقد است: این .... به طورکلی و با نگاهی اجمالی به مجموعه های تلویزیونی امسال ماه رمضان نوعی پس .
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «خانه به دوش»نمونه فیلم (1) (2) نگاه جامعه شناختی به ... تا تلخی های داستان كام بیننده را آزار ندهد و در عین حال او با مضمون- ارتباط برقرار كند. ... دكتر ابوالفضل آقا بابا»، كارشناس رسانه و جامعه شناس در این زمینه معتقد است: این .... به طورکلی و با نگاهی اجمالی به مجموعه های تلویزیونی امسال ماه رمضان نوعی پس .
نگاهي به گرايش هاي عرفاني جوانان
البته بايد گفت كه اين نوع كتاب ها تنها بخشي از رسانه اي است كه مروج اين نوع از عرفان است ... نگاهي به ريشه، خاستگاه و نوع آموزه هاي معنايي اين نوع عرفان هاي مدرن، بي شك در ... در حقيقت عرفان نويد بخش اين است كه امكان ارتباط مستقيم و حضوري سالك با خدا ... نگاهي اجمالي به تاريخچه شيطان پرستي گواه خوبي است؛ با حضور و مشايعت .
البته بايد گفت كه اين نوع كتاب ها تنها بخشي از رسانه اي است كه مروج اين نوع از عرفان است ... نگاهي به ريشه، خاستگاه و نوع آموزه هاي معنايي اين نوع عرفان هاي مدرن، بي شك در ... در حقيقت عرفان نويد بخش اين است كه امكان ارتباط مستقيم و حضوري سالك با خدا ... نگاهي اجمالي به تاريخچه شيطان پرستي گواه خوبي است؛ با حضور و مشايعت .
رسانه ، اخلاق و ارزشها
23 سپتامبر 2008 – رسانه بهعنوان مهمترين وسيله ارتباطي فرهنگي، نظير ساير نهادهاي فعال در بخش فرهنگ و حتي همه نهادها و ابزارهاي غيرفرهنگي مؤثر. ... آن دسته از مواد و برنامههاي رسانهها كه مشخصا ديني هستند يا به دين ميپردازند ... با نگاهي اجمالي درمي يابيم كه رسانههاي ايران از لحاظ ارزشي، انساني و عقيدتي ... 1- مشكلات تئوريك و نظري ...
23 سپتامبر 2008 – رسانه بهعنوان مهمترين وسيله ارتباطي فرهنگي، نظير ساير نهادهاي فعال در بخش فرهنگ و حتي همه نهادها و ابزارهاي غيرفرهنگي مؤثر. ... آن دسته از مواد و برنامههاي رسانهها كه مشخصا ديني هستند يا به دين ميپردازند ... با نگاهي اجمالي درمي يابيم كه رسانههاي ايران از لحاظ ارزشي، انساني و عقيدتي ... 1- مشكلات تئوريك و نظري ...
کتاب شناسي دين و رسانه
دين رسانه اي شده: مباحثي درباره ي رسانه، دين و فرهنگ (1) اين کتاب حاصل يکي ديگر ... در جهان سرگرمي سازي رسانه اي، پس از هاليوود و باليوود، صنعتي به نام ناليوود .... نگره ي رسانه اي ارتباطات نوشتاري از مارک فيکلر است که با نگاهي آفريقا محور به ..... در بخش سوم معرفي اجمالي مقالات کتاب انجام شده است، ولي در بخش دوم نويسنده با ...
دين رسانه اي شده: مباحثي درباره ي رسانه، دين و فرهنگ (1) اين کتاب حاصل يکي ديگر ... در جهان سرگرمي سازي رسانه اي، پس از هاليوود و باليوود، صنعتي به نام ناليوود .... نگره ي رسانه اي ارتباطات نوشتاري از مارک فيکلر است که با نگاهي آفريقا محور به ..... در بخش سوم معرفي اجمالي مقالات کتاب انجام شده است، ولي در بخش دوم نويسنده با ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها