تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815656009




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

می‌دانیم که الله رازق است، آیا خداوند به علی (ع) حق رزق دادن را عطا کرده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
می‌دانیم که الله رازق است، آیا خداوند به علی (ع) حق رزق دادن را عطا کرده است؟
می‌دانیم که الله رازق است، آیا خداوند به علی (ع) حق رزق دادن را عطا کرده است؟ منبع: پایگاه حوزه پاسخ:روایاتی از ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین وارده شده است که بعنوان نمونه یکی از آن را می‌آوریم:در ضمن دعائی از امام رضا علیه السلام آمده است: خدایا خلق مال توست و رزق فقط از توست...خدایا هر کس اعتقاد دارد که خلق به ما واگذار شده و روزی دادن برماست. ما از او بیزاریم مثل بیرزاری عیسی بن مریم (علیهما السلام) از نصاری [نصارائی که عقائد غلوآمیز درباره عیسی علیه‌السلام داشتند....]مراد از این احادیثی که بطور صریح رازقیت را از ائمه اهل بیت علیهم الصلاه و السلام نفی می‌کند[1]اینست که در این گونه امور تفویضی صورت نگرفته است و آنها بدون اذن خدا هیچ کاری را صورت نمی‌دهند.این مطلب که تمام ما وقع دنیا حتی قبل از اجراء به امام علیه السلام عرضه می‌شود و ایشان در جریان قرار دارند و ممکن است شفاعت کسی را بنمایند، از مسلمات است و روایات زیادی در این زمینه وارد شده است، همچنین این که آن وجودات مقدس در مواردی با اراده خود و با اذن الهی حتی مرده را می‌توانند زنده کنند،نیز مسلم است چنانکه این مطالب در قرآن کریم درباره حضرت عیسی علیه السلام ثابت شده است.و اینک برای روشن‌تر شدن مطلب عباراتی از استاد شهید مطهری می‌آوریم:“مقصود از ولایت تصرف یا ولایت تکوینی این نیست که بعضی جهال پنداشته‌اند که انسانی از انسانها سمت سرپرستی و قیومیت نسبت به جهان پیدا کند به طوری که او گرداننده زمین و آسمان و خالق و رازق و محیی و ممیت من جانب الله باشد.اگر چه خداوند، جهان را بر نظام اسباب و مسببات قرار داده و موجوداتی که قرآن آنها را ملائکه می‌نامد”“فَالْمُدَبِّراتِ أَمْرًا”[2]و“فَالْمُقَسِّماتِ أَمْرًا[3]به اذن الله می‌باشند و این جهت هیچ گونه منافاتی با شریک نداشتن خداوند در ملک و خالقیت ندارد...... از نظر توحیدی وجود وسائط و نسبت دادن تدبیر امور به غیر خداوند ولی به اذن خداوند و به اراده خداوند بطوری که مدبران، مجریان اوامر و اراده پروردگارند، مانعی ندارد.در عین حال، اولاً ادب اسلامی اقتضا می‌کند که ما خلق و رزق و احیا و اماته و امثال اینها را به غیر خدا نسبت ندهیم زیرا قرآن می‌کوشد که ما از اسباب و وسائط عبور کنیم و به منبع اصلی دست یابیم و توجه‌مان به کارگزار کل جهان باشد که وسائط نیز آفریده او و مجری امر او و مظهر حکمت او می‌باشند؛ ثانیاً نظام عالم از نظر وسائط نظام خاصی است که خداوند آفریده است و هرگز بشر در اثر سیر تکاملی خود جانشین هیچیک از وسائط فیض نمی‌گردد بلکه خود فیض را از همان وسائط می‌گیرد؛ یعنی فرشته به او وحی می‌کند و فرشته مأمور حفظ او و مأمور قبض روح او می‌گردد، در عین اینکه ممکن است مقام قرب و سعه وجودی آن انسان از آن فرشته‌ای که مأمور اوست احیاناً بالاتر و بیشتر باشد.[5]بنابراین اگر رزق و برکت و امثال آن از سوی ائمه مطرح می‌شود با اذن خداوند متعال است و بدون اذن خدا هیچ امری صورت نمی‌گیرد.پی نوشت:[1] به کتاب مرآه العقول، تألیف علامه مجلسی، ج 3، ص 141 ـ ص 148 مراجعه نمائید،[2]سوره نازعات، آیه 5[3]سوره ذاریات،آیه 4[4]مجوعه آثار، ج 3، کتاب ولاءها و ولایت‌‌ها، ص 286
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن