تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820547755




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تركيه به يك زندان بزرگ تبديل شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: تركيه به يك زندان بزرگ تبديل شده است
ازدحام در زندان‌هاي تركيه به شكل سرسام‌آوري افزايش يافته است. به‌ گونه‌اي كه در برخي زندان‌هاي اين كشور در سلول‌هايي كه تنها 8 نفر گنجايش دارند دست كم 20 نفر زنداني شده‌اند.


ديپلماسي ايراني: در دهه نود پخش فيلم امريكايي «قطار نيمه شب» در سينماها باعث خشم دولت وقت تركيه شد به گونه‌اي كه دستور داد از پخش اين فيلم در سينماها و سينماهاي خانگي خودداري شود. در آن فيلم وضعيت اسفبار زندان‌هاي تركيه به تصوير كشيده شده بود. اكنون پس از گذشت بيش از يك دهه بار ديگر زندان‌هاي تركيه در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. سه شنبه هفته گذشته 13 زنداني در زنداني در جنوب تركيه در آتش سوختند تا اذهان دوباره فيلم قطار نيمه شب را به ياد آورد.

به گزارش روزنامه الحيات، چاپ لبنان، اين حادثه تنها چند روز پس از آن اتفاق مي‌افتد كه شكايت ديپلمات‌هاي غربي از وضعيت نامناسب آزادي بيان در تركيه و افزايش موج دستگيري روزنامه نگاران و مخالفان دولت فضاي مطبوعاتي و سياسي تازه‌اي را عليه عليه دولت تركيه در مجامع غربي ايجاد كرده بود.

حالا منابع خبري از وضعيت بد زندان‌هاي تركيه و زندانيان موجود در آن مي‌گويند. اخيرا تحقيقي در روزنامه‌ها منتشر شده مبني بر اين كه ازدحام در زندان‌هاي تركيه به شكل سرسام‌آوري افزايش يافته است. به‌ گونه‌اي كه در برخي زندان‌هاي اين كشور در سلول‌هايي كه تنها 8 نفر گنجايش دارند دست كم 20 نفر زنداني شده‌اند. آنها براي خوابيدن با مشكلات بسياري دست و پنجه نرم مي‌كنند و بسياري نيز به دليل كمبود جا با مشكل نشستن مواجهند. استفاده از دستشويي نيز به بدترين شكل ممكن است. اين وضعيت براي كساني كه بايد سال‌هاي طولاني در زندان به سر ببرند بسيار بدتر است. از سويي زمستان سخت تركيه و نبود امكانات لازم براي گرم شدن زندان‌ها مشكلات متعددي به وجود آورده كه از جمله آن جمع‌آوري چوب توسط زندانيان و ايجاد آتش براي گرم كردن خود در درون زندان‌ها است كه مخاطرات بسياري را موجب شده است.

سعد الله ارغيل، وزير دادگستري تركيه تاييد مي‌كند كه وضعيت زندان‌ها مناسب نيست ولي مي‌گويد كه رسانه‌ها نيز در پوشش اخبار و گزارش زندان‌ها اغراق مي‌كنند و بسياري از اطلاعاتي كه در رسانه‌ها مي‌آورند عاري از صحت است.

وي درباره حادثه هفته گذشته نيز مي‌گويد: «بر خلاف آن‌چه مي‌گويند زندانيان در زندان مذكور به دليل وضعيت بد زندان شورش نكرده بودند. بلكه آن حادثه به دليل درگيري زنداني‌ها با يكديگر و ناتواني مديريت زندان در اداره آن رخ داده بود.»

ارغيل ناتواني‌اش در حفظ استقلال عمل در وزرات دادگستري را رد كرد و اظهار داشت، لازم است كه زندان‌هاي بيشتري بسازيم تا از ازدحام موجود در زندان‌ها بكاهيم.

اين در حالي است كه انتقادها به رفتارهاي سياسي حزب عدالت و توسعه، حزب حاكم بر اين كشور به خصوص در برخورد با مخالفان بسيار افزايش يافته است. جان دون، روزنامه‌نگار مشهور در اين باره مي‌گويد: «حزب عدالت و توسعه تركيه را به يك زندان بزرگ تبديل كرده است و امروز هم مي‌خواهد آن را بزرگ‌تر كند نه براي اين كه اسباب راحتي براي زندانيان فراهم آورد بلكه مردم را بيشتر تحت فشار بگذارد.»

وي ضمن انتقاد از عملكرد سياسي اردوغان گفت: «زماني كه اردوغان در سال 2003 به قدرت رسيد شمار زندانيان كشور در حدود 60 هزار نفر بود در حالي كه اين رقم اكنون به حدود 126 هزار نفر رسيده است. تازه اين رقم در حالي است كه نزديك به 10 هزار نفر از قانون جديد آزادي مشروط استفاده مي‌كنند كه نزديك به دو سال است به اجرا در آمده است.»

كمال كيلگدار، رهبر جريان مخالف دولت در پارلمان تركيه در اين باره مي‌گويد: «اردوغان سياست دستگيري مخالفان را پيش گرفته است. چگونه مي‌توانيم از دموكراسي حرف بزنيم در حالي كه 8 نفر از نمايندگان مجلس در زندان هستند و صدها روزنامه‌نگار، 600 دانشجو و بيش از يك هزار فعال سياسي در زندان به سر مي‌برند.»

وي همچنين به حكم 8 سال حبس به زنداني دانشجويي كه در جريان ديدار وزير علوم از دانشگاهش نسبت به هزينه‌هاي تحصيلي اعتراض كرده و خواستار آموزش رايگان شده بود، اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «اين دانشجو تنها جرات كرد و گفت كه تحصيل رايگان مي‌خواهد ولي او را دستگير كرده‌اند و به زندان انداخته‌اند.»

نزديك شش ماه پيش حزب ملت جمهوري، جريان مخالف حكومت در پارلمان تركيه گزارشي از اوضاع زندان‌هاي تركيه تهيه كرده بود كه با انتقاد شديد مجامع بين‌المللي مواجه شد. اين حزب در قرائت گزارش خود در صحن علني پارلمان گفت كه كشور با يك فاجعه انساني روبه‌رو است.

اين در حالي است كه در ماه آوريل خبري منتشر شد مبني بر اين كه محمد اغار، وزير كشور سابق تركيه به اتهام ايجاد يك باند مافيايي براي فشار به بازرگانان مورد حمايت حزب كارگران كردستان در دهه نود قرن گذشته ميلادي به پنج سال حبس محكوم شده است. دولت تركيه هنوز در قبال انتشار اين خبر واكنشي از خود نشان نداده است.

تهيه كننده: تحريريه ديپلماسي ايراني

دوشنبه|ا|5|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن