تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820647670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هنرهاي تجسمي در آيينه 90/خريد آثار هنري و بودجه اي كه مهلت هفت ماهه گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: هنرهاي تجسمي در آيينه 90/خريد آثار هنري و بودجه اي كه مهلت هفت ماهه گرفت
خريد آثار هنري و بودجه اي كه مهلت هفت ماهه گرفت
سال نود در چند سال اخير به عنوان يكي از پرفراز و نشيب ترين سالهاي هنري براي ايران بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال 90 برنامه هاي متعددي در كشور و در قالب برنامه هاليي كه در حوزه هنرهاي تجسمي قرار مي گيرد اجرا شد.

دوسالانه هاي هنري

سال 90 شاد برپايي دوسالانه هاي مجسمه سازي، نگارگري، سفال و سراميك و نقاشي بود.

ششمين دوسالانه مجسمه‌سازي تهران شامگاه دوم آبان ماه در فرهنگسراي نياوران كار خود را آغاز كرد. اين دوسالانه با گراميداشت ياد حميدالله رضايي كه پيش از اين در تمامي برنامه‌هاي مجسمه‌سازي حضوري چشمگير داشت، آغاز شد.

در اين دوره از دوسالانه مجسمه‌سازي تهران از ميان 626 اثر ارسالي به دبيرخانه 67 اثر از 67 هنرمند پذيرفته شد كه در اين ميان بيشتر شركت كننده با آمار 403 هنرمند از تهران و كمترين شركت‌كننده از استان سيستان و بلوچستان بود. در مجموع نيز هنرمندان 27 استان در اين دوسالانه شركت كردند.

اين آثار توسط ريما اسلام مسلك،حميد سوري،مرتضي نعمت‌اللهي،ملك داديار گروسيان و كوروش گلناري انتخاب شد.

اين دوسالانه با هدف ايجاد فضاي رقابتي سالم جهت رشد و ارتقاي هنر مجسمه سازي كشور كشف استعدادهاي جوان و معرفي آخرين دستاوردهاي هنري اين عرصه برگزار شد. "آسمان مال من است" به عنوان فضاي ذهني (موضوع) ششمين دوسالانه ملي مجسمه سازي تهران انتخاب شد.

در اين دوره دوسالانه كليه شيوه هاي بياني مجسمه سازي مورد توجه است و هنرمندان در بيان ايده هاي خود محدوديتي نداشتند. همچنين در اين دوسالانه استفاده از هر گونه تكنيك و مواد به گونه اي كه اثر مقاومت خود را در حمل و نقل عادي از دست ندهد و از نظر اجرا و ابعاد ، اثر ، فضاي ماكت به حود نگيرد،آزاد بود.

اما دوسالانه ديگري كه برگزار شد دوسالانه نگارگري بود. شتمين دوسالانه ملي نگارگري ايران با حضور معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، هنرمندان و مسئولان هنري شنبه پنجم آذرماه در موزه هنرهاي معاصر اصفهان آغاز شد.

هشتمين دوسالانه ملي نگارگري ايران با استقبال هنرمندان برگزار شد و بيش از 500 هنرمند بيش از يكهزار اثر به اين دوسالانه ارسال كردند كه اين بيانگر رونق هنر نگارگري است. اين دوسالانه ملي در دو بخش برگزار شد كه آثار استادان و هنرمندان پيشكسوت در موسسه فرهنگي، هنري صبا در تهران به نمايش گذاشته شد و بخش رقابتي دوسالانه در موزه هنرهاي اصفهان برگزار شد. در اين دوره دو بخش طراحي و نقاشي زير روغني به دوسالانه اضافه شده و در بخش مشق نيز هنرمندان بر اساس آثار استادان، آثاري را ارائه كردند.

در هشتمين دوسالانه ملي نگارگري ايران 275 اثر از 226 هنرمند در بخش رقابتي در موزه هنرهاي معاصر اصفهان به نمايش گذاشته شده است و در بخش استادان 58 اثر از 35 هنرمند پيشكسوت و استادان نگارگري در موسسه فرهنگي، هنري صبا تهران ارائه شده است.

سفال و سراميك دوسالانه ديگري بود كه مركز امور تجسمي ارشاد آن را برگزار كرد و در ان حضور فعال انجمن سفال و سراميك را نيز ديديم.

دهمين دوسالانه ملي سفال و سراميك معاصر ايران از سوي مركز هنرهاي تجسمي معاونت امورهنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همكاري انجمن هنرمندان سفالگر و موسسه توسعه هنرهاي تجسمي معاصر با مشاركت موزه امام علي (ع) و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان و انجمن سفال شاهرود برگزار شد. بهزاد اژدري دبير اين دوسالانه و هيربد همت آزاد دبير اجرايي اين دوره از دوسالانه بودند.

اين دوسالانه در بخش‌هاي حجم، نقش برجسته، نقش بر روي سطوح، بخش ويژه "سراميك ديزاين" با موضوع گلدان تك شاخه‌اي، آثار برتر با گرايش ميراث فرهنگي و صنايع دستي (اين بخش در قالب ويژه‌اي در فرهنگسراي كومش سمنان برگزار خواهد شد)، تكنيك هاي ويژه در دو بخش لعاب و بدنه برگزار شد. انتخاب آثار در دو مرحله بررسي تصوير اثر و بازبيني اصل اثر صورت پذيرفت.

و اما دوسالانه پر حرف و حديث نقاشي كه به هيچ وجه ملي نبود و به عنوان نمونه هنرمندان عضو در انجمن هنرمندان نقاش در اين دوسالانه حضور پيدا نكردند. در راستاي سياست تمركززدايي، هشتمين دوسالانه نقاشي به صورت همزمان علاوه بر تهران در نيشابور و مشهد نيز برگزار شد.

در بخش جنبي اين دوسالانه، علاوه بر برپايي نشست هاي تخصصي، كارگاه هاي آموزشي نيز با موضوع "مكتب هرات" بمنظور خلق اثر برگزار شد.

در هشتمين دوسالانه ملي نقاشي ايران 317 اثر از 286 هنرمند به نمايش گذاشته شد كه 131 اثر با تم نگاهي نو به مكتب هرات و 186 اثر با موضوع آزاد است و در بخش مدعوين 50 اثر از 50 هنرمند پيشكسوت و استاد نقاشي ارائه شد.

نمايشگاه هاي معتبر سال

متاسفانه در طول سال 90 نمايشگاه هاي آنچنان قوي از سوي گالري ها نديديم. يكي از نمايشگاه ها كه بسيار قوي بود و اتفاقا تم مذهبي نيز داشت، نمايشگاه سوگ نگاره هاي عاشورايي بود. نمايشگاه سوگ نگاره ها با نمايش قديمي‌ترين تابلو نقاشي عاشورايي گنجينه موزه هنرهاي معاصر اثر محمود جوادي پور كه به سال ۳۳ مربوط است به مدت يك ماه در موزه هنرهاي معاصر تهران داير بود.

در اين نمايشگاه آثار رحيم ناژفر، محمدحسين حليمي مربوط به سال ۴۹ و تابلوي نقاشي «مجلس تعزيه» اثر محمود جوادي‌پور كه قديمي‌ترين كار اين نمايشگاه بود و در سال ۱۳۳۳ خلق شده‌ به همراه آثاري از هنرمندان نقاش معاصر بعد از انقلاب با موضوع عاشورا و محرم در معرض ديد عموم قرار گرفت.

همچنين تابلو حرو ذوالجناح كاظم چليپا كه از مهمترين كارهاي اين هنرمند است و تابلو فرات و ابوالفضل حسين خسروجردي و اثر ذوالجناح ايرج اسكندري و تابلو عاشورا مصطفي گوردزي كه از جمله آثار شاخص حوزه هنري با اين مضامين است در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شد.

در اين نمايشگاه همچنين آثاري از علي ذاكري، محمدحسين ذبيحي، حسن سلطاني، اكبر نيكان‌پور و رضا لواساني كه اين آثار محصول برگزاري يك ورك شاپ با موضوع عاشورا بوده است نمايش داده .

همچنين تابلو «شمايل» و «عاشورا» اثر صادق تبريزي،‌ تابلو «محرم» اثر رضا بانگيز، وآثاري از احمد خليلي‌فرد، احمد وكيلي و جمشيد حقيقت‌شناس نيز در اين نمايشگاه ديده شد.

در اين نمايشگاه نگارگران نيز بي بهره نبوده اند وآثار از نگارگران كشورمان در اين نمايشگاه به نمايش درآمده است كه از جكله آنها مي توتم به آثار محمدباقر آقاميري، اميرحسين آقاميري،هادي آقاميري، حسين عصمتي،‌خشايار قاضي‌زاده، جليل جوكار و جمشيد سرحدي اشاره كرد.

همچنين در بخش خيال نگاري و نقاشي قهوه خانه اي نيزدو اثر از عباس بلوكي‌فر و محمد تجويدي نمايش داده شد.
همچنين نمايشگاه هاي آثار محمد احصايي و حعفر روحبخش در گالري ملك و آثار درمبخش در گالري ساربان از جمله نمايشگاه هاي خوب و موفق سال 90 بود.

بودجه خريد آثار هنري

قانون خريد آثار هنري كه بعد از مدت‌ها پيگيري اهل هنر و مسوولان وزارت ارشاد در قانون بودجه 90 گنجانده شده بود با وجود گذشت 9 ماه از مهلت يكساله اين قانون اجرا نشد و نهادهايي كه از بودجه عمومي كشور ارتزاق مي‌كنند، نتوانستند اين قانون را تا پايان روزهاي سال 90 اجرايي كنند.

پس از سال‌ها انتظار، هنرمندان تجسمي براي خريد آثارشان از سوي دستگاه ها و نهادهاي دولتي سرانجام معاون امور هنري وزير ارشاد در آخرين روزهاي آذرماه به ميان خبرنگاران آمد و از ابلاغ قانون الزام خريد آثار هنري به دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي خبر داد و تاكيد كرد كه مبلغ در نظر گرفته شده در اين قانون به خريد آثار هنري اختصاص دارد و صرف آن در امور ديگر يا كم‌كاري در هزينه اين بودجه تخلف محسوب مي‌شود. اين درحالي است كه به گفته اعضاي كميسيون فرهنگي قانون خريد آثار هنري از جمله قوانيني است كه با نظر مساعد تمام اعضاي كميسيون فرهنگي در دستور كار قرارگرفته است و اعضاي كميسيون فرهنگي در طول مدت بررسي اين موضوع تلاش كرده‌اند كه اين قانون هرچه سريع‌تر اجرايي شود. اين درحالي بيان شد كه تنها 3ماه تا پايان سال 90 فرصت باقي بود.

زمان بهره‌برداري از بودجه پيش‌بيني شده در اين قانون تا پايان تير سال 91 اعلام شد كه طي آن به نهادهاي دولتي ابلاغ شد كه اگر در فرصت هفت ماهه از اجراي اين قانون تخلف كنند، اين بودجه به خزانه كشور بازمي‌گردد و مسئولان متخلف بايد پاسخگوي اين كوتاهي باشند. با ابلاغ اين قانون، يك دهم درصد بودجه تملك دارايي نهادها و سازمان ها از اختيارات مديران اجرايي خارج مي شود و اين به آن معناست كه مسئولان نهادهاي دولتي اگر هم مايل به خريد آثار هنري نباشند امكان استفاده از بودجه در نظر گرفته شده براي اين قانون را در زمينه هاي ديگر هم ندارند.

براساس يكي از بندهاي آيين‌نامه اجرايي قانون خريد آثار هنري، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و وزارت ارشاد اسلامي به طور مساوي در اين بودجه سهيم هستند و هيچ كدام از اين دو بخش، حق ورود به سهم ديگري را ندارد؛ اين به معناي آن است كه براساس اين قانون نيمي از مبلغ پيش‌بيني شده بايد به خريد صنايع دستي و نيم ديگر نيز به خريد آثار هنري وابسته به وزارت ارشاد اختصاص يابد. به اين ترتيب هنرمندان صنايع دستي نيز مي‌توانند از مزاياي اين قانون بهره‌مند شوند و از آنان در برابر واردات صنايع دستي دفاع شود.

طبق قانون خريد آثار هنري نهادها وسازمان ها از سه مرجع براي خريد آثار هنري مي توانند اقدام كنند. اين مرجع كه از سوي مركز هنرهاي تجسمي انتخاب شده است براي خريد آثار هنري مرجع انتخاب، فروش و قيمت‌گذاري است كه طي مدت زماني اين شورا با ارسال نامه و معرفي تمامي نگارخانه ها و گالري ها براي دستگاه‌ها و نهادها سه مرجع براي فروش آثار هنري در نظر گرفته است. پيش از اين، تنها معاونت امور هنري وزارت ارشاد از اكسپوها خريد مي‌كرد؛ اما براساس آيين‌نامه ابلاغ شده براي اجراي اين قانون برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي برگزاري اكسپوها با مجوز اداره كل هنرهاي تجسمي در تهران و شهرستان‌ها انجام مي‌‌شود.

جشنواره تجسمي فجر

چهارمين دوره از جشنواره جشنواره ها يعني جشنواره تجسمي فجر نيز در سال 90 و در واپسين روزهاي اين سال برگزار شد.

چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، گراميداشت چهار سالگي جشنواره و گشايش نمايشگاه استادان دوشنبه 10 بهمن ماه در موزه هنرهاي معاصر تهران آغاز شد.

افتتاحيه چهارمين جشنواره تجسمي فجر با حضور معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و هنرمندان و علاقه‌مندان در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد ولي تمام زحمات دست اندركاران اين جشنواره با اعتراض هنرمندان عكاس به داوري ها و عدم پرداخت 50سكه اي كه قولش راداده بودند به هدر رفت.

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|28|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن