تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819854972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محسن رضايي در «پارك ملت» مطرح كرد: پيشنهاد‌هايي براي حل مشكل تورم در كشور


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: محسن رضايي در «پارك ملت» مطرح كرد: پيشنهاد‌هايي براي حل مشكل تورم در كشور
جام جم آنلاين: اين اشتباه است كه ادعا شود ايران نمي‌تواند مشكل بيكاري يا تورم را حل كند. راه‌هاي شناخته شده بين‌المللي هست كه ما مي‌توانيم با توجه به شرايط خاص خود و وضعيت بومي و منطقه‌اي از آنها بهره گيريم.


دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام كه چندي پيش در برنامه تلويزيوني پارك ملت حضور يافته بود، به تشريح دلايل افزايش تورم در كشور و راه‌هاي مقابله با آن پرداخت.

به گزارش «تابناك»، محسن رضايي در اين برنامه گفت: هم‌‌اكنون مهمترين مسأله اقتصادي كشور تورم است. تورم تقريبا پنجاه سال است كه وارد اقتصاد ايران شده و شبيه مرضي است كه هنوز از بدن خارج نشده است. روزي بايد برسد كه سالم‌سازي اقتصادي انجام شود و اين بيماري بيرون برود. هر چند سال يك بار، موجي از تورم آغاز مي‌شود؛ بنابراين، ما بايد كاري كنيم كه تورم به كلي حذف شود.

محسن رضايي با بيان اينكه موج تورمي جديدي كه در اقتصاد و جامعه‌ايران پديدار شده متشكل از دو عامل است، افزود: تورم در ايران به ويژه‌اين موج اخير در اثر درآمدهاي نفتي زيادي است كه بر پايه پولي بنا شده است متأسفانه، مشخص نيست چرا دولتمردان و اقتصاد‌دانان ما در دولتهاي ايران به‌اين عارضه توجه نكرده‌اند. مسأله‌ اين است كه از ناحيه ارز به پول ملي ما شكافي درست كرده‌اند كه‌اين موضوع به‌اين معني است كه در بدنه كشتي اقتصاد ايران، سوراخي به وجود آمده و هنگامي كه درآمدهاي نفتي در كوتاه مدت، بيشتر مي‌شود تأثيرات تورمي مي‌گذارد و آب وارد كشتي مي‌شود.

وي افزود: چون در گذشته همه درآمدهاي حاصل از فروش نفت به حساب شركت نفت در بانك‌هاي خارجي نگهداري مي‌شد و اين پول در آنجا به چرخش درمي‌آمد، چندان به پول ملي ما گره نمي‌‌خورد كه با كم و زياد شدن آن پول داخلي تحت تأثير قرار گيرد، بلكه با آن ميلياردها دلار كالا از جمله كالاهاي نظامي خريداري مي‌شده است كه در واقع تاثيري روي پايه پولي و نفدينگي نمي‌گذاشت.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: اما از آغاز انقلاب اسلامي، در اثر وارد شدن حساب‌هاي خارجي به داخل كشور و به بهانه‌اين كه ارز در مالكيت دولت است، دلارهاي نفتي از همان سرچشمه بانك مركزي وارد حساب‌هاي كشور مي‌شدند؛ بنابراين، نقدينگي افزايش پيدا كرده بدون اينكه توليد و بهره وري تغيير كرده باشد و به طور مستمر يك كفه از ترازو كه همان تورم است بالا مي‌رود.

دكتر محسن رضايي با بيان اينكه ‌اين مشكل را بايد هر چه زودتر برطرف كرد، اظهار داشت: بهترين راهكار اين است كه هر چه زودتر اين بيماري معالجه شود. اشكال كار اين است كه به جاي آنكه درآمدهاي ارزي در بازار ارز مبادله شود در بازار پول مبادله مي‌شود؛ بنابراين، درآمدهاي ارزي سوراخ دعا را گم كرده است.

وي پيشنهاد داد كه مجلس آينده، در نخستين اولويت كاري خود، وقت كافي جهت كنترل تورم اختصاص دهد و آن را به صورت ريشه‌اي حل كند، چرا كه‌اين مشكل حل شدني است و اين اشتباه است كه ادعا شود ايران نمي‌تواند مشكل بيكاري و يا تورم را حل كند. راه‌هاي شناخته شده بين‌المللي وجود دارد و ما مي‌توانيم با توجه به شرايط خاص خود و وضعيت بومي و منطقه‌اي از آنها استفاده كنيم.

رضايي ادامه داد: نزديك به چهارصد ميليارد دلار طي پنج سال به دست آمده كه به ريال‌هاي پر قدرتي تبديل شده است و چون اين پول‌ها در يك ضريبي ضرب مي‌شود، چند برابر شده و نقدينگي ايران را بدون آنكه توليد چندان تغيير كرده باشد بالا برده است.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: هم اكنون با يك جنگ بسيار جدي روبه‌رو هستيم كه در آن، توپ و تانكي در كار نيست و هيچ سروصدايي هم ندارد. در اين رابطه دولت ستاد ويژه‌اي درست كرده و تصميم‌هاي خوبي هم در اين باره گرفته شده است.

سه|ا|شنبه|ا|16|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن