تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803369010




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگو با فتاح كمري، مدير كل صدا و سيماي مركز لرستان هدف شبكه‌هاي استاني، تعالي فرهنگ ديني و ملي است


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: گفتگو با فتاح كمري، مدير كل صدا و سيماي مركز لرستان هدف شبكه‌هاي استاني، تعالي فرهنگ ديني و ملي است
مسعود سميعي

اشاره:

آنچه در پي مي‌خوانيد ماحصل گفتگو با فتاح كمري، مدير كل صدا و سيماي مركز لرستان (شبكه افلاك) پيرامون نقش سيماي استان‌ها در رشد فرهنگي مردم استان، معرفي هويت ملي و فرهنگ و تمدن تاريخي و فرهنگ‌سازي ديني است كه تقديم حضورتان مي‌شود؛

سيماي استان‌ها در اين اواخر رشد قابل توجهي داشته است، به نظر شما صدا و بخصوص سيماي استان‌ها چه اثري را در رشد فرهنگي استان خواهد داشت؟

اساسا هدف بزرگ ايجاد و راه‌اندازي شبكه‌هاي استاني صدا و سيما همين موضوع است. مستحضريد كه ايران اسلامي،‌هر نقطه و ديارش سرشار از تنوع و قدمت تمدن و فرهنگ است. تمدن و فرهنگي كه مشحون از معنويت‌ها، انسانيت‌ها و آموزه‌هاي اصيل اسلامي و ايراني است. طبيعي است كه ضرورت دارد اين باورها يا به تعبير بهتر اين خرده فرهنگ‌ها كه نهايتا اصالت و قدمت ايران اسلامي را مي‌سازند هر كدام به طور مستقل تبيين،‌تحليل،‌معرفي يا به تعبير اهالي رسانه ديده شوند كه اين ديده شدن در قالب‌هاي جذاب و موثر مثل فيلم،‌سريال، مستند، موسيقي و ديگر بسته‌ها و برنامه‌هاي هدفمند و جذاب راديويي يا تلويزيوني و در قابي به نام شبكه‌هاي استاني رشد كرده و تكوين مي‌يابند. اما اينكه مي‌فرماييد در مدت اخير اين رشد درخور توجه بوده است بايد گفت كه استراتژي‌ها، اهداف و ماموريت‌هاي دقيق رسانه ملي كه در مجموعه‌اي به نام افق رسانه پيش‌بيني شده است در حوزه استان‌ها همچون حوزه‌هاي ديگر به ثمر نشسته و امروز تمام استان‌ها علاوه بر توليداتي كه از قاب شبكه‌هاي استاني پخش مي‌كنند در يك شبكه ملي و سراسري به نام «شما» نيز ديده مي‌شوند و استان‌هاي كشور در ديگر شبكه‌هاي ملي نيز به خوبي معرفي مي‌شوند. از سوي ديگر هم اكنون تمام شبكه‌هاي استاني به واسطه ماهواره‌اي شدن در سراسر كشور و حتي بعضا در سراسر دنيا قابل دريافت شده‌اند و مردم از هر طبقه و گروهي هر كجا باشند به راحتي فرهنگ غني مناطق خود را در راديو و تلويزيون مي‌شنوند و مي‌بينند.

در سخنان مقامات سازمان صدا و سيما و بخصوص رياست سازمان،‌تاكيد بر محتواي هويت ايراني و شناسنامه ايراني مي‌باشد و سيماي افلاك در اين زمينه تلاش‌هاي درخور توجهي داشته است. لطفا در اين زمينه توضيح بفرماييد.

در برنامه‌سازي رسانه‌اي اصلي داريم كه طبق آن شما در هر نقطه از كشور به محض آنكه راديو يا تلويزيون را روشن كنيد في‌الحال مي‌بايست بدانيد آن نقطه كدام اقليم و كدام جغرافياي كشور است با چه فرهنگ و تمدن و شناسنامه‌اي. باز هم در اصول و ارزش‌هاي حاكم بر رسانه ملي در مجموعه افق رسانه مواردي مانند حاكميت ارزش‌هاي ايراني، اسلامي و انقلابي بر تمام برنامه‌ريزي‌ها و توليدات و احترام به فرهنگ اقوام و طوايف مختلف موجود در كشور به صراحت تاكيد شده است. با همين نگاه، شبكه استاني افلاك لرستان در طول سال‌هاي اخير طي يك برنامه‌ريزي مدون و مشخص كه سعي شده تمام اركان برنامه‌ريزي در آن رعايت شود توانسته است باتوليد آثاري با كيفيت در قالب‌هاي فاخري مثل فيلم، سريال، مستند،‌انيميشن، نماهنگ و ... نه از قول ما بلكه به زبان نتايج ارزيابي‌ها و نظارت‌ها، پله‌هاي ترقي و رشد را به خوبي طي كند و در حال حاضر در رتبه چهارم شبكه‌هاي استاني سيما بايستد كه در همين ارتباط توليد 2 سريال، دو فيلم تلويزيوني، 11 ساعت انيميشن، 24 ساعت مستند، حضور هفتگي و گاه روزانه در شبكه‌هاي ملي آن هم تنها در سال جاري كه با همين نگاه صورت گرفته در خور تامل و تحليل است.

استان لرستان،‌داراي تاريخي طولاني است كه از نظر فرهنگ و هنر مورد توجه جهانيان قرار گرفته است. تامل در اين تمدن تاريخي و فرهنگ، توسط سيماي افلاك تا اين مرحله چگونه بوده است؟

در سئوال اول مشخص شد كه هدف شبكه‌هاي استاني، تعالي و تجلي دقيق و روزافزون فرهنگ و هنر و كلا توسعه و پيشرفت همين استان است. پس طبيعي است كه در مسير اين تعالي، توجه به ظرفيت‌هاي متنوع تاريخي، تمدن،‌هنر و ارزش‌هاي والاي ايراني و اسلامي مردم در استان خودمان (لرستان) ضرورتي است انكارناپذير. وقتي ما در استان مشغول به فعاليت رسانه‌اي هستيم كه قدمتش بيش از چهل پنجاه هزار سال است يا در حال حاضر بيش از 2320 اثر ثبت شده در فهرست آثار طبيعي و تاريخي كشور دارد يا عملكرد مردمش در مقاطع مختلف تاريخ چه پيش از انقلاب اسلامي و چه بعد از آن لبريز از وفاداري اين مردم به ارزش‌هاي اسلامي و انساني و برائت از ظلم طاغوت‌ها با صفاتي چون شجاعت و غيرت است يا زادگاه شخصيت‌هاي بزرگ ديني، علمي و ادبي است كه هر كدام از آنها مشاهير اين كشورند ، اين شاخص‌ها و شاخص‌هاي بي‌شمار ديگر براي برنامه‌ريزان و توليدكنندگان رسانه حكم ظرفيت‌ها و سوژه‌هاي غني برنامه‌سازي را دارند كه بدون شك فضاي كلي حاكم بر تمام توليدات اين مركز در تمام قالب‌ها و ساختارها را به خود اختصاص مي‌دهند. اين توجه تا بدان پايه است كه تمام برنامه‌سازاني كه با اين مركز همكاري مي‌كنند براساس ضوابط و دستور‌العمل‌ها موظف به نشان دادن زيبايي‌ها ، توانمندي‌ها و قابليت‌هاي فرهنگي ، تاريخي و هنري استان به فراخور موضوع و مخاطب خود هستند.

جايگاه شبكه افلاك در ميان ساير شبكه‌هاي استاني در چه موقعيتي است؟

همان‌طور كه قبلا هم اشاره شد به فضل الهي و با تلاش وافر همكاران اين مركز و البته همكاري همه فرهنگ دوستان، هنرمندان و مسئولان رسانه ملي و مسئولان استاني شبكه افلاك در يك جهش بزرگ كيفي در آخرين ارزيابي سيماي استان‌هاي رسانه ملي در 9 ماهه سال جاري توانست رتبه چهارم را به خود اختصاص دهد كه اين رتبه‌بندي حاصل فعاليت شبكه‌هاي استاني در 22 شاخص كيفي است كه از جمله آنها مي‌توان به توليد فيلم، سريال و انيميشن چه از بعد كمي و چه از بعد كيفي،‌ميزان حضور در شبكه‌هاي سراسري چه از بعد كمي و چه از بعد كيفي، كسب نمره‌هاي كيفي در ارزيابي توليدات،‌ميزان رعايت دستورالعمل‌ها و سياست‌ها و ... اشاره كرد. البته جا دارد اين توفيق بزرگ رسانه‌اي را به تمام مردم عزيزمان كه سرمايه اصلي رسانه و البته سرمايه ارزشمند نظام عزيزمان هستند تبريك بگوييم.

حسب قانون اساسي، يكي از عمده‌ اهداف صدا و سيما، فرهنگ سازي اجتماعي و ديني است، آيا امكان دارد به لحاظ برنامه‌سازي و جذب شخصيت‌هاي بومي و پژوهشگران،‌آماري داد؟

علما، نخبگان، هنرمندان و شخصيت‌هاي فرهنگي استان، اساسا بدنه فكري و كارشناسي صدا و سيما هستند و ما همواره نيازمند همراهي و كمك‌هاي فكري آنها در مهندسي هرگونه پيام در رسانه هستيم و اين نياز هم هميشگي است نه فقط براي زمان يا مكاني خاص، بر همين اساس براي استحكام اين پيوند اثرگذار، رسانه ملي ساز و كارهايي تعريف كرده كه از اهم آنها حضور جاري و برنامه‌ريزي شده علما، نخبگان، پژوهشگران و كارشناسان استاني در اتاق فكر رسانه و همين طور در متن توليدات رسانه استاني است.

اتاق فكر صدا و سيما كه در واقع محل ارائه تحليل‌ها، نقدها و نظرهاي علما و نخبگان است هر هفته با موضوعات مختلف و از پيش تعيين شده برگزار مي‌شود و خروجي آن به عنوان سوژه‌ها، موضوعات، پژوهش‌ها و .... در اختيار برنامه‌سازان قرار مي‌گيرد و هر برنامه به فراخور موضوع خود از اين خروجي بهره‌مند مي‌شود. در كنار آن در توليد برنامه‌ها يا از خود نخبگان استاني به عنوان كارشناس برنامه استفاده مي‌شود يا اساسا برنامه‌هاي مستندي داريم كه به معرفي نخبگان، علما و شخصيت‌ها مي‌پردازند.

اگر به زبان آمار هم قرار باشد اطلاعاتي ارائه كنيم بايد گفت در طول يازده ماهه سال جاري 23 جلسه اتاق فكر با حضور بيش از يكصد تن از نخبگان و كارشناسان برگزار شده و بيش از 220 نفر از كارشناسان استان در برنامه‌هاي مختلف استان حضور داشته و در مورد شخصيت‌‌ها وچهره‌هاي ماندگار استان 20 ساعت برنامه مستند توليد شده است كه به جرات مي‌توان گفت تمام شخصيت‌ها، علما و نخبگان استان در اين توليدات معرفي شده‌اند.

در خصوص سريال‌سازي و تنوع برنامه‌ها توضيح دهيد.

سريال‌هاي فاخر نامدار و عطر سيب دو سريالي بوده‌اند كه امسال در شبكه افلاك توليد شده‌اند. سريال نامدار كه در ارزيابي فني وهنري سيماي استان‌ها خوش درخشيد و با كسب امتياز 81 از صد نمره در زمره بهترين سريال‌هاي توليد شده در شبكه‌هاي استاني قرار گرفت هم اكنون آماده پخش از شبكه‌هاي مختلف است و پخش آن در آينده نزديك شروع مي‌شود.

در اين سريال نقش لرستان در نهضت مشروطه بررسي مي‌شود و برگرفته از تاريخ لرستان است.

سريال عطر سيب هم در يك ژانر طنز توليد شده و به تازگي مرحله تصويربرداري خود را پشت سر گذاشته است.

البته ياد‌آور مي‌شوم در كنار اين دو سريال دو تله فيلم به نام‌هاي پسران بلوط و بازگشت ،
يك تله تئاتر به نام شب چراني كفتارها،
‌24‌ساعت مستند تلويزيوني، 420 دقيقه مجموعه عروسكي و تقريبا 11 ساعت انيميشن در سال جاري نيز توليد شده و يا مراحل پاياني توليد خود را پشت سر مي‌گذارند كه يقينا با اين توليدات،‌شبكه استاني لرستان باز هم در زمره بهترين شبكه‌ها قرار خواهد گرفت، چرا كه تمام اين توليدات در ارزيابي فني سيماي استان‌هاي
رسانه ملي توانسته‌اند نمره مطلوب كيفي كسب كنند.

سه|ا|شنبه|ا|9|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن