تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820662201




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ما مي توانيم قدرت برتر مذاكرات هسته اي باشيم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: ما مي توانيم قدرت برتر مذاكرات هسته اي باشيم
غرب به رهبري آمريكا چرا بصورت مستمر در برابر پيشرفتهاي شگرف هسته يي ايران دچار غافلگيري راهبردي مي شود؟‌ اين پيشرفت ها چه تاثيري بر حوزه هاي علمي و ديپلماتيك جمهوري اسلامي خواهد داشت؟


به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، پرده برداري از پيشرفت هاي مستمر در جمهوري اسلامي ايران ،‌ نقل محافل سياسي و رسانه اي بين المللي است. پيشرفت هايي كه ايران را در زمره دارندگان فناوري هاي نوين راهبردي قرار داده است. بارگذاري صفحه سوخت بومي در راكتور تهران و راه اندازي نسل چهارم سانتريفيوژها در نطنز، نمونه اي از تازه ترين قله هاي دانش كه دانشمندان ايراني به آن دست يافته اند.
ساخت صفحه سوخت آنقدر مهم و راهبردي است كه دو سال غربي ها بر سر آن چانه زني كردند. و دست آخر هم از فروش آن به ايران سرباز زدند تا ايران را به زانو درآورند . نشست هاي بين المللي برگزار شد اما با كارشكني آمريكا يكي پس از ديگري شكست خورد. گروه موسوم به وين كه امريكا و فرانسه و روسيه در آن نقش افرين بودند تا نشست تهران كه با مشاركت برزيل و تركيه شكل گرفت و گفت وگوهاي موسوم به پنج به اضافه يك در نشست استانبول. نشستي كه فروش سوخت راكتور تحقيقاتي تهران در صدر دستور كار آن قرار داشت.
غرب به رهبري آمريكا چرا بصورت مستمر در برابر پيشرفتهاي شگرف هسته يي ايران دچار غافلگيري راهبردي مي شود؟‌ اين پيشرفت ها چه تاثيري بر حوزه هاي علمي و ديپلماتيك جمهوري اسلامي خواهد داشت؟

گفتگوي ويژه خبري شبكه 2 سيما شب گذشته با حضور سعيد خزايي استاد دانشگاه و مهدي فضايلي كارشناس ارشد رسانه به بررسي اين موضوع پرداخت.

در ابتداي برنامه مجري از مهدي فضائلي پرسيد: برخي اعتبار زدايي و بررسي سازي و برخي آنرا مي كوبند. از ديدگاه جوامع بين المللي نحوه برخورد جوامع بين المللي چگونه بود؟ و چرا اينگونه برخورد كردند؟ فضائلي در پاسخ گفت: نحوه برخورد رسانه ها با دستاوردهاي جديد مشابه دستاوردهاي قبلي بود كه در سالهاي قبل به دست آمده بود؛ ما مشابه اين برخوردها را در دستاوردي به ما ديده بوديم.
برخي مي گويند ايران بلف زده و گروهي ديگر سعي مي كنند دستاوردهاي ايران را به دريافت حمايت از ديگران متكي كنند يعني ايران و جوانان آن از نيروهاي حمايتگر به اين نقطه رسيده است و بعد سعي مي كنند آنرا در محور ايران هراسي تعريف كنند. مقدمه اي در بعد جداسازي از غني سازي انرژي هسته اي مطرح كنند.
1- نمي خواهند به صراحت اعلام به توانمندي جمهوري اسلامي داشته باشند چون اعتراف به اين دستاوردها تائيدي بر انقلاب اسلامي است.
2- تلاش مي كنند با تقويت بعد اسلام هراسي و ايران هراسي اين موضوع را به بهانه اي براي دامن زدن به مسائل قبلي تبديل كننند.
مجري پرسيد: بعد از بارگذاري دچار يك دگرديسي در كلينتون و اشتون بوديم كه از مذاكرات استانبول دوري مي كردند. اعلام آمادگي كردند چه اتفاقي افتاد كه سبب گفتمان در غربي ها شده؟
كه خزائي در جواب ادامه داد: در واقع پيشرفتها در زمينه هسته اي در ارزيابي هيچ كشوري قرار نداشت.
ايران از طريق گروه وين و براي نشان دادن حسن نيت در پي اثبات صلح آميز بودن انرژي هسته اي بود. طرح مبادله سوخت هسته اي نشان دهنده اين است كه يك رآكتور تحقيقاتي هيچ ارتباطي نه با توليد انرژي هسته اي حتي با مسائل نظامي نمي تواند داشته باشد.
اگر دستاوردهاي اخير را در كنار روتورهاي كامپوزيتي سانتريفيوژها استفاده كنيم، در واقع كار جداسازي به جاي خوبي رسيده است.
ايران بايد منتظر تحريم هاي بعدي باشد.
ترور دانشمندان ما نتوانسته مانع از پيشرفتهاي شتاب ناك ما شود و دچار اختلال در تصميم گيري شده اند. قدرت چانه زني ايران در اين مذاكرات را نشان مي دهد و همين مسئله باعث شده غربي ها باعث تشدد آرا شده اند.

عابدي در سوال از فضائلي گفت: ايراني ها، مذاكرات را خوب اداره مي كنند و برگه هاي برنده را به موقع رو مي كنند، سانترفيوژهاي نسل چهارم و راكتورهاي هسته اي تهران چه پيامي مي تواند براي قدرت هاي غربي داشته باشد؟

كه فضائلي در پاسخ ادامه داد: زماني كه رويدادي رخ مي دهد هر اتفاقي همزمان با آن روي مي دهد اهميت دارد و قدرت ها سعي مي كنند اتفاقات قبل و بعد آن را هماهنگ كنند و به نوعي با آن ربط دهند دستيابي به سوخت راكتور هسته اي تهران در مقطعي رو نمايي شد كه ايران در تحريم به سر مي برد و قرار بود بر مردم ايران تاثير بگذارد و همچنين دكتر جليلي در آستانه مذاكراتي با خانم اشتون قرار دارد.
در رابطه با تحريم بايد گفت كه با رونمايي اين سوخت صفحه اي تحريم ها بر مردم ايران كار ساز نبوده و هرچه بر مردم ايران سخت تر گرفته شود برعكس مي شود و اين ها از دستاوردهاي انقلاب اسلامي است.
فناوري صفحات سوخت 20 درصد بعد از درخواست ايران از آژانس بود و قبل از دستيابي به اين فناوري ايران حاضر به پذيرفتن قرار داد تهران شد ولي باز هم قدرت هاي غربي كارشكني كردند و بعد از آن ايران به فناوري صفحات سوخت 20 درصد دست يافت و امروز 9 هزار سانترفيوژ را در نطنز رو نمايي كرديم و به لحاظ سطح فناوري بالاتر از سانترفيوژهايي است كه قرار بود ايران از آژانس خريداري كند

به همين لحاظ در مذاكرات دكتر جليلي و خانم اشتون كشوري حرف برتر را مي زند كه در قدرت برتر ايستاده باشد و ما مي توانيم قدرت برتر اين مذاكرات باشيم.

* ايران دستاويزي براي دنيا باقي نگذاشته است

عابدي در سوال از خزايي گفت: يكي از بندهاي اساسي آژانس ، استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و در اختيار قراردادن آن به ديگر اعضا است، اين در حاليست كه ايران دو سال پيش به صورت رسمي نامه اي به آژانس نوشته و سوخت رآكتور تهران را براي راديو ايزوتوپ درخواست كرده بود و آژانس در اختيار ايران قرار نداده بود و اين علي رغم چانه زني ها و استانداردهاي موجود ميان قراردادهاي بين المللي است. شما در اين رابطه چه تحليلي داريد؟
خزائي در جواب گفت: ملت ما توانسته به رغم كارشكني زياد، به توانمندي هاي هسته اي دست يابد و در نتيجه براي دنيا حرفي نمي ماند و همين كه امروز دنيا حاضر به مذاكره با ما است، مي دانيم جمهوري اسلامي ايران دستاويزي براي دنيا باقي نگذاشته است.
وي در ادامه افزود: بايد آماري را ارائه كنند در مقايسه ميان توليد سوخت فسيلي و سوخت هسته اي. براي توليد هزار مگاوات برق توسط سوخت فسيلي، 200 ميليون دلار بايد هزينه شود اين در حاليست كه در ميزان مشابه توليد برق با سوخت هسته اي 60 ميليون دلار هزينه مي شود.
بايد توجه داشت در سوخت هسته اي كمتر از يك دهم هزينه مي دهيم.
در سوال پاياني عابدي از خزايي پرسيد: در رسانه هاي غربي واژه اي ايجاد شده تحت عنوان منطقه مصونيت.

موضوع فعاليت هسته اي ايران از ديدگاه شما قابل از بين بردن است؟ و با چه هدفي بعضي مي خواهند ايران هسته اي را به رسميت نشناسند؟
خزايي در پاسخ گفت: موضوع هسته اي موضوعي است كه به حميت و غرور ايران گره خورده و مردم حتما خواهان مطالبه اين انرژي هستند.

ايران به نقطه بدون بازگشت رسيده. سايت هاي هسته اي ما در كشور پراكنده هستند، اينكه آنها اقدامي عليه ايران داشته باشند، محال است و ايران كشوري ژئوپلتيك و جايگاه محكم و راهبردي دارد.
ما هم از ديدگاه آنها، هم از ديدگاه مردم خودمان به نقطه بدون بازگشت رسيده ايم و بلف و حركت دوگانه و تشدد قدرتهاي غربي نشان دهنده اين است كه آنها به يك سياست واحد نرسيده اند، اما ايران از مسير خود باز نخواهد گشت.

/ع2

يکشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن