تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820663087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در ديدار مسوولان كميته امداد امام خميني(ره) به مناسبت سالگرد تاسيس اين نهاد ابراز شد؛ انتقاد سيد حسن خميني از پول دادن براي دنباله‌رو كردن افراد


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: در ديدار مسوولان كميته امداد امام خميني(ره) به مناسبت سالگرد تاسيس اين نهاد ابراز شد؛ انتقاد سيد حسن خميني از پول دادن براي دنباله‌رو كردن افراد
از نظام اصلي اسلامي‌مان مقداري دور شده‌ايم.
آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني با تاكيد بر اين‌كه نبايد به‌خاطر دنباله‌رو كردن افراد به آن‌ها پول داده شود، گفت: «براي همه مجموعه‌هاي خدماتي كشور، سياسي كاري سم است و براي كميته امداد سم مهلك، همه چيز را از درون مي‌پوساند».

به گزارش سرويس سياسي آفتاب، يادگار حضرت امام در ديدار با مسوولان كميته امداد امام خميني(ره) به مناسبت سالگرد تاسيس اين نهاد، كميته امداد را مجموعه‌اي ارزشمند و بي‌نظير خواند و به تبيين جنبه‌هاي مختلف موضوع منزلت اجتماعي پرداخت و اظهار كرد: «منزلت، جايگاه و ارزش هر فرد در يك جامعه تحت فاكتور‌ها و عواملي تعريف مي‌شود. اين طبيعي است كه برخي افراد در اين جامعه بالاتر قرار مي‌گيرند و برخي ديگر پايين‌تر، اين فاصله در همه جوامع از جمله جوامع اسلامي، سرمايه‌داري و سوسياليستي بوده است».

وي با طرح اين سوال كه معيار قرار ‌گرفتن در هرم منزلت اجتماعي چيست؟ گفت: «در طول تاريخ تلاش براي به‌دست گرفتن قدرت سياسي زياد بوده به‌خاطر اين‌كه هركسي مي‌خواسته در هرم منزلت اجتماعي رشد كند و بايد در كانون قدرت قرار مي‌گرفت هرچه از آن دور مي‌شد از منزلت اجتماعي‌اش كاسته مي‌شد».

سيدحسن خميني با بيان اين‌كه بعد از تشكيل نظام‌هاي فدارليته ثروت عامل رشد افراد در هرم منزلت اجتماعي شد، افزود: «در دنياي امروز پول نشانگر قدرت اجتماعي و اقتصادي در برابر قدرت سياسي و مهم‌ترين عامل منزلت اجتماعي در فرهنگ غربي است. عوامل ديگر مانند ارزش‌هاي فرهنگي هم با ترازوي پول سنجيده مي‌شوند. هركسي براي كار فرهنگي پول بگيرد در هرم منزلت اجتماعي قرار مي‌گيرد».

وي با تشريح تفاوت‌هاي فرهنگ غربي و فرهنگ اسلامي در حوزه‌ شان اجتماعي افراد گفت: «در فرهنگ اسلامي پول نبايد عاملي براي بالا‌رفتن در هرم منزلت اجتماعي باشد. تمايز جامعه اسلامي با ديگر جوامع اين جهان‌بيني است. جامعه‌اي اسلامي است كه هرم منزلت اجتماعي در آن بر مدار پول تعريف نشده باشد. هرمقدار اين امر هست بدانيد از اسلامي ‌بودن و از جامعه متعالي اسلامي فاصله گرفته‌ايد».

وي به توصيف ارزش‌هاي بي‌بديل اجتماعي در جريان انقلاب اسلامي پرداخت و تشريح كرد: «بعد از انقلاب اسلامي پولدار ‌بودن ارزش خود را از دست مي‌دهد؛ ثروتمندان اموال خود را بي‌ چشم‌داشت و بعضا با خجلت مي‌بخشند؛ افراد به ساده‌زيستي تظاهر نمي‌كردند و ثروت را واقعاً بد مي‌دانستند و ارزش خود را در چيز ديگري تعريف مي‌كردند».

يادگار امام(ره) با تاكيد بر اين‌كه درباره تغيير ارزش‌هاي فرهنگي جامعه نبايد پنهان كاري كرد، گفت: «بايد درد را فهميد و بيان كرد. درد اين است كه بدانيم از نظام اصلي اسلامي‌مان مقداري دور شده‌ايم، با كتمان آن چيزي حل نمي‌شود؛ اگر هرم منزلت اجتماعي‌مان بر مدار پول بنا شده با نگفتنش چيزي حل نمي‌شود».

سيدحسن خميني خاطرنشان كرد: «نمي‌خواهيم بخشي از جامعه را متهم كنيم؛ اين چيزها به كل جامعه بر مي‌گردد؛ اين از آن درد‌هايي است كه وقتي مي‌آيد همه جامعه را به‌صورت اپيدمي گرفتار مي‌كند؛ اين مساله درد اجتماعي فرهنگي ماست».

وي به نقش امام‌ خميني (ره) در تحول معنوي و اخلاقي جامعه اشاره كرد و گفت: «مغناطيس امام (ره) وقتي وارد جامعه شد همه‌چيز خود‌به‌خود ساخته شد، لازم نبود كسي دستور بدهد؛ همگان كار خود را خودبه‌خود درست انجام مي‌دادند. يك فضاي مغناطيسي در جامع به‌وجود آمد و همه براده‌هاي پراكنده آهن را جمع كرد».

يادگار حضرت امام به تحول جامعه جاهلي عرب اشاره و اظهار كرد: «جزيرة العرب در دوران رسالت پيامبر(ص) در پست‌ترين دوره زماني خودش بود وجود پيامبر(ص) وقتي به جزيره مي‌آيد براده‌هاي آن در همه مناطق منظم مي‌شود. پيامبر (ص) فضا را چنان تغيير داد كه چند سال بعد تمدن عظيم اسلامي شكل گرفت بدون اين‌كه نقش مستقيمي در لايه‌هاي مختلف آن داشته باشد».

وي با بيان اين‌كه بازخواني مشكلات موجب هم‌انديشي مي‌شود، خاطرنشان كرد: «براي ورود به دهه چهارم بيش از هرچيز احتياج داريم فضايي اخلاقي و معنوي ايجاد شود؛ البته اين فضا تنها با حرف‌زدن فراهم نمي‌شود. بايد با هم‌فكري و استفاده از توان فكري انديشمندان و عقلاي قم پاسخي يافت».

وي به تشريح نقش كميته‌ امداد امام خميني(ره) در بازسازي و پويايي جامعه پرداخت و گفت: «نقش امداد صرفا يك نقش تاثير‌گذار در رفع مشكلات مادي مردم نيست. اين مجموعه با نگاه فراتر به‌عنوان تضمين‌كننده سلامت، امنيت ملي و فرهنگي و حافظ ارزش‌هاي اصيل اجتماعي شكل گرفته است. اگر جامعه در راستاي فقرزدايي حركت نكند نهالي را در دروني خود مي‌پروراند كه اين نهال در آينده تيشه به ريشه‌اش مي‌زند و خانمان همه را نابود مي‌كند».

سيدحسن خميني تاكيد كرد: «توده انسان‌هاي گرسنه در هرجامعه‌اي تهديد‌كننده است و در جامعه ما در صورت وجود بهترين لشكري هستند براي مجموعه‌اي كه مي‌خواهد به انقلاب لطمه بزند و امنيت ملي را به خطر بياندازد».

وي با بيان اين‌كه اگر زكات پرداخت نشود شكاف طبقاتي اين قدر زياد مي‌شود كه همه داشته‌ها و ارزش‌هاي جامعه را يك‌جا با خود مي‌برد، گفت: «زكات جداي از اين‌كه ثواب دارد و اداي دين به اسلام است، سلامت جامعه را نيز تضمين مي‌كند».

وي هم‌چنين با بيان اين‌كه بايد ميزان تاثير‌گذاري كميته امداد در دفع شر از جامعه اسلامي بررسي و راهكاري‌هاي نويني براي بهينه‌تر

” براي ورود به دهه چهارم بيش از هرچيز احتياج داريم فضايي اخلاقي و معنوي ايجاد شود؛ البته اين فضا تنها با حرف‌زدن فراهم نمي‌شود.... “

كردن ارائه خدمات فراهم شود، گفت: «بايد اين نكته بررسي شود كه اگر برروي ازدواج و اشتغال و مسكن سرمايه‌گذاري كنيم چه مقدار هزينه از جاي ديگر كم مي‌شود. اگر در يك منطقه دست مردم را بگيريم و با ايجاد شغل و تهيه مسكن مشكلات معيشتي آن‌ها را حل كنيم به مقدار زيادي در منطقه ديگر از مشكلات آتي كاسته مي‌شود، چون اگر اين‌جا امور زندگي آن‌ها نگذرد مجبور مي‌شوند جاي ديگري بروند و آن‌جا مشكلات زيادي به‌وجود آوردند و اين باعث به‌وجود آمدن روند ادامه‌دار مشكلات و هزينه‌هاي زياد مي‌شود».

سيدحسن خميني در ادامه مسووليت ديني و اداي دين انقلابي را دو عامل تاسيس كميته امداد از سوي امام خميني(ره) عنوان كرد و گفت: «تك‌تك ما نه به‌عنوان حاكم مسلمين بلكه به‌عنوان مسلمان نسبت به فقرا وظيفه داريم. راه‌اندازي كميته امداد در امتداد وظيفه شرعي امام (ره) بود؛ اين‌كه اساسا ما دين‌داريم و خداوند از ما نمي‌پذيرد كه از حال مسلمانان ديگراطلاع نداشته و يا نسبت به آن بي‌تفاوت باشيم».

وي تشريح كرد: «مگر مي‌شود در جامعه اسلامي مسلماني در خانه خود باشد بچه‌اش بتواند مدرسه برود و غذاي سير بخورد ولي اصلاً توجهي به اين نداشته باشد كه برادرانش در همان شهر يا در همان كشور در فقر به سر ببرد به اين معنا كه حداقل امكانات را ندارد».

وي به عامل دوم تاسيس كميته امداد پرداخت و گفت: «اداي ديني كه انقلاب به طبقه پايين جامعه دارد موجب راه‌اندازي كميته‌ امداد شد. اين طبقه كه زمان انقلاب مستضعف و امروزه آسيب‌پذير و دو دهك پايين جامعه گفته مي‌شود، انقلاب اسلامي را پديد آورد؛ بايد نسبت به آن احساس مسووليت جدي كنيم و امام عظيم‌الشان به‌عنوان رهبر، مسوول و بنيانگذار انقلاب به آن توجه داشتند».

يادگار حضرت امام در ادامه به‌ خلوص نيت در كمك به افراد اشاره و اظهار كرد: «كمك به افراد بايد با نيت صالح باشد، نوع نيت افعال را رنگين مي‌كند و افعال به همين علت اثر پيدا مي‌كنند يا بي‌اثر مي‌شوند. اين‌گونه نيست كه بگوييم نيت در دل است و بيرون نمي‌آيد. طرز برخورد و احوالپرسي خيلي معني دارد. نيت پاك بايد چنان باشد اثر عميقي روي طرف بگذارد».

وي با تاكيد بر اين‌كه نبايد به‌خاطر دنباله‌روي كردن افراد به آن‌ها پول بدهيد، گفت: «براي همه مجموعه‌هاي خدماتي كشور، سياسي‌كاري سم است و براي كميته ‌امداد سم مهلك، چون همه چيز را از درون مي‌پوساند. حتي نگذاريد اين اتهام به مجموعه منتسب شود».

دراين ديدار انواري، رييس كميته امداد و عسگر‌اولادي، نماينده ولي‌فقيه در كميته امداد امام خميني (ره) در سخناني ضمن ارائه گزارشي از روند فعاليت اين كميته به ارائه ديدگاه‌هاي خود درباره اوضاع اجتماعي جامعه پرداختند.

عسگر‌اولادي با بيان خاطراتي از امام خميني (ره) و تاكيد ايشان بر توجه به محرومان گفت: «امام (ره) عمق خدمت به مردم و مستضعفان را از 1324 به ما آموخت. ايشان مدام توصيه مي‌كردند در كنار فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري به محرومان و مستضعفان بيش‌تر برسيد».

شنبه|ا|17|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن