تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به آنچه می ‏داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمی ‏داند به او ارزانى م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812752416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*حوادث ورزشگاه پورت سعيد* نشست اضطراري پارلمان، اقدامات شوراي نظامي و تازه‌ترين درگيري‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *حوادث ورزشگاه پورت سعيد* نشست اضطراري پارلمان، اقدامات شوراي نظامي و تازه‌ترين درگيري‌ها


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آسيا - خاورميانه

منابع پزشكي مصر اعلام كردند كه در تازه‌ترين اعتراض‌ها به حادثه ورزشگاه پورت‌سعيد، دست‌كم دو تن ديگر كشته و صدها تن ديگر زخمي شدند. اين در حالي است كه در حوادث چهارشنبه شب ميان طرفداران دو تيم فوتبال در ليگ مصر دست‌كم 75 تن كشته و صدها تن ديگر زخمي شده‌ بودند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از روزنامه مصري الاهرام، در چارچوب هفته هفدهم ليگ برتر فوتبال مصر، تيم "المصري" شامگاه چهارشنبه در شهر پورت سعيد ميزبان تيم "الاهلي" قاهره، مدافع عنوان قهرماني بود كه در پايان با نتيجه سه بر يك حريف خود را شكست داد و به روند 25 بازي بدون شكست اين تيم پايان داد.

به محض آن‌كه فهيم عمر، داور بازي سوت پايان را به صدا درآورد، تماشاگران تيم ميزبان به بازيكنان الاهلي كه باشگاه قرن بيستم آفريقا لقب گرفته، حمله كرده و با تماشاگران حريف درگير شدند كه بر اساس اعلام تلويزيون دولتي مصر اين درگيري‌ها به كشته شدن دست‌كم 75 تن و زخمي شدن صدها تن ديگر انجاميد و 47 تن نيز در اين رابطه دستگير شدند.

در پي اين درگيري‌ها كه در غياب نيروهاي امنيتي رخ داد، تعدادي از بازيكنان الاهلي از جمله محمد ابوتريكه و عماد متعب خداحافظي خود را از فوتبال اعلام كردند.

حسام حسن نيز كه يكي از بهترين بازيكنان تاريخ فوتبال مصر و الاهلي به شمار مي‌آيد و هم اكنون سرمربيگري المصري را برعهده دارد، در اعتراض به حوادث بازي با الاهلي به همراه هيئت مديره اين تيم از سمت خود استعفا دادند.

برخي منابع دليل اين درگيري ها را عصبانيت طرفداران المصري از پلاكاردي مي‌دانند كه طرفدارن الاهلي آن را به ورزشگاه برده بودند و روي آن نوشته شده بود "در پورت‌سعيد، مردي پيدا نمي شود."

اما تعدادي از نمايندگان مجلس الشعب مصر مسئوليت حوادث ورزشگاه شهر پورت‌سعيد را به گردن شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر انداختند و تاكيد كردند كه اين حوادث با لغو حالت فوق‌العاده در اين كشور ارتباط دارد.

پيش از اين شوراي نظامي حاكم در مصر از لغو حالت فوق‌العاده در اين كشور از اول ماه فوريه خبر داده بود.

در همين حال بازي همشهري و رقيب سنتي الاهلي يعني الزمالك در برابر الاسماعيلي در ورزشگاه القاهره در حاليكه با نتيجه مساوي 2-2 در جريان بود، در اعتراض به حوادث ورزشگاه پورت‌سعيد نيمه‌تمام ماند.

در پي توقف اين بازي، يكي از جايگاه‌هاي تماشاگران ورزشگاه القاهره نيز دچار آتش‌سوزي شد اما اين حادثه هيچ كشته و يا زخمي به دنبال نداشت.

به دنبال حوادث خونين ورزشگاه پورت‌سعيد، تيم هاي الاهلي، الزمالك، الاسماعيلي، الاتحاد اسكندريه، المقاصه و الجونه فعاليت‌هاي ورزشي خود و مشاركت در ليگ برتر مصر را به حالت تعليق درآوردند. فدراسيون فوتبال اين كشور نيز بازي‌هاي ليگ فوتبال را متوقف كرد و از احتمال لغو نهائي اين فصل ليگ برتر مصر خبر داد.

هم‌چنين در پي كشته شدن تعداد زيادي از طرفداران تيم الاهلي، اين باشگاه، رقيب ديرينه‌اش الزمالك و باشگاه الاسماعيلي سه روز عزاي عمومي اعلام كردند. تعداد زيادي از باشگاه‌هاي آفريقايي و باشگاه ليورپول انگليس نيز كشتار خونين تماشاگران الاهلي را تسليت گفتند.

* اقدامات رئيس شوراي نظامي مصر

در پي اين حادثه، محمد حسين طنطاوي، رئيس شوراي نظامي مصر دستور داد، دو هواپيماي نظامي به پورت‌سعيد اعزام شوند تا اعضاي كاروان الاهلي و كشته‌ها و زخمي‌ها را به القاهره منتقل كنند.

طنطاوي هنگام بازگشت كاروان الاهلي به قاهره از آنها استقبال كرد و در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني اين باشگاه اظهار كرد: اين اتفاقات مي‌تواند در هر جاي دنيا رخ دهد اما ما عاملان اين حوادث را به حال خود رها نمي‌كنيم و همه افرادي كه براي بي‌ثباتي مصر نقشه مي‌كشند،‌ مجازات خواهند شد.

وي در ادامه از پرداخت غرامت به قربانيان و خانواده‌هايشان خبر داد و گفت، ما اين مرحله را پشت سر خواهيم گذاشت و مصر به ثبات دست خواهد يافت.

وي افزود: ما در حال اجراي نقشه راهي براي انتقال قدرت به غيرنظاميان منتخب هستيم.

* متهم شدن بقاياي نظام مبارك

از سوي ديگر دادستان كل مصر دستور انجام تحقيقات درباره حوادث ورزشگاه پورت‌سعيد را صادر كرد و براي بررسي دقيق آن عازم اين شهر شد.

گروه اخوان‌المسلمين نيز كه داراي اكثريت پارلماني است، بقاياي نظام حسني مبارك، رئيس‌جمهوري سابق اين كشور را به دست داشتن در حوادث بازي الاهلي و المصري متهم كرد.

عصام العريان، نائب‌ رئيس حزب آزادي و عدالت وابسته به اخوان‌المسلمين و رئيس كميته روابط خارجي مجلس الشعب (پارلمان مصر) اظهار كرد: حوادث پورت‌سعيد برنامه‌ريزي شده و پيامي از سوي بقاياي نظام منحل است.

وي افزود: اين حوادث انتقامي از درخواست ما براي لغو حالت فوق‌العاده است. آنها بر آن هستند كه مصر را در سالگرد پيروزي انقلاب اين كشور به ويراني بكشانند.

دولت مصر نيز در پي حوادث اخير در اين كشور سه روز عزاي عمومي در كشور اعلام كرده و اين حوادث را حوادثي سياسي ناميد كه از سوي برخي گروه‌ها براي آن نقشه كشيده شده بود.

* تازه‌ترين درگيري‌ها

در همين حال به نقل از سايت شبكه الجزيره، منابع پزشكي مصري اعلام كردند كه بامداد امروز (جمعه) در پي شليك ماموران امنيتي شهر سوئز مصر دو تن كشته و صدها تن ديگر زخمي شدند.

بنابر اين گزارش تظاهركنندگان خشمگين كه ساعات اوليه بامداد امروز براي اعتراض به كشته شدن 75 تن از مردم در ورزشگاه شهر پورت سعيد به خيابان‌ها آمده بودند و قصد داشتند مقر نيروهاي امنيتي شهر سوئز را تصرف كنند با شليك مستقيم نيروهاي امنيتي مواجه شدند كه در اين درگيري‌ها دست‌كم دو تن كشته و صدها تن نيز زخمي شدند.

منابع پزشكي همچنين اعلام كردند كه پس از انتقال اجساد كشته شدگان به بيمارستان، اصابت گلوله مستقيم به آنها كاملا مشهود بوده و دليل مرگ اين افراد نيز به همين خاطر بوده است.

از سوي ديگر درگيري‌ها در اطراف وزارت كشور مصر در قاهره نيز به زخمي شدن بيش از 800 تن انجاميد و خيابان‌هاي اطراف وزارت كشور مصر شاهد تعقيب و گريز ميان هزاران تظاهركنندگان و نيروهاي امنيتي موجود در اطراف اين وزارتخانه بود.

نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن تظاهركنندگان از گاز اشك‌آور استفاده كردند كه اين امر به مصدوم شدن تعداد زيادي از تظاهركنندگان انجاميد.

بنا بر آمار رسمي وزارت بهداشت مصر تعداد زخمي‌شدگان درگيري‌هاي قاهره 800 تن گزارش شده اما به گفته شاهدان عيني تعداد واقعي اين درگيري‌ها بيشتر از عدد اعلام ‌شده است.

* نشست اضطراري پارلمان

از سوي ديگر مجلس الشعب مصر (پارلمان) با برگزاري نشست فوق‌العاده‌اي، وزارت كشور و ابراهيم يوسف، وزير اين وزارتخانه را مسئول اصلي حوادث ورزشگاه شهر پورت سعيد دانست و برخي از نمايندگان پارلمان كناره‌گيري دولت را خواستار شدند و شوراي نظامي را مسئول كامل حوادث اعلام كرده و از اين شورا خواستند هرچه زودتر قدرت را تحويل دهد.

كمال الجنزوري، نخست‌وزير مصر نيز اعلام كرد كه استعفاي استاندار پورت‌سعيد را پذيرفته و رئيس دستگاه امنيتي شهر و نيز رئيس بخش تحقيقات جنايي شهر پورت‌سعيد را از كار خود ملغي كرده است.

از سوي ديگر هزاران تظاهركننده مصري در پايتخت اين كشور، نمايندگاني را كه براي بررسي حوادث خونبار پورت سعيد جلسه‌اي فوق‌العاده تشكيل داده بودند، محاصره كردند.

نمايندگان مصري پس از پايان جلسه در روز پنجشنبه به دليل محاصره ساختمان پارلمان از سوي تظاهركنندگان معترض، نتوانستند ساختمان را ترك كنند.

نيروهاي پليس و امنيتي براي متفرق كردن تظاهركنندگان به سوي آنها گاز اشك آور شليك كردند.

شركت كنندگان در اين تظاهرات اعتراض آميز با حمل پلاكاردهايي خواستار قصاص قاتلان مردم شدند.

تظاهركنندگان در شعارهاي خود تأكيد كردند كه رژيم مبارك همچنان درحال حكومت بر اين كشور است.

از سوي ديگر سفارت آمريكا در قاهره در بيانيه‌اي از شهروندان آمريكايي موجود در مصر خواست تا هوشياري خود را حفظ كنند و از نزديك شدن به مناطقي كه درگيري در آنها روي داده است خودداري كنند.

* ابراز همدردي با كشته‌شدگان و محكوميت حادثه

بان كي مون، دبيركل سازمان ملل با اعلام ناراحتي و تاسف درخصوص حوادث خونين شب چهارشنبه مصر گفت: ما گرم‌ترين همدردي و تسليت خود را با خانواده كشته‌شدگان اين حادثه اعلام مي‌كنيم و شفا براي آسيب‌ديدگان آن را نيز خواستار هستيم.

وي در ادامه افزود: من اطمينان دارم كه دولت مصر تدابير لازم را براي تقابل با چنين حوادثي و نيز كشف حقيقت موجود و همكاري با همه گروه‌هاي موجود در مصر دارد.

سپ بلاتر، رئيس فدراسيون بين‌المللي فوتبال(فيفا)‌ به خانواده‌هاي قربانيان حوادث پورت‌سعيد تسليت گفت و اظهار كرد، روز چهارشنبه روز سياهي در تاريخ فوتبال بود.

از سوي ديگر تلويزيون مصر اعلام كرد كه تعداد زخمي‌هاي ورزشگاه پورت‌سعيد 250 تن است.

هم‌چنين كاترين آشتون، مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا با غير قابل قبول خواندن چنين حوادثي از مقامات مصري خواست تا تحقيقات بيطرفانه و لازم را براي كشف حقايق موجود در اين حادثه به عمل آورند و مسئولان آن را به دستگاه‌هاي قضايي تحويل دهند.

چند تن از مسئولان اروپايي نيز با اعلام همدردي با حادثه‌ديدگان و دولت مصر خواستار اجراي تحقيقات لازم در اين خصوص شدند.

در همين حال عربستان سعودي نيز با ابراز همدردي با كشته‌شدگان و آسيب‌ديدگان حوادث اخير مصر پيام تسليتي را به محمدحسين طنطاوي، رئيس شوراي نظامي مصر و نيز كمال الجنزوري و سعد الكتاتني، رئيس پارلمان مصر و نيز وزير امور خارجه اين كشور ارسال كرده است.

مراد مدلسي، وزير امور خارجه الجزاير نيز در تماس تلفني با همتاي مصري خود حوادث اخير را به وي تسليت گفت و همبستگي ملت الجزاير را با ملت مصر در اين خصوص به اطلاع وي رساند.

جنبش حماس نيز با ابراز تاسف از حوادث به وقوع پيوسته شب چهارشنبه پورت‌سعيد اعلام كرد: ما از حوادث اخير مصر بسيار متاسفيم و با ملت مصر ابراز همدردي مي‌كنيم و تسليت ويژه خودمان را به دولت مصر و ملت اين كشور اعلام مي‌كنيم.

عمرو موسي، دبيركل سابق اتحاديه عرب و نامزد احتمالي انتخابات رياست‌جمهوري مصر نيز در بيانيه‌اي عنوان داشت كه اعلام عزاي عمومي در مصر تنها گام اول در برخورد با حوادث اخير در مصر است و بايد اقدامات سياسي لازم در خصوص اين حوادث انجام شود و مسئولان استان پورت‌سعيد مسئوليت‌هاي خود را در قبال اين حادثه به عهده بگيرند.

عمرو موسي در اين بيانيه با حمايت از اقدامات انجام‌شده از جمله بركناري استاندار و هيات فوتبال استان پورت‌سعيد از بازگشت ناامني‌ها و ايجاد آشوب در مصر همزمان با اولين سالروز انقلاب اين كشور هشدار داد.

پيش‌بيني مي‌شود امروز نيز تظاهرات گسترده‌اي در مناطق مختلف مصر در محكوميت حوادث استان پورت‌سعيد به وقوع بپيوندد.

انتهاي پيام

جمعه|ا|14|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن