تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806970066




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازارها چگونه تثبيت مي‌شوند؟گام مكمل بسته جديد پولي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بازارها چگونه تثبيت مي‌شوند؟گام مكمل بسته جديد پولي
دنياي اقتصاد- كارشناسان معتقدند: جذاب كردن بازارهاي موازي ارز و سكه، كنترل هيجان بازار با ارسال علامت‌هاي درست و پرهيز از متشنج كردن فضا، گام مكمل بسته جديد پولي است. به اعتقاد كارشناسان، سياست‌گذاران نبايد با اتكا به يك ابزار به دنبال تخليه حباب و كاهش التهاب بازار باشند، بلكه بايد با تدوين بسته اقتصادي جامع در كنار بسته پولي، نقدينگي موجود در بازار را مديريت كنند. برقراري آرامش در بازار از عوامل غير‌اقتصادي است كه به گفته كارشناسان هم تراز به‌كارگيري عوامل اقتصادي اهميت دارد و بايد در دستور كار مسوولان قرار گيرد.
كارشناسان با هدف كاهش التهاب بازار پيشنهاد دادند
گام مكمل افزايش نرخ سود
گروه بازار پول – به گفته بسياري از كارشناسان، التهاب در بازار ارز ريشه هيجاني دارد. هيجاني كه به عقيده بسياري به دليل علامت‌هاي نادرستي است كه سياست‌هاي بانك مركزي به بازار ارز داده است. بر اين اساس گفته مي‌شود سياست‌هايي نظير كاهش ميزان ارز مسافري و بالا بردن نرخ اين نوع ارز، تقاضاي ارز را افزايش داده است.
همچنين بسياري از كارشناسان با دفاع از طرح افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي معتقدند نبايد انتظار داشت كه بانك مركزي تنها با استفاده از اين ابزار خود بتواند آرامش را به بازار برگرداند. در اين بين از برخورد تعزيراتي در بازار نيز انتقاد و گفته شده است و با صرف اعلام رسانه‌اي نمي‌توان نرخ ارز را به شرايط تك نرخي برگرداند.
افزايش هيجاني نرخ ارز
جمشيد پژويان، رييس شوراي رقابت با ناگهاني خواندن جهش ارز طي چند روز گفت: نااطميناني به وضعيت اقتصادي كشور در التهاب‌ها اثرگذار بود، اما در حدي نبود كه نرخ دلار را تا 50 درصد در مدت يكي، دو ماه بالا ببرد و ريال تضعيف شود. وي ادامه داد: به‌ نظر من اشتباه در سياست‌گذاري‌ها توسط شوراي پول و اعتبار باعث رويارويي اقتصاد با چنين مسائلي در بازار شد.وي ريشه مشكلات اقتصادي در كشور را در پايين بودن نرخ سود سپرده‌ها در مقابل تورم بالا در اقتصاد دانست و گفت: نخستين اشتباه، به كاهش نرخ سود بانكي برمي‌گردد. در شرايطي كه نقدينگي بسياري در جامعه وجود دارد و مسائلي همچون نااطميناني مردم به فضاي اقتصادي مطرح است، اينكه شوراي پول و اعتبار نرخ سود بانكي را پايين آورد و در نتيجه به سرگرداني پول در جامعه دامن بزند را نمي‌توان به درستي درك كرد. وي افزود: كاهش نرخ سود بانكي يك سياست اقتصادي اشتباه بود.
علامت‌هاي نادرست سياست‌گذاري پولي به بازار
پژويان ادامه داد: اشتباه دوم را بانك مركزي انجام داد. هجوم مردم براي دلار از اين جهت بود كه اطميناني به وجود ارز در ذخاير بانك مركزي نبود. در شرايطي كه بانك مركزي هيچ مشكلي از نظر تراز ندارد و سالانه 100 ميليارد دلاري نفت از كشور صادر مي‌شود، اطلاعات و علائم نادرست به اقتصاد داده شد.
رييس شوراي رقابت ادامه داد: مردم اطلاعاتي درباره دارايي‌هاي بانك مركزي ندارند و با علائم جلو مي‌روند؛ به‌خصوص كساني كه به امور سفته‌بازي و سوداگري مي‌پردازند. وي با نادرست خواندن علائمي‌ كه بانك مركزي به مردم مي‌دهد، گفت: علامت‌هايي كه سفته‌بازان از بانك مركزي گرفتند، اين بود كه بانك مركزي پرداخت ارز مسافرتي را به نصف كاهش داد و به بانك‌ها ارز پرداخت نمي‌كرد اين يعني فرياد اينكه بانك مركزي با مشكل كمبود ارز مواجه است و ذخيره‌اي ندارد.
اين در حالي است كه عاملي كه باعث ايجاد نگراني از كمبود دلار شود، در كشور وجود نداشته و ندارد. با اين وجود، اين علامت‌ها باعث هجوم مردم به بازار براي جذب دلار شد و اين علامت شفاف كه «بشتابيد تا دلار از اين گران‌تر نشده است، بخريد» به بازار داده شد. نتيجه اين سياست‌هاي ارزي، وضعيت غيرقابل كنترلي است كه در كشور مشاهده كنيم.
وارونگي سياست‌ها
پژويان در اين باره گفت: بهترين راه‌حل، مساله‌اي است كه پشت سر گذاشته و توجهي به آن نشد. بانك مركزي به ‌جاي اينكه فرياد بزند ذخيره دلار ندارم و خزانه خالي است، بايد نشان مي‌داد كه به اندازه كافي دلار در كشور وجود دارد. رييس شوراي رقابت افزود: همان‌طور كه گفتم، وقتي بانك مركزي مقدار دلار مسافرتي را به نصف كاهش مي‌دهد و قيمت آن را بالا مي‌برد، يعني علامت غلط به بازار داده است.
سياست پرداخت دلار به مسافران بايد به‌گونه‌اي باشد كه امكان تقلب را بگيرد.به عقيده پژويان، اگر همان زمان بانك مركزي پرداخت دلار مسافرتي را تا 2500 و حتي 3 هزار دلار افزايش مي‌داد و نيز بانك‌ها ارز به اندازه كافي در اختيار صرافي‌ها مي‌گذاشتند، به‌راحتي التهاب‌ها در بازار مي‌خوابيد. فقط لازم بود قوانين و مقررات براي جلوگيري از تقلب تشديد شود.
تعلل در افزايش نرخ سود
پژويان در باره افزايش نرخ سود توسط شوراي پول و اعتبار گفت: تصويب افزايش نرخ سود در شوراي پول و اعتبار ايده خوبي است، اما همچون نوشداروي پس از مرگ سهراب مي‌ماند. وي ادامه داد: شوراي پول و اعتبار با وجود نقدينگي بالاي جامعه و تورم، نرخ سود بانكي را پايين آورد و حال اين تحولات در بازار از تبعات اين عمل است.
رييس شوراي رقابت در مورد اثرگذاري افزايش نرخ سود سپرده‌ها در بهبود شرايط بازار ارز گفت: ما نبايد انتظار داشته باشيم كه با تصويب اين مصوبه و اعمال آن، به‌سرعت بازار متحول شود. با اين حال، به‌طور قطع كاهش نرخ سود بانكي روي حركت نقدينگي و بازار پولي و مالي اثرگذار است، اما نكته اصلي، علامت اشتباهي است كه به سوداگران داده شد.
اعلام رسانه‌اي نمي‌تواند ارز را تك نرخي كند
همچنين جعفرقادري، عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاكيد بر اينكه سياست‌هاي اقتصادي براي تك نرخي كردن ارز، بايد در قالب بسته‌اي سياستي باشد، گفت: صِرف اعلام تك نرخي كردن ارز از سوي بانك مركزي نمي‌تواند نرخ ارز را در بازار تك نرخي كند.به گزارش خانه ملت قادري تصريح كرد: اعلام تك نرخي شدن ارز زماني ارزش دارد كه بازار به اين سياست واكنش مثبت نشان دهد و از اين پس قيمت واحد ارز را در جامعه شاهد باشيم.
نماينده مردم شيراز در مجلس با تاكيد بر اينكه اصلاح بازار ارز بايد در قالب بسته‌اي اقتصادي عملياتي شود، افزود: صِرف اعلام تك نرخي كردن ارز از سوي بانك مركزي نمي‌تواند نرخ ارز را در بازار تك نرخي كند.
ارز دولتي رابطه‌اي توزيع نشود
وي با بيان اينكه نظارت درباره نحوه توزيع ارز بايد به شكل جدي انجام بگيرد، ادامه داد: در بسته اقتصادي دولت بايد جلوي هرگونه رانت‌خواري و ويژه‌خواري گرفته شود و توزيع ارز دولتي رابطه‌اي نباشد، بلكه به شكل قانوني و فقط به نيازمندان توزيع شود.
قادري در تحليل سياست‌هاي اقتصادي دولت تاكيد كرد: سياست‌هاي اقتصادي كشور بايد به شكل يك مجموعه و بسته ديده شود.
ضرورت فعاليت بازارهاي متفرقه براي جذب سرمايه
وي برطرف كردن مشكلات بخش توليد، فعال كردن بورس و فعال كردن ساير بخش‌هايي كه مي‌تواند سرمايه‌هاي سرگردان را در مسير رشد اقتصادي قرار دهد، ضروري برشمرد.
اين عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هشتم يادآور شد: در ادامه بسته سياستي دولت، نياز به پيش‌بيني راه‌هاي ورود به بازار جهاني است و در واقع ارز تك نرخي با ايجاد چنين شرايطي محقق مي‌شود.
همگرايي سياسي براي حل مشكلات
علي اصغر يوسف‌نژاد، سخنگوي كميسيون صنايع مجلس نيز با اشاره به التهاب بوجود آمده در بازار ارز گفت: اختلاف نظر‌ها باعث مي‌شود تا آرامش به بازار بازنگردد. وي تاكيد كرد، نبايد مناسبات سياسي در تعيين چارچوب سياست‌هاي اقتصادي كشور مشكل آفرين شوند. به عقيده وي، اتخاذ راهكار‌هاي مناسب و كارآ و حل التهاب به وجود آمده در بازار ارز نياز به همگرايي سياسي دارد.

شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن