تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820426647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس ستاد انتخابات وزارت كشور در گفت‌وگو با ايران القاي شبهه در انتخابات كار آدم‌هاي عاجز و ضعيف است


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: رئيس ستاد انتخابات وزارت كشور در گفت‌وگو با ايران القاي شبهه در انتخابات كار آدم‌هاي عاجز و ضعيف است
زينب مراديان

بحث تغيير و جابه‌جايي رئيس ستاد انتخابات كشور، پروژه تغيير فرمانداران، بحث بركناري وزير كشور و در آخر نفوذ جريان خاص به شوراي نگهبان، كه همگي در قالب پروژه ايجاد شبهه و تقلب در انتخابات مجلس نهم از ماهها پيش توسط رسانه‌هاي مدعي اصولگرايي استارت زده شده بود و با آغاز عمليات اجرايي فرآيند انتخابات همچنان با قوت به كار خود ادامه مي‌داد و آغاز و پايان ثبت‌نام‌ها و روند بررسي صلاحيت‌ها كه اين نيز خود حاشيه‌هايي را به همراه داشت، همگي سبب شد تا با سكاندار انتخابات كشور قرار مصاحبه‌اي را ترتيب دهيم. سيدصولت مرتضوي كه پيش از معاونت سياسي وزير كشور، سابقه استانداري خراسان جنوبي را در كارنامه خود دارد با بيان اينكه اين شايعات قطعاً ادامه خواهد داشت معتقد است كه اين فضاسازي‌ها و شايعه‌سازي‌ها تنها با نيت سياسي برخي افراد خاص كه ديگر ضعيف و عاجز شده‌اند دنبال مي‌شود! رئيس ستاد انتخابات كشور همه اين اقدامات را يك بداخلاقي سياسي مي‌داند و مي‌گويد: يكي از خوراك‌‌هاي التهابات سياسي، همين شايعات است.
مرتضوي مي‌گويد اگر كسي بخواهد هم نمي‌تواند در روند انتخابات دخالت كند! وي پروژه تقلب و ايجاد شبهه در انتخابات را نخ‌نما شده مي‌داند و تأكيد مي‌كند كه ديگر اين پروژه‌ها از اعتبار افتاده‌اند!
متن كامل اين مصاحبه تقديم خوانندگان عزيز روزنامه مي‌شود:
در هفته­ هاي گذشته شايعاتي مطرح شد درخصوص بركناري شما. روابط عمومي وزارت كشور هم البته با تكذيب آن، اطلاعيه‌اي را صادر كرد. فكر مي‌كنيد اين شايعات با چه اهدافي دنبال مي‌شود؟
اصولاً از ديرباز همواره اين مباحث مطرح مي‌شده است. بايد اشخاصي كه اين مباحث را مطرح مي‌كنند، دسته‌بندي كرد! بعضي از اشخاص نيات خاص سياسي دارند و با همين نيت خاص سياسي، مسائل را مطرح مي‌كنند! در آن سو هم برخي رسانه‌ها، بالاخره مي‌خواهند به فضاي خود رونق ببخشند و به همين خاطر به خبرسازي مي‌پردازند. من تمامي اين موارد را يك نوع بداخلاقي سياسي مي‌بينم، ضمن آن كه همه مي‌دانند انتخابات به فرد متكي نيست. انتخابات يك پروسه تعريف شده‌اي دارد و به فضل الهي با قدرت و قوت در نظام جمهوري اسلامي ايران پيش رفته است و همواره پيش خواهد رفت. فرايندي كه در قانون پيرامون انتخابات تعريف شده است، قائم به شخص و فرد نيست. يك فرايندي است كه قائم به قانون و برنامه است و بحمدالله در حال پيش رفتن است. من به دوستان پيشنهاد مي‌كنم قبل از اين كه خبري را منتشر كنند، سؤال كنند، پاسخ افراد را بشنوند و بعد اقدام به درج خبر نمايند!
فكر مي‌كنيد با توجه به اين كه كمتر از دو ماه ديگر به برگزاري انتخابات باقي مانده است، چرا به اين شايعات دامن زده مي‌شود؟
شايعات اصولاً براي ايجاد التهاب سياسي در سطح جامعه مطرح مي‌شود. اصلاً يكي از خوراك‌هاي التهابات سياسي، همين بحث شايعات است. مطمئن باشيد اين شايعه، آخرين شايعه نخواهد بود و ادامه خواهد داشت.
پس از پايان ثبت‌نام‌‌ها، روند بررسي صلاحيت‌ها آغاز شده است. الآن در چه مرحله‌اي هستيم؟
ثبت‌نام‌ها با قدرت و قوت صورت گرفت. با توجه به موارد قانوني كه به وجود آمد و تبصره 2 از ماده 28 قانون حذف شد و همه پيش‌بيني‌ها و بسترسازي‌هايي كه بيگانگان مي‌كردند و بعضي از عوامل داخلي‌شان، حكايت از كاهش مشاركت در ثبت‌نام داشت، خب اين امر هم متصور بود كه ما كاهش شديد مشاركت را داشته باشيم!
چرا كاهش شديد؟
براي اين كه جامعه آماري ما تغيير پيدا كرده بود. وقتي جامعه آماري متغير است، مقايسه اصلاً معنا ندارد. به عنوان مثال وقتي مي‌خواهيم يك مسابقه دو را برگزار كنيم. مي‌گوييم در رسته جوانان، رسته نوجوانان، بزرگسالان و... يك تعريف و يك جامعه آماري جداگانه‌اي دارد. تا وقتي كه مي‌گوييم مسابقه دوي همگاني است و همه شركت كنند، جامعه آماري متفاوت مي‌شود، يعني مقدار آن كم و زياد مي‌شود!
با اين تفاسير، جامعه آماري اين دوره به چه صورتي است؟
در اين دوره به رغم اينكه جامعه آماري از دو ميليون نفر به چيزي حدود 360 هزار نفر رسيد، 5405 نفر ثبت‌نام كردند. اين كاهش جامعه آماري به دليل دو محدوديت 1- سني و 2- تحصيلي بوده است.
به استناد مجموعه گزارش‌هايي كه از وزارت علوم و تحقيقات و فناوري و همچنين مركز آمار ايران گرفته شده است، از مجموع دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌هاي عالي، بر حسب آخرين مدارك تحصيلي، كساني كه در مجلس هشتم واجد شرايط داوطلبي مجلس بودند، جمعيت‌شان به يك ميليون و 928 هزار و 626 نفر مي‌رسد. اما كساني كه در مجلس نهم واجد شرايط داوطلبي هستند، جمعيت‌شان 336 هزار و 354 نفر است يعني تقريباً يك‌پنجم جامعه آماري مجلس هشتم! يعني به عبارت ديگر مي‌توان گفت اگر شرايط مساوي بود و ميانگين رشد را (همين تعدادي كه فوق‌ليسانس به بالا ثبت‌نام كردند) براي ساير داوطلبان هم درنظر مي‌گرفتيم، شاهد يك رشد، نزديك به 36 درصدي بوديم و چيزي حدود نزديك به 10 هزار داوطلب ثبت‌نام مي‌كردند.
الان بعد از ثبت‌نام‌ها، مراحل به چه صورتي است؟
فرايند استعلام‌ها با قوت و سرعت انجام شد. نظريه مراجع چهارگانه (1- سازمان ثبت احوال، 2- وزارت اطلاعات، 3- قوه قضائيه (دادستاني)، 4- نيروي انتظامي (پليس بين‌الملل)) اخذ شد، چرا كه طبق قانون، اين چهار مرجع در رابطه با سوابق داوطلبان حتماً بايد اظهار‌نظر كنند.
يعني الآن آماري داريد كه چند درصد تأييد صلاحيت يا رد صلاحيت شده‌اند؟
نه،چرا كه ما مرجع تأييد يا رد صلاحيت افراد نيستيم. ما تنها مركز اخذ سوابق داوطلب‌ها هستيم و استعلام‌ها را گرفتيم و فرستاديم به مراكز حوزه‌هاي انتخابيه. هيأت‌هاي اجرايي هم بايد در مراكز حوزه‌هاي انتخابيه مطابق قانون، برابر با مواد 28 و 30 و ماده واحده قانون رسيدگي دقيق به صلاحيت داوطلبان، مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام، استعلام‌ها را بررسي كنند و پس از آن نتيجه رسيدگي را به داوطلبان، هيأت‌هاي نظارت و وزارت كشور به صورت محرمانه اعلام بكنند، كه اين كار را انجام داده‌­اند.
طبق قانون افراد چهار روز فرصت دارند اعتراض‌شان را به هيأت نظارت مركز استان به‌طورمستدل و كتباً اعلام كنند كه اين مراحل نيز انجام شده است.
چقدر زمان مي‌برد تا اين مركز نتايج را اعلام كند؟
هفت روز فرصت دارند تا به شكايت داوطلبان و با اخذ نظر هيأت مركزي نظارت مستقر در تهران رسيدگي كنند و بعد نتايج را ابلاغ كنند. يعني 20 دي فرمانداران نتيجه تصميمات هيأت‌هاي اجرايي را ابلاغ كنند، از 21 تا 24 دي ماه فرصت اعتراض و شكايت بود و از 25/10 تا 1/11 با اخذ نظر هيأت‌هاي نظارت فرصت است كه به شكايت­ها رسيدگي شود.
بعد از آن كار به چه صورتي پيش مي‌­رود؟
بعد از اينكه هيأت نظارت مركز استان نظريه‌اش را اعلام كرد، باز يك فرصت براي دريافت شكايت از داوطلبين رد‌صلاحيت شده اظهار‌نظر قطعي و نهايي شوراي نگهبان در‌خصوص كليه داوطلبان به استناد تبصره 3 ماده 52 وجود دارد. ظرف مدت 20 روز از 2/11 تا 21/11 شوراي نگهبان، شكايت‌ها را دريافت مي‌كند و پس از بررسي نهايي صلاحيت‌ها نتيجه‌اش را ابلاغ مي‌كند.
تاريخ دقيق اعلام نهايي صلاحيت داوطلبان چه زماني است؟
كساني كه صلاحيت‌شان توسط شوراي نگهبان بررسي شده، حالا تأييد شده يا نشده، باز 3 روز، از تاريخ 22/11 تا 24/11 فرصت دارند بر‌اساس تبصره 3 از بند 2 ماده واحده، بحث لزوم رسيدگي دقيق شكايت داوطلبان به شوراي نگهبان شكايت كنند. شوراي نگهبان هم 7 روز فرصت دارد به اين تجديد‌نظرها رسيدگي كند و پس از آن اعلام قطعي اسامي نامزدها به مراكز حوزه‌هاي انتخابيه در تاريخ 2/12/90 خواهد بود، يعني تا 1/12 شوراي نگهبان فرصت دارد كه در نهايت امر فهرست نهايي و قطعي را به وزارت كشور اعلام كند.
به استناد تبصره 3 ماده 35 آئين‌نامه اجرايي، روز 3/12 اسامي بايد توسط فرمانداران مراكز حوزه‌هاي انتخابيه آگهي شود و از 4/12 به مدت 7 روز كانديداهاي تأييد صلاحيت شده مي‌توانند فعاليت تبليغاتي داشته باشند
و يك روز قبل از اخذ رأي هم تبليغات ممنوع مي‌شود و ان‌شاء‌الله روز جمعه 12/12/90 روز اخذ رأي
خواهد بود.
تنوع حضور سلايق و گروه‌هاي مختلف سياسي در اين انتخابات چگونه است؟
ما هم تنوع صنفي داريم و هم تنوع سياسي. طبق برآوردي كه صورت گرفته است، همه سلايق حضور دارند.
آقاي تمدن گفته‌اند كه 700 اصلاح‌طلب در انتخابات شركت كرده است!
از 5405 داوطلبي كه ثبت‌نام كرده بودند، 20 نفر انصراف دادند. از مجموع 5385 نفر كه ثبت‌نام قطعي كردند، 34 درصد طيف‌هاي مختلف اصولگرايي هستند، 14 درصد اصلاح‌طلبان، 23 درصد اشخاص مستقل و 29 درصد طيفي هستند كه مشخص نيست چه گرايشي دارند و با عنوان طيف سفيد حضور دارند! نكته جالب در اين ميان آن است در بين كساني‌كه ثبت‌نام كرده‌اند، يك تنوع صنفي وجود دارد.
بيشترين فراواني را كارمندان دارند با 1578 نفر
اساتيد دانشگاه با فراواني 862نفر
فرهنگيان با فراواني 720 نفر
بازنشستگان با فراواني 562 نفر
پزشكان با فراواني 394 نفر
مشاغل آزاد با فراواني 316 نفر
نمايندگان فعلي مجلس با فراواني 262 نفر
وكلا و قضات دادگستري با فراواني 199 نفر
روحانيون با فراواني 138 نفر
بيكار با فراواني 81 نفر
نظامي با فراواني 35 نفر
و ساير مشاغل
نظاميان مي‌توانند در انتخابات شركت كنند؟
خير. اين افراد نظامياني هستند كه از شغل خود استعفا داده‌اند.
چندي است پروژه ايجاد شبهه و القاي تقلب در انتخابات، از طرق مختلف در حال پيگيري است و متأسفانه اين بار از جانب مدعيان اصولگرايي دنبال مي‌شود. در اين خصوص توضيح مي‌فرماييد.
اين پروژه‌ها، ديگر نخ نما شده است و از اعتبار افتاده، الان ديگر به فضل الهي با شفافيتي كه در كار وجود دارد، با روشنگري‌هايي كه صورت گرفته است، اين تئوري ره به جايي نخواهد برد. فرآيند انتخابات در جمهوري اسلامي ايران، فرآيندي است كه احدي امكان دخالت در آن را ندارد. حتي اگر اراده‌اي هم داشته باشد، چنين امكاني متصور نيست. به جهت اينكه به لحاظ اجرا، اولاً مجري مردم هستند، در شعبه‌هاي اخذ رأي هم نمايندگان مردم حضور دارند و هم نماينده داوطلب و هم اين‌كه يك سيستم بسيار قوي به نام شوراي نگهبان بر انتخابات نظارت مي‌كند و وزير كشور نيز بازرس مي‌فرستد!
با اين تفاسير اصلاً امكان اين‌كه اراده‌اي بتواند در سرنوشت انتخابات اثر بگذارد واقعاً متصور نيست و محقق نخواهد شد. القاي شبهه، يك القاي نخ‌نماشده‌اي است كه تنها كار آدم‌هاي عاجز و ضعيف است!
اخيراً گروهي را دستگير كردند كه قرار بوده در روند انتخابات اخلال ايجاد كنند. ارزيابي‌تان از چالش‌هاي امنيتي انتخابات پيش رو چگونه است. با توجه به اين‌كه حضرت آقا نيز در خطبه‌هاي نماز عيد سعيد فطر در اين خصوص هشدارهايي را دادند.
هشدارهايي كه حضرت آقا دادند، هشدار بيدارباش است. آگاه باش است. قطعاً توطئه‌هاي دشمنان را مقام معظم رهبري به نيكي رصد كردند و در جريان هستند. ولي به فضل الهي با تمهيداتي كه به عمل آمده، پيش‌بيني‌ها اين است كه با تدابير و هدايت‌هاي داهيانه رهبر معظم انقلاب، ما يك انتخاباتي را در اوج اقتدار، امنيت، عظمت و مشاركت خواهيم داشت.
يعني با چالشي مواجه نخواهيم شد؟
دشمن همواره به دنبال ايجاد چالش است. ولي با اقتداري كه نظام جمهوري اسلامي ايران دارد و با بيداري و هوشياري كه مردم از آن برخوردارند، قطعاً همه نقشه‌هاي دشمن، نقش برآب خواهد شد.
گزارشي از كميته حقوقي كه در ستاد انتخابات تشكيل شده است و نوع وظايف و كاركردش مي‌دهيد؟
كميته حقوقي وزارت كشور، وظيفه‌اش اين است كه شبهاتي كه ايجاد مي‌شود، اتهاماتي كه وارد مي‌شود را بررسي كند چرا كه مباحثي كه اشخاص مطرح
مي‌كنند در قالب يك اتهام است. ما آنها را بررسي مي‌كنيم اگر صحت داشته باشد، پيگيري مي‌كنيم.
درخصوص اتهاماتي كه تا به حال از جانب افراد مختلف مطرح شده است آيا اقدامي صورت گرفته است؟
ما چندين بار، درخصوص اتهاماتي كه مطرح مي‌شود، خدمت آقايان نامه نوشته‌ايم و گفته‌ايم، چنانچه دليلي محكمه‌پسند و متقن دارند، بگويند، چه بسا كه خداي نخواسته برخي دنبال سوءاستفاده باشند! ولي صرف ادعا كفايت نمي‌كند، حتماً بايد مدرك داشته باشند.
حالا اگر مدرك ارائه نكنند و همچنان به ادعاهاي خود ادامه دهند، چگونه برخورد خواهيد كرد؟
حتماً از طريق مراجع قضايي پيگيري خواهيم كرد.
اين ادعاها و اتهامات در بررسي‌ صلاحيت افراد مطرح‌كننده‌، تأثير ندارد؟
تأثير‌گذار است و پيگيري‌‌هاي بعدي را هم خواهيم كرد.
شاهد بوديم كه در هفته‌هاي اخير برخي از رسانه­‌ها اقدام به انتشار ليست­‌هاي احتمالي انتخاباتي با عكس اشخاص كرده‌اند، آيا اين مصداق تبليغات زودهنگام نيست و اگرهست، چه برخوردي خواهيد كرد؟
من اين موضوع را نديدم، ولي احتمال دادن‌ها مصداق تبليغات نيست. حالا بايد ببينيم و بررسي كنيم و اگر به مصداق تبليغات زودهنگام برسيم حتماً از طريق مجاري صاحب صلاحيت پيگيري مي‌كنيم.
مخارج كلان انتخاباتي مي‌تواند در تأييد يا رد صلاحيت كانديداها تأثيرگذار باشد.
قطعاً مؤثر است. اگر كسي خارج از قواعد، خرج‌هاي نامتعارفي داشته باشد هم در نتيجه انتخابات و هم رسيدگي به صلاحيتش مؤثر است. بعضي وقت‌ها در سنوات گذشته ديده‌ايد كه انتخابات برگزار شد و مشخص شده كه فرد هزينه غيرمتعارف كرده است. لذا صحت انتخاباتش تأييد نشده است.
يك توضيح كوتاه هــم درخصوص سازوكار رايانه‌اي برگزار شدن انتخابات مي‌دهيد؟
انتخابات 25 فرايند دارد. كه از اين 25 فرايند 24 فرايندش صددرصد رايانه‌اي برگزار مي‌شود. امسال ثبت‌نام‌ها بسيار روان بود. اخذ استعلامات هم همين طور. همه اين فرايندها رايانه‌اي برگزار شد. اما بحث اخذ رأي الكترونيك را در اين دوره به صورت نمونه تنها در بعضي از حوزه‌هاي انتخابيه كه داراي زيرساخت مخابراتي هستند تا سقف 10 درصد برگزار مي‌كنيم تا يك ارزيابي دقيق داشته باشيم. امكان اين كه در مرحله دوم انتخابات اين حوزه‌ها را افزايش بدهيم بيشتر است. ان‌شاءالله بتوانيم در انتخابات بعدي صددرصد رأي الكترونيك داشته باشيم كه من اين امر را متصورم.
پيش‌بيني‌تان از دو مرحله‌اي شدن انتخابات چيست؟
طبيعي است. حتماً‌ ما با انتخاباتي دو مرحله‌اي مواجه خواهيم بود همان طور كه در سنوات گذشته نيز چنين بوده است.
حتي در حوزه تهران؟
قطعاً تعدادي به مرحله دوم مي‌رسند. با توجه به تنوع سلايق و كانديداهايي كه وجود دارد حتماً ما بخش قابل توجهي از انتخاباتمان به مرحله دوم مي‌رسد.
مشخص است كه زمان برگزاري مرحله دوم انتخابات چه تاريخي است؟
خير، اما قانون گفته است كه يك ماه بعد از اينكه نتيجه انتخابات اول مشخص شد، به عبارتي ديگر يعني يك ماه پس از تأييد صحت انتخابات مرحله اول توسط شوراي نگهبان، مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.
نتايج انتخابات 12 اسفند چه زماني مشخص خواهد شد؟
ان‌شاءالله سعي مي‌كنيم در نزديك‌ترين فرصت نتايج را اعلام كنيم. روز 13 اسفندماه نتايج بخش قابل توجهي از حوزه‌هاي كوچك اعلام خواهد شد.
برنامه وزارت كشور درخصوص حضور حداكثري مردم به عنوان اولويت دولت و نظام چيست؟
ما بسترهاي لازم را به عنوان امانتداران مردم فراهم كرديم. همه مردم را دعوت مي‌كنيم در انتخابات شركت كنند چرا كه اين دوره، دوره حساسي است. خود مردم رصد مي‌كنند و مي‌بينند كه بيگانگان چشم طمع دوخته‌اند و همين طور مستضعفين جهان. دو جبهه به انتخابات چشم دوخته‌اند. يكي موج كثيري از مردم مظلوم و عدالتخواه دنيا كه دنبال نتيجه انتخابات براي الگوبرداري هستند و از سوي ديگر استكبار جهاني است كه به انتخابات ما چشم دوخته است و اينكه ببينند مشاركت و حضور مردم ما چقدر خواهد بود. تمام سعي و تلاش ما بر حضور حداكثري مردم است و اين قول را هم به مردم مي‌دهيم كه بدانند خادمينشان در وزارت كشور امانتداري بيش نيستند و ان‌شاءالله اين امانت را آن طوري كه عدل است و حق است به صاحبان آن بدهيم.

چهارشنبه|ا|28|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن