تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سوگند به خدا ، هر كس كه حقيقت سجده را به جاى آورد ، زيان نكرد و كسى كه در سجده، ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820491472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشاور محيط زيست معاون ترافيك شهردارتهران: هيچ مصوبه‌اي براي سنجش آلودگي صوتي خودروها وجود ندارد وزارت بهداشت خسارات هاي آلودگي صوتي را اعلام كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مشاور محيط زيست معاون ترافيك شهردارتهران: هيچ مصوبه‌اي براي سنجش آلودگي صوتي خودروها وجود ندارد وزارت بهداشت خسارات هاي آلودگي صوتي را اعلام كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - محيط زيست

مشاور محيط زيست معاون ترافيك شهردار تهران با بيان اينكه در كشور ما هيچ آيين‌نامه و مصوبه‌اي براي اندازه‌گيري ميزان آلودگي صوتي خودروهاي در حال تردد وجود ندارد گفت: با وجود آنكه مراكز معاينه فني به تجهيزات روز دنيا براي اندازه‌گيري ميزان آلودگي صوتي خودروها مجهز هستند اما آيين‌نامه‌اي وجود ندارد كه براساس آن سنجش آلودگي صوتي صورت گيرد.

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس وحيد نوروزي افزود: با وجود آنكه آلودگي صوتي خسارت زيادي را به دنبال دارد اما متاسفانه در كشور ما شاخص و آماري در مورد آلودگي صوتي و خسارات ناشي از آن وجود ندارد.

وي با بيان اينكه بايد از وزارت بهداشت بخواهيم شاخص ها و آمارهاي مربوط به سلامت و بهداشت مربوط به آلاينده هاي صوتي و خسارات هاي ناشي از آن را مشخص و اعلام كند گفت: شايد اگر به درستي مشخص شود كه سالانه شهر و شهروندان تا چه ميزان به دليل آلودگي صوتي خسارات مي‌بينند، اقدامات جدي‌تري براي حل اين معضل صورت گيرد و به اين معضل بزرگ بي توجهي نشود.

نوروزي در ادامه خاطرنشان كرد: در تمام دنيا سهم هريك از منابع آلاينده هاي صوتي به طور دقيق مشخص است اما در كشور ما حتي به درستي سهم هريك از آلاينده هاي صوتي نيز مشخص نيست تا بتوان براي حل اين معضل اقدامات اساسي و ريشه‌اي انجام داد.

اين مقام مسؤول در ادامه اظهار كرد: براساس آمار سال 2007 ميلادي بيش از 44 درصد جمعيت اروپا در معرض شدت صوتي بيش از 55 دسي بل (حد مجاز آلودگي صوتي ) قرار دارند كه منبع عمده آن سر و صداي ناشي از حمل ونقل جاده‌اي است.

وي با اشاره به اينكه هرساله در اروپا بيش از 245 هزار نفر در معرض آسيب‌هاي جدي بيماري‌هاي قلبي و عروقي ناشي از آلودگي صوتي حمل ونقل قرار مي‌گيرند، گفت: 20 درصد از اين جمعيت يعني حدود 50 هزار نفر به دليل آلودگي صوتي دچار حملات قلبي شده وبا خطر مرگ مواجه مي‌شوند.

وي با تاكيد براينكه سيستم حمل ونقل ريلي كمترين ميزان آلايندگي صوتي را به دنبال دارد ادامه داد: از جمعيت در معرض آلودگي صوتي در اروپا تنها 7 درصد يعني 35 ميليون نفر در معرض آلودگي صوتي ناشي از حمل ونقل ريلي هستند، اين درحاليست كه در اروپا سيستم حمل ونقل ريلي بسيار گسترده از جمله خطوط مترو، تراموا و خطوط اكسپرس وجود دارد.

نورزي ادامه داد: در اروپا 30 درصد از آلودگي صوتي ناشي از حمل ونقل هوايي ، 20 درصد حمل ونقل جاده اي و تنها 10 درصد آلودگي صوتي ناشي از حمل ونقل ريلي است.

وي بيشترين منبع آلودگي صوتي خودروها را موتور خودروها ، اگزوز، سيستم هاي مكانيكي و تماس ناشي از لاستيك خودورها با جاده دانست و ادامه داد : كم خوابي و بي خوابي، استرس و آشفتگي روحي، افزايش فاكتورهاي خطرناك (تنش بالا، ترشح هورمون ها، بيماري هاي قلبي و عروقي و روحي و رواني) از جمله پيامدهاي آلودگي صوتي است كه متاسفانه در كشور ما كمتر مورد توجه قرار مي گيرد.

نوروزي با بيان اينكه افرادي كه در مناطق جاده اي پرتردد و در نزديكي فرودگاه ها سكونت دارند بيش از همه از عوارض آلودگي صوتي رنج مي برند گفت : آلودگي صوتي مي تواند سبب كاهش يادگيري و حافظه افراد نيز بشود.

وي همچنين در مقايسه حمل و نقل جاده اي و ريلي گفت: براساس آمار حمل ونقل جاده اي در اروپا 40 ميليارد يورو هزينه اجتماعي و 130 ميليارد يورور هزينه ناشي از تصادفات در پي دارد حال آنكه هزينه اجتماعي حمل ونقل ريلي در اروپا 2 ميليارد يورو و هزينه هاي ناشي از تصادفات در يك سال 300 ميليون يورو است كه از اين منظر نيز برتري حمل ونقل ريلي بر حمل ونقل جاده اي قابل اثبات است.

مشاور محيط زيست معاون ترافيك شهرداري تهران تصريح كرد: براين اساس مي توان گفت ميزان هزينه هاي اجتماعي حمل ونقل جاده اي 20 برابر و هزينه هاي ناشي از تصادفات 430 برابر حمل ونقل ريلي است.

نوروزي تاكيد كرد : بكارگيري و توسعه حمل ونقل ريلي مي تواند در كاهش آلودگي صوتي نيز مفيد باشد.

انتهاي پيام
 شنبه 30 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن