تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 29 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807027064




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - آتش‌نشاني آمادگي لازم براي امدادرساني در بحران را دارد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: جامعه - آتش‌نشاني آمادگي لازم براي امدادرساني در بحران را دارد
جامعه - آتش‌نشاني آمادگي لازم براي امدادرساني در بحران را دارد

در زمينه پشتيباني و مديريت بحران سازمان‌ها، ارگان‌ها و گروه‌هاي مختلفي با سازمان پشتيباني هماهنگ مي‌شوند و به همكاري مي‌پردازند. از مهم‌ترين اين سازمان‌ها كه مي‌تواند در وضعيت وقوع هرگونه بحران و در هر سطح به ايفاي نقش موثر و حياتي بپردازد آتش‌نشاني است. از اين رو و به‌منظور آشنايي با وظايف و مسووليت‌هاي اين سازمان در شرايط بحران، به گفت‌وگو با محمد بيات معاونت عمليات سازمان آتش‌نشاني پرداختيم تا نظرات وي را در اين زمينه جويا شويم.

ابتدا در رابطه با هماهنگي‌ها و وظايفي كه از طرف سازمان پشتيباني و مديريت بحران استان تهران با سازمان آتش‌نشاني معين شده توضيح دهيد؟
ما تنها سازماني هستيم كه با سازمان پشتيباني و مديريت در اين زمينه روابط تنگاتنگي داريم. خصوصا اينكه هر دو سازمان از سازمان‌هاي مرتبط با شهرداري هستند. و مسووليت از بين‌بردن آتش‌سوزي‌ها و مواد شيميايي شهر تهران را بر عهده داريم.
در صورت امكان، تعريفي از نقش آتش‌نشاني در برنامه‌هاي مديريت بحران ارائه دهيد؟
تعريفي كه سازمان مديريت بحران براي آتش‌نشاني ارائه كرده اين است كه آتش‌نشان در وضعيت بحراني مسوول خاموش‌‌كردن آتش‌‌سوزي‌هاست و همچنين مسووليت ما در برابر مواد شيميايي خطرناك كه به عهده سازمان آتش‌نشاني قرار داده شده است. البته واقعيت امر اين است كه در كنار اينها در بحث نجات افراد هم در زمان بحران، بر اساس توان‌مان اقدام خواهيم كرد. اما وظيفه اصلي ما همان است كه در ابتداي پاسخ اشاره كردم.
نيروهايي كه براي فعاليت در شرايط وقوع بحران در نظر داريد، آيا آموزش‌ها و دوره‌هاي ويژه‌اي مي‌بينند و يا همان نيروهاي هميشگي هستند كه به فعاليت در سازمان مي‌پردازند؟ و آيا سازمان پشتيباني و مديريت مكان خاصي را در اختيار آتش‌نشاني قرار مي‌دهد براي آموزش نيرو‌هاي ويژه؟
نيروهاي ما در تمام شرايط نيروهاي حرفه‌اي هستند و آمادگي‌هاي لازم را براي هرگونه حادثه‌اي برخوردارند. يعني تقريبا كار ما هميشه مواجهه با بحران‌هاست. با اين توضيح كه سطوح بحران‌ها متفاوت است. در كل هر حريق، اتفاق يا حادثه‌اي در شهر تهران به وجود بيايد براي ما بحران محسوب مي‌شود و مديريت بحران در آن منطقه فعال مي‌شود. مثلا همين حادثه تخريب آپارتمان در سعادت‌آباد با مديريت بحران به اتمام رسيد. نيرو‌هاي سازمان با توجه به اينكه از آمادگي‌هاي لازم برخوردارند و آموزش‌هاي لازم را هم ديده‌اند هميشه آماده هستند. اما در هر صورت برخي از آموزش‌هاي خاص براي مقابله با بعضي شرايط خاص در بحران وجود دارد كه آن آموزش‌ها هم در سطوح بالاتر فرماندهان و مديران كه اجراي مديريت بحران را بر عهده دارند در حال اجراست. و آموزش‌ها هم به‌وسيله خود ما داده مي‌شود. جز بعضي از آموزش‌ها كه اگر لازم باشد از سازمان‌ها و ارگان‌ها و سازمان مديريت بحران كمك مي‌گيريم. اما اكثريت آموزش‌ها توسط خود ما به انجام مي‌رسد.
در رابطه با لوله‌كشي‌هاي گاز كه در برخي مناطق تهران در صورت وقوع حادثه مي‌توانند بسيار خطرناك باشند توضيح دهيد؟
به هر صورت لوله‌كشي‌هاي گاز در تهران در سراسر شبكه‌ها و در تمام شهر وجود دارد و اين به‌عنوان يك بحث هميشه مورد توجه قرار دارد و با توجه به تمهيداتي كه خود شركت ملي گاز در حال به انجام‌رساندن است، قرار است در شرايط بحران لوله اصلي و در پي آن جريان گاز در تمام لوله‌ها قطع شود تا بتوان به اين وسيله خطرات احتمالي را كاهش داد. در هر صورت اين بحث وجود دارد و هميشه به‌‌عنوان يكي از مباحث شهري مطرح است.
آيا سازمان آتش‌نشاني در صورت بروز خطرات ناشي از نشت گاز در شرايط بحراني عمليات خاصي را در نظر دارد؟
شركت گاز، مخصوصا در بحث نصب شير‌هاي لرزه‌اي، شيرهايي نصب كرده‌اند كه در وقوع كوچك‌ترين لرزه‌اي جريان گاز را قطع مي‌كند و با قطع‌‌شدن جريان مسير گاز خطرات گاز به‌شدت كاهش پيدا مي‌كند.
چه سازمان‌ها و ارگان‌هاي ديگري جز سازمان آتش‌نشاني در اين زمينه با سازمان پشتيباني و مديريت بحران هماهنگ هستند و همكاري مي‌كنند؟
بيش از 20 سازمان و وزارتخانه و ارگان هستند كه به همكاري مي‌پردازند. به جز آتش‌نشاني، اورژانس، هلال‌احمر، بسيج، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، سازمان بهشت‌زهرا، قوه‌قضائيه و ارگان‌هاي ديگري كه در زمينه هماهنگي مديريت بحران با سازمان همكاري مي‌كنند.
آيا خود سازمان‌ها و ارگان‌ها هم با يكديگر در امر مديريت بحران هماهنگ هستند و ارتباطي دارند؟
به هر حال در بحث بحران، تمام اين سازمان‌ها و ارگان‌ها به كمك و امكانات يكديگر نيازمندند. اما در اين ميان بعضي از نياز‌ها شديد‌تر است. مثلا ميان سازمان آتش‌نشاني هلال‌احمر، اورژانس، پليس و شهرداري به‌شدت ارتباطات تنگاتنگي حاكم است. در بعضي از شرايط هم كه با سازمان‌هاي آب، برق و مخابرات و گاز و بخش‌هاي ديگر هماهنگ مي‌شويم. اما با توجه به ماموريت‌هايي كه ما داريم بيشتر با ارگان‌هايي كه در ابتدا گفتم ارتباط و هماهنگي بيشتري وجود دارد.
چند مركز آتش‌نشاني در سطح شهر تهران وجود دارد براي پوشش شرايط بحراني؟
در حال حاضر 84 ايستگاه موجود است كه طبق برنامه‌اي كه داريم قرار است آنها را به 120 ايستگاه برسانيم. كه اميدواريم تا انتهاي سال جاري چند تا از آنها را افتتاح كنيم.
شما چه ويژگي‌ها و شاخص‌هايي را براي خطرناك ناميدن يك منطقه يا محله در شرايط بحراني در نظر داريد؟
اكنون تحقيقاتي انجام مي‌شود كه مشخص شود كدام محله‌ها از شرايط بحراني بيشتري برخوردارند. البته بحث خطر برمي‌گردد به تعداد جمعيت منطقه در يك سطح تعريف‌شده، بار حريق، نوع ساختمان‌هايي كه ساخته شده است از لحاظ استحكام آنها و قديمي‌بودن و ضدزلزله ساخته شدن و... كه البته بعضي از مناطق تهران داراي بافت فرسوده هستند و همان‌طور كه مي‌دانيم در بحث وقوع زلزله اين مناطق بسيار خطرناك‌تر هستند. اما در شرايط عادي براي ما ميزان جمعيت، كمبود راه‌هاي دسترسي، ترافيك‌هاي محلي وجود دارد و اينها شاخص‌هايي هستند كه خطر را تحريك مي‌كنند.
براي كمك در وضعيت وقوع بحران چه كساني براي امدادرساني به مردم مناسب‌تر هستند؟
در شرايط بحراني با توجه به تعريفي كه براي آن در سطوح مختلف وجود دارد ما بحثي داريم و به نتيجه‌اي رسيده‌ايم، اينكه خود مردم هستند كه مي‌توانند با ديدن آموزش‌هاي لازم در بحث خودامدادي، در وضعيت وقوع بحران كار‌هاي اوليه امداد و نجات را براي خود انجام دهند. زيرا در هر حادثه‌اي خود مردم هستند كه بيش از 80درصد كمك‌ها را مي‌توانند انجام دهند. بقيه نيروها كمتر مي‌توانند كمك كنند. به اين دليل كه تا به مرحله سازماندهي برسند و فعاليت‌شان را شروع كنند، با توجه به گستردگي و وسعت بحران، اين‌طور كه بخواهند به همه و به يك ميزان پاسخگو باشند، نيستند. همان‌طور كه گفتم ما اگر حداكثر 120 ايستگاه داشته باشيم مي‌توانيم 120 منطقه را تحت پوشش قرار دهيم. لذا به نظر من خود مردم بايد اين بحث خودامدادي را به عنوان يك عامل اصلي امدادرساني در نظر داشته باشند. خانه و منزل را ايمن كنند. اين بهترين كاري است كه وجود دارد و تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها هم بيشتر در اين زمينه فعاليت مي‌كنند كه اين بخش را در جامعه جا بيندازند.
آيا دوره‌هاي آموزشي براي مردم عادي وجود دارد كه بتوانند اين دوره‌هاي خودامدادي را در آنجا ببينند؟
بله. ما دوره‌هاي آموزشي آشنايي مردم با خطرات آتش‌‌سوزي، شروع آتش‌‌سوزي، چگونگي آتش‌‌سوزي و... را به طور رايگان براي مردم برگزار مي‌كنيم و شما مي‌توانيد عنوان كنيد كه هر كسي و هر گروهي نياز به آموزش دارد مي‌تواند با نزديك‌ترين ايستگاه سازمان تماس بگيرد كه اين آموزش‌ها را يا در محل و يا در ايستگاه‌ها براي‌شان انجام دهيم. كاملا رايگان.
ابزار‌هايي مانند بتن‌بر، جرثقيل و ابزاري از اين دست كه براي امدادرساني و نجات در وضعيت بحراني احتياج است به چه صورت و در چه حد تامين مي‌شود؟
ما به هر صورت تمام ابزار لازم را داريم. در اين 120 ايستگاهي كه ما قرار است داشته باشيم، مي‌توانيم به 120 نقطه از شهر عمليات كمك‌رساني و امداد برسانيم. ما براي شرايط عادي ابزار و وسايل مورد نياز را براي پاسخگويي به بحران‌هاي عادي شهر تهران داريم. اما براي شرايط بحراني، با توجه به سطوح مختلف، نه تنها ما، بلكه هيچ كشوري نمي‌تواند تمام تجهيزات و نيروهاي مورد نياز سطح بالاي بحران مانند زلزله يا توفان را داشته باشد. در شرايط بحران نياز هست از نيروهاي شهر‌هاي ديگر امداد دريافت كنيم. در سطح بالا‌تر لازم است از امداد‌هاي بين‌المللي كمك دريافت شود. تمام اينها بستگي به نوع بحران به وجود آمده دارد. سازمان آتش‌نشاني به صورت دائم و هميشگي آمادگي امدادرساني در سطوح اوليه بحران را داراست.
 چهارشنبه 13 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن