تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819779605




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همزمان با سي امين سالگرد پيروزي انقلا ب اسلا مي صورت مي گيرد: برگزاري 30 فعاليت قرآني در 30 نقطه جهان


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: همزمان با سي امين سالگرد پيروزي انقلا ب اسلا مي صورت مي گيرد: برگزاري 30 فعاليت قرآني در 30 نقطه جهان
دكتر محمود واعظي، معاون فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي گفت: به جايگاه قرآن در نظام جمهوري اسلامي ايران پرداخت و افزود: قرآن توانسته است در نظام جمهوري اسلامي ايران و در 30 سال تجربه موفق حكومت ديني و مردم سالاري ديني به خوبي و روشني جايگاه خود را نشان دهد، قرآن محور، بستر و زيربناي همه اعتقادات ما، قانون اساسي و مجموعه قوانين و احكام در كشور ماست.
وي با اشاره به هجمه دشمنان عليه قرآن به ويژه در سال هاي اخير، دو جريان بيروني و دروني را عامل هجمه به قرآن برشمرد و تصريح كرد: در روزهايي كه به سر مي بريم متاسفانه بيش از پيش چند هجمه و جريان بهم پيوسته تا به ساحت و جايگاه قرآن خدشه وارد سازد.
واعظي افزود: يك منظر دشمن ديرينه قرآن و جهان اسلام يعني صهيونيست ها و آمريكايي ها هستند كه تلاش مي كنند از طريق هجوم رسانه اي، چاپ و توزيع قرآن هاي محرف و توزيع فيلم هاي محرف كه در برخي كشورها مانند افغانستان در همسايگي خودمان و در كشورهايي مانند هلند و... شاهد آن هستيم جايگاه قرآن را به عنوان زيربنايي ترين مصدر الهام بخش جهان اسلام زير سئوال ببرند.
وي جريان دوم را فتنه انگيزان داخلي برشمرد و افزود: جريان دومي كه اين روزها شاهد آن هستيم و جاي تاسف دارد و اين گروه بايد در مقابل تاريخ و مسلمانان پاسخ گو باشند، فتنه انگيزاني هستند كه تحت لواي اسلام فعاليت دارند و از روي بهتان و تهمت جايگاه قرآن را تحريف شده مي دانند و در صدد ايجاد اختلاف در ميان مسلمانان هستند.
واعظي تاكيد كرد: متاسفانه اين جريان فتنه انگيز داخلي جهان اسلام و جريان سنگين تهاجم صهيونيستي هر دو به ويژه در دو سال اخير به عنوان استراتژي براي ايجاد اختلاف ميان شيعه و سني دست بكار شده اند و اين براي مسلمانان دردآور است.
واعظي در ادامه به رويكرد جديد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي اشاره و اظهار كرد: مسئولان اين سازمان در رويكرد جديد خود به اين نتيجه رسيده اند كه در لابلاي همه فعاليت هاي فرهنگي در خارج از كشور، بايد به قرآن نگاهي نو انداخت و جايگاهي شايسته براي آن قرار داد و اين نگاه را بايد تقويت كرد.
وي افزود: با همين رويكرد بود كه شوراي عالي قرآن در اين سازمان تشكيل شد و متعاقب آن، جلساتي نيز براي سنجش ظرفيت و توان مندي مجموعه ها و نهادهاي قرآني داخل كشور با نمايندگان اين مجموعه ها تشكيل شد و در واقع ماه مبارك رمضان امسال آغاز حركت مشاركتي با نهادها براي اجراي برنامه هاي قرآني در خارج از كشور است.
معاون فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در ادامه انجام فعاليت در رايزني ها، هدايت و ساماندهي بخش بين المللي شانزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم و تمركز براي بزرگداشت روز جهاني قدس را سه شاخه اصلي برنامه ها و فعاليت هاي قرآني اين سازمان برشمرد.
معاون فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي افزود: اصل فعاليت ها در رايزني هاي ايران در خارج از كشور و به طور مشخص و موكد 30 فعاليت در 30 نقطه جهان به مناسبت سي امين سال پيروزي انقلاب اسلامي شامل تواشيح، تلاوت قاريان نوجوان و جوان ممتاز، برپايي نمايشگاه هاي متنوع شامل خوشنويسي و ...، مسابقات متنوع فرهنگي و ديني، محافل انس با قرآن و ... اجرا خواهد شد.
وي درباره شاخه دوم و سوم فعاليت هاي سازمان متبوعش افزود: امسال هدايت و ساماندهي بخش بين الملل شانزدهمين نمايشگاه قرآن به عهده اين سازمان گذاشته شده است و ما هم در اين زمينه 24 25 هنرمند خادم قرآن از كشورهايي چون آذربايجان، انگليس، بحرين، پاكستان و ... همچنين پژوهشگراني را از اروپا، آسيا و آفريقا دعوت كرده ايم كه به نمايشگاه امسال خواهند آمد.
واعظي گفت: همچنين بنا داريم تا روز جهاني قدس را كه روزي شاخص و نمادين براي مبارزه عليه رژيم اشغالگر قدس است با محافل قرآني پيوند دهيم و با اجراي جشنواره ها و مسابقات متنوع اين روز را يادآوري كنيم تا انشا» الله اين يادآوري ها به انرژي و ظرفيتي براي مبارزه و نابودي اين رژيم تبديل شود.
معاون فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در ادامه اين نشست خبري، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد، وي در پاسخ به سئوالي درباره فعاليت هاي اين سازمان در خارج از كشور و رسانه اي كردن آن اظهار كرد: توانمندي هاي بي نظيري در زمينه قرآني در جهان اسلام داريم و اگر چه ما آغازگر اين عرصه نبوده ايم اما كارهاي بسيار بسيار بي نظيري طي 30 سال پيروزي انقلاب اسلامي از راه اندازي خبرگزاري ايكنا گرفته تا توليد انواع محصولات فرهنگي و قرآني كه به تعبير من برخي از بخش ها اشباع شده صورت گرفته است البته ما متاسفانه نتوانسته ايم اين توانمندي هاي بي نظير را در قالب محصولاتي با بسته هاي زيبا به عرصه بين المللي ارايه كنيم.
وي افزود: عزم جدي ما اين است كه با شناسايي ظرفيت هاي قرآني داخل نظام و شناسايي مجموعه هاي فعال و موفق در اين زمينه، فعاليت هاي ماندگاري را در ديگر كشورها انجام دهيم كه توسط مجموعه هاي بومي حمايت شوند به گونه اي كه حتي بدون حضور نيرويي از داخل كشور آن كار تداوم يابد و ماندگار باشد.
واعظي با بيان اينكه راه ميان بر اين است كه نرم افزار و بسته هاي فرهنگي و قرآني آماده شده به خارج از كشور ارسال و به مخاطبان اهدا شود ادامه داد: امسال با مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان اوقاف بسته هايي را براي اهدا به كشورهاي ديگر مي فرستيم اما بايد كاري انجام دهيم تا ماندگار باشد.
وي افزود: به عنوان نمونه مي توان نرم افزاري را به سودان فرستاد اما اگر زمينه اي ايجاد شود تا اين كار در آن كشور انجام شود و از سوي مركزي در داخل همان كشور مورد حمايت قرار گيرد و بومي شود ماندگار خواهد بود و گرنه تنها بردن نمايشگاه به كشورهاي ديگر و يا ارسال بسته هاي فرهنگي هنر نيست.
وي در پاسخ به اين سئوال كه برنامه هاي شما در خارج از كشور با حضور چند گروه تواشيح، قاري و حافظ برگزار مي شود و آيا تفاوتي ميان برنامه هايتان در كشورهاي اروپايي و كشورهاي اسلامي وجود دارد با بيان اينكه آماري از تعداد گروه هاي تواشيح و قاريان اعزامي ندارد، تصريح كرد: ما در فعاليت هايمان نمي توانيم نسخه واحدي بپيچيم، برنامه ها بايد مشتري محور و مطابق ذائقه مخاطب باشد، گاهي زحمت زيادي مي كشيم ولي اثربخشي لازم را ندارد. مقام معظم رهبري در ديداري به تعبير من فرمودند كه ما خيلي تلاش در عرصه فرهنگي داشته ايم اما كمتر تلاش كرده ايم پياممان را از گوش مخاطب به قلب او برسانيم و به رفتار در وجود او تبديل كنيم.
واعظي با تاكيد بر اينكه مخاطب محوري در برنامه ها بسيار مهم است گفت: ما برنامه هاي اوليه را در تهران بسته بندي نمي كنيم بلكه رايزنان ما در خارج از كشور كه آشنا به ظرفيت كشور محل ماموريتشان هستند برنامه هاي ابتدايي را به ما مي دهند و مطابق شرايط و فضاي آن كشور از ما تقاضاي كمك دارند.
وي تصريح كرد: به عنوان نمونه اگر در كشوري مانند هند، قرآن با ويژگي خاص آن كشور لازم است، قرآن به آنجا مي فرستيم يا در جايي كه ممكن است مباحث كلامي حساسيت زا باشد تنها به برپايي نمايشگاه و كارهاي غيرحساسيت زا اكتفا و يا مطابق نياز آن كشور اقدام مي كنيم مثلا اتريش امسال فقط گروه تواشيح از ما خواسته اند آنهم گروه تواشيح جانبازان را. به هر حال مخاطبان قرآن در جهان متنوع هستند و داراي ذوق هاي گوناگون و برنامه هاي ما نيز به همين دليل بايد متنوع باشد.
معاون فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در ادامه در پاسخ به درخواست خبرنگاري كه از وي نام برخي كشورهاي اروپايي را كه برنامه هاي سازمان در آنجا برگزار مي شود، خواسته بود اظهار كرد: اين برنامه ها در مناطقي مانند بلگراد، برلين، صوفيه، لندن، پاريس، كانادا و در كشورهاي اسلامي مانند بحرين، كويت، مصر،مانيل، تاجيكستان، اندونزي، باكو و ... برگزار مي شود.
واعظي همچنين در پاسخ به سوال مجدد خبرنگار ايكنا مبني بر اينكه انتخاب گروه هاي تواشيح و قاريان اعزامي به كشورها بر عهده چه نهادي است گفت: انتخاب اصلي با رايزنان ماست كه بر اساس نياز و اقتضائات هر كشور در اين زمينه اقدام مي كنند، بعضا با ارتباطي كه برخي از رايزنان ما با گروه هاي تواشيح و قاريان دارند آن ها را به اقتضاي خودشان انتخاب مي كنند و يا گاهي برخي از اين گروه ها و افراد خودشان مراجعه مي كنند و كارنامه فعاليتشان را به ما ارايه مي دهند و گاهي هم برخي نهادها به ما معرفي مي كنند. وي در پاسخ به سوال همين خبرنگار درباره نوع فعاليت هاي فرهنگي ايران در مصر با توجه به روابط سياسي ميان دو كشور افزود: با توجه به فضاي سياسي ميان ايران و مصر ما نمي توانيم فعاليت چنداني در آنجا داشته باشيم و تنها در بخش علمي و در قالب تبادل فعاليت هاي علمي به صورت نه چندان رسمي فعاليت داريم. واعظي با اشاره به مباحثه اي كه چند سال قبل ميان وي و يك استاد دانشگاه از يكي از كشورهاي اسلامي در كنار خانه خدا درباره اين موضوع كه قرآن شيعيان با ساير مسلمانان متفاوت است، صورت گرفته بود تصريح كرد: متاسفانه دشمنان آنقدر قوي شبهات را در جهان اسلام پمپاژ مي كنند كه فردي كه استاد دانشگاه هم بود تحت تاثير قرار گرفته بود البته ما سعي داريم از طريق ارسال مقالات و كتاب هاي علمي (مانند كتاب هاي آيت الله معرفت در زمينه علوم قرآني) به اين شبهات پاسخ دهيم. وي افزود: همين اعزام قاريان نوجوان و جوان ممتاز ما كه به خوبي به تلاوت مي پردازند و يا حافظاني كه با تسلط به سوالات مخاطبان جواب مي دهند آنقدر صحنه هاي زيبايي را ايجاد مي كند كه خود به خود به بسياري از اين شبهات پاسخ داده مي شود. واعظي در پايان با اشاره مجدد به توانمندي هاي قرآني و فرهنگي ايران تاكيد كرد: ممكن است در داخل كشور شاهد اختلافاتي باشيم ولي توانمندي هاي نظام ما از نگاه ديگران بي بديل است، البته ما هر چه داريم از قرآن است، الگوي موفق حكومت ديني در كشور از بركات قرآن است و اميدوارم اين الگوي موفق مردم سالاري ديني را انشا» الله بتوانيم به دنيا نيز عرضه كنيم چرا كه متاسفانه در اين زمينه بسيار كم كار كرده ايم.
منبع: خبرگزاري ايكنا
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن