تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812840332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس اتاق ايران در همايش صادركنندگان نساجي، پوشاك و چرماي كاش عبارت «پربازده» به جاي «زودبازده» شعار شود


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: رييس اتاق ايران در همايش صادركنندگان نساجي، پوشاك و چرماي كاش عبارت «پربازده» به جاي «زودبازده» شعار شود
گروه بازرگاني- آيا سازمان‌هاي تعزيراتي تا به حال به سراغ شهرداري‌ها و ديگر نهادهايي كه در افزايش گراني نقش دارند، ‌رفته‌اند؟اين پرسشي بود كه در نخستين همايش صادركنندگان نساجي، پوشاك و چرم ايران از سوي يكي از مديران بخش‌خصوصي كشور مطرح شد، اما كسي به آن پاسخ نداد.
در اين همايش كه با همراهي صدها تن از مديران، كارشناسان و دست‌اندركاران نساجي و پوشاك كشوردر هتل « سيمرغ » برگزار شد، چهره‌هاي صاحب مقام دولتي و بخش‌خصوصي نيز حضور داشتند.
نادر سيف، دبير اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان صنايع نساجي و پوشاك ايران، نخستين سخنران اين همايش بود. او با گزارش وضعيت اتحاديه در سال‌هاي اخير به بيان برخي محورهاي كليدي فعاليت آن پرداخت و گفت: تقريبا از چهار سال پيش مسووليت دريافت، بررسي، محاسبه و ارسال پرونده‌هاي جوايز صادراتي نساجي و پوشاك كشور به اتحاديه و انجمن واگذار شد.در اين راستا در جهت حمايت از اعضا و كليه صادركنندگان و احقاق حقوق آنها و جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي توسط برخي صادركننده نماها و پرداخت هرچه سريع‌تر جوايز، اتحاديه اقدام به جذب كارشناسان و متخصصان نمود.
سيف تصريح كرد: نقش سازمان توسعه تجارت ايران و همكاري و تعامل دو جانبه نيز درخور توجه است. البته امسال متاسفانه اين مسووليت از هر دو تشكل گرفته شد كه با تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته و پي‌گيري‌هاي مستمر به روال سال گذشته برگشت.
به گفته سيف، طي سال‌هاي 82 تا 85 اتحاديه مجموعا حدود يك‌هزار پرونده جوايز صادراتي را دريافت كرده و مورد بررسي و محاسبه قرار داده است.
او سپس به قيمت‌هاي پايه صادراتي اشاره كرد و افزود: اين اتحاديه به منظور واقعي نمودن قيمت‌هاي پايه صادراتي با پي‌گيري، انعكاس نظرات اعضا و شركت در جلسات قيمت‌گذاري در جهت تعديل قيمت‌هاي پايه اقلام نساجي و پوشاك كشور اقدام كرده است كه البته هنوز به نتايج مطلوب و قابل قبولي نرسيده است.
سيف در ادامه خاطرنشان كرد: به رغم صراحت قوانين و مصوبات و دستورالعمل‌ها، متاسفانه تاكنون جوايز صادراتي نيمه اول سال 80 به صادركنندگان پرداخت نشده است. سيف گفت: اين اتحاديه عضو ثابت كارگروه ساماندهي مد و لباس است و نظرات قابل توجهي ارائه داده كه مي‌توان به موضوع نمايش مد زنده لباس در نمايشگاه‌ها و تدوين آيين‌نامه برپايي نمايشگاه‌ها اشاره كرد.
وي با بيان اينكه امروزه صنعت نساجي و پوشاك در كشورهاي توسعه يافته به عنوان يكي از صنايع استراتژيك و شتاب‌دهنده رشد اقتصادي مطرح است، گفت: يكي از رموز موفقيت كشورهايي مانند چين و تركيه توجه به اين صنعت و حمايت از رشد و توسعه آن بوده است بنابراين هر چقدر اين صنعت جدي‌تر گرفته شود و مورد توجه و حمايت قرار گيرد، دستيابي به اهداف كلاني مانند رشد صادرات غيرنفتي، ايجاد اشتغال، افزايش درآمد و توليد ناخالص ملي امكان‌پذيرتر مي‌شود.
به گفته سيف در شرايط فعلي، به دلايل متعدد از جمله انباشت مقادير قابل توجهي ارز و ذخاير ارزي ناشي از فروش و افزايش قيمت نفت، كنترل و مهار تورم، كاهش نقدينگي و غيره، توليد و صادرات با كم‌اقبالي مواجه شده است.
محمود نبوي، رييس هيات مديره اين اتحاديه، ديگر سخنران اين همايش بود كه با بيان اينكه «متاسفانه درحال حاضر نساجي و پوشاك شرايط خوبي ندارد»، افزود: نابساماني‌‌هاي توليد و صادرات در داخل كشور شرايط خاص ايران در منطقه و جهان به دليل تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي و مهم‌تر از همه وجود رقباي بسيار قوي در سطح جهان موجب شده است كه توليد و صادرات اين صنعت موقعيتي نگران‌كننده داشته باشد. به‌طوري‌كه بسياري از واحدهاي توليدي در آستانه تعطيلي قرار گرفته‌اند كه بايد به سرعت در انديشه چاره‌جويي باشيم.نبوي با طرح اين پرسش كه چرا صادرات واحدهاي بزرگ صنعتي يكي پس از ديگري متوقف مي‌شود؟ گفت: آيا تا به حال بررسي شده كه دلايل كاهش هرساله ميزان صادرات نساجي و پوشاك كشور چيست؟
وي قيمت تمام شده بسيار بالا در مقايسه با ساير رقبا و ديگر كشورها را يكي از دلايل مهم و اساسي عدم صرفه صادرات دانست و در ادامه افزود: حمايت‌هاي دولت از صادرات طي سال‌‌هاي اخير رو به كاهش گذاشته به‌طوري كه ميزان مشوق‌ها و جوايز باتوجه به ثابت بودن نرخ ارز و افزايش تورم در سال 81، 20درصد بود و امسال 5درصد است كه اين ميزان مشوق به هيچ وجه براي صادركننده انگيزه ايجاد نمي‌كند.
نبوي سپس پيشنهادهايي براي رونق گرفتن صنعت نساجي كشور ارائه كرد.
تعديل نرخ هزينه برق، آب و گاز، اعطاي تسهيلات ريالي با نرخ عادلانه زير 5درصد در سال ،افزايش درصد مشوق‌هاي صادراتي به 30درصد، منطقي نمودن نرخ پايه صادراتي، پرداخت سريع مشوق‌ها حداكثر يك ماه پس از صادرات و به صورت نقدي، پرداخت صددرصد هزينه‌هاي نمايشگاهي خارجي، از جمله اين پيشنهادها بود.سپس جمشيد بصيري، دبير انجمن صنايع نساجي به تفصيل از وضعيت اين صنعت سخن گفت و چالش‌هاي موجود را برشمرد. او كاهش اعتماد شركاي خارجي، كاهش سرمايه‌گذاري خارجي، كارشكني در راه پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني، فرار سرمايه‌هاي معنوي و مادي ايرانيان به آن سوي آب‌هاي خليج‌فارس، عدم توجه دولت به سند چشم‌انداز، عدم وجود يك سياست تعرفه‌اي مشخص، افزايش بي‌رويه واردات، تغيير و تحول پي در پي مديران وزارت صنايع و ... را از جمله مسائلي دانست كه گريبانگير اقتصاد ايران شده است.
قطع گاز صنايع در زمستان و قطع برق آنها در تابستان از ديگر مواردي بود كه بصيري به آن پرداخت.
نساجي، گهواره صنعتي شدن
رييس اتاق ايران در اين همايش، صنعت نساجي را گهواره صنعتي شدن كشورهاي پيشرفته دانست و گفت: گزاف نيست اگر گفته شود نساجي هنوز هم اشتغال‌زاترين بخش صنايع است.اهميت اين بخش در حوزه اشتغال به گونه‌اي بوده كه در كنار كشاورزي جزو آخرين سنگرهاي حمايت‌گرايي در مقررات سازمان تجارت جهاني است كه نشان مي‌دهد حتي كشورهاي پردرآمد صنعتي نيز از رقابتي شدن اين صنعت احساس خطر كرده‌اند.نهاونديان صنايع نساجي را براي كشورهاي در حال توسعه واجد مزيت رقابتي ارزيابي كرد و افزود: برخلاف اين تصور سطحي كه با عضويت در سازمان تجارت جهاني، بخش منسوجات، لطمه خواهد ديد، بايد گفت اين بخش يكي از فرصت‌هاي حضور در فضاي رقابتي است كه مقاومت بازارهاي كشورهاي صنعتي، در برابر قوانين WTO نشانه آن است. نهاونديان با بيان اينكه ما بايد فناوري‌هاي پربازده را به كار ببنديم، اظهار اميدواري كرد كه اي كاش در اقتصاد ما پربازده بودن و ديربازده بودن به جاي زودبازده بودن، شعار ، هدف و ارزش شود. رييس اتاق ايران سپس «به درس‌هايي از تجربه ديگران» اشاره كرد كه «دير شروع كردند، اما سريع جلو رفتند». او تاكيد كرد: به جاي هراس داشتن از حضور و رقابت در بازار جهاني، اتفاقا بايد از آن استقبال كرد. نهاونديان با تصريح اين نكته كه رقابتي شدن بازارها با داشتن استراتژي صنعتي تعارض ندارد، گفت: اين تعارض توهم است. همه كشورهايي كه توانسته‌اند به اهداف رشد صنعتي دست يابند حتما سياست‌هاي هدفمند را دنبال كرده‌اند، اما در اتخاذ روش‌ها، ضد رقابتي عمل نكرده‌اند، بلكه رقابت را به عنوان بستر مناسب رشد صنعتي برگزيده‌اند.
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن