تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848391457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حماسه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 حماسه
حماسه     در اين جستار، نويسنده با ارايه تعريفى از حماسه دينى، به سير اين‏گونه حماسه‏ها در تاريخ كشورمان پرداخته، ويژگى‏هاى برخى از حماسه‏هاى مهم دينى چون: خاوران‏نامه، حمله حيدرى، صاحبقران‏نامه و مختارنامه را برشمرده است . حماسه دينى در ادبيات كشورمان از روزگار باستان تاكنون، راه درازى را پيموده است . از «يادگار زريران» به عنوان نخستين اثر بازمانده از اين‏گونه آثار به زبان پهلوى ياد مى‏شود . در دوران اسلامى، ايرانيان مسلمان بويژه شيعيان، در آثار منظوم فراوانى به شرح فضايل و مناقب بزرگان دين، بويژه شرح رشادت‏هاى امام على (ع) در جنگ‏ها پرداخته‏اند . اين‏گونه آثار كه گاه با عناصرى از افسانه، تاريخ و اسطوره درهم آميخته‏اند، فصل شورانگيزى از ادبيات كشورمان را رقم زده‏اند . در اين جستار، نويسنده با ارايه تعريفى از حماسه دينى، به سير اين‏گونه حماسه‏ها در تاريخ كشورمان پرداخته، ويژگى‏هاى برخى از حماسه‏هاى مهم دينى چون: خاوران‏نامه، حمله حيدرى، صاحبقران‏نامه و مختارنامه را برشمرده است . پيرايه مردان خدا حيدر كرار آن هم نسب و هم‏نفس احمد مختار آن حاجب بار در اسرار پيمبر آن مير دلير سپه دين جهاندار «قوامى رازى» حماسه نوعى از اشعار وصفى است كه مبتنى بر توصيف اعمال پهلوانى و مردانگى‏ها و افتخارات و بزرگى‏هاى قومى يا فردى باشد، به نحوى كه شامل مظاهر مختلف زندگى آنان گردد . (1) منظومه‏هاى حماسى از ديدگاه صاحبنظران به انواع مختلفى از جمله: 1 - منظومه‏هاى حماسى اساطيرى و پهلوانى 2 - منظومه‏هاى حماسى تاريخى 3 - منظومه‏هاى حماسى دينى 4 - منظومه‏هاى حماسى مصنوع تقسيم شده است .» (2) حماسه دينى و مذهبى به توصيف قهرمانى‏هاى بزرگان و اولياى دينى هر قوم اختصاص دارد . اين نوع حماسه به بيان مشكلات و جانفشانى قهرمانان و بزرگانى مى‏پردازد، كه فداكارى آنها نقشى به‏سزا در تكوين و ريشه‏دار شدن دين و مذهب يك قوم ايفا كرده است .» (3) حماسه‏هاى دينى، يادگار مجاهدت گروهى براى حفظ دين و نبرد با معاندان و برانداختن آداب و رسومى است كه خلاف عقايد دينى تشخيص داده مى‏شود . نخستين حماسه بازمانده از اين دست در ايران، يادگار زريران (ayayadgare zareran) است كه متنى حماسى به زبان پهلوى است و شرح و وصف نبرد ايرانيان با خيونان (Hyaona) براى پاسبانى از دين زرتشت است . اين داستان را، دقيقى به شعر درآورد و فردوسى هم آن را در شاهنامه گنجانده است و از تاريخ‏نويسان سده‏هاى چهارم تا ششم هجرى، تنها ثعالبى به طور مشروح و با كمى اختلاف از اين داستان ياد مى‏كند . (4) در واقع اين حماسه مربوط به دوران آغازين دين زرتشت است كه بهترين دوران براى تشكيل حماسه‏هاى دينى بوده است . پس از اسلام و رواج شعر فارسى، اكثر قريب به اتفاق شاعران فارسى زبان كه خود پرورده دين اسلام بودند، اشعار خود را در خدمت دفاع، تبليغ و ترويج دين اسلام قرار دادند كه آغاز دواوين اشعار، تحميديه‏ها، نعت پيامبر و ائمه اطهار (ع) و خلفه بيانگر اين موضوع است . در تاريخ شعر فارسى، اشعار دينى از شاعران مانند كسانى مروزى و ناصر خسرو آغاز شد و بعدا به وسيله شاعران شيعى مذهبى از قبيل: قوامى رازى؛ شاعران قرن ششم هجرى و ابن حسام خوسفى؛ شاعر قرن نهم و محتشم كاشانى؛ شاعر قرن دهم تكميل شد . پس از آن در تمام دوره صفويه و قاجاريه ادامه يافت اين اشعار كه حماسه‏هاى دينى را هم بايد در شمار آنها دانست، معمولا در ذكر مناقب يا مصائب اولياى دين وپيشروان تشيع سروده شده است . رواج اين نوع شعر در دوره صفويه كه عهد تقويت مذهب تشيع و رسمى شدن آن در ايران است، كه از هر دوره ديگر بيشتر بوده و در دوره قاجارى نيز ازدواج نيفتاد . (5) همين نوع حماسه يا مفاخره مذهبى است كه در نهايت منجر به پديد آمدن گروهى به نام: «مناقبيان» يا مناقب خوانان شد كه به ذكر بزرگى و علو مقام پيشوايان خود، به ويژه در شيعه مى‏پرداختند . از آثار شيعه در قرن ششم هجرى معلوم مى‏شود كه دسته‏اى خاص به نام مناقب خوانان يا مناقبيان ظاهرا از عهد آل بويه به بعد، در ايران سرگرم كار بودند . كار اين دسته آن بوده كه مردم برگرد آنها اجتماع مى‏كردند و به اشعارى كه مناقب خوانان در وصف ائمه اطهار (س) مى‏خواندند، گوش فرا مى‏دادند . همراه اين مناقب، حكاياتى هم نقل مى‏شد كه در آنها از شجاعت‏هاى على‏بن ابيطالب (ع) سخن مى‏رفت . اين كار مقدمه ايجاد داستان‏هاى قهرمانى ومنظومه‏هاى حماسى دينى درباره مغازى على‏بن ابيطالب (ع) و اولاد او شده و از اين راه چند منظومه بديع در ادبيات فارسى به وجود آمده كه همگى در بحر متقارب است، مانند: «خاوران نامه» ابن حسام و «حمله حيدرى» با ذل و «حمله حيدرى» راجى كرمانى و «خداوند نامه» فتحعليخان صباى كاشانى و «ارديبهشت نامه» سروش اصفهانى و چند منظومه ديگر . .). (6) در باب امام اول شيعيان، ميان شيعه داستان‏هايى به تدريج پديد آمده كه بعضى از آنها مبنى بر حوادث تاريخى يعنى جنگ‏هاى او در حيات محمدبن عبدالله (ص) و هنگام خلافت و شجاعت‏هاى وى است، به تدريج عناصر داستانى بر آنها افزوده شده است و برخى از اين داستان‏ها به كلى دور از حقيقت تاريخى و افسانه محض است كه اندك اندك ميان ملت ايران و براثر اخلاص شديد اين قوم نسبت به حضرت على (ع) و در آمدن او در صف پهلوانان ملى به وجود آمده است . مردم با توجه به عشق و علاقه شديدى كه به مقام شامخ حضرت على (ع) داشته‏اند، افسانه‏هاى زيادى درست كرده‏اند كه با واقعيت‏هاى تاريخى همخوانى ندارد و بيشتر برگرفته از روحيه شخصى افراد بوده كه به صورت روحيه جمعى درآمده است . يعنى افسانه و واقعيت به هم آميخته شده است و نشان از روح جمعى يك امت دارد . مثلا افسانه نبرد و مسابقه حضرت على (ع) با رستم و تفوق و برترى آن حضرت مشهور است: رستم با دو دست خود و تمام توان نمى‏تواند حضرت على (ع) را از زمين جدا سازد . اما آن حضرت با انگشت بركمرگاه رستم مى‏زند و به آسانى او را بلند مى‏كند: قوت بازوى او سطوت رستم ببرد پنجه شير افكنش فر غضنفر شكست افسانه‏هايى اين چنين در سراسر ايران (و شايد خارج از ايران) وجود دارد . در رودسر (گيلان) صخره‏اى است به نام پنجه على (ع) . اين صخره به گونه‏اى است كه هر آن ممكن است فرو ريزد . به گفته مردم، حضرت على (ع) با دست مبارك خود، آن را نگاه داشته است . اين گونه حكايت‏ها، بازگو كننده اين است كه اسطوره و افسانه مى‏تواند از منطق زمان و مكان خارج باشد . به عبارت ديگر، افسانه و اسطوره بى‏مكان و بى‏زمان است . مواجهه حضرت على (ع) با قباد و تهماسب، حكايت از زمان‏شكنى دارد، زيرا اين دو شخصيت در زمان آن حضرت نمى‏زيستند و حضور حضرت على (ع) در سرزمين‏هاى خاور (ايران، هند و . .). حكايت از بى‏مكانى است، چنين بى‏زمانى و بى‏مكانى در «خاوران نامه» ديده مى‏شود . (7) «خاوران نامه» از حماسه‏هاى دينى قديم شيعه است كه موضوع اصلى آن سفرها و حملات على (ع) به سرزمين خاوران به همراهى مالك اشتر و ابوالمحجن و جنگ با قباد پادشاه خاورزمين و امراى ديگرى مانند تهماسب شاه و جنگ با ديو و اژدها و امثال اين وقايع . ناظم كتاب مدعى است كه موضوع منظومه خود را از يك كتاب تازى انتخاب كرده است و خود مستقيما دخالتى نداشته است . (8) در اين كتاب، موضوعاتى همچون: مناقب، مراثى، ذكر سجاياى اخلاقى پيامبر (ص) و معصومين (ع) گرامى داشت علم و عمل، نكوهش ريا و سالوس، بى‏اعتبارى دنيا، عبرت از مرگ و ... آمده است . «ابن حسام خوسفى» علاوه بر «خاوران نامه» ديوان اشعارى دارد كه در بخش دوم آن قصائد غرايى در نعت پيامبر اكرم (ص) و منقبت مولاى متقيان على (ع) و بيان فضايل ائمه اطهار سروده و شرح مصائبى است كه بر آن بزرگواران رفته است . اين بخش، شامل 3833 بيت است . در ميان شاعرانى كه به نشر فضايل و ترسيم سيماى درخشان مولا (ع) از بعد شجاعت، عدالت، سخاوت، ايثار و گذشت . علم، آگاهى، زهد و تقوا پرداخته‏اند و برخلاف شاعران مداح انتظار كوچكترين صله مادى نداشته‏اند، چهره ابن حسام اين فرزانه زاهد، كه بيشترين بخش آثارش را به مدح على (ع) و خاندان پاكش اختصاص داده، تلالو خاصى دارد . دفاع او از حقانيت مولا و فرزندان بزرگوارش تا آنجا بود كه معاندان و دشمنانش، نسبت كفر به او دادند . شاعر در قصيده‏اى، خود به اين موضوع اشاره دارد: گر نعت اهل بيت كفر است كافرم هم آسمان گواه برين قول هم زمين نسبت به كفر مى‏كندم خصم خاكسار حاشا چه كفر؟ كفر كدام و كدام دين؟! آرى حسود طعنه اگر مى‏زند چه سود بى تشتر مگس نبود نوش انگبين (9) «خاوران نامه» ابن حسام از بهترين نمونه‏هاى حماسى دينى است و به سبب سرودن اين منظومه، وى را «فردوسى ثانى» لقب داده‏اند . زيرا انديشه تابناك و اعتقاد راسخ او، سخن فردوسى بزرگ را فرا ياد مى‏آورد، آن جا كه به دليل اظهار تولى به مقام شامخ اهل بيت مورد آزار و اذيت فردى همچون سلطان محمود غزنوى واقع مى‏شود: منم بنده اهل بيت نبى ستاينده خاك پاى وصى گرت زين بد آيد گناه من است چنين است آيين و راه من است برين زادم و هم بر اين بگذرم چنان دان كه خاك پى حيدرم (10) پس از ابن‏حسام، مثنوى حماسى دينى او مورد تقليد ديگران قرار گرفت كه از جمله مى‏توان به اثر ارزنده «حمله حيدرى» اشاره كرد . «حمله حيدرى راجع به زندگانى محمدبن عبدالله (ص) و على‏بن‏ابيطالب (ع) است كه با حمد خداوند و نعت پيامبر (ص) و على (ع) و ائمه اطهار وصاحب‏الزمان (عج) آغاز شده، به بعثت پيامبر و احوال محمدبن‏عبدالله و على‏بن‏ابيطالب (ع) و غزوات و احوال او تا پايان خلافت و ضربت خوردن و وفات وى پايان مى‏پذيرد . اين كتاب از روى كتاب «معارج النبوة» و «مدارج القنوة» تأليف معين‏بن‏حاجى محمدالفراهى به نظم درآمده است . ناظم اصلى «حمله حيدرى» ميرزا محمدرفيع خان باذل پسر ميرزا محمد است .» (11) در همين دوره، منظومه‏هاى حماسى ديگرى نيز وجود دارد همانند: «صاحبقران نامه» كه درباره سرگذشت سيدالشهدا حمزةبن‏عبدالمطلب عموى پيامبر در دربار انوشيروان و عشق او با دختر پادشاه ايران و جنگ‏هاى وى با شاهان توران و هند و ممالك فرنگ است كه به تقليد از شاهنامه فردوسى است و در سال 1073 هجرى به نظم درآمده و ناظم آن معلوم نيست . «مختارنامه» از شاعرى به نام عبدالرزاق‏بيگ دنبلى متخلص به مفتون درباره غزوات مختارابن‏ابى‏عبيده ثقفى، «شاهنامه حيرتى» منظومه‏اى به بحر هزج مسدس مقصور يا محذوف (مفاعيلن، مفاعيلن، فعولن) از شاعران عهد شاه طهماسب اول در ذكر غزوات رسول و ائمه اطهار (ع)، «غزونامه اسيرى» منظومه‏اى به بحر متقارب و به تقليد از شاهنامه فردوسى در شرح غزوات حضرت رسول اكرم (ص) است . در اين منظومه‏هاى حماسى دينى بعضى از حالات و بزرگوارى‏ها و شجاعت‏ها و دليرى‏هاى حضرت على (ع) آمده است كه بيشتر آنها روايت‏هاى شفاهى بوده كه با افسانه و اسطوره و تاريخ آميخته شده است . وحتى زمينه‏هايى از تفكر فولكلوريك در آنها ديده مى‏شود كه سرايندگان آن با مهارت و استادى اين موضوع‏ها را به تصوير كشيده‏اند و اين نگاه نشان از توانايى، ابتكار و تيزهوشى شاعران آن بوده است كه با اعتقادى راسخ و بيانى شيوا، به رشادت‏هاى حضرت على (ع) وياران باوفايش، جدا از صورت شكوهمند واقعيت تاريخى، در قالب اسطوره‏اى اشاره مى‏كنند . غير از «حمله حيدرى» باذل در باب برخى از احوال محمدبن عبدالله صلعم و سرگذشت على‏بن‏ابيطالب (ع) و جنگ‏هاى او منظومه‏اى ديگر به نام حمله حيدرى يا «حمله» در دست است كه از مثنوى اولى مفصل‏تر است و آغاز آن با مكالمه رسول خدا (ص) با فاطمه بنت‏اسد و تولد حضرت على (ع) در بيت‏المقدس وبيان بعضى از حالات پيامبر و ازدواج او با خديجه و بعثت به رسالت است . (12) . ناظم كتاب يكى از شعراى قرن سيزدهم هجرى به نام «ملابمانعلى» متخلص به راجى از مردم كرمان است . اثر وى از لحاظ استحكام الفاظ و زيبايى قوى‏تر و استوارتر از «حمله، حيدرى» باذل است . در اين كتاب نيز اسطوره و واقعيت به هم آميخته شده و بعضى از تصورات ملى ايرانيان در آن اثر كرده است: همانند داستان ديوى كه به خدمت پيامبر (ص) آمده و قبول دين اسلام كرده است . از ديگر منظومه‏هاى حماسى دينى در اين دوره، كه بيشترين بخش را به احوال على‏بن‏ابيطالب (ع) و نبردهاى او و خلافت وى، بخصوص جنگ صفين اختصاص داده، «خداوندنامه» ملك‏الشعرا فتحعليخان صباى كاشانى است . اين منظومه به تقليد از استاد طوس سروده شده و به همين سبب بسيارى از اصطلاحات شاهنامه را به عاريت گرفته، كه بعدها مورد تقليد سروش اصفهانى قرار گرفت و مثنوى دينى و حماسى خود به نام «ارديبهشت‏نامه» را به تبعيت از او تأليف كرد، كه شرح احوال پيامبر و ائمه‏اثنى‏عشر و صاحب‏الزمان (عج) و ديگر بزرگان دين است . وى پس از نعت پيامبر (ص) به ستايش امام اول شيعيان پرداخته و نمونه‏هايى از شجاعت، علم، حلم، سخاوت، ايثار و فداكارى و ديگر فضايل گوناگون آن امام همام را ستوده است . از ديگر منظومه‏هاى حماسى مذهبى ديگر كه به كين‏خواهى از دشمنان امام على (ع) و فرزندان او پرداخته است، مى‏توان: «دلگشانامه» از ميرزاغلامعلى آزاد بلگرامى در ذكر اخبار مختارابن‏عبيده ثقفى رانام برد كه به كين‏خواهى از امام‏حسين‏بن‏على (ع) در كوفه قيام كرده است . «جنگ نامه» از شاعرى متخلص به آتشى كه جنگ على (ع) در بئرالعلم با جنيان و داستان جنگ حيدركرار با ذوالخمار و با ديگر دشمنان كه همه داراى جنبه حماسى و دينى است اما از نظر ارزش و اعتبار ادبى نازل و سست‏اند . منظومه‏اى ديگر در شرح احوال على‏بن‏الحسين مشهور به على‏اكبر و قاسم‏بن‏حسن است، كه شاعرى موسوم به محمدطاهربن‏ابوطالب در سال 1298 هجرى آن را به پايان رسانيده است . (13) با بررسى منظومه‏هاى مذهبى، چنين دريافت مى‏شود كه مدار سخنان سرايندگان آن اگر چه بيشتر بر دين و ارزش‏هاى اخلاقى است، اما محور دين‏مدارى آنان مولا على (ع) و وصف آن بزرگوار است كه به انحاء گوناگون، ضمن مدح آن حضرت و ذكر شجاعت‏هاى وى، حقيقت پيروى از آن امام بزرگوار را به همه مخاطبان گوشزد مى‏كنند و مخالفان آن حضرت را نكوهش كرده و اعتراض و پرخاشگرى خود را نسبت به دشمنان و معاندان اظهار داشته‏اند . و اين همه بيانگر روح خداجويى و دوستدارى ائمه اطهار و عشق به مولا على (ع) و تعهد و تقيد به مذهب و دورنمائى از روح تعبد و پاى‏بندى به دين و مذهب و ارزش‏هاى اخلاقى است . پي نوشت ها :   1 - حماسه سرايى در ايران، تأليف دكتر ذبيح‏الله صفا، ص 31 . 2 - همان، ص 5 . 3 - يادگار زريران، نخستين حماسه دينى، حسن امامى، مجله دانشكده ادبيات و علوم انسانى بيرجند . ص 7 . 4 - غرراليبر، حسن‏بن محمد ثعالبى، ترجمه سيدمحمد روحانى، ص 170 . 5 - گنج سخن، ذبيح‏الله صفا . جلد اول، مقدمه، ص 89 . 6 - همان، ص 65 . 7 - اقعيت و اسطوره در شعر ابن‏حسام خوسفى، مجله دانشكده ادبيات و علوم انسانى بيرجند، صص 54 - 53 . 8 - حماسه‏سرايى در ايران . تأليف دكتر ذبيح‏الله صفا، ص 377 . 9 - ديوان ابن‏حسام خوسفى، به اهتمام احمد احمدى بيرجندى و محمدتقى سالك، ص 56 . 10 - شاهنامه فردوسى، به تصحيح ژول مول، ج اول، ص 44 . 11 - حماسه‏سرايى در ايران، تأليف دكتر ذبيح‏الله صفا، ص 380 . 12 - همان . ص 385 . 13 - فهرست ريو . ج 2 . ص 719 به بعد .   ارسالی از طرف کاربر محترم :sabamm /ع  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 578]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن