تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820690575




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اتلاف سه‌چهارم انرژي در صدمين سال اكتشاف نفت در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اتلاف سه‌چهارم انرژي در صدمين سال اكتشاف نفت در ايران
رئيس كميسيون انرژي مجلس هفتم اظهار داشت: توليد انرژي در همه اشكال آن، نمي‌‌تواند پاسخگوي مصارف انرژي باشد و براي همين، به سرعت قيمت‌هاي انرژي رو به افزايش است و دنيا بايد خود را براي نفت هر بشكه دويست دلار و تا ده سال آينده، پانصد دلار براي هر بشكه آماده كند.
صد سال از نخستين استخراج نفت از چاه شماره يك مسجد سليمان مي‌گذرد و شگفت اين كه صد سال هم از تاريخ دمكراسي و راه‌اندازي مجلس در ايران مي‌گذرد و از اين رو ارتباط معناداري بين دمكراسي و نفت در ايران برداشت مي‌شود كه در جاي خود، قابل بررسي است.

كمال دانشيار، رئيس كميسيون انرژي مجلس هفتم، با بيان اين مطلب به ضرورت نگاه جديد به سرمايه عظيم ملت بزرگ ايران و نفت و گاز در سال جديد اشاره كرد و گفت: سال 1387 سال نوآوري و شكوفايي ملت بزرگ ايران به ويژه نخبگان و انديشمندان براي پيشرفت و عدالت است. زندگي بهتر ملت ايران با داشتن يك فرهنگ غني اسلامي و ملي و انساني، امكان‌پذير و دست يافتني است.

تاريخ صد ساله سياسي ايران و نفت نياز به مطالعه عميق دارد
اين نماينده مجلس گفت: تا كنون حدود شصت ميليارد بشكه نفت از زمين استخراج شده است و هم‌اكنون سالي حدود 3 / 1 ميليارد بشكه نفت با ميانگين روزانه چهار ميليون بشكه استخراج مي‌شود و حدود پانصد ميليون مترمكعب در روز گاز استخراج مي‌شود كه جاي تقدير و تشكر از مجموعه مديريت و كاركنان صنايع نفت و گاز و پتروشيمي دارد. اما توجه به شرايط بين‌المللي انرژي نشان مي‌دهد كه مصارف به شدت رو به افزايش است و به علت اين كه از هفت ميليارد انسان، تنها يك ميليارد آنان در رفاه و بقيه در اوضاع متوسط يا فقر شديد هستند، پيشرفت و توسعه كشورهاي چين و هند و پاكستان و ديگر كشورهاي در حال توسعه، به شدت نياز به انرژي دارند.
وي در ادامه افزود: توليد انرژي در همه اشكال آن، نمي‌‌تواند پاسخگوي مصارف انرژي باشد و براي همين، به سرعت قيمت‌هاي انرژي رو به افزايش است و دنيا بايد خود را براي نفت هر بشكه دويست دلار و تا ده سال آينده، پانصد دلار براي هر بشكه آماده كند.

دانشيار گفت: ايران بايد از اين گنج خدادادي خود براي بالا بردن درآمد ملي و ايجاد اشتغال و توسعه و پيشرفت استفاده كند، از جمله بايد فروش نفت و گاز خام را كاهش و توليد فرآورده‌هاي نهايي نفت و گاز و پتروشيمي را با هدف اشتغال بيشتر و درآمد بيشتر افزايش دهد. براي همين، صادرات فرآورده‌هاي نهايي بايد جايگزين خام فروشي شود. چراكه اين موضوع، درآمد كشور را دو برابر و اشتغال را به دو ميليون نفر افزايش مي‌دهد و رفع موانع سرمايه‌گذاري و توليد براي متقاضيان ايراني ـ خارجي، ضرورت حياتي و ملي براي رسيدن به اهداف يادشده است.

نماينده مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: تهيه و اجراي طرح‌‌هاي بزرگ نفتي و پتروشيمي و استفاده از سرمايه‌هاي داخلي و خارجي و بازپرداخت وام از طريق محصولات توليدشده يك شيوه موفق و درست است و توليد كالاهاي مورد نياز صنايع نفت و گاز و پتروشيمي به جاي واردات كالاي خارجي در حد امكان، حياتي و مهم و نيز از جمله راهكارهايي است كه در جهت بهره‌برداري بهينه از منابع خدادادي بايد مورد نظر قرار گيرد.

دانشيار با اشاره به كمبود نيروي انساني متخصص گفت: حمايت از پيمانكاران داخلي و سازندگان قطعات و كالاي مورد نياز و مهندسين مشاور در رونق اقتصادي و اشتغال و توليد ثروت بسيار مؤثر خواهد بود كه در اين راه مي‌توان با تقويت حضور مشاوران و پيمانكاران و سازندگان در ديگر كشورهاي نفتي با هدف صدور خدمات فني، به افزايش صادرات غيرنفتي و توان مالي شركت‌هاي داخلي دست يافت.

چه بايد كرد؟
عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در ادامه با انتقاد از صادرات گاز گفت: استخراج حداكثري از ميدان نفتي پارس جنوبي با هدف تزريق گاز به دست‌كم سي ميدان نفتي براي استخراج صيانتي نفت و جلوگيري از كاهش بازيافت به مراتب واجب‌تر از پرداختن به صادرات گاز مايع است. استفاده از گاز و نفت براي احداث صنايع انرژي‌بر و توليد محصولات نهايي اين صنايع و صادرات آن پس از تأمين مصرف داخلي با كمك سرمايه‌گذاري غيردولتي ـ ايراني و خارجي به مراتب داراي ارزش افزوده بيشتري از صادرات بي‌رويه گاز به ديگر كشورهاست.

وي در ادامه با بيان اين‌كه استفاده بهينه از انرژي در ايران با هدف جلوگيري از اتلاف فاجعه‌آميز انرژي، بسيار داراي اهميت است، گفت: حدود صد ميليارد دلار مصرف انرژي در ايران در سال 87، تنها 25 درصد بهره‌وري و 75 درصد اتلاف انرژي و يارانه است، در حالي كه بسياري از مردم عزيز ايران در فقر و نداري هستند.

دانشيار در پايان تشكيل بانك نفت ايران با هدف استفاده از سرمايه‌هاي نفتي و سرمايه‌هاي خارجي براي احداث طرح‌‌هاي بزرگ ملي در ايران و همچنين حضور فعال در اوپك براي تعيين قيمت جهاني نفت به جاي بورس آمريكا و انگليس، از جمله استراتژي‌هاي كلان در بخش صنعت نفت دانست.

وي براي انسجام در سياست‌هاي بخش انرژي،‌ تشكيل وزارت انرژي يا شوراي عالي انرژي با رياست مقام اول اجرايي كشور را اقدامي عاجل و فوري برشمرد كه تأخير در آن، ميلياردها دلار به كشور عزيز ايران اسلامي خسارت مي‌زند.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 363]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن