تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودت را به داشتن نيّت خوب و مقصد زيبا عادت ده، تا در خواسته ‏هايت موفق شوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805489081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حسيني: از نقش فعال‌تر چين استقبال مي‌كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: حسيني: از نقش فعال‌تر چين استقبال مي‌كنيم
جام جم آنلاين: معاون وزير امور خارجه كشورمان با تاكيد بر روابط مطلوب ايران با كشورهاي آسيايي ، نفوذ معنوي ايران را موجب تعميق ريشه‌هاي همكاري و وابستگي متقابل ميان كشورمان و كشورهاي منطقه ارزيابي كرد. چيني‌ها بارها اعلام كرده‌اند كه حق دست‌يابي كشورمان به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي را به رسميت مي‌شناسند و با اين رويكرد در مذاكرات حضور دارند.


سيد محمد علي حسيني، سرپرست معاونت آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه در گفتگو با ايسنا ، با اشاره به روابط ايران و ‌ژاپن و تاثيرپذيري اين كشور از سياست‌هاي آمريكا، اظهار كرد: روابط دو جانبه ايران و ژاپن به طور سنتي از ديرباز در سطح مناسب و قابل قبولي بوده است. از ديدگاه ما ژاپن از اين ظرفيت برخوردار است كه نقش سازنده‌تري را در تحولات منطقه‌يي و بين‌المللي ايفا‌ كند.

وي تصريح كرد: نبايد فراموش كنيم كه گستره روابط ايران و ژاپن در حوزه‌هاي مختلف همكاري به ويژه اهميت كشورمان به عنوان يكي از تامين‌كنندگان مهم نفت مورد نياز ژاپن، ظرفيت‌هاي زيادي را براي توسعه همكاري‌ها فراهم مي‌كند كه بايد مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

حسيني در مورد چين به عنوان يكي از اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل و يكي از شركاي تجاري ايران، و در پاسخ به اين سوال كه چرا اصولا چين در عرصه سياست خارجي كشورمان همواره موقعيتي دورتر از روسيه داشته است؟ خاطرنشان كرد: چين و ايران دو كشور بزرگ و دوست در قاره آسيا به حساب مي‌آيند كه از نظر سياسي، اقتصادي و فرهنگي با هم مبادلات گسترده‌اي دارند.

وي حجم مبادلات تجاري دو كشور در سال 2007 را بيست ميليارد دلار عنوان كرد و افزود: با وجود فشارهاي سياسي آمريكا و اتحاديه اروپا به چين براي كاهش روابط تجاري و بازرگاني، پيش‌بيني مي‌شود كه در سال جاري شاهد رشد بيش‌تري در ميزان مبادلات و بازرگاني دو كشور باشيم.

سرپرست معاونت آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه ادامه داد: در همين راستا قرار است سيزدهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري‌هاي ايران و چين به‌زودي در تهران برگزار و زمينه‌هاي جديدتري در روابط دو كشور پديد آيد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه با تاكيد بر موضع چين در مورد حمايت از حق هسته‌يي ايران گفت: چيني‌ها بارها اعلام كرده‌اند كه حق دست‌يابي كشورمان به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي را به رسميت مي‌شناسند و با اين رويكرد در مذاكرات حضور دارند.

او در عين حال خاطرنشان كرد: البته كشورها در تنظيم سياست خارجي و روابط بين‌الملل خود اولويت‌هايي را در نظر مي‌گيرند و ما از نقش فعال‌تر چين نيز استقبال مي‌كنيم.

حسيني در پاسخ به سوالي در مورد نگراني‌هاي ايران در قبال حضور ناتو در افغانستان و درگير بودن اين كشور با پديده شرم تروريسم، اظهار كرد: تجربه شش سال گذشته نشان داده است كه ادامه حضور نيروهاي بيگانه و افزايش حضور آن‌ها از يك سو واكنش منفي مردم افغانستان را به دنبال داشته و از ديگر سو، حساسيت‌هاي منطقه اي را به همراه دارد.

ايران در بازسازي افغانستان فعالانه مشاركت دارد و مبادلات تجاري هم در سال‌هاي اخير رو به گسترش بوده است.

وي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه حاكميت دولت افغانستان براي رو به رو شدن با چالش‌ها و مشكلات دروني بايد تقويت شود. جمهوري اسلامي ايران نيز خود قرباني تروريسم بوده و همواره آن را محكوم كرده است.

حسيني در مورد برنامه‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي حضور بيش‌تر در بازار افغانستان تاكيد كرد: ايران در بازسازي افغانستان فعالانه مشاركت دارد و مبادلات تجاري هم در سال‌هاي اخير رو به گسترش بوده است. در حال حاضر بخش خصوصي و دولتي ما در بازار افغانستان حضور فعال داشته و دستگاه ديپلماسي كشورمان همواره براي توسعه روابط اقتصادي با آن كشور در حال تلاش است.

سرپرست معاونت آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه در بخش ديگري از گفت‌وگو با ايسنا، نگراني‌هاي ايران از تقويت نيروهاي طالبان كه گفته مي‌شود از جانب پاكستان صورت مي‌گيرد را مورد بحث قرار داد و گفت: جمهوري اسلامي ايران و پاكستان دو كشور همسايه و داراي پيوندهاي ديني،‌ مذهبي، فرهنگي و اشتراكات تاريخي هستند و در ابعاد مختلف با يكديگر همكاري دارند. همان گونه كه بارها تاكيد كرده‌ايم، ما به ثبات و امنيت در افغانستان علاقمنديم و معتقديم كه ثبات و امنيت پايدار علاوه بر اين كه زمينه‌ساز توسعه و پيشرفت افغانستان است، به نفع همسايگان و كشورهاي منطقه نيز هست و بالطبع همه همسايگان بايد در اين باور شريك باشند.

او ياد‌آور شد: جمهوري اسلامي ايران به عنوان همسايه افغانستان و پاكستان، علاقمند به روابط دوستانه ما بين اين دو كشور است.

ايران، هند و پاكستان مصمم به اجراي خط لوله صلح هستند

حسيني در ادامه خط لوله صلح به عنوان يكي از پروژه‌هاي مطرح آسيايي را مورد اشاره قرار داد و در مورد امكان تحقق آن و زمينه برقراري تعامل هند و پاكستان در اين خصوص اظهار كرد: آن چه كه مسلم است هر سه كشور ايران، هند و پاكستان مصمم به اجراي اين طرح هستند و تنها موارد جزيي ميان هند و پاكستان وجود دارد كه قابل رفع است.

به گفته وي در حال حاضر مذاكرات مربوط به خط لوله صلح در دو سطح دو جانبه و سه جانبه دنبال مي شود.

وي افزود: مذاكرات دو جانبه تقريبا به نتايج نهايي نزديك شده و ما در انتظار برگزاري اجلاس سه جانبه در آينده نزديك هستيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در مورد بهره‌برداري ايران از نقش هند به عنوان يكي از قدرت‌هاي نوظهور منطقه اي كه نقش به سزايي در جنبش‌ها و سازمان‌هاي منطقه‌يي دارد، با تاكيد بر اين كه هم اكنون زمينه‌هاي همكاري وسيعي به ويژه در زمينه انرژي و تجارت ميان دو كشور ايجاد شده است، اضافه كرد: در پرتو نگرش‌ها و بيانات مقامات هندي، همواره جمهوري اسلامي ايران در سياست خارجي هند از اولويت برخوردار است.

دو كشور ايران و هند صلح و ثبات و امنيت و توسعه اقتصادي در منطقه را در جهت منافع ملي خود مي‌دانند و نسبت به روند تحولات منطقه حساس هستند. طبيعي است كه منافع مشترك دو كشور عاملي موثر براي تقويت تعاملات و همكاري‌هاي بين دو كشور است.

به اعتقاد وي هم اكنون زمينه‌هاي همكاري وسيعي به ويژه در زمينه انرژي و تجارت وجود دارد كه دو كشور را براي توسعه مناسبات همه جانبه ترغيب مي‌كند.

نگاه به شرق از سياست‌هاي راهبردي دولت است

حسيني با ياد‌آوري سياست نگاه به شرق جمهوري اسلامي ايران، با اشاره به نگاه و تعامل ايران با آسياي جنوب شرقي تاكيد كرد: اين سياست از جمله سياست‌هاي راهبردي است كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي و به طور خاص در دولت نهم در دستور كار دستگاه سياست خارجي كشورمان قرار گرفته است. اتخاذ اين سياست با هدف توازن بخشيدن به مراودات سياسي و اقتصادي با كشورهاي غربي، وجود امكانات بالقوه و توان بالاي فني و صنعتي كشورهاي آسياي جنوب شرقي و قرابت‌هاي فرهنگي و تاريخي ميان ايران و كشورهاي اين منطقه و هم‌چنين اشتراكات مذهبي با برخي از اين كشورهاست.

وي تصريح كرد: در نتيجه اجراي سياست نگاه به شرق هم اكنون بيش از 50 درصد از صادرات نفت‌خام و بيش از 60 درصد تجارت كشورمان با كشورهاي شرق آسياست. حجم وسيعي از سرمايه‌گذاري‌ها در بخش صنعت نفت و گاز، مسكن، راه‌سازي و غيره از اين كشورها جذب شده است. در بخش انتقال تكنولوژي ما شاهد همكاري‌هاي بسيار خوبي در سال هاي اخير بوده‌ايم و نهايتا اين كه تعاملات سياسي در سطوح بالا ميان مقامات دو كشور وجود داشته و جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي اين منطقه همكاري‌هاي منطقه‌يي و بين‌المللي خوبي داشته‌اند.

سرپرست معاونت آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه در مورد همكاري جمهوري اسلامي ايران با آسياي مركزي با عنايت به ظرفيت و پتانسيل بالاي اقتصادي نيز اظهار كرد: اقتصاد كشورهاي آسياي ميانه با رشد قابل توجهي همراه است و فرصت‌هاي خوبي براي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي و صنعتي و گسترش خدمات فني و مهندسي براي كشورمان در اين منطقه وجود دارد.

به گفته حسيني روابط كشورمان با كشورهاي منطقه آسياي مركزي چه از طريق همكاري‌هاي دو جانبه و چه از طريق همكاري‌هاي منطقه‌يي و اكو در زمينه پروژه‌هاي حمل و نقلي، ‌انرژي، صنعتي، صنايع غذايي، مبادلات محصولات كشاورزي و سدسازي از رشد مطلوبي برخوردار بوده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه محصور بودن كشورهاي آسياي مركزي و دسترسي نداشتن به آب‌هاي آزاد را از جمله محورهاي اصلي همكاري ميان ايران و كشورهاي آسياي ميانه عنوان كرد و افزود: آسياي مركزي منابع متنابهي از ذخاير نفت و گاز دارد و كشورهاي غرب اروپا براي ايجاد تنوع در منابع تامين انرژي خود، نگاه ويژه‌يي به اين منطقه دارند. جمهوري اسلامي ايران نيز در چارچوب روابط دو جانبه و همكاري‌هاي منطقه‌يي با كشورهاي آسياي ميانه نسبت به گسترش روابط در بخش انرژي مبادرت كرده است.

او در اين زمينه روان‌تر ساختن روابط بانكي و پشتيباني اعتباري و هم‌چنين فراهم كردن امنيت كامل سرمايه‌گذاري و بازرگاني را از جمله راهكار‌هاي گسترش اين روابط دانست.

معاون وزير امور خارجه در بخش پاياني اين گفت‌وگو در پاسخ به اين پرسش كه چه گام‌هايي مي‌توان برداشت تا بتوان با كشورهاي منطقه آسيا روابط راهبردي برقرار كرد، به گونه‌اي كه اين روابط متاثر از فشارهاي بين‌المللي نباشد؟ خاطرنشان كرد: هر گامي كه در جهت منافع مشترك دو جانبه و منطقه‌يي كشورها و در جهت تعميق روابط ميان كشورهاي منطقه باشد، ما را به سمت برقراري روابط راهبردي بلند مدت هدايت مي‌كند.

وي افزود: هم‌چنين مي‌توان در چارچوب همكاري‌هاي بين‌المللي و منطقه‌يي (مانند شانگهاي، آ سه آن و اكو، سازمان كنفرانس اسلامي، گروه دي 8، اتحاديه پارلمان‌هاي آسيايي و ..) مسير روابط راهبردي آينده را هموار ساخت. تسهيل همكاري‌هاي اقتصادي، بازرگاني و سرمايه‌گذاري توسط دولت‌هاي آسيايي به ويژه در زمينه صنايع زيرساختي و انرژي و تعامل فزاينده با بدنه‌هاي اقتصادي كشورهاي آسيايي در مسير تبديل مناسبات به سطوح راهبردي ياري مي‌رساند.

حسيني همكاري‌هاي نهادهاي پارلماني، قضايي، فرهنگي و علمي علاوه بر نهادهاي سياسي و اقتصادي را از جمله عوامل تاثيرگذار بر تصميمات راهبردي دولت‌هاي آسيايي عنوان كرد وگفت: موضوع ديپلماسي عمومي نيز مي‌تواند در تعميق همكاري‌ها بسيار موثر واقع شود. نفوذ معنوي جمهوري اسلامي ايران در ابعاد سياسي، فرهنگي، اسلامي و اجتماعي در كشورهاي اسلامي و و جود زمينه‌هاي همكاري علمي و آموزشي و تعامل ميان نهادهاي مدني كشورمان با آن كشورها، موجب تعميق ريشه‌هاي همكاري و وابستگي متقابل ميان كشور ما با كشورهاي منطقه مي‌شود.
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 532]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن