تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819808008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظريف بازي منطقه اي را هم از سعودي ها بُرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ فروردين ۱۳۹۴ (۱۲:۵۷ب.ظ)
توحش سعودي هاي جوان و شکست ائتلاف پوشالي؛ ظريف بازي منطقه اي را هم از سعودي ها بُرد موج - گروه سياسي
به گزارش خبرگزاري موج، شايد پس از مرگ ملک عبداله پادشاه عربستان، جوان ترهاي سعودي خواهان قدرت نمايي خود و عرض اندام در خاورميانه بودند که به نوعي بگويند ما هم هستيم.
تحولات و مذاکرات هسته اي ايران با کشورهاي 1+5 آنقدر پراهميت بود که بارها جمهوري اسلامي ايران درصدر خبرها بود و نيمي از دنيا هم در تقابل بودند اما جمهوري اسلامي ايران قرار است که نهايتا اين تقابل ها را به تعامل نزديک کند.
از همين رو تعامل ايران با کشورهاي بزرگ دنيا يک زنگ خطر براي تمامي کشورهاي همسايه ما نظير ترکيه، عربستان و کشورهاي کوچک حوزه خليج فارس هست که ايران بارديگر ژاندارم منطقه نشود زيرا قدرت ايران پس از انقلاب اسلامي با توجه به توان نظامي براي کشورهاي عربي قابل دسترس نبود ديگر چه برسد به اينکه توافقات به نفع ايران و به ضرر شيوخ عربي نيز همراه باشد.
پس با اين حساب نام عربستان و قدرت اين کشور بايد به رخ کشيده شود و اين جنگ در ابعاد گسترده مختلف يک نوع جنگ و يا سهم خواهي بين ايران و عربستان محسوب مي شود.
ابتدا از لحاظ قدرت شيعه و سني بودن و سپس از لحاظ بزرگترين قدرت تصميم گيرنده و تاثيرگذار در خاورميانه.
عربستان هميشه دنباله رو هاي خود را دارد، دولت هايي مانند بحرين، قطر و امارات نشان داده اند که چشم بسته در هر چاهي که سعودي ها براي آنان حفر کرده اند، شيرجه ميزنند و نمونه آن در تجهيز داعش بر عليه دو کشور اسلامي عربي سوريه و عراق شاهدي بر اين ادعا است.
از سوي ديگر، جوانان تازه به قدرت رسيده عربستاني تصوري بر انتقادات جهاني با اين حجم نداشتند و از همين رو سعي داشتند با وارد کردن پادشاه باتجربه عمان، پاکستان، افغانستان و مصر به اين جنگ ائتلاف پوشالي شکل دهند که تنها هدف آن کاسته شدن اين هجمه انتقادات بود.
از اين کشورها هيچ کدام با طناب پوسيده اين جوانان عربستاني تازه به قدرت رسيده به چاه يمن وارد نشدند و تنها مصر آن هم با حملات هوايي و نه زميني گاها کمکي را به عربستان مي کند.
از همين رو، سفري منطقه اي از کاپيتان تيم ديپلماتيک هسته اي کشورمان به منطقه آغاز شد و دکتر ظريف با پادشاه عمان و همچنين همتايان خود در پاکستان ديدار و به گفت و گو نشست و طي آن موفق شد که آنان را از دام عربستان آگاه سازد؛ البته اين هفته اردوغان نيز مهمان ما بود و شنيده شده که آنها نيز مجاب به عدم همکاري با عربستان در رابطه با تحولات يمن شدند.
اما اصل مطلب در روز پنجشنبه رقم خورد، حضرت آيت الله خامنه اي در بخشي از سخنان خود در خصوص تحولات يمن تاکيد کردند: سعودي ها با تجاوز به يمن، خطا و اشتباه کردند و بدعت بدي را در منطقه بنيان گذاشتند ؛ کشتن کودکان، تخريب خانه ها و نابود کردن زير بناها و ثروت هاي ملي يک کشور، جنايتي بزرگ است ؛ سعودي ها در اين ماجرا قطعاً ضربه خواهند خورد و بيني آنها به خاک ماليده خواهد شد.
سعودي ها در سياست خارجي متانت و وقار نشان مي دهند، اما چند جوان بي تجربه امور آن کشور را در دست گرفته و دارند جنبه توحش را بر جنبه متانت و ظاهرسازي غلبه مي دهند، که اين کار قطعاً به ضررشان تمام خواهد شد.

گام مثبت وزارت خارجه در جلوگيري از برافروخته شدن جنگ يمن
سيدحسين نقوي حسيني سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درخصوص نقش رايزني ديپلماتيک ايران در منطقه براي شعله ور نشدن جنگي ديگر در منطقه گفت: سفر وزير امور خارجه کشورمان به کشورهاي عمان و پاکستان و همچنين ديپلماسي کشور درخصوص تحولات يمن و منطقه گامي مثبت بود.
وي ادامه داد: عربستان در پي تجاوز نظامي آشکار به کشور مستقل و آزاد و ورود بدون هرگونه مجوز بين المللي به خاک يمن، عملا پيکان انتقاد افکار عمومي را بر عليه خود کرد و از همين رو سعي داشت تا با به بازي گرفتن ديگر کشورها، از حجم بار اين انتقادات بکاهد.
عضو هيات رئيسه کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تاکيد کرد: عربستان سعي داشت تا با ائتلافي پوشالي و توخالي سعي در انحراف افکار عمومي به ديگر کشورهاي شرکت کننده در اين تجاوز باشد تا از انتقادات افکار عمومي رهايي يابد.
وي خاطرنشان کرد: اين سفر حرکتي در مقابل ائتلافي خود ساخته از سوي رژيم سعودي ها بود که دعوت ايران از خويشتن داري و آگاه سازي آنان از اين بازي عربستان در شعله ور نشدن اين جنگ در منطقه تاثيرگذار بود.

دستگاه ديپلماسي نشان داد، تنها مذاکرات هسته اي وظيفه ديپلمات هاي کشور نيست
محمداسماعيل کوثري عضو کميسيون امينت ملي نيز در همين رابطه اظهارکرد: وظيفه دستگاه امور خارجه کشور تنها توافقات هسته اي نيست بلکه بايد ديگر ارکان ديپلماسي نظير ارتباطات موفق با ديگر همسايگان و ارائه راه حل براي بحران هاي منطقي و نقش تاثيرگذاري مثبت در بهبود شرايط امنيتي منطقه را ايفا کند.
وي ادامه داد: پس از آغاز درگيري هاي عربستان با يمن، صلاح کار رايزني مستقيم با پادشاه عمان و ديدار با مسئولين پاکستاني بود که با روشنگري ها، آتش اين جنگ را بيشتر نکنند.
کوثري افزود: عمان امروز کشوري است که مجروحين عماني در حملات بمباران جنگنده هاي سعودي را در خاک خود مداوا مي کند و اين اقدامي بسيار موثر و تاثيرگذار است.
وي تاکيدکرد: پيش بيني وزارت امور خارجه و تاثير در بزنگاهي که امکان ورود پاکستان به اين آشوب بود، بسيار مهم است و اين مذاکرات در راستاي کمک به ملت هاي مظلوم منطقه بود.

عمق بالاي راهبردي و ضريب نفوذ ايران در منطقه، مانع شعله ور شدن جنگ شد
محمدصالح جوکار عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز با اشاره به تاثيرگذاري ديپلماتيک کشور در اين راستا اشاره داشت و خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران با عمق بالاي راهبردي و ضريب نفوذ در منطقه و همچنين به عنوان يک قدرت منطقه اي، نقش بسيار مهم و تاثيرگذاري را در فرآيند امنيت و آرامش منطقه داراست.
وي ادامه داد: رايزني ديپلماتيک ايران با کشورهاي همسايه در قبال مسئله تجاوز عربستان به يمن، بسيار مهم بود زيرا امکان ساير بحران ها نظير ورود تروريست به نام ارتش پاکستان به اين منطقه وجود داشت اما قدر مسلم قبل از آنکه عربستان اين منطقه را ويران کند، کشورهاي عمان و پاکستان اعلان بي طرفي خود را اعلام کردند.
اين عضو کميسيون امنيت ملي تاکيدکرد: بحران يمن طبيعتا مشکل بين المللي نيست و بايد در داخل گروه هاي داخلي يمني حل شود و سرنوشت خود را، خود رقم بزنند ؛ رايزني ظريف از بُعد نابود نشدن زيرساخت هاي يمن بسيار تاثيرگذار است و نگاه جمهوري اسلامي نيز بر آن نهاده شده که مسئله يمن راه حل خارجي ندارد.

ايران مانع اتحاد تنگاتنگ عربستان و پاکستان شد
عباسعلي منصوري آراني، رئيس هيات دوستي پارلماني ايران و انگلستان نيز گفت: بازي ديپلماتيک و تاثيرگذاري ما در منطقه چندان به موضوع مذاکرات هسته اي مرتبط نيست بلکه عمق استراتژيک قدرت و نفوذ ايران تاثيرات مثبت را در راستاي ثبات امنيت منطقه مي گذارد.
وي ادامه داد: از طرف ديگر ژئواستراتژيک و دکترين استراتژيکي کشور بر اساس توسعه روابط با کشورهاي همسايه و اسلامي است و پيرامون اين قضايا ايران با اخذ قدرت خود،عمق استراتژيکي را پي مي گيرد.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاکيدداشت: ظريف با گفت و گو توانست ايده و عقلانيت را بر روي ميز مذاکرات خود با مقامات پاکستاني و عماني بگذارد و آنها را متقاعد کند اين جنگ، فايده اي براي منطقه و کشورهاي اسلامي ندارد.
وي خاطرنشان کرد: با توجه به ارتباط نظامي و ارتشي پاکستان و عربستان در ابتدا اين تصور بود که بار ديگر اين دو کشور با يکديگر متحد و وارد جنگي جديد شود اما ظريف با يادآوري و آگاهي منافع پاکستان و آسيب ديدن اين کشور از جنگ يمن، آنها را از اين واقعيت آگاه ساخت.
منصوري آراني در پايان گفت: اين حرکت ديپلماتيک وزارت امور خارجه را مي توان موفق دانست زيرا از برافروختن آتش بزرگي در منطقه جلوگيري کردند.

پس به دور از هياهوهايي که از مذاکرات و فکت شيت از سوي متنقدان داخلي و خارجي بر تيم مذاکره کننده هسته اي به گوش مي رسد، اين تيم نشان داد که از قدرت چانه زني بالايي هم در منطقه برخوردار بوده و مي تواند از جنگ افروزي جوانان سعودي که داراي تفکري خام هستند، نيز جلوگيري کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن