تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815735344




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عمر و سرمایه ای که یکجا نابود می شوند


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: در حالی ما ایرانیان خواهان تعطیلات رسمی بیشتری هستیم که شاید نمی خواهیم بدانیم که بر اساس محاسبات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، هر روز تعطیلی معادل ۱۴۲۸ میلیارد تومان به اقتصاد ملی زیان وارد می کند.

به گزارش تراز ،اوقات فراغت در ایام زندگی هر فرد از جمله ساعات مهم هفتگی، ماهانه و سالانه هر شخص به شمار می آید، که هر شخص طی آن تلاش می کند که از سویی با یک استراحت کوتاه و میان مدت، بهره وری خود را افزایش دهد و از سوی دیگر در فرهنگ هایی که خانواده نقش مهمی دارد، ایام تعطیلات در کنار ایشان و در جهت تحکیم آن می گذرد.دین مبین اسلام نیز که به همه جنبه ها وامورات زندگی انسان ها توجه دارد به این مهم اهتمام داشته و در متون و روایات اسلامی شبانه روز به سه زمان كار، عبادت، خانواده وتفریح، بیانگر اهمیت برنامه ریزی ولزوم اختصاص قسمتی ازشبانه روزبه خانواده وتفریحات سالم وسازنده می باشد.
اما جای تاسف است که بگوییم ایام تعطیلات در کشور ما (و شاید بسیاری از کشورهای در حال توسعه) به یک معضل فرهنگی با پیامدهای مخرب اقتصادی و اجتماعی همراه شده است و بر اساس یک سنت بسیار نامطلوب همه ساله علاوه بر اینکه تعداد زیادی از روزهای سال به تعطیلات رسمی اختصاص یافته، یک ماه از سال نیز به صورت جداگانه به تعطیلات عید نوروز اختصاص می یابد (با در نظر گرفتن دو هفته تعطیلات نوروز و نیمه تعطیلی یک هفته پیش و بعد از آن) که این معضل، پیامدهای مخربی را در بر دارد.
هشدار رهبر انقلاب و مراجع تقلید در مورد تعطیلات طولانی
تعطیلات متعدد و طولانی نوشته و نانوشته در حالی میان تقویم ایرانیان جای گرفته است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۶ فروردین سال ۸۱ در خطبه های نماز جمعه در این رابطه فرمودند:
«.... يك تذكّر هم در باب مسائل مربوط به فروردين عرض كنيم: اوّلاً اين تعطيلات طولانی و بی‏ دليل، هيچ منطق عقلايی ندارد. وضع خوبی نيست كه اوّلِ سال، روزهای متوالی - گاهی دو هفته و گاهی بيشتر - همه چرخ های فعّاليت در كشور از حركت بيفتد. خلاف مقرّرات هم هست... اين همه تعطيلاتِ پی ‏درپی، زيان هايی به بار می ‏آورد كه هر چند در اوّل كار محسوس نيست، لكن نتايج آن برای همه زيانبار است»
آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی نیز در اولین درس خارج فقه خود در سال ۹۴ در مسجد اعظم قم اظهار کردند: 
«نکته اسف‌باری درباره تعطیلات فراوان وجود دارد. اتلاف عمر حقیقت شرعیه ندارد. یعنی منتظر نباشیم که آیه‌ای نازل شود یا امام صادق بفرماید تعطیلی ۲۰ روزه اتلاف عمر است.
اگر توقع داشته باشید که یک حقیقت شرعیه‌ای برای اتلاف عمر باشد ما چیزی نداریم اما این تعطیلی بی‌حساب اتلاف عمر است.»
مقایسه تعطیلات در ایران و سایر کشورهای دنیا
بی حساب و کتاب بودن تعطیلات در ایران زمانی مشخص تر می شود که خود را در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قرار دهیم و در نظر داشته باشیم که عمده كشورهاي جهان بين 9تا11 روز از سال را در تعطيلات به سر مي‌برند اما در تقويم رسمي كشور، هر سال 25 روز تعطيل رسمي (شامل 15 روز مناسبت‌هاي مذهبي و 10 روز مناسبت‌هاي ملي) وجود دارد و می بایست به اين رقم حدود 52 روز جمعه را اضافه كنيد.
علاوه بر این با احتساب روزهاي پنج‌شنبه و مرخصي استحقاقي كارمندان و كارگران، كار و توليد و خدمت‌رساني تقريبا در 150 روز از سال متوقف مي‌شود!
این در حالی است که بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی مرسر در بین کشورهای اروپایی، فنلاند و اسپانیا با 15 و 14 روز بیشترین و مجارستان، انگلیس و هلند با 8 روز کمترین تعطیلات را دارند.
کشور اتریش دارای 12 روز تعطیلات رسمی است، در حالی که تعداد روزهای تعطیل سال در سوئد، ایتالیا، فرانسه و دانمارک 11 روز است.
کارگران کشورهای بلژیک، لوکزامبورگ، نروژ و پرتغال نیز 10 روز  سال را تعطیل هستند.در آلمان به طور معمول9 روز در سال تعطیل است، اما این رقم در بین ایالت های مختلف متغیر است و این رقم گاهی تا 13 روز نیز می رسد.در آمریکای شمالی، کانادا بیشترین تعداد روزهای تعطیل سال (11) را داراست، اما این رقم در ایالت های مختلف متفاوت است.دولت فدرال آمریکا 10 روز تعطیلی رسمی دارد، اما کارمندان بخش خصوصی  ملزم به رعایت این تعطیلات نیستند.لازم به ذکر است که در بسیاری از این کشورها، تعطیلات سال جدید نیز تنها 3 الی 4 روز را به خود اختصاص می دهد و در شرایط متفاوت نیز امکان لغو تعطیلات وجود دارد و برای نمونه ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه تعطیلات سال نوی وزیران دولت این کشور را به خاطر بحران اقتصادی لغو کرد و در جلسه دولت که از تلویزیون هم پخش می شد، گفت که وزیران دولتی 'نباید' به تعطیلات بروند.
البته اگر میزان بهره بروی در این کشورها و ایران را مورد بررسی قرار دهیم به عدد فاجعه انگیزتری میرسیم که در این مقال از آن می پرهیزیم.
فجایع اقتصادی حاصل از تعطیلات طولانی
در حالی ما ایرانیان خواهان تعطیلات رسمی بیشتری هستیم که شاید نمی خواهیم بدانیم که بر اساس محاسبات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، هر روز تعطیلی معادل ۱۴۲۸ میلیارد تومان به اقتصاد ملی زیان وارد می کند.
براساس این محاسبات ۲۵ روز تعطیلی مناسبتی در سال معادل ۳۶۰۰۰ میلیارد تومان و ۱۳۳روز تعطیلی سالیانه معادل ۱۹۰۰۰۰ میلیارد تومان خسارت به اقتصاد ملی وارد می کند. گزارش های رسمی نشان می دهد از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۹۱ تعداد تعطیلات رسمی کشور رشد ۶۷ درصدی را تجربه کرده است. این محاسبات تایید می کند که یکی از اصلی ترین بحران های پیش روی اقتصاد ایران بحران در بهره وری نیروی کار و همچنین تعطیلات مکرر است. 
براین اساس نوروز امسال نیز از ۲۹ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ماه در مجموع با ۱۶ روز تعطیلی رسمی و غیررسمی، معادل ۲۲هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان به اقتصاد ملی ایران زیان وارد می کند که ۲ برابر مجموع یارانه ای است که دولت برای کمک به بخش تولید در سال ۹۲ در نظر گرفته بود. همچنین دو سال پیش یکی از نمایندگان مجلس طی محاسبه ای اعلام کرد: هر روز تعطیلی معادل ۸۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد ایران خسارت وارد می کند که براین اساس خسارت ناشی از تعطیلات نوروزی به عدد ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می رسد.
خدا نکند کسی مریض شود!
در کنار ضربه های سهمگین اقتصادی، در ایام تعطیلات و به خصوص تعطیلات نوروز، بیماران صعب العلاج دچار مشکلات حادتری می شوند و برای نمونه بر اساس گزارش روزنامه همشهری در نوروز 94 حضور در 2بيمارستان بنام پايتخت در زمينه شكستگي و ارتوپدي نيز تأييد‌كننده اين موضوع بود كه خدمات تخصصي تنها درصورت ضرورت و تشخيص پزشك و البته به كندي ارائه مي‌شود. 
در اين بيمارستان تخصصي، روز 11فررودين حوالي ساعت10 صبح حدود 50نفر در سالن انتظار حضور داشتند كه هر كدام به ضرورتي از گوشه و كنار پايتخت خودشان را به مركز شهر رسانده بودند. بيماراني كه دچار شكستگي عضلات شده و مشكل‌شان واضح بود پذيرش مي‌شدند تا پس از معاينه روند درماني‌شان دنبال شود. البته همراهان اين بيماران از كندي خدمات گلايه داشتند.
اما مشكل اصلي مربوط به مراجعاني بود كه از درد، گرفتكي يا كوفتكي شديد عضلات گلايه داشتند و مسئول بخش «ترياژ» آنها را به درمانگاه‌هاي ديگر يا مراجعه بعد از تعطيلات ارجاع مي‌داد.
این معضل حتی به تایید رئيس جامعه متخصصان داخلي ايران هم رسیده است و دكتر ايرج خسرو نيا در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم درباره برخي انتقادات از روند خدمات درماني در ايام نوروز با وجود تمام تمهيداتي كه در اين زمينه برقرار شده بود، مي‌گويد:‌ 
«اول اينكه خدا نكند كسي در ايامي مانند تعطيلات نوروز احتياج به عمل‌هاي جراحي پيچيده و سنگين پيدا كند، البته در مراكز درماني در چنين ايامي از هر رشته پزشكي يك نفر متخصص مربوطه حضور پيدا خواهد كرد و حتي جراحي‌هاي اورژانسي نيز انجام مي‌شود. ولي جراحي‌هاي سنگين و پيچيده احتياج به حضور يك تيم گسترده دارد كه مسلماً در ايام نوروز امكان‌پذير نيست، زيرا ايام نوروز براي بيماران همچون ايامي مانند وقوع رخداد‌هاي بحراني است.»
مهم تر از همه این موارد، ترویج خمودگی و سستی از پس تعطیلات طولانی مدت است که متاسفانه ایم مورد هم به کاهش بهره وری در ایام پس از تعطیلات دامن می زند و  امید است که با فرهنگ سازی هر چه بهتر، این معضل فرهنگی، رفته رفته به یک روند مناسب بازگردد و باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که ما کشوری در حال توسعه هستیم . بیش از هر چیزی به کار بیشتر با بهره وری بالا نیازمندیم.



منبع: فرهنگ نیوز


سه شنبه 18 فروردين 1394 ساعت 17:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن