تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819091263




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه شما: بچه ها مچکریم |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نگاه شما: بچه ها مچکریم
بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۸۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰ - 06 April 2015


غلام رضا کاظمیان پور: مذاکرات فشرده ، بسیار حساس و سخت و نفس گیر ، ساعاتی پیش خاتمه یافت . بیانیه پایانی مذاکرات که از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی و جناب آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قرائت شد ، حکایت از آن دارد که طرفین بعد از سالها مذاکره و مجادله ، به چارچوب مشترکی برای کاستن از مشکلات دست پیدا کرده اند .

اگر چه این بیانیه چیزی فراتر از یک بیانیه نیست ودر این مرحله تعهد چندانی را برای هیچیک از طرفین بوجود نمی آورد اما همین مختصر نیز گویای بازشدن مسیر جدیدی برای ورود به شرایط جدید است . این بیانیه در حقیقت ترسیم نقشه راهی برای رسیدن به شرایطی است که بالطبع می تواند فضای مناسبی را برای گفتگوهای بیشتر ، فراهم آورد.براین اساس گمان می رود ، تا پایان تابستان جاری ،بخش بیشتری از ابهامات باقی مانده نیز برطرف گردد.

مذاکره فی نفسه ، برای جلوگیری از تشدید اختلافات و ممانعت نمودن از تبدیل اختلاف به مخاصمه است و هدف بعدی از مذاکره ، یافتن وشناخت و دستیابی به اشتراکات پنهان است و در این مسیر ، طرفین مذاکره ناگزیر هستند با تعدیل مواضع و صرف نظر کردن از برخی خواسته ها ، برخی دیگر از خواسته ها را بدست آورند . هر کشور نیز در هنگام حضور در محل مذاکرات ، با توجه به اولویت های و منافع و مصالح ملی خود ، تصمیم می گیرد .

بهترین تعبیر برای نتیجه مذاکرات تا این مرحله ، واژه استفاده شده از سوی آقای ظریف است . ایشان نتیجه بدست آمده را" توافق " خواندند. ایشان نه از شکست یک طرف و از پیروزی طرف دیگر صحبت کردند و نه از پایان یافتن اختلافات و مشکل سخنی به میان آوردند . لذا آنچه که تا کنون بدست آمده است توافق پیرامون کلیات راه حل های جامع و مورد قبول است . قرار است که این توافق تا چند ماه آینده و پس از طی پروسه های گوناگون سیاسی و فنی ، به سند همکاری و یا قرارداد ، تبدیل شود .

اما در یک نگاه کلی می توان چنین برداشت نمود که دستاوردهای کشورمان در این مذاکرات ، ارزشمند و قابل توجه است . به چند دلیل :

رئیس جمهور امریکا چندی پیش در مصاحبه ای به صراحت اعلام کرد : اگر در اختیار من بود و می توانستم ، دوست داشتم تمام پیچ و مهره های تأسیسات هسته ای ایران را نیز باز کنم و از ایران خارج سازم . اما هم ایشان ، پس از صدور بیانیه مشترک مذاکره کنندگان ، طی سخنانی اعلام داشت : تحریم و ادامه و تشدید تحریم ها نمی تواند مردم ایران را به شکست بکشاند . تفاوت بسیار فاحش و عمیق میان این دو سخن و نیز فاصله بسیار زیاد میان آنچه که خواسته اصلی و آرزوی قلبی امریکا – و با شدت و ضعف هایی ، هدف دیگران - بوده است، به خوبی از موفقیت ایران در هدایت مذاکرات و نزدیک ساختن نتیجه مذاکرات به هدف بزرگ کشورمان یعنی ادامه فعالیت های صلح آمیز هسته ای و خودداری از تعطیل نمودن این فعالیت ، حکایت می نماید. امریکائیان خواسته خود را از ابتدا اعلام و همواره برآن اصرار داشته اند . آنها حتی در صدد بودند تا اگر بتوانند پیچ و مهره های تأسیسات ما را نیز با خود ببرند و یک محرومیت تاریخی و بلند مدت و شاید ابدی را به ما تحمیل نمایند اما شاهد هستیم که امروز با چشم پوشی از این خواسته نا بجا ،  بر حق ایران برای ادامه فعالیت های صلح آمیز هسته ای تأکید و ضمن بیانیه مشترک بر آن تصریح می نمایند .

از چندی پیش و به ویژه بعد از صدور بیانیه مشترک ، شبکه های مختلف خبری تلاش نمودند تا این موضوع را به جهانیان و به ویژه به مخاطبان ایرانی القاء نمایند که ایران در مذاکرات از بسیاری از مواضع خود عدول نموده و در حقیقت در رسیدن به اهداف بزرگ خود شکست خورده است و آنچه که مورد قبول ایران واقع شده است انتخاب مبتنی بر اراده مستقل ایران و در راستای منافع متصوره و مواضع پیشین نبوده است بلکه یک الزام از روی انفعال و استیصال بوده است . در این خصوص توجه به چند نکته لازم و حائز اهمیت بسیار است . نخست آنکه از دشمن و کسانی که با دولت و مردم ایران دارای خصومت چند ده ساله هستند ، غیر از این انتظار نمی رود . دوم آنکه ، آنها در صدد هستند تا با این ترفند یأس و ناامیدی را به ما بقبولانند و به ما اینگونه وانمود نمایندکه از مقاومت چند ساله ، هیچ نصیب و هیچ بهره ای نداشته ایم و تازه به چیزی رسیده ایم که می توانستیم چند سال پیش و پیش از برقراری تحریم ها و بدون تحمل سختی ها به آن برسیم . آنها با زیرکی و رندی می خواهند این موضوع غلط و کاملاً موهوم و بی اساس را به ما و به جهانیان تحمیل نمایند که مقاومت و ایستادگی در مقابل قدرت های بزرگ محکوم به شکست است اما مردم ایران در موضعی کاملاً متفاوت به جهانیان ثابت نمودند که قدرت های بزرگ همچون ببر کاغذی در برابر اراده و صبرملت ها از میدان و بلکه از میان می روند . ترسیم این چهره زیبا از اقتدار ملی و تمایل جهانیان به این الگو ، کشور های زیاده خواه را به وحشت انداخته است . آنها از تبدیل شدن ملت ایران به الگو و اسوه دیگر ملت های محروم ، خیلی بیشتر از توانایی ایران در تولید سلاح هسته ای ، وحشت دارند و از این کابوس بزرگ وحشت دارند .  سوم آنکه هدف از این جنگ روانی از بین بردن صبر و مقاومت ها بعدی مردم ایران در مواجهه با چالش های بعدی با جهان استکبار است به گونه ای که در برخورد ایران با زیاده خواهی های بعدی زورگویان و استکبار جهانی ، مقاومت را بی نتیجه دانسته و از همان ابتدا ، خود داوطلبانه تسلیم شوند . باید دقیقاً به این مهم توجه داشت که ما در اختلافات مربوط به فعالیت های هسته ای هنوز به آخر نرسیده ایم و برای تثبیت موفقیت ها نیاز به صبر و مقاومت باز هم بیشتر داریم و نباید اجازه دهیم تا این جنگ روانی هدفمند و برنامه ریزی شده ، مؤثر واقع گردد . چهارم آنکه در حقیقت این تلاش ها ، دست و پا زدن هایی برای پوشاندن خفت وعجز و ناتوانی آنها در مقابل اراده و ایستادگی و مقاومت مثال زدنی مردم ایران در برابر زیاده خواهی ها و مداخله جویی های آنهاست .

گروه های مذاکره کننده ایرانی ، از ابتدا تا کنون ، از مدیران و مسؤلان شایسته ، دلسوز ، متعهد ، بصیر ، دشمن شناس و آشنا با فنون مذاکره و دارای مهارت لازم برای تبدیل نمودن چالش ها به امتیاز بوده اند . بدون شک همه این اشخاص و همه این گروه های کاری به چیزی جز منافع ملی و رسیدن به حداکثر خواسته ها و محقق ساختن اهداف هر چه بیشتر نمی اندیشیده اند . تفاوت مختصر یا به ظاهر فاحشی که میان نوع گفتار و تصمیم و یا نتایج بدست آمده از کار هر گروه کاری تصور می شود ، تا حدود زیادی مربوط به مقتضیات زمانی و نیز ماهیت مذاکرات بلند مدت سیاسی و فنی است . لذا می توان اینگونه تصور نمود که نتیجه نهایی ، برآیند تلاش همه مذاکره کنندگان از ابتدا تا کنون است و هر گروه مذاکره کننده ، سهمی در این نتیجه و در موفقیت های بعدی دارد . با این وجود تلاش جناب آقای ظریف و همراهان ایشان از برجستگی بیشتری برخوردار است و آنان که آقای ظریف را می شناسند و با ایشان همکاری داشته اند ، در توصیف آقای ظریف ، ایشان را فردی کیاس و سیاس و بسیار نکته سنج و واقعاً ظریف معرفی می کنند . هوشمندی آقای ظریف در مدیریت نموده مذاکرات و پیگیری اهداف ملی ، آنقدر آشکار و آنقدر اثر گذار بوده است که طرف های مذاکره را به شدت تحت تأثیر قرار داده است . از دو تن از اعضای شاخص تیم مذاکره کننده امریکایی با مضامین و تعابیر مختلف ، نگرانی آنها از روبرو شدن با جناب ظریف مورد تأکید قرار گرفته است . آنها با اشاره به تسلط آقای ظریف بر چگونگی مواجهه با مشکلات و توانایی وی بر فائق آمدن بر چالش ها ، گفته اند : ما ازگفتگوبا آقای ظریف وحشت داریم . این قبیل اعترافات ، هم گویای مهارت ها و توانایی های آقای ظریف و همراهان است و هم مؤید مراتب تلاش دلسوزانه ایشان برای دستیابی به بیشترین و بهترین نتایج ممکن . از همین رو لازم است تا با اعتماد به آنچه که به دست آمده و با اطمینان از آنچه که در آینده به دست خواهد آمد ، با شادمانی و غرور و با ادب و احترام خطاب به مذاکر منندگان کشورمان اعلام کنیم و فریاد بزنیم : "  بچه ها مچکریم "

ممکن است چنین احساس شود که ما در این مذاکرات به برخی خواسته های خود نرسیده ایم و از برخی خواسته های مهم خود چشم پوشی نموده ایم . هنوز برای ارزیابی قاطع و استنباط از انچه که رخ داده است ، زمان زیادی باقی است و باید این مهم را به آینده موکول نمود . آنچه که امروز ضرورت دارد ، حمایت از مذاکره کنندگان و تأیید عملکرد آنها و دور نگه داشتن ساحت کار این گروه دلسوز به اغراض و امیال گروهی و حزبی است . مذاکرات و نتایج آن ، امری فراتر از گروه و حزب است و مستقیماً مربوط به تمامیت سیاسی کشور و مربوط به مصالح و منافع ملی است .  اگر نقد و ایراد و اشکالی در کار گروه مذاکره کننده به نظر می رسد . این دیدگاه ها لاجرم باید با استفاده از مسیر ها و روش های خاص و در موقع مناسب و با ادبیات مشحون از مصلحت کشور و مبتنی بر استنباط های فنی باشد . کسانی که بر مذاکرات و گفتگو های سیاسی و دیپلماتیک احاطه دارند و با موضوع امنیت ملی آشنا هستند و از مسایل فنی مرتبط با انرژی هسته ای به طور نسبی آشنایی دارند ، بهترین اشخاص برای ارائه نقد و تحلیل پیرامون مذاکرات و دستاورد های آن شناخته می شوند .
    













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن