تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802711871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجارت الاکلنگی ایران و روسیه/ صادراتی که در سربالایی روسیه نفس برید


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: گزارش؛
تجارت الاکلنگی ایران و روسیه/ صادراتی که در سربالایی روسیه نفس برید
علی رغم تبادل هیات های تجاری میان ایران و روسیه برای حل مشکلات بانکی و حمل و نقل و نیز عزم مسئولان دو دولت برای افزایش مبادلات تجاری، آمار گمرک حاکی از کاهش صادرات ایران به روسیه در یازده ماهه سال 93 است.

تجارت الاکلنگی ایران و روسیه/صادراتی که در سربالایی روسیه نفس برید
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پس از تحریم روسیه توسط اروپا این کشور بازار مناسبی برای صادرات کالای ایرانی شد و در این بین هیأت‌های بسیاری میان دو کشور ایران و روسیه جهت افزایش مبادلات تجاری تبادل شد.


اما نکته‌ای که در این بین مورد توجه است  کاهش صادرات کالاهای ایرانی به روسیه در 11 ماهه سال 93 نسبت به مدت مشابه می‌باشد امری که در سایه تبادل هیأت‌های تجاری و نیز عزم جدی دو دولت برای افزایش مبادلات تجاری دور از انتظار است.


توسعه صادرات یک شبه امکانپذیر نیست


مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که علی‌رغم اینکه هیأت‌های تجاری برای افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه تبادل شده است اما با این وجود صادرات ایران به این کشور کاهش یافته است، گفت: توسعه روابط تجاری و اقتصادی حرکتی یک شبه نیست.


وی افزود: زمانی که عزم جدی برای توسعه روابط اقتصادی دو  کشور وجود دارد باید زمابندی مناسبی هم با توجه به نوع کاری که می‌خواهد انجام بگیرد صورت پذیرد.


وی تصریح کرد: به عنوان مثال یکی از اهداف ما توسعه صادرات مواد غذایی به کشور روسیه است این در حالی است که این کشور از نظر مقررات قرنطینه و استاندارد ضوابطی دارد که با ضوابط ایران که سال‌ها با اروپا خود را هماهنگ کرده مغایر است و در این راستا مقامات بهداشتی دو کشور باید با یکدیگر مذاکراتی را انجام دهند.


خسروتاج تصریح کرد: از طرفی کشور روسیه چون خودشان در چارچوب اتحادیه‌های گمرکی با کشورهای دیگر قرار دارند موظف هستند که ضوابط مربوط به خودشان را نیز رعایت کنند که این عوامل موجب زمانبر شدن صادرا ت مواد غذایی ایران به روسیه شده است.


قائم مقام وزیر صنعت با تأکید بر اینکه عزم جدی از طرف مقامات دو کشور برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد گفت: در سطح مدیران میانی و در کارشناسی در حال تبادل هیأت های تجاری هستیم و همچنین تا کنون ه چندین هیأت بانکی از ایران به روسیه سفر کرده اند.


وی ادامه داد: همچنین در بخش پروژه راه‌آهن و توسعه آن اگر بخواهیم همکاری کنیم باید مناقصاتی برگزار شود که این امر نیز زمانبر خواهد بود.


حل مشکل ویزای تجار و بازرگانان


به گفته خسروتاج بحث ویزا یک مشکل جدی است که در جلساتی که میان دو کشور برگزار شد برای تجار و بازرگانان تسهیلاتی در نظر گرفته شده است و همچنین نمایشگاه‌هایی در آستاراخان و مسکو در حال برگزاری است تا زمینه حضور ایران در روسیه را آماده کند.


وی تصریح کرد: فضای فرهنگی در روسیه حاکم است که نتیجه چندین سال تبلیغات علیه ایران می‌باشد که کار را برای ما سخت کرده و لذا شرکت‌های ایرانی باید با شرکت‌هایی قرارداد ببندند که به ایران اطمینان کنند.


قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به اینکه روس‌ها نیز با مشکلاتی مواجه هستند و شرایط خوبی ندارند نیز گفت: روسیه نیز به دلیل تحریم و کاهش ارزش پول  ملی روبل در برابر دلار مواجه هستند و در حالی که در گذشته هر دلار 30 روبل بوده الان هر دلار 60 روبل شده است که چنین کاهش ارزش پول ملی برای روس‌ها ظرف چند ماه آنها را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.


وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات بانکی ایران و روسیه گفت: مذاکرات برای رفع این مشکلات ادامه دارد و سناریوهای مختلفی برای آن پیش‌بینی شده است.


وی ادامه داد: پیش‌بینی شده که موافقت‌نامه بانکی در زمینه روبل و ریال داشته باشیم و همچنین پیش‌بینی شده که موافقت‌نامه بانکی در زمینه ارز غیر از روبل و ریال داشته باشیم که بانک مرکزی موظف به‌‌ پیگیری این مسئله می‌باشد.


صادرات 263 میلیون دلار کالا از ایران به روسیه


بر اساس آمار گمرک در یازده ماهه سال گذشته،748هزار و 148 تن کالا به ارزش 263 میلیون و 450 هزار و 389 دلار از ایران به روسیه صادر شد.


این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال 92،از نظر وزنی 14.96 درصد و از نظر ارزشی 9.37 درصد کاهش را نشان میدهد.
این گزارش می افزاید در مدت یاد شده یک میلیون و 179 هزار و 599 تن کالا به ارزش 619 میلیون و 28 هزار و 399 دلار از روسیه به ایران وارد شد.
این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه از نظر وزنی 8.48 درصد و از نظر ارزش 17.78 درصد کاهش را نشان میدهد.


واردات از روسیه دو برابر صادرات به این کشور


آمار گمرک حاکی از این است که واردات از روسیه در مدت یاد شده از نظر ارزشی دو برابر صادرات به این کشور است و حال که دو کشور عزم جدی برای توسعه روابط تجاری دارند باید ایران نیز بتواند از این فرصت استفاده کند  نه اینکه با تسهیل تجارت تنها ایران به بازاری برای کالاهای روسی تبدیل شود و روسیه  جایگزین چین در روابط تجاری ایران شود.


بررسی آمار نشان می دهد که علی رغم تمام تلاش و وعده مسئولان هنوز صادرات به روسیه چشمگیر نشده و حتی کاهش یافته است، هر چند که به گفته مسئولان افزایش صادرات یکشبه امکانپذیر نیست و پروسه ای زمانبر است اما این امر نیز باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد که یکی از اهداف تبادل هیئت های تجاری میان دو کشور افزایش صادرات است امری که تا کنون محقق نشده است.

گزارش از فاطمه کامرانی



انتهای پیام/




اخبار مرتبط

مصوبه کاهش طبقات تعرفه‌ای لازم‌الاجرا شد/ 240 تعرفه روند صعودی و 120 تعرفه روند نزولی داشته است
اقتصاد غرب به ايران نياز دارد
هدف‌گذاری رشد 20 درصدی صادرات غيرنفتی در سال 94
تشکیل کمیته مشترک جهت ساماندهی اصناف بدون پروانه کسب/ نقش اصناف در همدلی و همزبانی دولت و ملت




۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن