تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802605871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قراردادهاي جديد نفتي ايران روي ميز خارجي‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: قراردادهاي جديد نفتي ايران روي ميز خارجي‌ها
هرچند با انتشار بيانيه اخير ايران و 1+5 وعده لغو شدن تحريم‌هاي نفتي در آينده‌اي نزديك، صنعت نفت به عنوان بزرگترين برنده اين توافق شناخته مي‌شود اما ناظران بين‌المللي بر اين باورند كه صنعت نفت ايران براي بهره‌مندي از نتايج دستگاه ديپلماسي چاره‌اي جز به روز كردن قراردادهاي نفتي خود ندارد.
نویسنده : وحيد حاجي‌پور 


هرچند با  انتشار بيانيه اخير ايران و 1+5 وعده لغو شدن تحريم‌هاي نفتي در آينده‌اي نزديك، صنعت نفت به عنوان بزرگترين برنده اين توافق شناخته مي‌شود اما ناظران بين‌المللي بر اين باورند كه صنعت نفت ايران براي بهره‌مندي از نتايج دستگاه ديپلماسي چاره‌اي جز به روز كردن قراردادهاي نفتي خود ندارد.
به گزارش «جوان» بي‌پي كه پيش از اين از بازار ايران اخراج شده بود، هم اكنون بدون جلب توجه و با خودداري از هرگونه اظهارنظر، اميدوار است تا به زودي قادر به بازگشت به ايران باشد. مديران عامل شركت‌هاي صنعتي نيز اذعان مي‌كنند كه ايران چشم اندازها و فرصت‌هاي قابل توجهي براي آنها دارد.
براساس اين گزارش، ميادين نفتي مثل آزادگان و يادآوران در مرز ايران و عراق و همچنين ميدان گازي پارس جنوبي در خليج فارس، در كانون توجهات شركت‌هاي نفتي و گازي بين‌المللي قرار دارند.
ايران عزم خود را براي فراخوان شركت‌هاي خارجي پنهان نكرده است. در سال ۲۰۱۴ در مجمع اقتصادي داووس، ‌حسن روحاني رئيس‌جمهوري ايران از غربي‌ها خواسته بود تا براي سرمايه‌گذاري در بخش انرژي ايران به اين كشور بازگردند اما علاقه شركت‌هاي غربي به شرايطي بستگي خواهد داشت كه قراردادهاي جديد ايران حاوي آن خواهد بود.
ريموند جيمز از تحليلگران بخش نفتي اعلام كرد: «براي اينكه شركت‌هاي نفتي به ايران بازگردند، ‌بايد مفاد مالي قراردادها جذاب باشد اما پيش از تحريم‌ها وضع چنين نبود. نظام قراردادهاي ايران موسوم به باي بك ( بيع متقابل‌) بيش از حد براي شركت‌هاي بين‌المللي پرخطر است.»
درحالي كه اكثريت قراردادهاي نفتي در جهان به شكل امتياز يا تقسيم توليد است ايران در واقع قراردادهاي بيع متقابل يا قراردادهاي خدمات با دوره محدود را كه در آن شركت‌هاي نفتي براي سرمايه‌گذاري‌هاي صورت داده در تأسيسات پول خواهند گرفت، ‌ترجيح مي‌دهد.
پرن مي‌گويد:  « ايران به ويژه وزارت نفت از اين مسئله آگاه است و از مدت زماني پيش درباره الگوي جديدي از قراردادهاي نفتي موسوم به قرارداد نفتي ايران (‌آي‌پي‌سي‌) كار مي‌كند كه قرار است براي گروه‌هاي نفتي جذاب‌تر باشد.»
هرچند غيبت طولاني مدت شركت‌هاي بزرگ نفتي ممكن است بازگشت آنان را پيچيده‌تر كند، اما ‌شركت‌هاي نفتي اروپايي مانند توتال، ‌اني و شل بخت خوبي براي بازگشت سريع دارند زيرا به گفته پرن ايران از نحوه كار اپراتورهاي آسيايي كه اكنون در خاك اين كشور كار مي‌كنند، ‌زياد راضي نيست.
آنطور كه صاحبنظران غربي مي‌گويند مدل جديد قراردادهاي نفتي ايران بايد معرفي شده و نحوه همكاري اين شركت‌ها با شركت ملي نفت ايران بايد مورد بررسي قرار گيرد. در همين رابطه رئيس كارگروه تدوين قراردادهاي جديد صنعت نفت از رونمايي متن جديد قراردادهاي نفت و گاز در لندن در سپتامبر سال جاري خبر داد و گفت: طي سال گذشته مذاكراتي با برخي از شركت‌هاي بزرگ نفتي به منظور ورود به صنعت نفت و گاز ايران داشته‌ايم.
سيد‌مهدي حسيني در گفت‌وگو با فارس با اشاره به رونمايي از قراردادهاي نسل جديد صنعت نفت در لندن گفت: همانطور كه پيش از اين برنامه‌ريزي شده بود قرار است در سپتامبر 2015 اين قراردادها در شهر لندن و با حضور همه شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي فعال در صنعت نفت و گاز رونمايي شود.
حسيني تصريح كرد: براساس مذاكرات لوزان قرار است تا جولاي 2015 توافقات نهايي شود و به نظر مي‌رسد اين مدت دو ماهه براي رونمايي از قراردادهاي جديد صنعت نفت مناسب باشد.
وي با اشاره به تاثير مثبت مذاكرات بر روند توسعه صنعت نفت گفت: پيش از اين، ورود شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي به ايران با مشكلات تحريم مواجه بود و آنها همواره مشكلات قانوني را براي عدم همكاري با ايران ابراز مي‌كردند ولي با انجام مذاكرات سازنده به نظر مي‌رسد مشكلات قانوني براي حضور شركت‌هاي بين‌المللي در ايران رفع شود.
حسيني با اشاره به اينكه براي رونمايي از اين قراردادها در لندن نياز به مصوبه هيئت دولت داريم، تصريح كرد: هم‌اكنون مرحله تدوين لايحه به اتمام رسيده و در هفته‌هاي آتي مصوبه آن را از هيئت دولت مي‌گيريم.
رئيس كارگروه تدوين قراردادهاي جديد صنعت نفت با اشاره به اينكه از هنگام تدوين قراردادهاي جديد مذاكرات خود را با شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي آغاز كرده‌ايم، گفت: در حال حاضر مي‌توان به جرئت گفت كه اكثر شركت‌هاي بزرگ از قراردادهاي جديد نفتي ايران آگاه هستند و مذاكرات خود را با بسياري از شركت‌هاي نفتي دنيا انجام داديم اما به دليل مشكلات تحريم نمي‌توانستيم نام اين شركت‌ها را عنوان كنيم.
وي خاطرنشان كرد: اما با انجام مذاكرات لوزان، روند فعاليت‌هاي بين‌المللي و مشاركت شركت‌هاي بزرگ نفتي با ايران بيشتر و بهتر خواهد شد.
حسيني در پايان تصريح كرد: در يك‌سال گذشته مذاكرات متعددي با شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي داشتيم. آنها نيز از قراردادهاي جديد ايران استقبال كردند و منتظرند تا هرچه زودتر تحريم‌ها برداشته شود و بتوانند به صنعت نفت ايران ورود كنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن