تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 1 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799945793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بارندگی های بموقع نگرانی برنج کاران مازندران را کاهش داد


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: بارندگی های اواخر اسفند سال گذشته و نیمه نخست فروردین سال جاری در مازندران که با شخم و شیار ، آب تخت کردن و خزانه گیری شالیزارها همزمان بود سبب کاهش بخشی از نگرانی های کشاورزان استان در باره کم آبی احتمالی شده است.

به گزارش تراز ،کشت برنج در مازندران از نیمه دوم اسفند با شخم و شیار و آب تخت کردن شالیزارها آغاز می شود و با خزانه گیری در روزهای پایانی اسفند و اوایل فروردین ادامه می یابد.
استفاده بهنگام از بارش باران برای شخم شیار ، آب تخت و خزانه گیری اراضی شالیزاری سبب شده است تا کشاورزان از آب پشت سدها و آببندان ها استفاده نکرده و آن را برای مراحل بعدی بویژه آماده کردن زمین برای نشاکاری ذخیره کنند.
آب منطقه ای مازندران اواخر دی ماه پارسال از کاهش 40 درصدی ذخیره آب پشت سدها و آببندان ها در مقایسه با سال پیش از آن خبر داده بود ولی بتازگی و پس از بارندگی اسفند و دو هفته اول فروردین اعلام کرده است که کمبود آب کشاورزی تا 15 درصد جبران شده است.
بر اساس گزارش این شرکت هم اکنون حجم آب ذخیره شده پشت سد شهید رجایی ساری به 120 میلیون متر مکعب رسیده است که 15 درصد بیشتر از زمانی است که بارندگی های ماه اسفند و فروردین صورت نگرفته بود.
این گزارش در عین حال نشان می دهد که ذخیره آب این سد در مقایسه سال پیش در همین زمان 30 میلیون متر مکعب کمتر است.
بر اساس گزارش آب منطقه ای مازندران با بارندگی های اسفند ماه پارسال و اوایل فروردین امسال ، آببندان های استان هم تا 80 درصد آبگیری شدند.
بیشتر آب مورد نیاز شالیزارهای مازندران از 770 قطعه آببندانی تامین می شود که در مجموع 17 هزار هکتار وسعت دارند.
بخشی از آب مورد نیاز شالیزارها هم از رودخانه های اصلی و فرعی تامین می شود که ذخیرگاه آنها عمدتا سدهایی است که در بالادست ساخته شده است.
نوبت بندی و رها کردن آب در رودخانه های اصلی و فرعی کشاورزی مازندران هم از اول فروردین آغاز شده است.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران در حال حاضر 70 درصد از 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری استان شخم و شیار شده است.
شخم و شیار نخستین مرحله از آماده سازی شالیزار برای کشت برنج است.
همچنین بر اساس این گزارش 50 درصد از اراضی شالیزاری استان آب تخت و 45درصد نیز خزانه گیری شده است.
آب تخت کردن دومین مرحله از آماده سازی اراضی شالیزاری محسوب می شود و بیشتر مواقع خزانه گیری نیز همزمان با این مرحله صورت می گیرد.
رییس گروه پیش بینی هواشناسی مازندران روز شنبه از افزایش 100 درصدی میزان بارندگی در ماه اسفند 93 نسبت به ماه مشابه سال 92 خبر داد و گفت : بارش باران در فصل زمستان سال گذشته نیز نسبت به سال پیش از آن 80 درصد افزایش داشت.
احمد اسدی با این وصف گفت که میزان بارندگی در اسفند 93 نسبت به میانگین بارندگی در 15 سال اخیر حدود 45 درصد کاهش داشته است.
وی افزود : میزان بارندگی در فصل زمستان 93 هم نسبت به میانگین بارندگی در 15 سال اخیر با کاهش همراه بوده است.
میانگین بارندگی 15 ساله در اصطلاح هواشناسی بارندگی نرمال نامیده می شود.
اسدی پیش بینی کرد که بارندگی استان مازندران در یک ماهه منتهی به 15 اردیبهشت سال جاری هم نرمال خواهد بود.
هواشناسی مازندران وضعیت هوای استان را تا سه شنبه هفته جاری ابری همراه با بارندگی های پراکنده پیش بینی کرده است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که با بارندگی های بموقع اواخر اسفند پارسال و اوایل فروردین امسال نگرانی های کشاورزان از کمبود آب برای اراضی شالیزاری کم شده است.
عزیزالله شهیدی فر افزود : بارندگی های اسفند و فروردین سبب شده است تا علاوه بر اینکه کشت پاییزه گندم، جو ، دانه های روغنی و انواع علوفه مطلوب باشد ، شخم و شیار و آب تخت اراضی شالیزاری نیز با استفاده از بارندگی بهنگام انجام شود.
وی ادامه داد : در سال زراعی گذشته هنگام آغاز کشت برنج به علت کمبود بارندگی پمپ ها و موتورهای چاه های کشاورزی برای تامین آب روشن شده بود ، اما امسال به رغم اینکه نگرانی و چالش تامین آب تا بهمن ماه وجود داشت ، اما پراکندگی و تدوام باران اسفند و فروردین در مناطق مختلف استان استرس و چالش خشکسالی را تا حد قابل توجهی کاهش داده است.
شهیدی فر بر لزوم انجام سریع تر خزانه گیری ، شخم و شیار و آب تخت کردن باقی مانده اراضی شالیزاری تاکید کرد و گفت که با هماهنگی آب منطقه ای و پیش بینی های هواشناسی ، نوبت بندی آب در استان آغاز شده است.
وی به کشاورزان پیشنهاد کرد تا با هماهنگی آب منطقه ای که ضریب تامین آب را در مناطق مختلف بررسی کرده است ، به کشت ارقام پرمحصول اقدام کنند.
شهیدی فر گفت : جهاد کشاورزی مازندران امسال برای کشت برنج پرمحصول در 15 هزار هکتار از شالیزارهای استان بذر پر محصول شیرودی و فجر توزیع کرده است و پیش بینی ما هم این است که شالیکاران خودشان نیز در همین سطح بذر ارقام پر محصول را خزانه گیری کنند.
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران اصلی ترین مرحله کشت برنج را نشاکاری دانست و پیش بینی کرد که نشای شالی در شالیزارهای استان از دهه سوم فروردین آغاز شود.
استان مازندران با این که از استان های پربارش کشور محسوب می شود ولی به علت عدم مهار و کنترل روان آبهای ناشی از بارندگی در زمان اوج مصرف آب در شالیزارها با کمبود آب مواجه می شود.
همچنین هر ساله بخش مهمی از اراضی کشاورزی مازندران به علت مهار نشدن روان آبها و کم توجهی به عملیات آبخیزداری و تسطیح در وضعیت غرقاب قرار می گیرند و امکان کشت هرگونه محصول از کشاورزان سلب می شود.
بر اساس آمارهای رسمی توان بالقوه آب در مازندران در حد شش میلیارد و ‎ 600میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ 900میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است .
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ 550میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ 350میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.
شبکه انتقال آب بابلکنار ، شبکه انتقال آب شرب از سد سلیمان تنگه به شهر ساری ، سد سازی ،زهکشی ،تسطیح و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی ،نوسازی و اصلاح باغات از جمله طرح های مهم استان درحوزه کشاورزی است که همچنان بخش عمده ای از آنها به دلایل مختلف با کندی پیش می رود.
کشاورزان مازندران 72 نوع محصول در اراضی استان کشت می کنند و در 15 نوع محصول رتبه اول تا سوم کشور را دارند.
بر اساس آمارهای رسمی کشاورزان مازندران سالانه با تولید یک میلیون و 50 هزار تن برنج سفید، 42 درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کنند.




شنبه 15 فروردين 1394 ساعت 14:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن