تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804025990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اتکا به علم و فناوری تنها راه پیشرفت کشور است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: چهره ماندگار علمی کشور: اتکا به علم و فناوری تنها راه پیشرفت کشور است تهران - ایرنا - چهره ماندگار علمی کشور راه برون رفت از مسائل ومشکلات کشور از کمبود آب گرفته تا ریزگردها و محیط زیست و پیشرفت مستمر کشور را استفاده موثر و متوازن از علم و فناوری در همه بخش های جامعه عنوان کرد.


دکتر فتح الله مضطرزاده در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا از دانشجویان و دانش آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی به عنوان ارزشمندترین سرمایه های کشور یاد کرد و گفت: براساس آمارهای موجود الان حدود 500 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم که نزدیک به 80 هزار نفر آنها در مقطع دکتری و بقیه در دوره های کارشناسی ارشد تحصیل می کنند.
رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم ادامه داد: اگر هریک از دانشجویان دکتری، دو سال از دوران تحصیل خود را صرف پروژه خود کنند به معنای این است که 160 هزار نفر سال، صرف تحقیق دانشجویی در دانشگاه ها می شود که این یک سرمایه عظیم است و درصورت برنامه ریزی و مدیریت صحیح، بسیاری از نیازهای کشور از طریق همین پایان نامه ها مرتفع خواهد شد.
وی با ابراز تاسف از اینکه موضوع پایان نامه های تحصیلات تکمیلی براساس نیازهای واقعی کشور تعریف و اجرا نمی شود، گفت: مدیریت علم و فناوری کشور بعضا ضعیف بوده و از همین رو سهم علم در تولید ناخالص داخلی ما تاکنون نزدیک به صفر و یا بسیار ناچیز بوده است.
استاد دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: جای این سوال نیز هست که چرا کشورهای دیگر ، فارغ التحصیلان خوب دانشگاه های ما را جذب کرده و از توان علمی آنها استفاده می کنند.

*بکار نگرفتن ظرفیت فارغ التحصیلان دانشگاه ها بزرگترین اسراف است
وی به تاکیدات و هشدارهای مسوولان کشور برای پرهیز مردم از اسراف و مصرف بی رویه منابع آب یا انرژی اشاره کرد و گفت: در بسیاری موارد فارغ التحصیلان دانشگاه های ما که ارزشمندترین سرمایه های کشور هستند را رها کرده ایم، ماموریتی برای آنها تعریف نکرده ایم و از ظرفیت آنها استفاده نمی کنیم که این موضوع به نظر من، بزرگترین اسراف است.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم با استناد به آماری که وزارت کار در تاریخ 28 بهمن ماه امسال منتشر کرده است، گفت: در این آمار، افراد به سه دسته شاغل، بیکار و غیرفعال تقسیم بندی شده اند که براساس آن، بیشترین درصد بیکاران فارغ التحصیل را دانش آموختگان رشته کامپیوتر تشکیل می دهند و بیکار ماندن 27 درصد از افرادی که در این رشته درس خوانده اند نشان می دهد که ما ساختار پیشرفته ای برای جذب آنها نداریم .
وی تاکید کرد: اگر مدیریت ها و رویکردها در این زمینه اصلاح شود این نیروهای جوان تحصیل کرده می توانند مشکلات بخش های کشاورزی، محیط زیست، صنایع و معادن و بسیاری حوزه های دیگر را حل و فصل کنند.
عضو مرکز پژوهشی نانوتکنولوژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به برخی افراط و تفریط ها در فضای علمی کشور نیز اشاره کرد و گفت: از سویی در مواردی فارغ التحصیلان را به حال خود رها می کنیم و از سوی دیگر به نخبگان خود پول و حقوق می دهیم درصورتیکه باید نخبگان را به سمت تولید علم و خلق ثروت سوق داد.
وی تاکید کرد: علم و دانشی که منجر به تولید ثروت یا افزایش رفاه مردم نشود به چه کار جامعه می آید و علمی که نقشی در تولید ناخالص داخلی نداشته باشد چقدر برای کشور مفید خواهد بود.

**تولید مقاله برای نشان دادن رشد علمی، یک شاخص من درآوردی است
چهره ماندگار علمی کشور، یکسان گرفتن تولید مقاله با تولید علم را یک تصور نادرست و اشتباه رایج خواند و گفت: در هیچ دائرة المعارف و مرجع معتبری، تولید مقاله به معنای تولید علم تعریف نشده است اما متاسفانه در کشور ما رشد علمی را فقط با ابزار تولید مقاله می سنجند و مرتبا این اشتباه را تکرار می کنند.
وی تصریح کرد: تولید مقاله فقط یکی از شاخص های تعیین رشد علمی کشورهاست و مباحث مهمی همچون نقش علم و فناوری در تولید ثروت و تولید ناخالص داخلی در این امر دخیل هستند.
مضطرزاده بیان داشت: با اینکه به لحاظ آماری، مقالات زیادی از سوی دانشگاهیان کشور طی سالهای اخیر منتشر شده است اما باید دید که چقدر از این مقالات در راستای حل معضلات و نیازهای واقعی کشور بوده است.
وی به رشد شتابان علم و فناوری در دنیا اشاره کرد و گفت: برای رقابت در دنیا باید ضمن استفاده از تجربیات مفید دیگر کشورها خودمان نیز نوآوری داشته باشیم و اجازه ندهیم فاصله ای که میان مراکز علمی ما و کشورهای پیشرفته وجود دارد بیشتر شود و حتی درصدد کاهش این فاصله برآییم.
رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم درعین حال یادآور شد: برای بهبود جایگاه علمی ایران در سال پیش رو و سال های آینده، اولین قدم این است که بدانیم از علم چه می خواهیم و دراینصورت است که خود علم به ما می گوید در گام های بعدی چکار کنیم و به کجا برویم.
علمی (4)**1055**1599



11/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن