تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799092059




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیزده بدر امسال در منطقه ییلاقی قلات گره از سبزه های بهاری بگشاییم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سیزده بدر امسال در منطقه ییلاقی قلات گره از سبزه های بهاری بگشاییم شیراز - ایرنا - بسیاری از شهروندان و مسافران نوروزی که مایلند سیزده به در را در اطراف مناطق ییلاقی شیراز سپری کنند ، بدون تردید روستای ییلاقی" قلات " گزیده نخست آنان است ، چشم انداز های طبیعی دراین منطقه هر سال در روز سیزده بدر پذیرای مسافران و شهروندان است.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، حدود 12کیلومتری که از شیراز بیرون زدی ، خود را در سه راهی قلات می یابی ، سه راهی تردید ایستادن یا رفتن ، سه راهی انگورهای بش ، سه راهی رفتن به سوی رویاهای رنگین قلات ، در این سه راهی چه بخواهی چه نخواهی اتومبیل به چپ می پیچد و راه روستایی قلات آغاز می گردد.
آغاز راه قلات ، همراه با رویاهای رنگین است به ویژه برای کسانی که اولین بار به این روستای سرزنده و شاداب فارس پا می گذارند رسیدن به قلات همراه با بی تابی است ، بی تابی برای زدون غبار راه غباری که هر لحظه بر آن افزوده می شود و گاه آنقدر بر شما چیره می گردد که راه یک نفس عمیق را در طبیعت نیز می بندد.
یکی دو پیچ که از این جاده روستایی پشت سر گذاشتی سر و کله درختان چنار پیدا می شود ، کم کم جاده حال و هوای قلاتی پیدا می کند ، باغهای سر راه ، دیوارهای کاهگلی ، کپرهای انگور فروش که این روزها مویز می فروشند ، کودکانی که گاه برگه ای لواشک به تو تعارف می کنند و چاله هایی که صدای فنر ماشین را در می آورد و رویا را از ذهنت می پراند.
همراه با تو و پا به پای رهگذرانی که اکنون پا در آب گذاشته اند جویباری کوچک که روزگاری چشمه ای پرآب بوده است پیچ های جاده را می پیچد ، جویباری که هنوز مهربان است و با آنکه انباشت پوست میوه و ظروف یکبار مصرف و پاکت های چیپس و پفک راه نفسش را بسته است اما هر چه بخواهی با تو مهربانی می کند و از خنکای وجودش بر تو می بخشد.
کم کم درختان چنار و گردو انبوه تر و انبوه تر می شوند و پنجه در پنجه آفتاب می اندازند ، از لابلای شاخ و برگ های به هوا خاسته این درختان ، خورشید به رهگذران روی زمین چشمک می زند ، مهربانی در شاخ های درختان به اوج می رسد ، قصه هم آغوشی برگ و باد هر لحظه تکرار می شود و زیبایی های قلات رنگ می گیرد.
اما این لحظه های رنگ در رنگ ، چشمک خورشید به رهگذران و هم آغوشی برگ و باد دیری نمی پاید که با غرش موتورسیکلتی افسار گسیخته یا غریور اتومبیلی که سرنشین آن چندان تمایلی به پیاده شدن ندارد در هم می شکند و باز غبار راه و خاک خوردن ، بی مبالاتی رهگذرانی که زحمت جمع آوری پوست میوه های خود را هم نمی کشند ، بازیگوشی کودکان و بزرگترهای هنوز کودک در پراکنده کردن پاکت چیپس و پفک و البته امپراتوری ظروف یکبار مصرف و ته مانده غذاها که با بوی مشمئز کننده ای مشام را می آزارد.
بر این ضیافت زباله انبوهی از پشه های مزاحم و مگس هایی که همیشه جا خوش کرده اند را نیز بیفزایید و حیوانات موذی که چندان بیگانه نیستند و در اطراف پرسه می زنند و البته بوی مشمئز کننده قلیان هایی که می گویند میوه ای است ولی هیج عطر و بویی از میوه ندارند و فقط دود می کنند ، اینجا کم کم رویاهای رسیدن به قلات در تو فروکش می کند ، و اگر خیلی تحمل داشته باشی یکی دو ناسزا به خود حواله می کنی و از خود می خواهی که دیگر هوس گردشگری در بزرگترین روستای گردشگری استان فارس را نداشته باشی.
بر عکس این فضای تا حلقوم فرو رفته در تنگنا و ستوه ، مهربانی مردمان قلات تسکین دهنده و التیام بخش است ، اگر در کوچه های خاکی این روستا قدمی برداری و سر و کار با پیرمردان و سالخوردگان این روستا پیدا کنی رد پای رنج روزگار را بر چهره پر چین و چروک آنها می یابی ، دست مهربان آنها را لمس میکنی و از گرمای دستشان پی به لهیب پر حرارت دلهایشان می بری ، آنها بیش بیش از که غم نان و آب داشته باشند از کفران نعمت ما بندگان مینالند ، از این که آب که روزگاری مقدس بود و باغبان قلاتی بر پاکی آن سوگند می خورد اینک برای ما کار جمع آوری زباله را عهده دار است ، ماشین می شوید و بوی روغن سوخته می دهد.
اما واقعا قلات کجاست ؟ قلات روستایی با قدمت دو هزار و 500 ساله در 36 کیلومتری شمال غرب شیراز در منطقه ای سرسبز و خوش آب و هوا در کنار چشمه های آب قرار دارد ، در سال های اخیر با توجه به گسترش شیراز تب باغهشر سازی در منطقه قلات هم فزونی گرفت و دیوارهای بلوک سیمانی در گوشه و کنار این منطقه ییلاقی بنا شد که به بافت اقلیمی این روستا آسیب جدی زده است .
این روزها وقتی در کوچه های قدیمی قلات و در حاشیه روستا قدم می زنی بیش از آنکه درخت و چشمه و آب ببینی ، ردیف دیوارهایی مشابه هم می بینی که از بلوک های سیمانی ساخته شده و به یک درب بزرگ آهنین می پیوندد . روستای تاریخی قلات به لحاظ تقسیمات کشوری از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز است، ارتفاع روستای قلات از سطح دریا دو هزار و 65 متر است ، آب و هوای این منطقه در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد و سوزناک است.
برف های زمستانی منطقه قلات در سالهای پیش معروف بوده است بطوریکه گفته می شود ارتفاع برف آنقدر بوده که پشت بام خانه ها را به هم پیوند می داده است و رهگذران برای عبور از کوچه های پر برف روستا تونل زیر برف احداث می کرده اند ، اینک با گرم شدن هوای این منطقه و رشد آسفالت و پشت بام های مدرن ایزوگام شده زمستان های قلات نیز برف چندانی ندارد.
بقایای بناهای قدیمی که تاریخ برخی از آن ها به قرون های پیش و بعد از اسلام مربوط می شود، هنوز در این روستا وجود دارد ، کلیسای معروف قلات که با معماری سنگی مربوط به حدفاصل جنگ جهانی اول و دوم می باشد و دیگر چیزی زیادی از آن باقی نمانده و در فهرست آثار تاریخی نیز ثبت شده از جمله این آثار است . آسیاب های آبی ، گورستان قلات و نوع حجاری و حکاکی سنگ ها ، بازار قدیمی و سنگ فرش شده ، قلعه قزل ارسلان ، معماری کوهستانی شهر ، کوچه های پرپیچ و خم با جویبارهای جاری در میانشان ، آبشارهای منطقه ، رودخانه های شب شتری و چشمه انجیری و باغ های سرسبز و وسیع میوه از دیگر دیدنیهای قلات است .
آبشارهای سه گانه روستای قلات که از میان صخره ها سرازیر می شود، از جاذبه ها و زیبایی های طبیعی روستای قلات به شمار می آید. حواشی رودخانه های شب شتری و چشمه انجیری، از گیاهان و گل های وحشی و گیاهان دارویی بودمادران، ختمی، آویشن، پونه، مرزه پوشیده سده و از جاذبه های کم نظیر روستای قلات محسوب می شوند.
مردم روستای قلات به زبان فارسی با لهجه محلی قلاتی سخن می گویند و حدود 10 هزار نفر جمعیت بومی در این منطقه ساکن هستند ، اما در برخی روزهای تعطیل شمار گردشگرانی که به این منطقه می آیند تا 15 هزار نفر هم اعلام شده است .
مشاغل اکثر مردم روستای قلات دامداری، باغداری و فعالیت های خدماتی و صنایع دستی است. گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز از محصولات باغی و فرآورده های لبنی مانند شیر، پنیر، کره و کشک نیز از محصولات دامی این روستاست ، شیره انگور، رب انار و آب غوره از دیگر فرآورده های غذایی روستای قلات است. همچنین محصولاتی از قبیل گیوه، سبد دستباف، ظرف بافته شده ، دولک، مشک که برای خنک نگه داشتن آب به کار می رود و وسایل چوبی از جمله تولیدات صنایع دستی روستای قلات است .
امید است مسافران و شهروندانی که امسال برای گذران سیزده نوروز به قلات می روند در یک کلام هوای قلات را داشته باشند و به جای گره زدن سبزه ها و پراکندن زباله و افوختن آتش به پاسداشت ارزشهای زیست محیطی در این منطقه همت بگمارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در گفت و گو با ایرنا آسیب هایی که در بهار طبیعت می بیند را گوشزد کرد و از همه کسانیکه قصد دارند در روز طبیعت به دامان طبیعت بروند خواست تا ارزشهای زیست محیطی را پا س دارند.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی بر لزوم جلوگیری از تخریب محیط زیست تاکید کرد و به مسافران و شهروندان توصیه نمود : از افروختن شعله آتش در مناطق پردرخت خودداری و برای پخت غذا به جای استفاده از شاخه درختان و کندن بوته ها، از اجاقهای خوراک پزی استفاده کنند .
وی ادامه داد : از آنجا که در فصل گل دهی گیاهان قرار داریم؛ محل اسکان باید در مکان هایی باشد که پوشش گیاهی و جنگلی کمتری داشته باشد و از لگد مال کردن و تخریب رستنی ها و شکست سرشاخه های درختان باید خودداری شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت : در زمان حضور در طبیعت ، تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، حتی الامکان ازذغال آماده استفاده و حتما خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنید.
وی با بیان اینکه شهروندان کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود داشته باشند گفت : زباله های خود را درجنگل، ساحل دریا، کنار چشمه های آب، مناطق کوهستانی و دره ها رها نکنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ریخت و پاش زباله در معابر و حاشیه رودخانه ها را عملی غیر اخلاقی و غیر انسانی دانست و گفت : حفظ ونظافت محیط زیست مهم و از آموزه های دینی ماست.
ابراهیمی کارنامی گفت : خردمندانه نیست طبیعتی که این همه به ما سود می رساند را بیشتر آزار دهیم و در حفظ آن نکوشیم ، رهاسازی زباله در دل طبیعت توسط گردشگران و شهروندان از مشکلات همه ساله شهرهای گردشگر پذیر کشور از جمله شیراز است.
وی ادامه داد : تلاش برای ایجاد و یا تغییر الگوهای فرهنگی می تواند تلنگری باشد تا انسان های خفته در خواب غفلت، از روا داشتن بی مهری به طبیعت پرهیز کرده و برای نجات از دامی که با نابودی طبیعت برای خود پهن می کنند، با جدیت بکوشند.
این مقام مسوول گفت : گام نخست جلوگیری از آلودگی زیست محیطی، ساخت و ارایه الگوهای فرهنگی است که بتواند مردم را از آسیب هایی که ریختن زباله در طبیعت برای آنها به همراه دارد، آگاه کند.ک/4
گزارش از : نیکنام خشنودی
6113/ 5054



11/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن