تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803917611




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مبارزه با فساد و تحکیم قدرت سیاسی در چین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مبارزه با فساد و تحکیم قدرت سیاسی در چین پکن - ایرنا - با محکوم شدن «جیو یونگ کانگ» عضو کمیته دائمی دفتر سیاسی حزب حاکم چین به فساد مالی، مبارزه دولت و حزب حاکم با فساد به رهبری «شی جین پینگ » رییس جمهور این کشور را وارد مرحله سخت تری کرده است.


رسانه های دولتی چین و خبرگزاری شین هوا، گزارش کرده اند که «جیو» به عنوان یکی از بلندپایه ترین مقام دولتی در این کشور قانون شکنی کرده، مرتکب فعالیت های سیاسی غیرسازماندهی شده و چهره حزب حاکم را مخدوش ساخته است.
در گزارش ها آمده که وی دست به فعالیت های سیاسی نادرستی زده است.
محاکمه وی که گفته شده قرار است به صورت علنی هم برگزار شود، یادآور دوران نه چندان دوری است که مقامات قضایی چین، «بو شی لای» مرد کهنه کار سیاست این کشور را که از او زمانی به عنوان رهبر آینده چین یاد می شد، به فساد مالی محکوم کردند و وی را به زندان انداختند.
اما آنچه مهم است، صرف مبارزه برای ریشه کن کردن این پدیده نامناسب اجتماعی نیست، بلکه تلاش دولتمردان چین برای تحکیم قدرت سیاسی، تحکیم رهبری حزب، دولت و ارتش است، به همین سبب هر زمان مقامی به مبارزه با فساد محکوم می شود، فورا به سوء استفاده وی از قدرت هم اشاره می شود.
با این وصف قبل از محکومیت جیو یونگ کانگ، کمتر اشاره شده بود که یک مقام مرتکب فعالیت های سیاسی غیرسازماندهی شده و گناهکار شناخته شده است.
مقابله با فردی مانند «جیو» از آنجا که یک سیاستمدار کهنه کار و دست اندرکار امور امنیتی بود، حایز اهمیت بسزایی است، کسی که در سال های 2000 در عرصه سیاسی و امنیتی چین صاحب اقتدار بود.
با این حساب به نظر می رسد که به تدریج روند مبارزه با فساد در چین به عرصه سیاست کشیده شده و جنبه های سیاسی هم پیدا کرده است.
مسلم است که دولت و حزب حاکم در چین در تلاش هستند تا عرصه سیاسی و اجرایی را از عناصر بی ثبات کننده و فاسد پاک کنند و در همان حال با ریشه کن کردن فساد، توان خود را برای چالش با آنها بالا ببرند.
شرایط مبارزه با فساد در چین حساس تر از قبل شده است و حوادث اخیر در برخورد با مقام های ارشد فاسد در این کشور نشان می دهد که حزب و دولت به رهبری «شی» همچنان برای اجرای قانون، کار سختی پیش رو دارند، ضمن آنکه هر روز بر تبلیغات مبارزه با فساد در میان مسوولان چین افزوده می شود.
دولت در تلاش است موسسات دولتی و بزرگ و منابع و مراکز مالی را تحت کنترل بیشتر گرفته و اجازه دست اندازی به این مراکز را ندهد.
با این حساب چنانچه چین بتواند همگام با تحولات اقتصادی و اجتماعی سریع با مشکلات ناشی از توسعه سیاسی برخورد کند احتمالا در مبارزه با فساد هم موفق تر عمل خواهد کرد.
چین سه دهه اصلاحات را پشت سر گذاشته و تنها از سال 2000 میلادی به این طرف اقتصاد آن 9 برابر رشد کرده اما ساختار سیاسی آن متحول نشده است.
برای چین مهم است که از روش های مختلف این روند را ادامه داده و اقتدار اقتصادی را حفظ کند. برای این کار لازم است در کنار مبارزه با فساد، قدرت رهبری چین تحکیم شود تا این نسل از رهبری بتواند برای عرصه های سیاسی تصمیمات خطیری بگیرد که در عین حال ساختار نظام را به مخاطره نیندازد.
چین در حال ایجاد الگوی تازه ای از نظم سیاسی متمرکز تر در کشور است که دکترین آن را ظاهرا «شی جین پینگ» طراحی و اجرایی کرده و محور آن بر مبارزه با فساد استوار است.
این کشور همگام با تحولات اجتماعی و توسعه اقتصادی به سمت ابداع و نوآوری و مصرف بیشتر و توسعه صنایع با ارزش افزوده پیش می رود که این ساختار نوین ایجاب می کند دولت در جریان گذار اقتصادی با تمرکز بر فساد مالی و سیاسی ، حاکمیت و اقتدار خود را حفظ کند.
مبارزه با فساد برای دولتمردان چین به حدی مهم است که به نوشته یکی از نشریات چاپ سنگاپور، این کشور چندی پیش فهرستی از اسامی مقامات فاسد که به آمریکا فرار کرده اند را در اختیار دولت آمریکا قرار داد.
چین اعلام کرده است که تاکنون بیش از 150 مقام فاسد به آمریکا فرار کرده اند.
«شو جین هوی»، رییس اداره کل مبارزه با فساد چین در جمع خبرنگاران گفت که اکثر این فاسدان در نهادها و شرکت های دولتی کار می کردند و به رشوه خواری و یا اختلاس پرداخته بودند.
یکی از مقامات آمریکا ماه گذشته اظهار داشت که یک هیات عالیرتبه این کشور در ماه اوت (مرداد - شهریور) سال جاری به چین سفر خواهد کرد تا درباره استرداد این فاسدان فراری چینی با مقامات این کشور گفت وگو کند.
گفته می شود، این مقامات فاسد بیش از چند میلیارد یوان را به خارج از کشور منتقل کرده اند.
شدت مبارزه دولت پکن با مقامات فاسد فراری به خارج از کشور طی سال های اخیر باعث شده، فقط در سال گذشته، بیش از 500 نفر از این مجرمان از کشورهای مختلف به داخل چین منتقل شوند.
در گزارش رسمی سال 2014 دولت چین آمده است، دستکم برای چهار هزار و 40 مقام دولتی این کشور در سال میلادی گذشته پرونده قضایی تشکیل شده است.
از میان پرونده های قضایی مالی در این کشور، اتهام وارده در سه هزار و 664 مورد اثبات شده است.
مقامات قضایی برای رسیدگی به پرونده ها از 55 هزارو 101 نفر بازجویی کرده اند که نسبت به سال 2013، رشد 7.4 درصدی را نشان می دهد.
براساس آمارها فقط نزدیک به 27 هزار مورد رشوه خواری و اختلاس در سال 2013 میلادی درچین به ثبت رسید که 80 درصد از پرونده های فساد مالی بسیار جدی و با مبالغ بالا بوده است.
آساق*2*1597*1446



09/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن