تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803214833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ونک، جلوه بی نظیر طبیعت در غرب سمیرم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ونک، جلوه بی نظیر طبیعت در غرب سمیرم سمیرم، اصفهان- ایرنا- هر مسافری که پای در خطه زیبای سمیرم می گذارد بعید است سراغی از چشمه ناز و ونک نگیرد.


همین پنج، شش سال قبل بود که هر گردشگری به سمیرم می آمد تنها از آبشارش می پرسید و سراغی از دیگر مکان ها و مناطق گردشگریش نمی گرفت.
اما چند سالی هم می شود مسافران و بویژه آنهایی که برای دومین و چندمین بار به سمیرم هزار چشمه سفر می کنند سراغ از چشمه ناز و بابا زرنگ و بی بی سیدان و خفر و سیور و... هم می گیرند و قصد عزیمت به این محل ها را دارند.
ونک 30 کیلومتری غرب سمیرم با چشم اندازها، طبیعت گاه ها و چشمه ها و رودهای پرآب از جمله محل ها و مناطقی شبه ماسوله ای است که در این سال ها مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفته و حتی تعدادی از غیربومی ها اقدام به خرید ویلا و منزل مسکونی در شهر ونک برای اقامت ییلاقی و رفاهی خود کرده اند.
این منطقه را می توان یکی از مراکز گردشگری بکر و بی نظیر به حساب آورد. وجود دو امامزاده، قدمگاه خواجه خضر، چشمه ناز، چشمه های سد کمانه و نخودان، دره قاش، مزرعه سهران با چشمه و آبشار کوچک و ارتفاعات سر به فلک کشیده اش تنگ امامزاده عقدک، چشمه های جسور و اسفراهان، جاغ جاغ، مزرعه حنا علیشاه و مزرعه شمس آباد و گندمان از صفحات زیبای این طبیعت سرای کوهستانی است.
• چشمه ناز و طنازی خروشان آب
در سه کیلومتری جنوب غربی ونک زیباترین حلقه گردشگری منطقه یعنی چشمه ناز واقع است.
چشمه ناز خلوت کوه را می آراید تا همه آنانی که از ازدحام آهن وآدم وآجر رنجور شده اند کیلومترها راه بپیمایند و در ژرفایی رویایی اندام به آب معدنی چشمه ای بسپارند.
با وجود اهمیت زیاد صنعت گردشگری و در عصر ارتباطات حتی شنیدن نامش شهد شگفتی در کامشان می ریزد و در فضایی بکر وتازه با هزاران دیده به تماشای ریزش آب از هر رخنه سنگی می نشینند که به صد هزار جلوه از میان کوه و از دل صخره های سخت می خروشد.
زیر دست و همجوار همین چشمه رودخانه شمس آباد نیز دلبری می کند. کسانی که دل به شمس آباد سپرده اند اگر قصد دیدن چشمه ناز باید عرض صخره ای را طی کنند که 10 متر از سطح رودخانه ارتفاع دارد. با گذشتن از چوک و کلونگی و نگاه به پایین دلهره لذت آوری به آنها دست می دهد.
در فصل تابستان به ویژه تن سپردن به رودخانه جاری شمس آباد و تا شانه در ژرفای آب سرد فرو رفتن و سر خوردن از سنگ های کف سیلاب ریز شمس آباد و چند بار پیاپی از این ساحل رودخانه به ساحل دیگر رفتن عجیب لذتی دارد.
رودخانه شمس آباد کیلومتر ها بالاتر از سد کمانه سرچشمه می گیرد و در هوایی معتدل زیستگاهی را شکل می دهد که استعداد عجیبی برای پرورش ماهی دارد .این منطقه شاید بی نظیر ترین زیستگاه ماهی سردآبی در منطقه سمیرم وحتی در استان اصفهان به شمار آید.
نه فقط ماهیان در آئینه برکه می لغزند که کشاورزان نیز پس از ساعت ها کار در باغ وکشتزار ودر زیر حرارت آفتاب شادابی چهره خود را از مشتی آب عاریه می گیرند.
اکنون که آب آشامیدنی شهر ونک از چشمه ناز تأمین می شود اهالی بیشتر از گذشته احساس آرامش و شادابی دارند .این ویژگی را بیشتر از همه تاجرانی می دانند که سیب، ثمره بی نظیر آب وخاک این دیار را فرسنگ ها آن سو تر از مرزها فرستاده اند.
شگفت تر صخره های سترگی است که به گونه ای بی نظیر روی هم جای گرفته است تا ارتفاعی فراتر از دو هزار متر را شکل دهد. هر جهانگردی پس از تماشای لایه های عظیم سنگ که هر کدام به ارتفاع 10 متر روی هم قرار گرفته تا زیبایی خود را به نمایش بگذارد به حیرت فرو می رود.
در جای جای لایه های سنگها و صخره های زاگرسی درختان تنومند تاک، نارون، پسته کوهی، بلوط شن و هل، کلخنگ، بنیو، چنار، کیکم، گردم، ارژن زرشک، تمشک، بادام و .. رسته اند. درخت ون با رویش انبوه حضور خود را به اثبات رساند و نام ونک را به عنوان رستنگاه ون بر زبان مردم جاری ساخت. ون در گذشته منبع تأمین سوخت شهری محروم از گاز بود.
بنیو از مثال زدنی ترین درختان این دیار است که دستهای هر کشاورز و دامداری با چوب سخت و مقاوم آن آشناست.
دالانکوه محل رویش گیاهان دارویی و کوهی مانند گنه بو بردج (قاسنی )، قارچ، لیزک، تره، ریواس، کنگر، کارده ،کنجد، سیر و هزاران نوع گیاه ناشناخته دیگر است.
بهاران این کوه پر است از گل های رنگارنگ مانند گل کیس کمری (کل اشک ) اما کار فقط به دیدن ختم نمی شود بلکه مشام نیز از بوی دل انگیز آن سرمست می گردد.
حیوانات و این زنبور های ناز عسل هم برای بهره جستن از این همه گل وگیاه و عطر وبوی خوش، کندوهای خود را در جداره کوه بنا نهاده اند و وزوز کنان می جویند و دارویی گران و شیرین تولید می کنند.
بامدادان کبک هازمانی که تفاوت نکند لیل و نهار خرامان و آواز خوان به قصد چشمه از کوه پایین می آیند و آهوان، بزها و قوچ و میش های وحشی سم کوبان از فراز کوه سرازیر می شوند.
گفتنی تر از آنچه آمد ماده ای ست که در نقاط محدودی از منطقه شمس آباد از میان سنگ وصخره بیرون می چکد. این ماده قیرگون که در ترمیم شکستگی اعجاز می کند و برای مراکز تحقیقات پزشکی می تواند جذابیت ویژه ای داشته باشد در گویش محلی مین مینه گفته می شود.
شگفت تر آنکه در چنین فضایی هر جایی که طبیعت اجازه بر پایی سیاه چادری را بدهد عشایر قشقایی سکنا می گزینند و در یک زندگی مسالمت آمیز مثال زدنی گوسفندان خود را به دامان کوه می سپارند. کوه و کوهسارانی که سالیان سال است ماوا و مکان زندگی خرس های قهوه ای و حیوانات وحشی دیگرند.
چشمه ناز پس از پیوستن به رودخانه شمس آباد چند کیلومتر پایین تر به رودخانه گندمان بروجن و رودخانه ونک که قبلا به هم پیوسته اند وارد می شود و از سرچشمه های کارون به حساب می آید.
*سد کمانه
دشت لاله های واژگون در مناطق کمانه، گردنه نخودان، اسفراهان و مناطق دیگر زیبا و چشم نواز است ، همچنین یخچال های طبیعی در تابستان های گرم قدیم و در ماه رمضان برای ونک جایگزین یخ های یخچال امروزی بوده است.
* عقدک، ناشناخته ای دست نخورده و شگفت
می گویند عقدک کیی از قدیمی ترین آبادی های منطقه ونک است.عقدک در شش کیلومتری شمال شرقی شهر ونک قرار دارد و سه کیلومتری انتهای جاده متصل به عقدک خاکی است. عقدک در قاعده مثلثی بنا شده که به وسیله اضلاعی محصور گردیده است. بیشتر محصولات این ده سیب درختی گردو، انگور، گندم، جو، شبدر و یونجه است. در عقدک تعدادی درخت گردو در بین سایر درختان گردن بر افراشته که عمری بیش از چند صد سال دارند.
13 خانوار با جمعیتی زیر 100 نفر در فصل بهار وتابستان در این ده به صورت ییلاق و به منظور برداشت محصول زندگی می کنند.
این ده از امکانات آب سالم لوله کشی برخوردار است. امامزاده یا قدمگاه سنگ نوشته ای دارد که چون در ارتفاع و دور از دسترس نوشته شده است قابل خواندن نیست. عقدک یک گردشگاه نقلی و با صفاست.
شهید و شهادت و ایثار اما جلوه ای ماندگارتر و زیباتر برای این دیار است. آن زمان که ونک روستایی بود و همین روستای کوچک یکصد شهید و صدها جانباز را تقدیم نظام و انقلاب کرد تا نام و نشانش را از این سرخی بی همانند در کنار جلوه های زیبایی خدادادی طبیعت جان افزا به عاریت بگیرد و جاودانه شود.
/ 6022/ گ/7147/





















09/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن