تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805370791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگ در يمن همچنان ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ فروردين ۱۳۹۴ (۱۴:۱۴ب.ظ)
جنگ در يمن همچنان ادامه دارد موج - گروه بين الملل خبرگزاري موج؛
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، بررسي سلسله رويدادهايي که بعد از آغاز جنگي جديد در منطقه آن هم از سوي عربستان، شروع شده است، گوياي تغيير راهبردهاي خارجي کشور ها يا روشن تر شدن آنها در زمين بازي خاورميانه است.
دو هفته پيش بود که سفر هاي متعدد از سوي سران کشورهاي منطقه از جمله: ترکيه، مصر و پاکستان به رياض و همچنين حضور جان کري وزير امور خارجه آمريکا در عربستان، اين کشور را به محور گفت و گوهاي منطقه اي تبديل کرده بود.
همين امر موجب شد بعد از حمله همه جانبه، آن هم به گفته مقامات سعودي با 150 هزار نيروي نظامي و 100 فروند هواپيماي جنگي به يمن، شاهد حمايت هاي نظامي و استراتژيک از اين کشور باشيم.ترکيه، فرانسه، آمريکا و پاکستان از اين حملات حمايت و کشورهاي مصر، سودان، قطر، امارات و مراکش با فرستادن بيش از 60 هواپيماي جنگي در همان ساعات اوليه از اين حملات پشتيباني نظامي کردند.
نواز شريف، نخست وزير پاکستان روز گذشته (7فروردين) طي بيانيه اي اعلام کرد که هر تهديدي عليه پادشاهي عربي سعودي، با واکنش قوي کشورش مواجه خواهد شد. اردوغان نيز روز پنج شنبه (6فروردين) با انتقاد شديد از ايران آن هم در جريان سفر هفته آينده خود به تهران، ترکيه را به عنوان يک حامي راهبردي از عربستان مطرح کرد. مصر نيز با وجود اختلافات تاکتيکي که در دو سال گذشته با کشورهاي منطقه مانند ترکيه و قطر داشته است در اين حمله حامي و پيش قراول حمله کشورهاي عربي به يمن قرار گرفته است.
همه اين شواهد نشان از تغيير خط مشي ها و اصول راهبردي کشورهاي منطقه اي و جهت گيري در مقابل ايران است. شايد اين تغيير راهبرد هماهنگ با تغيير اصول راهبردي آمريکا در منطقه صورت گرفته باشد که قرار است حل مسائل هر منطقه اي را، به بازيگران منطقه بسپارد.
اما سوال هاي متعددي بعد از حملات هماهنگ کشورهاي منطقه به يمن به وجود آمده است. آيا با وجود شرايط يمن و اختلافات داخلي در آينده شاهد تجزيه اين کشور خواهيم بود؟ آيا با وجود مخالفت روسيه و چين با اين حملات اين کشورها دست به اقدام و حمايت نظامي در مقابل کشورهاي منطقه اي خواهند زد؟ آيا اين جنگ قرار است مانند درگيري ها در سوريه و عراق به باتلاق هايي چند ساله براي طرف هاي درگير تبديل شوند؟
امروز و فردا (8 و 9 فروردين) قرار است سران کشورهاي عربي در اجلاس سالانه کشورهاي عربي در شرم الشيخ مصر در مورد مسائل منطقه از جمله يمن به گفت و گو بنشينند. ربه منصور هادي نيز ديروز (7فروردين) بعد از سفر به رياض براي شرکت در اين اجلاس با استقبال رسمي السيسي وارد مصر شد. در اين نشست قرار است دبير کل سازمان ملل نيز حضور داشته باشد.
بان کي مون، قبل از سفر به مصر به شبکه العربيه گفت: بحران يمن را با رهبران حاضر در نشست اتحاديه عرب به بحث خواهد گذاشت. دبيرکل سازمان ملل متحد در ادامه گفت و گو با اين شبکه افزود: عمليات «توفان قاطعيت» با درخواست عبد ربه منصور هادي رئيس جمهوري قانوني يمن صورت گرفته است. بان کي مون همچنين گفت: با شاهزاده سعود الفيصل وزير امور خارجه سعودي، جزئيات عمليات «توفان قاطعيت» را مورد بررسي قرار داده است.
علاوه بر حمله عوامل خارجي به کشوري فقير با 24 ميليون جمعيت که به گفته مقامات بين الملل 15 ميليون نفر از آن را افراد زير 18 سال شکل مي دهند، اختلافات داخلي بين گروها و بازوهاي قدرت در شرق و غرب اين کشور که به سال هاي بسيار دور مي رسد نيز مي تواند اين کشور را به عرصه تجزيه و در صورت توقف حملات خارجي به جنگي داخلي بکشاند. به گفته منابع مطلع يمني، ادامه عمليات «توفان قاطعيت» باعث ايجاد شکاف و پديد آمدن انشعاب‌هاي بزرگي ميان قبايل و نيروهاي تحت کنترل حوثي‌ها و علي عبدالله صالح ديکتاتور مخلوع يمن شده است. اين منابع از درگيري شديد برخي قبايل تحت کنترل حوثي‌ها با شبه نظاميان اين گروه خبر دادند. خبرگزاري ها در جنوب بيش از هرج و مرج در يمن به اخبار مربوط به استقلال پوشش مي دهند. به عقيده ناظرين اکثريت مردم عدن در زمينه مبارزه براي تاسيس مجدد حاکميت هادي بي ميل هستند. ناظرين مي گويند برخي عشيرت هاي طرفدار هادي به القاعده مي پيوندند. از سوي ديگر عشيرت هاي ولايت نفت خيز غرب اين کشور، از حملات هوايي عربستان سعودي حمايت مي کنند.
با اين وجود گروه انصارالله با وجود آنکه در داخل کشور برخي از مواضع خود را از دست داده است با گروهاي افراطي حامي عربستان سعودي در جنگ قرار دارد و با پيشروي در مناطق غربي و جنوبي استان هاي اين کشور را تحت کنترل خود در مي آورد، سخنگوي جنبش انصارالله يمن نيز اعلام کرد: ما براي جنگي طولاني مدت آماده هستيم و اطمينان داريم که پيروز مي شويم. اما؛ اين وضعيت شکننده با وجود قبيله هاي متعدد حامي عربستان به طور قطع روزهاي سختي را براي يمن در بر خواهد داشت.
دبير کل حزب الله لبنان و حامي گروه انصارالله نيز در مورد طمع کاري عربستان و سو‌ء استفاده از شرايط داخلي يمن شب گذشته (7فروردين) در يک گفت و گوي تلويزيوني گفت: ائتلاف تحت رهبري سعودي‌ها در خلال جريان بيداري اسلامي در خاورميانه و شمال آفريقا، هيچ اقدامي عليه انقلابيون در کشورهايي نظير تونس و مصر انجام ندادند، اما؛ شرايط در يمن را بهانه‌اي براي آغاز جنگي خونين در اين کشور قرار دادند.
با وجود ائتلافي که عربستان براي حمايت از حاميان خود در يمن تشکيل داده است و نشست شرم الشيخ که مطمئناً حامي اين حمله خواهد بود، بايد منتظر حوادث پيش رو باشيم .
شايان ذکر است؛ عراق و سوريه براي منطقه تجربه هاي گران بهايي بودند که مي بايد از آنها درس آموخت. بهتر آن است به جاي حق يا ناحق بودن طرف هاي درگير که مطمئنا مي رود تا يمن را به يک جنگ فرسايشي زمان بر بکشاند کشورها و نهادهاي بين الملل با دخالت در اين امر طرف هاي مهاجم را که به قوانين بين الملل پشت کرده و در امور کشورهاي ديگر دخالت مي کنند وادار به توقف حملات کنند و عرصه را براي گفت و گو هاي ملي مهيا کنند. امروز (8فروردين) خبرهايي مبني بر ورود 5 هزار شبه نظامي به درخواست عربستان از سوريه نيز بوده ايم که اين امر مي رود تا يمن را هم طراز سوريه و عراق به کشورهاي درگير با تروريست منطقه تبديل کند.
يمن به دليل شرايط بد اقتصادي نمي تواند جنگي بلند مدت را تحمل کند، در حملات روز هاي گذشته نيز اين زنان و کودکان بي گناه بودند که خانه هايشان ميزبان بمب هاي سعودي بوده است.

علي دادخواه













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن