تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803173066




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیامدهای خطرناک جنگ افروزی عربستان در یمن / احتمال سرایت جنگ به خاک عربستان


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
پیامدهای خطرناک جنگ افروزی عربستان در یمن / احتمال سرایت جنگ به خاک عربستان
برآورد آخرین تحولات یمن؛
پیامدهای خطرناک جنگ افروزی عربستان در یمن / احتمال سرایت جنگ به خاک عربستان رسانه های یمنی از مرگ احتمالی شماری از رهبران انصارالله در حملات هوایی جنگنده های سعودی خبر داده اند.


به گزارش گروه بین الملل فرهنگ نیوز، رسانه های سعودی از حملات جنگنده های این رژیم به مواضع نیروهای انصارالله در شب گذشته تا کنون خبر داده اند. حملات فوق پس از تهدید مقامات نظامی سعودی صورت گرفت که نسبت به هرگونه حرکت نیروهای انقلابی انصارالله به سمت عدن هشدار داده بودند. نیروهای انصارالله با نزدیکی به عدن و تصرف فرودگاه این شهر عملا دست برتر را در سراسر یمن از آن خود نمود اند، تا آن که حملات شب گذشته زمینه ایجاد موازنه ای از قدرت میان طرفین را فراهم نموده است.ائتلاف علیه انقلابرسانه های سعودی از ایجاد ائتلافی هماهنگ متشکل از ده کشور جهت مقابله با انقلابیون انصارالله خبر داده اند، ائتلافی که رهبری آن بر عهده عربستان سعودی بوده و حمایت کویت، قطر، امارات، بحرین، مصر، سودان، پاکستان، اردن و مغرب را پشت سر خویش دارد. منابع سعودی اعلام نموده اند که وزیر دفاع عربستان سعودی شخصاً بر آغاز عملیات «عاصفة الحزم» (طوفان قاطع) در مرکز این عملیات نظارت دارد.

جنگنده های امارات، بحرین و قطر نیز در این نبرد حضور دارندشاهزاده محمد بن سلمان وزیر دفاع سعودی پیش از آغاز عملیات طوفان قاطع به احمد علی صالح پسر رئیس جمهوری سابق یمن نسبت به پیشروی به سوی عدن هشدار داده بود.رسانه های عربی پیش بینی نموده اند که در صورت تداوم جنگ و ورود به نبرد زمینی، عربستان سعودی بیش از یکصد فروند جنگنده و 150 هزار نیرو و یگانهای دریائی برای عملیات علیه یمن بکار می گیرد. گفته می شود که 30 جنگنده اماراتی، 15 جنگنده بحرینی و 10 جنگنده قطری در عملیات «عاصفة الحزم» (طوفان قاطع) علیه یمن شرکت دارند.

شاهزاده محمد بن سلمان فرماندهی عملیات را بر عهده داردمنابع مصری نیز اعلام کرده اند کشتی های جنگی این کشور آماده حرکت به طرف یمن هستند. مصرهدف اصلی از اعزام کشتی های جنگی این کشور به عربستان و استقرار آنها در خلیج عدن را جلوگیری از ارسال سلاح از خارج به گروه انصار الله اعلام کرد.بنابر گزارش های العربیه مقامات سعودی اعلام نموده اند که حریم هوایی یمن را به طور کامل در اختیار قرار گرفته اند.حمایت آمریکا از حمله هوایی به یمنیک مقام آمریکایی بلافاصله پس از آغاز حملات بر علیه حوثی ها در یمن گفت که مشورت با آمریکا برای حمله به یمن در بالاترین سطوح صورت گرفت و باراک اوباما از طرح نظامی علیه یمن اطلاع داشت.کاخ سفید هم اعلام کرد باراک اوباما از طرح حمله مطلع بوده و دستور داده است تا از این عملیات پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیکی صورت گیرد.کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا مجوز حمایت از عملیات نظامی عربستان در یمن را صادر کرده است. کاخ سفید همچنین اظهار داشت آمریکا با عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی) یمن و شرکای منطقه ای واشنگتن در تماس نزدیک بوده است.با این حال کاخ سفید اعلام کرد نیروهای آمریکایی اقدام نظامی مستقیم در یمن انجام نمی دهند اما در حال ایجاد « هسته برنامه ریزی مشترک » با سعودی ها برای هماهنگ کردن حمایت آمریکا هستند.

اوباما در جریان حملات سعودی به یمن قرار گرفته استآمریکا نگران دسترسی اعضای انصارالله به اطلاعات موجود در پایگاه مورد استفاده آمریکایی ها در یمن و ادوات نظامی به ارزش 500 میلیون دلار در این کشور است. کنگره آمریکا درحال بررسی مسئله از دست دادن ادوات نظامی به ارزش 500 میلیون دلار در یمن است که احتمالاً حوثی ها (انصارالله) آن را تحت کنترل خود گرفته اند. این ادوات نظامی شامل هواپیماهای بدون خلبان کوچک قابل استفاده در عملیات تاکتیکی نیز می شود. افزون بر این حوثی های (اعضای انصارالله) توانسته اند از پایگاهی که مورد استفاده آمریکائی ها بود به گزارشهای اطلاعاتی درخصوص نحوه عملکرد نیروهای آمریکائی دست یابند.بمباران صنعابه گفته منابع نظامی و ساکنان صنعا، عربستان سعودی شامگاه چهارشنبه در حملاتی هوایی مراکز تحت کنترل انصارالله را در پایتخت یمن، از جمله فرودگاه بین المللی، یک پایگاه هوایی و کاخ ریاست جمهوری هدف قرار داد.
براساس آمار اولیه ارائه شده از سوی خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، در این حمله هوایی، دفاع هوایی انصارالله، پایگاه هوایی الدیلمی نزدیک فرودگاه صنعا، موشک های زمین به هوا و چهار فروند جنگنده از بین رفت.تلویزیون حوثی ها از کشته و زخمی شدن ده ها غیر نظامی در حملات هوایی عربستان در شمال صنعا، پایتخت یمن، خبر داد.مرگ شماری از رهبران انصاراللهمنابع خبری یمنی گزارش های ضد و نقیضی در باره کشته شدن شماری از رهبران برجسته حوثی‌ها در حمله هوایی جنگنده‌های سعودی به صنعا منتشر کردند.

گفته می شود محمد علی الحوثی در حملات نیروهای ائتلاف مجروح شده استطبق این گزارش ها عبدالخالق الحوثی، یوسف المدانی والفیشی کشته و محمد علی الحوثی رئیس کمیته‌های انقلاب نیز به شدت زخمی شده است.با سلاح پاسخ می دهیمبا آغاز تجاوز به حریم یمن و بمباران این کشور، رهبران جنبش انصار الله برای پاسخ به این حملات نشستهای فشرده ای برگزار کرده اند. کمیته عالی انقلاب یمن از یمنی ها خواست در اعتراض به حمله هوایی عربستان و هم پیمانانش به یمن تظاهرات کنند.صالح الصماد رییس شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که برای واکنش به تجاوز نظامی عربستان به یمن همه گزینه ها وجود دارد.محمد البخیتی عضو شورای سیاسی انصارالله در خصوص این حملات گفت: این جنگی ظالمانه علیه مردم یمن است و با شجاعت در برابر آن می ایستیم. وی اعلام کرد: «آنها حمله کردند، آنها این را آغاز کردند، پس آنها در برابر مردم و خداوند به علت پیامدهای (این عملیات) پاسخگو خواهند بود. این حمله، مایه شگفتی ما است و ما با همه ابرازی که در اختیار ما است، به آن واکنش نشان خواهیم داد».پیش از این، براساس گزارش ها، البخیتی درباره وقوع یک «جنگ گسترده» که ممکن است در پی «تجاوز» عربستان سعودی و متحدان عرب این کشور در منطقه خلیج فارس، در یمن آغاز شود، هشدار داده بود.توفیق الحمیری عضو کمیته های انقلابی انصارالله هم در گفتگو با شبکه المیادین در پاسخ به کشورهای متجاوز که دم از گفتگو زده اند تصریح کرد : از امروز زبان گفتگو ، زبان سلاح است. عربستان نمی تواند خواسته های خود را بر ملت یمن تحمیل کند.حوثی ها در این راستا سامانه های ضد هوایی را در اماکن مختلف صنعا مستقر کرده اند. شبکه المیادین نیز در خبری فوری گزارش داد: نظامیان یمنی به سوی مرز با عربستان در حرکتند.ذوق زدگی هادی و تروریست هادرهمین حال رئیس دفتررئیس جمهور مستعفی یمن گفت: عبدربه منصورهادی علاوه برحملات هوایی به کمکهای نظامی و حمایت زمینی نیز امیدوار است. محمد مارم گفت:« جناب رئیس جمهور امیدوار است که حمایت شامل پشتیبانی زمینی باشد. ما فرودگاه عدن را در اختیار داریم و منتظریم که هواپیماها به اینجا پرواز کنند و تجهیزات [ جنگ ] زمینی و سلاح بفرستند جوانان زیادی منتظر سلاحند تا هر کس قادر به حمل سلاح است دست به سلاح شود. همه ملت و همه جوانان منتظر دریافت سلاح هستند.»حملات هوائی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به یمن به درخواست رئیس جمهوری یمن صورت گرفته است بنابراین وضعیت عبدربه منصور هادی نقش تعیین کننده ای در چگونگی رویدادهای یمن دارد زیرا او نمادی است که عملیات نظامی علیه یمن به بهانه حمایت از او صورت می گیرد.

منصور هادی بارها خواستار مداخله نظامی عربستان جهت سرنگونی حوثی ها شده بودوزیر امور خارجه انتصابی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن با تأیید حضور مصر و اردن در حملات هوایی دیشب به یمن، تصریح کرد همه کشورهای عربی باید در حمله شرکت کنند.ریاض یاسین به الجزیره گفت کشورهای عرب خلیج فارس به فرماندهی عربستان به سایتهای موشکی که جنوب یمن را نشانه رفته است ، حملات هوایی کردند. وی افزود مصر و اردن درمیان کشورهایی هستند که در این حملات شرکت کرده‌اند.یاسین گفت :« مصر و اردن از بین کشورهای شرکت کننده در حمله هستند. امیدوارم همه کشورهای عربی در این حمله شرکت کنند. همه این کشورها در قبال امنیت مشترک مسئولیت دارند. این گامی است که اعتماد را به شهروندان عربی باز خواهد گرداند. این حملات به پایگاههای هوایی و سایتهای موشکی نشانه رفته به سوی جنوب یمن، بود .»سعد الحریری رئیس جریان چهارده مارس لبنان که مورد حمایت عربستان سعودی است نیز در واکنش به حملات تجاوزکارانه عربستانه سعودی به همراه چند کشور عربی به خاک یمن گفت: «تصمیم سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در دخالت نظامی در یمن تصمیم حکیمانه و شجاعانه است.» وی مدعی شد: «دخالت ایران در یمن واکنش عربی را ایجاب می کند. مردم یمن از دخالت نظامی عربی علیه حوثی ها حمایت خواهند کرد.»شبکه تلویزیونی العربیه نیز ساعاتی پیش در خبری فوری گزارش داد ائتلاف تروریست های میانه رو سوری از « عاصفة الحزم» (طوفان قاطع) علیه یمن حمایت کرده اند.اتهام زنی به ایرانریاض یاسین وزیر امور خارجه انتصابی یمن پیشتر اعلام کرده بود که ما از جامعه جهانی می خواهیم به دخالت ایران در امور داخلی یمن پایان دهند. یاسین افزود ایران برای کمک به جنبش انصارالله یک پل ارتباطی هوایی با یمن ایجاد کرده است، از این رو ما ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز یمن را خواستاریم.پیامدهای حملات سعودی به یمنحملات نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به مواضع حوثی های یمن را از ابعاد مختلفی می توان مورد بررسی قرار داد. از کشور یمن تا پیش از قدرت گیری نیروهای وابسته به انصارالله به عنوان حیات خلوت عربستان سعودی نام برده می شد. ناظرین منطقه بر این باورند که اشراف حوثی ها بر یمن در ادامه اضمحلال موقعیت سعودی در سطح منطقه قابل ارزیابی است که در آن جمهوری اسلامی بر خلاف ریاض بر میزان نفوذ خود در منطقه افزوده است.اختلاف با جمهوری اسلامی و نگرانی از نفوذ فزاینده آن موجب ایجاد ائتلافی از دول محافظه کار عرب و برخی هم پیمانان آنها گردیده که زمینه آغاز جنگ بر علیه انصارالله در یمن را فراهم نموده است. جنگی که پیامدهای وایرانگری را برای شبه جزیره عربستان و سراسر خاورمیانه در بر خواهد داشت.الف) بی ثباتی در مناطق جنوبی عربستان: عمده تمرکز و قدرت نیروهای انصارالله معطوف به شمال یمن و شهر صعده می باشد. مناطق که در همجواری مرزهای عربستان قرار داشته و حملات اخیر عربستان به خاک یمن، پتانسیل کشیدن جنگ و بی ثباتی را به خاک سعودی دارا می باشند.قریب به ده میلیون شیعه زیدی در مناطق همجوار سعودی در یمن زیست کرده که متحدان کلیدی حوثی ها محسوب می شوند، جمعیتی که با تجربه سال ها جنگ داخلی کاملا آماده افزایش محیط درگیری به خارج از سرزمین های یمن هستند. یکی از مقامات برجسته حوثی ها پیش از آغاز حملات عربستان به مقامات ریاض هشدار داده بود که جبهه انصارالله تجربه سال ها نبرد و درگیری را داشته و از تداوم آن ابایی ندارد، اما حملات شما موجب گسیل بحران به خاک سعودی خواهد شد و زمینه ناامنی فزاینده را در بر خواهد داشت.

حوثی ها عمدتا در شمال یمن و در مناطق همجوار عربستان سعودی سکونت دارندنکته حائز اهمیت دیگر در این باره آن که شمار زیادی از شیعیان اسماعیلی و زیدی عربستان در مناطق مرزی این کشور با یمن سکونت داشته که از قرابت فرهنگی و مذهبی بالایی با حوثی ها برخوردارند. شیعیان فوق سال های سال تحت شدید ترین تدابیر امنیت سعودی ها از داشتن کمترین امتیازها بی بهره بوده و به عنوان شهروند درجه چندم محسوب می شوند. گسیل تنش به خاک سعودی قطعا حمایت شیعیان عربستان را از هم مسلکان خود در پی خواهد داشت.ب) افزایش نفت و ناامنی در دریای سرخ: با وجود آن که مدت زمان اندکی از حملات هوایی سعودی ها به مواضع انصارالله سپری شده است، بازار طلای سیاه بلافاصله نسبت به این رخداد واکنش نشان داده و شاهد افزایش سه دلاری قیمت جهانی نفت بوده است، امری که با تداوم جنگ و واکنش های احتمالی نیروهای حوثی جهت به مخاطره انداختن منافع عربستان سعودی احتمالا بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

حوثی ها در آستانه تصرف تنگه استراتژیگ باب المندب هستندموقعیت ژئوپلتیک یمن و تسلط نیروهای انصارالله بر مناطق ساحلی این کشور و همچنین دست اندازی احتمالی بر تنگه بسیار استراتژیگ باب المندب می تواند پیامدهای اقتصادی بالایی را برای اقتصاد جهانی در پی داشته باشد. تنگه با المندب محل عبور کشتی های اروپایی و شمال آفریقا با جنوب و شرق آسیا می باشد. علاوه بر آن عمده کشورهای درگیر در جنگ بر علیه حوثی ها بخش عمده ای از نیازهای اقتصادی خود را از طریق این تنگه و دریای سرخ تامین می نمایند. سعودی ها روزانه هزاران بشکه نفت از این دریا عبور داده و مصری ها و شیوخ خلیج فارس و حتی رژیم صهیونیستی نیاز مبرمی به امنیت حاکم بر این دریا و باب المندب دارند، امری که با افزایش بحران یمن ممکن است بیش از پیش به مخاطره افتد.ج) ریاض در محاصره انقلابیون و تروریست ها: اگرچه از خاندان آل سعود به عنوان پدر معنوی و حامی گسترده تمامی تروریست های سلفی جهان نام برده می شود، اما تروریست های تکفیری نشان داده اند با افزایش قدرت و نفوذشان حتی به هم پیمانان خود نیز وفادار نخواهند بود. قدرت گیری داعش در دو کشور عراق و سوریه و طرح مباحثی نظیر حمله احتمالی این تروریست ها به خاک سعودی مصداق مناسبی در این زمینه محسوب می شود، امری که موجب مراقبت ویژه نظامیان سعودی از مرزهای شمالی منتهی به عراق شده است.درگیری کنونی در جبهه جنوبی ممکن است مورد سواستفاده داعش قرار گرفته و جبهه جدیدی را بر علیه آل سعود از سوی شمال باز نمایند که موقعیت داخلی سعودی ها را متزلزل خواهد کرد. فقدان مشروعیت مردمی از سوی حکام سعودی بر میزان نگرانی آنها در چنین مواقعی افزوده است. به باور آنها ورود به جبهه ای جدید ممکن فرصت مقتضی را از آن ناراضیان داخلی قرار داده و زمینه تغییرات را فراهم نماید.فارغ از مباحث فوق، از زمان آغاز بیداری اسلامی در خاورمیانه، نظامیان سعودی حداقل در دو منطقه صراحتا به سرکوب معترضین پرداختند. اشغال نظامی بحرین و سرکوب مخالفین در مناطق شرقی عربستان هر دو نمونه فوق بوده که همچنان به گونه ای امنیت اداره می شود. معترضین بحرینی و منطقه العوامیه عربستان بدون عدول از مواضعشان خواستار اعطای حقوقی برابر با سایر شهروندان این کشور و آزادی در مناسک مذهبی خود هستند. درگیری سعودی ها در جبهه های گوناگون بی شک مورد بهره برداری معترضین داخلی و بیرونی عربستان سعودی قرار خواهد گرفت.



94/1/6 - 13:17 - 2015-3-26 13:17:39





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن