تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798915476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجاوزسعودی ها به یمن و سیاست خویشتنداری دولت لبنان در بوته آزمایش


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تجاوزسعودی ها به یمن و سیاست خویشتنداری دولت لبنان در بوته آزمایش بیروت - ایرنا- محور صهیونیستی – آمریکایی – سعودی متشکل از آمریکا،رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و چند کشور منطقه پنج سال قبل با هدف ضربه زدن به محور مقاومت ضد صهیونیستی بحران در سوریه را کلید زدند.


به گزارش ایرنا، توطئه محور صهیونیستی – آمریکایی – سعودی که امروز هم درچارچوب ضربه زدن به محور مقاومت طرح تجاوز به یمن را کلید زده، درسوریه با استقبال مردم مواجه نشد بنابراین مجبور شدند جانیان و آدم کش ها و تروریست های تکفیری را که به هیچ دین و آیینی پایبند نیستند، روانه سوریه کنند.
دولت قبلی لبنان به نخست وزیری نجیب میقاتی با پیشنهاد میشل سلیمان رییس جمهوری سابق این کشور با این بهانه که لبنان کشوری کوچک است و تحمل بحران های منطقه را ندارد، سیاست خویشتنداری یا بی طرفی را اتخاذ کرد که به علت اتخاذ این سیاست در کاخ ریاست جمهوری (بعبدا ) به بیانیه بعبدا معروف شد.
در این مدت گروه های سیاسی نزدیک به محور صهیونیستی – آمریکایی – سعودی که در گروه 14 مارس جمع شده اند به ویژه حزب جریان المستقبل بر حزب الله لبنان که با هدف دفاع از محور مقاومت ضدصهیونیستی و حمایت از لبنان در مقابل خطر تروریست های تکفیری در سوریه با آنها می جنگد، فشار وارد می کنند که باید برای رعایت سیاست خویشتنداری از سوریه خارج شود.
با شروع تجاوز آشکارعربستان سعودی با حمایت آمریکا و مشارکت ده کشور منطقه به یمن، سیاست خویشتنداری دولت لبنان در بوته آزمایش قرار گرفته و اکنون این ستوال مطرح است که تمام سلام نخست وزیر لبنان در نشست روز شنبه سران کشورهای عضو اتحادیه عرب چه موضعی را اتخاذ و اعلام می کند.
رمزی جریح وزیر اطلاع رسانی لبنان بعداز جلسه دیروز (پنجشنبه) هیات دولت لبنان اعلام کرد که در این جلسه موضوع تجاوز عربستان سعودی به یمن بررسی نشدو تمام سلام نخست وزیر در جلسه سران اتحادیه عرب موضع مناسب را اعلام خواهد کرد.
اما در این میان حزب جریان المستقبل که مدافع سرسخت سیاست خویشتنداری است، نخستین طرفی بود که این سیاست را بعداز شروع تجاوزعربستان سعودی به یمن نقض کرد.
سعد الحریری رییس حزب جریان المستقبل با انتشار پیام و در مصاحبه با شبکه سعودی العربیه ضمن نقض آشکار این سیاست، بر حمایت خود از حمله نظامی عربستان و مداخله آن درامور داخلی کشور مستقل یمن تاکید و حتی تصمیم سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی را در این زمینه « شجاعانه و حکیمانه» خواند.
ولید جنبلاط رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان هم در پیامی از مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن حمایت کرد و گفت که در کنار ریاض می ایستد.
سعد الحریری و همین طور ولید جنبلاط با اعلام این مواضع که نقض صریح سیاست خویشتنداری و بیانیه بعبدا است، اکنون نخست وزیر دولت لبنان را بر سر یک دو راهی قرار داده اند.
اگر نخست وزیر لبنان از تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن حمایت کند، خط بطلان کامل را بر روی سیاست خویشتنداری کشیده و دیگر نمی تواند مدعی بیانیه بعبدا باشد و به بیان دیگر نشان خواهد داد که تاکنون این سیاست بهانه ای بیش نبوده تا حزب الله لبنان با گروه های تروریستی تکفیری مورد حمایت محور صهیونیستی – آمریکایی – سعودی در سوریه نجنگد.
اما اگر با آن مخالفت کند در این صورت سرنوشت پرداخت هبه های سه و یک میلیارد دلاری عربستان سعودی به ارتش لبنان چه خواهد شد که اگر پرداخت این هبه ها متوقف شود در این صورت سیاست ریاض برای خریدن برخی کشورها جهت حمایت از اقدامات منطقه ای آن نمایان تر می شود.
ناظران حمایت اجباری برخی کشورها از جمله مصر، سودان و پاکستان از تجاوز عربستان سعودی به یمن را با پرداخت باج های هنگفت ریاض به این کشورها در ارتباط دانسته اند.
براساس این گزارش، جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان دیروز در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در شرم الشیخ مصر تلاش کرد تا سیاست خویشتنداری دولت لبنان را به آنها یادآور شود.
روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز جمعه خود نوشت که نبیه بری رییس مجلس لبنان تاکنون از اظهارنظر در باره تحولات یمن با هدف اطمینان از ادامه گفت وگوی بین حزب الله و حزب جریان المستقبل برای حفظ ثبات برقرار شده در لبنان خودداری کرده است.
السفیر نوشت که تمام سلام نخست وزیر لبنان با توجه به سیاست خویشتنداری برای حمایت از ثبات داخلی لبنان در نشست فردا شنبه سران کشورهای عربی در شرم الشیخ مصر ماموریتی سخت دارد.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: تمام سلام باید طوری سخن بگوید که از سیاست خویشتنداری فاصله نگیرد و همزمان از اجماع عربی و اصول ثابتی که جبران باسیل وزیر خارجه لبنان با هماهنگی او در نشست وزیران خارجه اعلام کرد، خارج نشود.
مهمترین اصولی را که جبران باسیل بر آنها تاکید کرد، عبارت بودند از:
1- حمایت از اجرای قانون اساسی و مشروعیت در هر کشورعربی
2- حل سیاسی بحران ها و عدم توسل به گزینه نظامی
3- احترام به حاکمیت کشورها و مخالفت با دخالت در امور داخلی آنها
السفیر به نقل از منابع دیپلماتیک عرب در قاهره نوشت که جبران باسیل در پایان سخنرانی خود نامه ای را هم به دبیرخانه اتحادیه عرب ارائه کرده که در آن بر سیاست خویشتنداری لبنان در قبال اختلافات عربی تاکید شده است.
وی در این نامه تاکید کرده است که لبنان بخشی از اجماع عربی است اما نسبت به هر مسئله ای که اجماع عربی در خصوص آن کامل نباشد، بی طرفی و خویشتنداری خود را اعلام می کند و این سیاست در قبال یمن و یا هر مسئله عربی دیگر جاری است.
السفیر خاطرنشان کرد:جبران باسیل همزمان خواستار تشکیل نیروی یکپارچه عربی برای صیانت از امنیت ملی عربی شد و حتی با گزینه مداخله نظامی مخالفتی نکرد مشروط به اینکه درهمه پرونده ها یک معیار لحاظ شود، همه طرف ها را مطمئن کند و در بر بگیرد.
روزنامه لبنانی الاخبار هم نوشت که حزب الله و بخش اصلی حزب جریان المستقبل همچنان تلاش می کنند که گفت وگو بین آنها ادامه یابد تا لبنان از تحولات منطقه ای خارج بماند و آرامش برقرار شده میان دو طیف سنی و شیعه لبنان حفظ شود.
درهر صورت قبل ازسخنرانی نخست وزیر لبنان در نشست سران اتحادیه عرب ، همه منتظر شنیدن اظهارات سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در آستانه این نشست هستند.
دبیرکل حزب الله لبنان قرار است امشب ساعت 20 و 30 دقیقه به وقت بیروت از طریق تلویزیون المنار در باره مسائل یمن و لبنان سخنرانی کند.
درحمله های مکرر جنگنده های سعودی وهمپیمانان آن تحت عنوان « توفان قاطع» به مناطق مسکونی صنعا پایتخت یمن و استان صعده تاکنون ده ها شهروند یمنی که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند، کشته و یا زخمی شده اند.
جنگنده های رژیم سعودی در حالی از نیمه شب پنجشنبه گذشته کودکان و زنان بی گناه یمنی را به خاک و خون کشیده و خانه های آنها را ویران کرده اند که تاکنون این رژیم کوچکترین اقدامی را علیه دشمن صهیونیستی برای حمایت از ملت فلسطین و قدس انجام نداده است.
خاورم ** 1324



07/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن