تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804326537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سايه تنش بر سر کشورهاي شرق آسيا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ فروردين ۱۳۹۴ (۱۴:۰ب.ظ)
سايه تنش بر سر کشورهاي شرق آسيا موج - گروه بين الملل خبرگزاري موج؛
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، جنگ جهاني دوم را مي بايد آغازگر تنش ها بين کشورهاي چين، کره و ژاپن دانست.
انتشار اسنادي مبني بر استفاده جنسي سربازان ژاپني از زنان کره اي در خلال جنگ جهاني دوم که بعد در سال 1991 منتشر شدند و همچنين جواب رد مقامات ژاپني به ملت چين و کره درباره اظهار ندامت به خاطر جنايات خود در جريان جنگ جهاني دوم تنش هايي هستند که بعد از گذشت هفتاد سال هنوز هم از مهم ترين مناقشات بين اين کشورها به شمار مي آيند که شايد برطرف کردن آنها باز هم به زمان بيشتري نياز داشته باشد.
با اين وجود از سال 1970 شاهد روابط در سطوح مختلف از سوي مقامات چين و ژاپن بوده ايم که در چهل و پنج سال گذشته اين روابط شاهد فراز و نشيب هاي بسياري از سوي دو طرف بوده است.
برگزاري نشست هاي امنيتي، برقراري روابط تجارت آزاد و همچنين سفرهاي متعدد دو طرف و پيمان هاي مشترک حاصل اين مراودات را شکل مي داد، اما؛ از آوريل 2012 و بعد از خريد دو جزيره از سوي ژاپن که سنکاکو خوانده مي شود موجب تيرگي روابط با چين شد.
اين جزاير که تايوان هم در کنار چين و ژاپن از مدعيان مالکيت آنهاست، اهميت استراتژيک دارند، چون به خطوط کشتي‌راني نزديک‌اند، امکانات گسترده‌اي براي ماهي‌گيري دارند و گفته مي‌شود ممکن است ذخاير نفتي هم در آن وجود داشته باشد. مساحت جزاير مورد مناقشه دو کشور که در درياي شرقي چين واقع شده‌اند، حدود ۷ کيلومتر مربع است و کسي هم در آنها ساکن نيست.
بعد از اعلام خبر خريد اين جزاير از سوي ژاپن و ورود نيروهاي ژاپن و ايجاد تاسيساتي در اين جزاير، مقامات چيني با موضع گيري سخت اين عمل را تهاجم به منابع ملي خود قلمداد کرده و خواهان خروج نيروهاي ژاپني از اين جزاير شدند. وزير امور خارجه چين در اعتراض به اين اقدام گفت: هر اقدام يک‌جانبه‌اي از سوي ژاپن درباره جزاير ديائو غيرقانوني و بي‌اعتبار است.
ديائو نامي است که چيني‌ها براي جزاير سنکاکو به کار مي‌برند.
در سال هاي بعد از اين رويداد نيز حضور 14 توريست چيني در اين جزاير و اسير کردن آنها از سوي ژاپن، ارسال هواپيماهايي جنگي از سوي چين بر فراز اين مناطق، ورود سياست مداران ژاپني براي بازديد از اين جزيره و اعزام 5 کشتي ديده باني به اين مناطق از سوي چين آتش تنش را گرم نگه داشته بود.
علاوه بر روابط پکن و توکيو روابط سئول و توکيو همواره پيچيده بوده است و آغاز اين تنش هاي بين دو کشور را نيز مي بايد اتفاق هايي دانست که در خلال جنگ جهاني دوم روي داده است.
سئول علاوه بر مناقشه با ژاپن بر سر برخي جزاير، مي گويد توکيو همچنان بايد به سبب اقدامات خود در شبه جزيره کره تاوان پس بدهد؛ عذرخواهي يکي از خواسته هاي کره جنوبي از ژاپن است. در حالي که روابط بين چين و کره جنوبي روابطي قدرتمند است اما هر دو کشور روابطي تيره با ژاپن دارند که مناقشات مرزي و تاريخي از دلايل اصلي اين تيرگي روابط محسوب مي شود.
با وجود کشمکش‌هاي سال‌هاي اخير بر سر مجموعه جزاير در درياي چين شرقي در آستانه اجلاس «سازمان همکاري‌هاي اقتصادي آسيا-اقيانوسيه» (آپک) در پکن در تاريخ
(7نوامبر/16آبان93) شي جين‌پينگ، رئيس جمهور و رئيس حزب کمونيست حاکم بر چين، براي نخستين بار با شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن ديدار و گفت‌وگو کرد. در اين ديدار چند سند همکاري نيز به امضا دو طرف رسيد که اين امر نشان از بازگشت دوره جديدي از حسن روابط بين قدرت هاي منطقه اي و جهاني در شرق آسيا است.
در هفته گذشته نيز وزراي امور خارجه سه کشور چين، کره جنوبي و ژاپن با نشستي مشترک در سئول در پي راه هاي حل تنش هاي تاريخي خود و همچنين افزايش مبادلات سياسي و اقتصادي بعد از سه سال تيرگي روابط بر آمدند. روزنامه «رن مين» چين در گزارشي نوشت: اين مذاکرات که هفتمين دور گفت وگوهاي وزراي خارجه سه کشور پس از سه سال تاخير محسوب مي شود، نشان دهنده توجه ويژه ژاپن به واقعيتهاي تاريخي است.
علاوه بر مناقشات منطقه اي بين کشورهاي شرق آسيا بر سر جزاير و مباحث تاريخي حضور آمريکا و استفاده از کشورهاي منطقه به عنوان وزنه سياسي در برابر چين و همچنين کره شمالي را به خاطر تهديد هاي چند ساله گذشته که آنها را متوجه کره جنوبي و نيروهاي آمريکايي موجود در منطقه کرده است را مي بايد عواملي دانست که بر تنش ها در منطقه دامن زده اند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن