تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده اش در هر روز نصيحتى عرضه مى كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و اگر ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803565856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشورهای همسایه در به وجود آمدن مسئله گرد و غبار بیشتر از ایران مقصر بودند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: مدیر کل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری مطرح کرد:
کشورهای همسایه در به وجود آمدن مسئله گرد و غبار بیشتر از ایران مقصر بودند
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: مسئله گرد و غبار نمی‌تواند نشان دهنده یک پدیده طبیعی ویژه مناطق بیابانی باشد و حتما آثار مخرب فشارهای انسانی روی آن وجود دارد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمد درویشی مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در نشستی که عصر امروز(دوشنبه) در خصوص ریزگردها و آثار مخرب‌ آنها در خبرگزاری نسیم برگزار شد با اشاره به اینکه مسئله ریزگردها نمی تواند یک پدیده طبیعی ویژه مناطق بیابانی باشد، تصریح کرد: نقش مخرب انسان ها موجب به وجود آمدن ریزگردها شده است.
وی با اشاره به اینکه چندین مولفه در به وجود آمدن ریزگردها اثر گذار بودند، گفت: ترکیه برای اینکه بتواند به توسعه تولید فندوق، کشمش و توسعه گردشگری بپردازد طرح‌های بلند پروازانه آبی را اجرا و توانست حدود 50 میلیارد متر مکعب آب بیشتر تنظیم کند.
 مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ترکیه از ضعف دولت مرکزی در عراق طی این دو دهه استفاده کرده و طرح‌های خود را به اجرا گذاشته است به نحوی که حقابه دجله و فرات را از 750 متر مکعب در ثانیه به 250 متر مکعب در ثانیه کاهش داده است.

وی در ادامه با بیان اینکه یک قسمت از رودخانه فرات به سوریه می‌رود و از طریق این کشور وارد عراق می‌شود، افزود:  سوریه به دلیل درگیر بودن در مسائل نظامی و امنیتی نتوانسته حق خود را بگیرد در مجموع اینها سبب شده که چشمه‌های تولید گرد و خاک در طول دو دهه گذشته از حدود 7منطقه بحرانی به بیش از 208 منطقه بحرانی افزایش پیدا کند.

درویشی با بیان اینکه کشورهای همسایه در به وجود آمدن ریزگردها مقصرند، تصریح کرد: تقصیر ایران به مراتب کمتر از کشورهای ترکیه وسوریه است اما ایران هم با زدن سد بر روی کرخه و کاهش حقابه ورودی به هورالعظی این موضوع را تشدید کرد و وقتی این سد احداث شد تمام تالاب‌های اقماری در پایین دست کرخه خشک شدند.

 مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: ریزگردهای وارد شده به ایران را می‌توان متاثر از اقداماتی دانست که همسایه های غربی و جنوبی ما انجام دادند.



در ادامه علی درویشی استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ریزگرد کلمه صحیحی نیست و در واقع معادل کلمه ذرات معلق است، گفت: گرد و غبار صحیح است ولی به دلیل اینکه سازمان محیط زیست از 12 سال گذشته این اصطلاح را به کار برده است تا اینکه به عنوان یک غلط رایج شده است.

وی گفت: آن چیزی که از عراق و تالاب های خشک شده و زمین های کشاورزی خشک شده به سوی کشور ما می آید همان کلمه صحیح گرد و غبار را در بر می گیرد.

درویشی تصریح کرد: ذرات گرد و غبار وقتی از جای خود بلند می شوند به صورت طوفان در می آیند و وقتی در یک منطقه می ایستند به صورت گرد و غبار می شوند که محلی یا فرا منطقه ای هستند.

وی گفت: ما با کانون های متعددی از گرد و غبار در عراق و سوریه و ایران مواجه ایم این گرد و غبارها در عراق به چند دلیل ایجاد می شوند زمین های کشاورزی شخم زده که به خاطر خشکسالی رها شده اند، سد سازی ها و مدیریت نادرست منابع آب همچنین خشک رودها که در اکثر اوقات به دلیل سیاست های دولت ترکیه در مهار آب تبدیل به خشک رود شده اند.

وی در ادامه در خصوص اینکه ممکن است روزی گرد و غبار تمامی کشور را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: تنها در یک شرایط خاص ممکن است اتفاق بیفتد اما ماهیت چشمه های گرد و غبار از حالت ایستاتیک به خاطر خشکسالی های به وجود آمده تغییر ماهیت داده اند و کانون های گرد و غبار در حال تغییر حالت هستند.

درویشی در پایان در مورد استعداد کشور در ایجاد چشمه های گرد و غبار خبر داد و گفت:از 800دشت کشور 600 دشت از بین رفته و وضعیت برخی بحرانی است که هر کدام می توانند کانون گرد و غبار شود.

* همه ذرات سلامت انسان ها تحت تاثیر قرار نمی دهند

در ادامه کاظم ندافی عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که همه ذرات سلامت انسان ها تحت تاثیر قرار نمی دهند گفت: برخی از آن ها قسمتهای تحتانی دستگاه تنفس وارد می شوند و ایجاد مشکل می کنند از این رو ذرات با قطر ده میکرون مهم هستند و تحقیقاتی که بر روی این ذرات انجام شده نشان می دهد که این ذرات می توانند خطرناک باشند علاوه بر این ذرات با قطر کمتر از دو ونیم میکرون نیزمی توانند آثار مشابهی داشته باشند.

وی تصریح کرد: رفتار ذرات کمتر از 2 و نیم میکرون مثل گاز است و به راحتی جا به جا می شود و تنها تغییرات جوی مثل بارش و برخورد به کوه ها می تواند جلو آن ها را بگیرد و اثرات آن ها را کاهش دهد.

ندافی با اشاره به این که این ذرات می توانند میکروارگانیزها و باکتری ها را منتقل کنند گفت: با آنالیز نمونه های قابل سنجش به این نتیجه رسیده ایم که عمدتاً این باکتری ها و میکرواگانیزها آن هایی هستند که در طبیعت موجود اند و مضر نیستند.

وی در پایان گفت: به دلیل این که این ذرات با جریان خون مبادله می شوند برای افراد حساس می توانند تحریک کننده باشند.



 انتهای پیام/








۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن