تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819677677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سردرگمی و سیاست دوگانه انگلیس درخاورمیانه/ لندن دنباله رو واشنگتن شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بررسی سیاست خارجی دولت کامرون در کنفرانسی در لندن: سردرگمی و سیاست دوگانه انگلیس درخاورمیانه/ لندن دنباله رو واشنگتن شده است لندن - ایرنا - شماری از شرکت کنندگان در کنفرانسی در ارتباط با سیاست خارجی انگلیس که عصر روز سه شنبه در لندن برگزار شد، سیاست خارجی این کشور در طول پنج سال گذشته را به خصوص در ارتباط با حوزه خاورمیانه "آشفته و سردرگم و همراه با دوگانگی" توصیف کردند.


به گزارش ایرنا، کنفرانس "سیاست خارجی انگلیس"، که در آستانه برگزاری انتخابات عمومی این کشور در ماه "می" از سوی "مجمع جهانی دیپلماتیک" و با حضور برخی از نمایندگان پارلمان انگلیس و کارشناسان حوزه سیاست خارجی برگزار شد، در برگیرنده مسایلی همچون خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، روابط انگلیس با حوزه خاورمیانه و دولت آمریکا بود .
"کریس دویل" مدیر "شورای تقویت شناخت دنیای عرب" در سخنانی در این کنفرانس با بیان اینکه در سال های گذشته منطقه خاورمیانه شاهد ناآرامی های گسترده ای بوده است، به سرنگونی سه رهبر سیاسی در "مصر"، "لیبی" و "تونس"، بحران های سوریه و یمن، ظهور گروه تروریستی داعش و بهار عربی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از نگرانی ها همچنان در این کشورها باقیمانده و این مهم است که نقش سیاست خارجی انگلیس در پنج سال آتی به طور دقیق تبیین شود.
وی با اشاره به "سردرگمی و دوگانگی سیاست خارجی انگلیس" در خاورمیانه عنوان کرد: در حالی که انگلیس [به همراه متحدانش] خود را حامی دمکراسی در خاورمیانه می داند اما همچنان به کشورهای غیر دمکراتیک سلاح می فروشد؛ به تغییر حکومت ها در منطقه دامن می زند و برای کشورها تصمیم می گیرد که کدام حاکم قانونی است؟
مدیر شورای تقویت شناخت دنیای عرب ادامه داد: چرا باید لندن، پاریس و یا واشنگتن برای مردم سوریه و یا لیبی حاکم تعیین کند؟ این انتخاب حق آنهاست و ما ظاهرا آن را فراموش کرده ایم؛ پس اینها چه معنایی می تواند داشته باشد.
دویل سپس به مساله نقض حقوق بشر اشاره کرد و تصریح کرد: این موضوع تنها مستمسکی در خدمت منافع انگلیس است که بتواند با اعمال تحریم و یا فروش سلاح منافع اقتصادی خود را تامین کند.
وی مواضع لندن در قبال رژیم صهیونیستی را نمونه بارز سیاست دوگانه انگلیس توصیف کرد و گفت: در حالی که بسیاری از مقامات انگلیس مساله شهرک سازی در کرانه باختری توسط اسرائیل غیر قانونی می دانند، اما سیاستمداران اسرائیلی می دانند که ما کاری صورت نمی دهیم.
"کریس دویل" سپس به مداخله نظامی غرب و انگلیس در خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره کرد و افزود: مداخلات نظامی غرب در عراق و لیبی، با توجه به پیامد های فاجعه بار آن، یک شکست سیاسی محسوب می شود.
"گبریل ریفکیند" مدیر بخش تحقیقات خاورمیانه در دانشگاه آکسفورد نیز در سخنانی در این کنفرانس با تاکید بر اینکه انگلیس در حوزه سیاست خارجی "راه را گم کرده و سرگردان گشته" است، خاطر نشان ساخت که در وزارت خارجه این کشور تصویر صحیحی از آنچه می تواند مطلوب سیاست خارجی انگلیس باشد، وجود ندارد.
وی با بیان اینکه "دیوید کامرون" (نخست وزیر انگلیس) بدلیل درگیر شدن در سیاست های داخلی از سیاست خارجی بازمانده است، خاطر نشان ساخت: این موضوع سبب گردیده تا سیاست خارجی لندن و واشنگتن به هم گره خورده و انگلیس دنباله رو واشنگتن باشد.
ریفکیند افزود: انگلیس برای اثبات قدرت و یا کسب اعتبار، نیازی به قشون کشی و یا گسترش قوای نظامی ندارد؛ بلکه می تواند با ارائه خدمات حرفه ای و حمایت از روند دمکراسی در کشورهای بحران زده، همچنان اعتبار خود را در جامعه بین الملل حفظ کند.
"زن اسمایلی"، نویسنده هفته نامه اکونومیست و از دیگر سخنرانان این کنفرانس نیز با اشاره به اینکه انگلیس بیش از توان خود طی سال های گذشته هزینه نموده، عنوان کرد که ماحصل سیاست های جنگ طلبانه و مداخله جویانه انگلیس، شکست در عرصه سیاست خارجی بوده است.
وی اما از رویکرد مثبت انگلیس برای حصول توافق هسته ای با ایران به عنوان گامی مهم یاد کرد و افزود: به رغم بعضی مخالفت های موجود، از جمله دغدغه عربستان سعودی که ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای می کند، می توان با رفع تحریم ها و ادامه گفت وگو با تهران احتمال تقویت همکاری ها و تعامل سازنده را با این کشور ارزیابی نمائیم.
به گزارش ایرنا، در بخش دیگری از این کنفرانس، شرکت کنندگان و کارشناسان به بحث در خصوص تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پرداخته و به تبادل نظر در این رابطه پرداختند.
"دیوید کمپبل"، نماینده انگلیس در اتحادیه اروپا، "لرد هنی"، سفیر پیشین انگلیس در سازمان ملل متحد و "لرد دیویس"، نماینده مجلس اعیان انگلیس از شرکت کنندگان در این کنفرانس بودند که دیدگاه های خود در مورد تاثیرات ناشی از خروج انگلیس و یا بقاء در اتحادیه اروپا بیان داشتند.
لرد هنی و لرد دیویس معتقد بودند که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به دلیل اینکه بسیاری از قوانین تجاری، اقتصادی و اجتماعی بر اساس عضویت این کشور در اتحادیه اروپا تبیین شده، هزینه بر خواهد بود.
آنها مدعی شدند که در صورتی که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج گردد، بازار تجاری کشورهای آسیایی را که بر اساس روابط اقتصادی انگلیس و اتحادیه اروپا پایه گذاری شده نیز از دست خواهد داد.
با این حال دیوید کمپبل نماینده انگلیس در اتحادیه اروپا، مدعی شد که این اتحادیه نفعی برای انگلیس ندارد و در صورت خروج لندن از آن می تواند به عنوان سرزمینی مستقل به تعامل با سایر کشورها، همچنان که پیش از تشکیل اتحادیه اروپا بوده است، ادامه دهد.
اروپام**4**ن**1552









05/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن