محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843646028
شوخیهای تحقیرآمیز وایبری، افراد جامعه را از هم دور میکند/ دلیل حضور بیشتر زنان در وایبر
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: شوخیهای تحقیرآمیز وایبری، افراد جامعه را از هم دور میکند/ دلیل حضور بیشتر زنان در وایبر
دکتر یعقوب موسوی میگوید: بازتولید کلیشههای فرهنگی، جنسیتی و قومیتی، از عوارض استفاده نادرست از شبکههای اجتماعی است.
آفتاب : فهیمه حسنمیری: شما در چند شبکه اجتماعی عضوید؟ احتمالا در پاسخ به این سوال، دستکم یک یا دو شبکه را نام میبرید که در آن عضو شده و با دیگران ارتباط دارید. این تعداد، میتواند به تناسب سن، شغل، علاقه، مهارت، سبک زندگی، محل سکونت و بعضی شرایط دیگر به چندین و چند شبکه همگون و ناهمگون افزایش پیدا کند.
اما اگر از کمیت بگذریم، مهم این است که چه محتوایی در این شبکهها منتشر میکنید و آنچه دیگران را هم در آن شریک میکنید، اثر مخربی بر قشر یا گروه خاصی از افراد دارد یا نه؟ مسالهای که عضو انجمن جامعهشناسی ایران، آن را مهم دانسته و تاکید میکند باید برای آگاهی مردم در این زمینه فرهنگسازی شود.
به گفته دکتر سید یعقوب موسوی، دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا، بازتولید کلیشههای فرهنگی، قومیتی، سیاسی، جنسیتی و تخریب قشر و گروه و طبقات مختلف جامعه از عوارض مهم استفاده نادرست از شبکههای اجتماعی است.
متن این گفتوگو را در ادامه بخوانید:
آقای دکتر، در شرایطی که بسیاری از افراد جامعه به ابزارهای ارتباطی در فضای مجازی دسترسی دارند، به نظر شما تا چه اندازه محتوایی که در این شبکهها منتشر میشود متناسب با نیازهای جامعه است؟ به عنوان مثال میبینیم بسیاری از آنچه در شبکههایی مانند وایبر، تلگرام و ... رد و بدل میشود شوخیهای جنسیتی و قومیتی هستند.
بازتولید کلیشههای فرهنگی، قومیتی، سیاسی، جنسیتی و تخریب قشر و گروه و طبقات مختلف از عوارض مهم استفاده نادرست و ناآگاهانه از این شبکههای اجتماعی است. مخصوصا برای نوجوانها که تاثیرپذیرترند میتواند به نوعی بازآموزی ضدفرهنگی محسوب شود و تنفر، کینه، تحقیر، تخریب شخصیتی و ... را برایشان به امری عادی تبدیل کند. همانطور که دیدیم در برههای یک نویسنده و روشنفکر کشورمان مورد تمسخر واقع شده و افراد آگاهانه یا ناآگاهانه به بازنشر مطالبی از قول ایشان اقدام میکردند، یک روز دیگر افرادی با یک قومیت خاص و روز دیگر افرادی با جنسیت خاص سوژه این پیامها میشوند. تخریب یک قشر، جنس یا گروه به بهانه خندیدن و خنداندن، میتواند پیامدهای ناگواری به همراه داشته باشد در حالی که بسیاری از افراد بدون توجه به عمق مطالبی که منتشر میکنند صرفا برای یک اعلام حضور اجتماعی و از روی هیجان آنی دست به بازنشر آنها میزنند. حتی گاهی خود گروهی که مطلبی حاوی توهین به آنهاست، آن را به صورت ناآگاهانه بازنشر میکنند مثلا اهالی یک شهر خاص یا یک جنسیت خاص، مطلبی که در لایههای پنهانش حاوی توهین به خودشان است برای دیگران ارسال میکند.
چرا چنین پیامهایی تا این اندازه هم طرفدار دارند؟
این شبکهها باورهای موجود فرهنگی ما را منعکس میکنند. این مسائل در جامعهشناسی بومی مطرح میشود و باید بدانیم حتی اگر این وسایل هم نباشند، این نوع گفتهها و اندیشهها در گفتمان تودههای مردم متداول است. این که مردها و زنان، طبقات مختلف اجتماعی و گروههای فکری متفاوت علیه همدیگر مطالبی را منتشر کنند، نگاه کلیشهای جنسیتی و قدرتمابانه داشتن به موضوعات مختلف، تنها به دوره معاصر ارتباط ندارد. ادبیات ما هم این موضوع را نشان میدهد؛ داستانها و ادبیات کلاسیک، کلمات قصار، ضربالمثلها و ... همه نشاندهنده این موضوع هستند. اما موضوعی که در اینجا پیش میآید سرعت ترویج و بازتولید متراکم کلیشههای تخریبگر و تحقیرکننده است. از آنجا که این امکانات سرعت زیادی در انتقال پیام دارند، بیشتر به چشم میآیند چرا که اگر گاهی در شرایط خاصی این موضوعات مطرح میشد، حالا در هر زمان و به هر بهانهای بیان میشوند و به عبارت دیگر بسیاری از این کلیشهها دستاویزی هستند برای حضور در شبکههای اجتماعی. این فرصت خوبی برای مددکاران، برنامهریزان، سیاستگذاران اجتماعی، محققان علوم انسانی و ... محسوب میشود تا پیدا و پنهان این پیامها را بررسی کنند. در بسیاری از موارد، اصلا نوع پیامی که منتقل میشود اهمیت ندارد بلکه افراد تنها میخواهند از طریق این کار نوعی حضور فعالانه داشته باشند.
یعنی برای بسیاری از افراد صرفا حضور در این شبکهها مهم است و نه محتوای آنچه منتقل میکنند؟
بله، این مسائل به دلیل ناآشنایی با استفاده صحیح از چنین فضاهایی است. یعنی ما وسیلهای را داریم ولی فرهنگ استفاده از آن را نداریم. ضمن این که سرخوردگیها، شتابزدگیها، هیجان برای اعلام حضور و نبودن فضای فرهنگی، اجتماعی و حتی تفریحی لازم به این موارد دامن میزند. البته این را هم باید بگویم که به نظر من این مسائل موقتی است و به این دلیل انجام میشود که در مرحله آزمون و تجربه هستیم. اینها امواج گذرایی است و در آینده کاربران این ابزارها به این نتیجه میرسند که چطور باید از آنها استفاده کرد و در شیوههای موجود اصلاح و بازاندیشی صورت میگیرد. از آنجا که این ابزارها وارداتی است، درباره استفاده از آنها آسیبپذیریم و کمی طول میکشد تا فرهنگ استفاده از آن به دست بیاید.
از آنجا که زنان فرصت کمتری برای حضور اجتماعی و فرهنگی دارند، مدام زیر ذرهبینهای کنترلگر هستند و زمینه برای فعالیت آنها به اندازه مردان فراهم نیست، بیشترین استفادهکنندگان از فضاهای مجازی میشوند چرا که در این شبکهها، امکان پنهان و ناشناخته بودن وجود دارد. به طور کلی، هر اندازه هویتهای مختلف، قومیتها، جنسیتها و ... سرکوب شوند، آنها از مسیرهای غیررسمیتری حرفهایشان را مطرح میکنند.
چنین فضاهایی میتوانند صرفا جنبه سرگرمی نداشته باشند؟
کاملا، این ابزارها میتواند به عنوان یک رسانه کارا و موثر عمل کرده و از طریق آن تبادل موسیقی، ادبیات، نتایج مطالعات علمی، قصه، ضربالمثل و ... انجام شود. به عبارت دیگر، شبکههای اجتماعی میتوانند مانند یک دانشگاه عمومی مجازی عمل کرده و کلاس درس تودههای مردم شوند. امروزه علم از انحصار فراگیران تخصصی آن خارج شده و محتوای علوم قابلیت انتقال به تمام اقشار را پیدا کرده است بنابراین این شبکهها میتواند یک نوع سرمایهگذاری محسوب شده و برای تعلیم و تربیت در تمام قشرها موثر باشد و آگاهیهای عمومی افزایش پیدا کند.
تاثیر این شبکهها در نزدیکی بیشتر افراد جامعه یا دوری آنها از یکدیگر را چطور میدانید؟
این برنامهها هم میتواند منشاء بسیاری از تحولات اجتماعی مثبت شده و هم در صورت استفاده نادرست، عوارض و نتایجی را به صورت تهدیدآمیز در بر داشته باشد. آنچه باید بدانیم این است که ما هم مانند تمام جوامع دیگر، درگیر استفاده از این محصولات میشویم. همانطور که برق و تلفن و انرژی و محصولات دوران نوین وارد جامعه شدند و استفاده از آنها اکنون برایمان حیاتی و لازم است، این تکنولوژیها هم همان طور هستند و اگرچه در ابتدای استفاده مانند همان وسایل ممکن است مورد بدبینی، استفاده نادرست، انواع مزاحمت، بهرهبرداری سوء و ... قرار بگیرند، اما میتوان پیشبینی کرد که ابزارها و امکانات شبکههای اجتماعی طوری جا باز کنند که استفاده از آنها اجتنابناپذیر شود پس مهم این است که آمادگی ورود آنها را داشته باشیم. این امکانات، هم میتوانند اخلاق عمومی را ارتقا دهند و موجب بهبود کیفیت زندگی شوند و هم نتایج سوئی را به بار بیاورند. به طور کلی رسانه میتواند عامل انحراف یا اغفال شود و مفاسد اجتماعی را به همراه داشته باشد و به همان اندازه میتواند مصالح اجتماعی را در پی داشته باشد. در استحکام یا گسست اجتماعی هم همینطور، این رسانهها میتوانند هر دو کارکرد را داشته باشند و چه بسا بتوانند پیوندهای خانوادگی، دوستانه و اجتماعی را تقویت کنند.
برخی نگرانند که این ابزارها جای ارتباطهای رودررو و حضوری افراد با یکدیگر را بگیرد.
این مساله، بستگی به نوع استفاده از شبکههای اجتماعی دارد و باید فرهنگ استفاده از رسانههای جدید را یاد بگیریم. مهمترین مشکل ما اکنون این است که تکنولوژی وارد شده اما شیوه کاربرد آن را نمیدانیم. از مزایای این ابزارها در ایجاد استحکام اجتماعی این است که در کلانشهرها که افراد وقت زیادی برای با هم بودن ندارند، این شبکههای اجتماعی به عنوان عاملی برای تحکیم روابط عمل میکنند. به عنوان مثال در همین ایام نوروز یا بسیاری از مناسبتهای دیگر، با توجه به این که بسیاری از افراد خانوادهها ممکن است در شهرها یا کشورهای مختلف زندگی کنند و امکان دیدار حضوری فراهم نباشد، با استفاده از این شبکههای اجتماعی میتوان روابط خانوادگی را تحکیم بخشید و در بسیاری از موارد خانوادهها میتوانند بدون هزینه خاصی ساعتها به گفتوشنود و احوالپرسی از یکدیگر بپردازند و از اوضاع همدیگر باخبر شوند. از سوی دیگر برخی متنهایی که در این فضاها منتشر میشود میتواند به دلخوری، ایجاد حس ناخوشایند و جدایی گروهها یا طبقات مختلف از یکدیگر منجر شود؛ حتی پیامهایی که در قالب شوخی و لطیفه منتشر میشود میتواند چنین اثری داشته باشد بنابراین نیاز به نوعی روشنگری فرهنگی داریم.
این روشنگری فرهنگی چطور محقق میشود؟
ببینید، استفاده از هر وسیلهای نیازمند زمینهها و بسترهای اجتماعی مناسب خودش است. باید در ابتدا مسئولان ما آمادگی حضور نرمافزارهای جدید را داشته باشند و بدانند عرصه جدیدی در حیات اجتماعی ایجاد شده که نمیتوان از آن فرار کرد. تجربه هم نشان داده قطع و محدود کردن این ابزارها فایدهای ندارد؛ همانطور که در ویدئو و ماهواره این موضوع را شاهد بودیم. باید به فکر راههای مناسب برای فرهنگسازی بود. نقش رسانه در این زمینه بسیار پررنگ است؛ هشدارها و اطلاعات مناسب و به روز به مخاطبان این ابزارهای ارتباطی داده شود، گفتوگوهای علمی پیرامون این موضوع تدارک دیده شود، تولیدات تئاتر و سینما انجام شود، کارشناسان عوارض استفاده نامناسب و ناآگاهانه را به صورت شفاف و علمی مطرح کنند و ... در کنار اینها جا دارد راههای گفتمان بیشتری در جامعه باز شود که افراد بتوانند حرفشان را بزنند در غیر این صورت تنها مامنی که پیدا میکنند فضاهای مجازی است.
گفته میشود بیشترین استفادهکنندگان از شبکه وایبر زنان هستند.
بله، جای تعجب ندارد. از آنجا که زنان فرصت کمتری برای حضور اجتماعی و فرهنگی دارند، مدام زیر ذرهبینهای کنترلگر هستند و زمینه برای فعالیت آنها به اندازه مردان فراهم نیست، بیشترین استفادهکنندگان از فضاهای مجازی میشوند چرا که در این شبکهها، امکان پنهان و ناشناخته بودن وجود دارد. به طور کلی، هر اندازه هویتهای مختلف، قومیتها، جنسیتها و ... سرکوب شوند، آنها از مسیرهای غیررسمیتری حرفهایشان را مطرح میکنند. در یک جامعه باز سالم افراد مختلف جامعه میتوانند احساساتشان را بیان کنند تا به خشونت یا انزوای اجتماعی کشیده نشوند یا در فضاهایی که میتوانند خودشان را پنهان کنند سنگر نگیرند. باید فرصت را برای قشرهای گوناگون فراهم کرد تا بتوانند فعالیت اجتماعی داشته باشند، انتقادهایشان را مطرح کنند و خواستههایشان را بیان کنند تا به این فضاها پناه نبرند. نباید از نقد شدن و نقد کردن نگرانی داشته باشیم، اگر این را آموزش دادیم که نقد با مسخره کردن تفاوت دارد آنوقت نقد خیلی هم موثر و مفید واقع میشود. جمله معروفی هست که میگوید اگر ساختمان خانه را محکم ساختی، پنجرهها را باز کن بگذار نسیم بیاید.
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
یک جامعهشناس: شوخیهای تحقیرآمیز وایبری، افراد جامعه را از هم دور میکند/ دلیل حضور بیشتر زنان در وایبر
یک جامعهشناس شوخیهای تحقیرآمیز وایبری افراد جامعه را از هم دور میکند دلیل حضور بیشتر زنان در وایبر جامعه > آسیبها - دکتر یعقوب موسوی میگوید بازتولید کلیشههای فرهنگی جنسیتی و قومیتی از عوارض استفاده نادرست از شبکههای اجتماعی است فهیمه حسنمیری  پیشرفت بیشتر زنان با حضور در مراکز تصمیمگیری
پیشرفت بیشتر زنان با حضور در مراکز تصمیمگیری یک فعال حوزه زنان گفت اگر زنان در مراکز تصمیمگیری مانند شورایاریها و مجلس شورای اسلامی حضور بیشتری داشته باشند شرایط لازم برای پیشرفت بیشتر زنان و وضع قوانین به نفع آنان فراهم میشود به گزارش نامه نیوز بدرالسادات میرموسوی افزودبا حضور 70 درصد افراد مجاز انتخابات دور ششم اتاق بازرگانی استان زنجان برگزار شد
با حضور 70 درصد افراد مجازانتخابات دور ششم اتاق بازرگانی استان زنجان برگزار شدانتخابات دور ششم اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان زنجان با حضور 70 درصد افراد مجاز به پایان رسید به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان ششمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی زنجان امشب به پایان رسیدرئیس بسیج جامعه زنان در گفتوگو با فارس: حضور هیأت اعزامی به اجلاس زنان در نیویورک میتوانست خلاقانهتر باشد
رئیس بسیج جامعه زنان در گفتوگو با فارس حضور هیأت اعزامی به اجلاس زنان در نیویورک میتوانست خلاقانهتر باشدرئیس بسیج جامعه زنان با انتقاد از حضور منفعلانه هیأت اعزامی از کشورمان به اجلاس زنان در نیویورک گفت هیأت اعزامی به اجلاس پکن 20 میتوانست بسیار خلاقانهتر در این اجلاس حضوردانشگاه ادیان و مذاهب برگزار میکند برگزاری دوره کوتاه مدت شیعهشناسی با حضور پژوهشگرانی از 12 کشور
دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار میکندبرگزاری دوره کوتاه مدت شیعهشناسی با حضور پژوهشگرانی از 12 کشورمدیرکل همکاریهای علمی و بینالمللی دانشگاه ادیان و مذاهب از آغاز برگزاری دوره کوتاه مدت شیعه شناسی در این دانشگاه خبر داد و گفت این دوره با حضور 12 نفر از پژوهشگران علاقهمند به شعضو انجمن ایرانی مطالعات زنان: دور کردن زنان از محیطهای اجتماعی در لوای مذهب/ عقبماندگی ایران در زمینه حضور
عضو انجمن ایرانی مطالعات زنان دور کردن زنان از محیطهای اجتماعی در لوای مذهب عقبماندگی ایران در زمینه حضور زنان در عرصههای قدرت شاهد غیبت زنان در دستگاههای اجرایی هستیمعضو انجمن ایرانی مطالعات زنان گفت با وجود تدوین و تصویب اسناد بینالمللی برای حضور زنان در عرصههای قدرت امسبک زندگی جامعه را سکولار میکند نه اندیشههای شناختی
بیژن عبدالکریمی سبک زندگی جامعه را سکولار میکند نه اندیشههای شناختی شناسهٔ خبر 2514797 یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۵ دین و اندیشه > اندیشمندان بیژن عبدالکریمی گفت با تکیه بر شناختشناسی نمیتوان سبک زندگی را تغییر داد سبک زندگی جامعه را سکولار میکند نه اندیشههای شناختبا حضور گرم اهالی گرمی پیکر شهید سرافراز اسلام بعد از 31 سال دوری در گرمی تشییع شد
با حضور گرم اهالی گرمیپیکر شهید سرافراز اسلام بعد از 31 سال دوری در گرمی تشییع شدپیکر مطهر شهید سرافراز اسلام مهدیقلی حامدی بعد از 31 سال دوری از میهن در شهر گرمی تشییع شد به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل در مراسمی که عصر امروز در شهرستان گرمی و با حضور اقشار مختلف مردم برگزاررئیس پلیس راهور استان اردبیل: مراکز شمارهگذاری و صدور پلاک پلیس اربیل شبانهروزی ارائه خدمات میکند
رئیس پلیس راهور استان اردبیل مراکز شمارهگذاری و صدور پلاک پلیس اربیل شبانهروزی ارائه خدمات میکندرئیس پلیس راهور استان اردبیل گفت مراکز شمارهگذاری و صدور پلاک پلیس راهور در ایام پایانی سال بدون وقفه و حتی در نوبت عصر به هموطنان ارائه خدمات کرده و در خدمت آنها هستند رحیم آقامکفاشیان: منعی برای حضور زنان خارجی در استادیومها نداریم/ اولویت فوتبال ایران تیم امید است
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۵ رییس فدراسیون فوتبال در واکنش به صحبتهای سپ بلاتر میگوید ورود زنان خارجی به ورزشگاههای فوتبال در ایران بدون مانع است به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا علی کفاشیان در حاشیه برگزاری نخستین فستیوال فوتبال زنان در جمع خبرنگاران دردلیل حضور مترجم برانکو در پرسپولیس مشخص شد |اخبار ایران و جهان
دلیل حضور مترجم برانکو در پرسپولیس مشخص شد کد خبر ۴۸۲۹۸۰ تاریخ انتشار ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷ ۴۲ - 11 March 2015 مترجم برانکو ایوانکوویچ دلیل حضورش در باشگاه پرسپولیس را اعلام کرد رضا چلنگر در گفتوگو با فارس در خصوص دلیل حضورش در باشگاه پرسپولیس گفت حضور من در باشگاه پرسپولیس هیچامام جمعه موقت رشت: الگوگیری از فاطمه (س) جامعه را بیمه میکند
امام جمعه موقت رشت الگوگیری از فاطمه س جامعه را بیمه میکندامام جمعه موقت رشت گفت الگوگیری از سیره فاطمه س تمام افراد در جامعه را بیمه میکند به گزارش خبرگزاری فارس از رشت حجتالاسلام والمسلمین یوسف صدیقعربانی عصر امروز در جمع کارکنان شرکت بیمه کوثر گیلان با اشابه این دلیل کاغذ روی پنیر را دور نیندازید
تصورات اشتباه به این دلیل کاغذ روی پنیر را دور نیندازید پنیر کمنمکی که چند سالی است در قفسه فرآوردههای لبنی به چشم میخورد پنیری نیست که حاوی سدیم نباشد به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از عصر ایران آیا این پنیرهای کم نمکی که این روزها در بازار عرضه میشود وابا صدور پیامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگذشت همشیره رهبر معظم انقلاب را تسلیت گفت
با صدور پیامیجامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگذشت همشیره رهبر معظم انقلاب را تسلیت گفتجامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی درگذشت بانو سیده فاطمه حسینی خامنهای همشیره رهبر معظم انقلاب را تسلیت گفت به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی درگشهریان: حضور قدرتمند زنان درالمپیک ریو نیازمند برنامه محوری فدراسیون ها است
شهریان حضور قدرتمند زنان درالمپیک ریو نیازمند برنامه محوری فدراسیون ها است تهران - ایرنا - معاون وزیر ورزش و جوانان در امور ورزشی بانوان با بیان اینکه توانایی زنان در مدال آوری امروز به یک باور در ورزش مبدل شده است گفت حضور قدرتمند و موثر زنان درالمپیک 2016 ریو نیازمند برنامهبه همت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند انجام شد برگزاری نخستین دوره مسابقههای
به همت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند انجام شدبرگزاری نخستین دوره مسابقههای نجات تخممرغ و چالش جاذبه با حضور 48 تیم در دماوندنخستین دوره مسابقههای نجات تخممرغ و چالش جاذبه با حضور 48 تیم در دماوند به همت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاهروحیات دوران دفاع مقدس باید امروز در جامعه رونمایی شود
حجت الاسلام ماندگاری روحیات دوران دفاع مقدس باید امروز در جامعه رونمایی شود شناسهٔ خبر 2513651 یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۴ استانها > قم قم - مسئول موسسه روایت سیره شهدا گفت امروز ضرورت دارد از روحیات و اعتقادات دوران هشت سال دفاع مقدس در جامعه رونمایی شود به گزارش خبرگزار-
گوناگون
پربازدیدترینها