تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819960281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يک نگاه بودجه اي به سال 93


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ فروردين ۱۳۹۴ (۹:۲۵ق.ظ)
يک نگاه بودجه اي به سال 93 موج - روش بودجه بندي در ايران آن چنان تغييري نکرده است. اين عدم خلاقيت به خاطر نبود قوانين است. پس اگر تغييراتي در مفاد و اعتبارات در بودجه هاي ساليانه در نظر گرفته مي شود به خاطر تغيير شرايط است. مهم ترين تغيير هم نوسانات نفتي است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، روش بودجه ريزي و بودجه بندي در کشور ما به لحاظ ماهيت تک محصولي بودن اقتصاد و ذات نفتي آن، هميشه مورد انتقاد بوده است. با اين حال به لحاظ اين ويژگي اقتصاد چندان خلاقيت خاصي در روش بودجه نويسي کشور در طي ساليان رخ نداده است. چرا که هر صاحبنظري بر اين اعتقاد است که تا زماني که نفت اولين منبع درآمد کشور است آن چنان روش بودجه بندي فرقي نخواهد کرد. نواقص و چالش هاي مربوط به بودجه نيز تقريبا مشابه هم است. اين مورد البته با توجه به قيمت نفت بيشتر مهم جلوه خواهد کرد. اما جدا از اين ويژگي ساختاري و اصلي بعضي موارد حاشيه اي نيز مهم است که البته در روند بررسي و اجراي بودجه قابل تحليل خواهد بود. به عنوان مثال اين که دولت در چه زماني لايحه بودجه را تقديم مجلس کند و مجلس چه نظراتي در آن اعمال کند و... البته که مهم است و در داوري ها و تحليل هاي اقتصادي و سياسي بکار گرفته مي شود. هم اکنون هم که سال 93 به پايان رسيده است شايد بحث و نظر در مورد کم و کيف بودجه اين سال مفيد باشد. چرا که در مقايسه با سال پيش رو و بررسي رفتار سياسي دولت و مجلس سازنده است.
بودجه همچنان نفتي است
برخلاف احمدي نژاد که نظم و انضباطي در سر وقت دادن لايحه بودجه به مجلس نداشت، روحاني حساسيت خاصي داشت. چرا که بودجه 93 سر وقت به مجلس داده شد و البته که يکي از ويژگي هاي بودجه 93 را همين مورد گفته اند. ممکن است در اين ميان گفته شود که روحاني بودجه تعدادي سازمان را افزايش و تعدادي را کاهش داد، اين از جهت برنامه ريزي هاي دولتي بوده است.مثلا اين که بودجه فرهنگي کم شده و بودجه وزارت علوم و وزارت بهداشت بيشتر، اين ها ناشي از سياستگذاري دولت بوده است. با اين حال در نگاه کلي تر بودجه 93 به طرز واقع بينانه تر و شفاف تري نوشته شده بود. هر چند عده اي اين بودجه را انقباضي دانسته اند. با اين حال به نظر مي رسد اين بودجه به واقعيت نزديک تر بوده است. در بودجه 93 هم تلاش بر اين بوده که از ميزان اتکا به درآمدهاي نفتي کم شود. هر چند منتقدين بودجه 93 روحاني را نفتي تر از لوايح بودجه احمدي نژاد دانسته اند. «محمد علي مددي، عضو کميسيون اقتصادي به موج مي گويد: بودجه يک پيش بيني است و به گونه اي تنظيم مي شود که متکي به توانايي هاي داخلي باشد. تلاش بر اين بوده است که بودجه 93 مجزا از فروش نفت و صندوق ذخيره ارزي باشد. با اين حال وابستگي به درآمدهاي نفتي به خاطر تامين منابع هدفمندي يارانه ها و هزينه هاي عمراني کماکان وجود داشته است.»
با اين حال «عبدالکريم رجبي، دبيرکميسيون اقتصادي مجلس به موج گفته است: ما در بودجه 93 اعتبارات و گشايش هاي خوبي داشتيم. بودجه 93 ، 40 درصد به نفت وابستگي داشت. از طرفي قيمت نفت براي بودجه 93 مناسب بود و نوسان نداشت. به اين خاطر در بررسي بودجه راحت تر عمل کرديم.»
پس با اين حساب مي توانيم جنس بودجه 93 را در مقايسه با لوايح بودجه هاي قبل همچنان نفتي بدانيم. اين همان انتقاد اصلي و واقعي است که به بودجه 93 شده است.
اما در بودجه 94 طرح عدم وابستگي به نفت مطرح شد. «محمدعلي مددي به موج گفته است: بودجه مثل هميشه وابسته به نفت است. بودجه 94 با نفت 71 دلار بسته شده است. تنها فرق آن با لوايح بودجه اي قبل، در تصميمات براي اصلاح ساختارهاي مالياتي است. هر چند با نظارت دولت و مجلس از ميزان وابستگي به نفت در آن کاسته شده است.»
«عبدالکريم رجبي، دبيرکميسيون اقتصادي به موج گفته است: بودجه هاي ساليانه هميشه وابستگي به نفت دارد. در بودجه 93 قيمت نفت بالاي 100 دلار بود و در لايحه بودجه مشکلي نداشتيم. اما در بودجه 94 مجلس بايد فکر مي کرد که قيمت واقعي را ببندد. در کل در بودجه 94 ، وابستگي به نفت 31 درصد کاهش يافت.»
چالش مشترک بين دو بودجه 93 و 94
جدا از مباحث ساختاري و وابستگي به نفت، فصل چالشي مشترک بين دو بودجه 93 و 94 ،هدفمندي يارانه بود. الزام به حذف يارانه پردرآمدها در بودجه 93 نيز بوده است. «عبدالکريم رجبي به موج گفته است: در بودجه 93 دولت را مجاب کرده بوديم در راستاي هدفمندي پردرآمدها را حذف کند. هر چند فشاري بر دولت از نظر نبود.» «رجبي معتقد است: دولت براي حذف پردرآمدها در سال 94 بايد فکري کند وگرنه در تخصيص منابع با توجه به قيمت نفت دچار مشکل خواهيم شد.»
«سيد سعيد زمانيان دهکردي، عضو کميسيون برنامه و بودجه نيز به موج گفته است: سال 94 نسبت به سال 93 تعداد يارانه بگيران کمتر خواهد شد. بالاخره يک دولت بايد از خود گذشتگي نشان مي داد.»
اين گونه هم مصوب شد که دولت بايد پردرآمدها را براي سال 94 شناسايي کند. يعني وظيفه اي که در سال 93 براي دولت در نظر گرفته نشده بود. از اين جهت که بودجه 93 امکان افتان و خيزان و کسري نداشت ولي بودجه 94 احتمال کسري به صورت پنهان يا حتي آشکار دارد. اين گونه است که هم مجلس و هم دولت با توحه به نوسانات نفتي بايد به فکر باشند. از طرفي از محل منابع هدفمندي دولت برنامه هايي در بودجه 94 در نظر گرفته است. «رجبي به موج گفته است: در سال 94 مصوبات خوبي داشتيم. از محل هدفمندي چند ميليارد براي اشتغال و ازدواج جوانان در نظر گرفته شد. در حوزه مناطق محروم ، براي لايروبي و قيرپاشي چاده ها، تامين آب شرب هم اعتبارات خوبي قرار داده شد. »
با اين حال در بودجه 93 هم چالش هايي وجود داشته است. «زمانيان به موج گفته است: به نظر من مهم ترين مسئله در سال 93 درگيري در راه اندازي اعتبارات پروژه هاي عمراني و مناطق محروم و در واقع رهبري پروژه هاي عمراني بود. حل مشکلات بودجه جاري ، کوچک کردن دولت، برنامه هاي نفتي وغيرنفتي و... هم وجود داشت. اما در بودجه 94 کم کردن درآمدها، گمرکات، مد نظر قرار گرفته است و راه اندازي پروژه هاي عمراني و صادرات غير نفتي هم منظور شده است.»
دل مشغولي 94 در بودجه 93 نبود
گفته هاي رجبي، دبير کميسيون اقتصادي به موج حاکي از نگراني در مورد بودجه 94 است. وي مي گويد: «در خيلي از موارد متاسفانه علي رغم اينکه در مجلس تمايلي وجود نداشت هزنيه هاي مردم در سال 94 افزايش داده شد. البته اميدواريم با اصلاح قيمت، هزينه ها جبران شود. بودجه سال 94 طوري بسته شده که وابستگي به نفت کمتر شده ولي ممکن است در تخصيص اعتبارات دچار مشکل شويم. کسري منابع هم قرار است با کاهش تعداد يارانه بگيران، افزايش قيمت پيامک، و از محل خريد سربازي جبران شود.ممکن است براي تامين منابع در حوزه هدفمندي دچار مشکل شويم ولي اميدواريم که قيمت نفت آن را جبران کند و از طريق متمي که دولت مي آورد اين مشکل برطرف شود.
شروع اقتصاد مقاومتي در بودجه 93
«زارع، سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس به موج گفته است: در بودجه 93، محور اصلي تصميم گيري مجلس براساس سياست هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي بود. البته رجبي مي گويد: در بودجه 94 بيشتر به سمت اقتصاد مقاومتي حرکت کرده است.» هر چند انتقادات به هر دو بودجه در اين زمينه شده است که از سرفصل هاي اقتصاد مقاومتي دور شده اند.
با اين حال افزايش قيمت هاي در نظر گرفته شده براي حامل هاي انرژي در بودجه 94 مورد انتقاد قرار گرفته است. هر چند مجلس معتقد است که پيشنهاد دولت را در نظر گرفته است. اين گفته معمول است. چرا که مجلس وظيفه اش در تخصيص اعتبارات تعريف شده است. در مورد بودجه 93 هم اين گونه بوده است. سخنگوي کميسيون اقتصادي با خوش بيني از بودجه 93 و 94 ياد کرده است. «وي مي گويد: در بودجه 93 در حوزه بازنشستگي، حوزه آب و گاز روستايي، برق اعتباراتي در نظر گرفته شد.بودجه دفاعي هم به 7000 ميليارد تومان ارتقاء يافت. در بودجه 94 نيز در رابطه با اصلاح ساختارهاي مالياتي و در رابطه با کساني که فرار مالياتي دارند مصوباتي وجود دارد. قانون ماليات ضمانت اجراي آن را تامين مي کند. هزينه هاي زايد شرکت هاي دولتي هم کاهش يافت. سهم آموزش و پرورش زياد شد. در شهرهاي کوچک در مباحث عمراني حرکت خوبي بود. در رابطه با کمک به نهادهاي حمايتي حرکت مناسبي انجام شد. البته زارع معتقد است: هم در بودجه 93 و هم 94 سهم نفت کاهش يافته است. سهم نفت در بودجه 93 ، 37 درصد بود و در 94، 31 درصد شده است. زارع از نظم و انضباط دولت هم تشکر کرده است.
يک قدم رو به جلو
همانطور که گفته شد روش بودجه بندي در ايران آن چنان تغييري نکرده است. اين عدم خلاقيت به خاطر نبود قوانين است. پس اگر تغييراتي در مفاد و اعتبارات در بودجه هاي ساليانه در نظر گرفته مي شود به خاطر تغيير شرايط است. مهم ترين تغيير هم نوسانات نفتي است. پاشنه آشيلي که مجلس با طرح عدم وابستگي به نفت در صدد است آن را مرتفع سازد. به نظر مي رسد در اين مورد مجلس در مقايسه با سال 93 خوب عمل کرده است. نگاه به سرفصل هاي اقتصاد مقاومتي و تلاش براي حذف يارانه پردرآمدها از چالش هايي بود که در بودجه 93 نه مجلس و نه دولت آن چنان درگير آن نبوده اند. با اين حال نگراني از بابت کسري بودجه همچنان وجود دارد. بايد ديد دولت با پردرآمدها و يارانه آنها چه مي کند و آيا در سال 94 دچار کسري بودجه خواهيم شد؟
















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن