تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812790933




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیام همدلی و همزبانی نوروز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پیام همدلی و همزبانی نوروز تهران- ایرنا-آغاز بهار و سالی تازه فرصتی است برای پایان دادن به قهرها و کینه ها و آغاز و تحکیم آشتی ها و مهربانی ها. اینگونه است که درونمایه اصلی نوروز را دوستی، همدلی و همزبانی می دانند.


پارسال در تهران برفی چونان سال های پیشتر نیامد. آسمان این شهر مانند بسیاری دیگر از شهرهای کشور با عاشقان زمستان بیگانه بود و آن ها فرصت قدم زدن روی نرمی برف، تماشای درختان قندیل بسته و تصور زیبایی بهار و انتظار گرمای مطبوع پس از زمستان یخبندان را نیافتند؛ بهاری که وقتی قطار طبیعت به تونل زمستان می رسد، خاطرات شیرینش را در ذهن مزه مزه می کنیم و برای رسیدن دوباره اش انتظار می کشیم.
با وجود زمستانی نه چندان سرد، امسال نیز عطر شیرین بهار را می توان استشمام کرد. بدون برف و سرما و شکوفه هایی که از زیر سپیدی یخ سرمی زند، طبیعتِ این روزها، زیبایی خود را به رخ می کشد و نوروز، روزگاری تازه را به ما نوید می دهد.
نوروز نزد ما ایرانی ها بیش از جشنی برای فرا رسیدن سال نو است. نوروز یک فرهنگ است. سبکی از زندگی است و پیامی روشن با خود دارد؛ پیامی که خواسته یا ناخواسته آن را دریافت می کنیم و به تکاپو می افتیم. تکاپو و شور و نشاطی که رد پای آن را می توان در برگزاری آیین های عید باستانی یافت. خانه تکانی، خرید عید، آماده شدن برای سفر، دید و بازدید و نیز زدودن غبار کینه و اندوه و قهر و دشمنی از دل ها و ده ها سنت زیبای دیگر که نوروز، جشن بهار طبیعت را از دیگر عیدها و مناسبت ها متمایز می سازد.
در آستانه ی فرا رسیدن این جشن بزرگ بیان چند نکته خالی از لطف نیست:
1-تُنگ های بلوری آب و ماهی های قرمزی که در آن ها شنا می کنند همیشه بخشی از سفره های هفت سین ما ایرانی ها بوده است. ماهی قرمز عید برای ما نمادی از زندگی است؛ نمادی از حیات که در بهار بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می کند. شاید امسال نیاز باشد نگاهی تازه از دریچه یی نو به ماهی های قرمز عید داشته باشیم و نیز به خانه های شفاف آن ها. ما تنگ های زیبا را از آب پر می کنیم نه برای اینکه آن را برای نمودن زیبای ماهی قرمز ها به شکلی عدسی محدب درآوریم بلکه آب نیاز ماهی برای زندگی است. زیبایی ماهی و پیچ و تاب های مکرر آن وقتی معنا دارد که ماهی زنده باشد. از این منظر ما هم شبیه ماهی ها نیازمند آب هستیم.
نوروز آینه یی است که سال سپری شده را در کنار سالیانی که پیش داریم در برابر ما نمایان می سازد. کشور ما پارسال روزهای خشکی را پشت سر گذاشت. زمستانی کم بارش در کنار خبرهای تلخی که گاه و بیگاه از خشک شدن سدها، رودخانه ها و تالاب ها به گوش می رسید، زنگ خطر بی آبی و بحران تغییر اقلیم در کشور را بلندتر از هر زمان دیگری به صدا درآورد. در این شرایط ضروری است سال پیش رو را آغازی بر برنامه ریزی و چاره اندیشی اصولی برای رفع این مشکل قرار دهیم. البته این چاره اندیشی باید ابتدا از خود ما شهروندان آغاز و با برنامه ریزی و اقدام موثر مسوولان ساماندهی و جهتمند شود. شاید مسن ترها دهه ها پیش زمانی که از میان تونل های برفی که همه ی زمستان چون دیوارهایی سفید شهر را می پوشاند عبور می کردند، حتی تصور زمستانی بدون برف را نداشتند، پس تصور ماهی های قرمزی که زیر تاثیر کم آبی و خشکسالی جایشان کنار سفره های عید خالی می ماند، دور از ذهن نخواهد بود اگر در این خصوص تصمیم گیری یی انجام نشود.
2-سفر، سنتی است که گفته می شود در فرهنگ نوروز باستان وجود نداشته اما در گذر زمان بر آن بار شده و در آن آمیخته است. اینک این آیین به یکی از رسم های نوروزی ما ایرانیان تبدیل شده است. کشور ما کشوری چهارفصل و زیبا است؛ زیبایی هایی که بسیاری از ما حتی تصور وجود آن در ایران را نداریم و البته بسیاری از ما دوستداران طبیعت امیدواریم هرگز به مقصد سفرهای نوروزی تبدیل نشود. کم نبوده اند مکان های بکر و زیبایی که سال ها گردشگران و عاشقان طبیعت را به خود جذب می کرد و اکنون در انبوهی از زباله مدفون شده است. احترام به طبیعت یکی از بزرگ ترین درس هایی است که می توان از نوروز آموخت. روح و جان زمین هر سال در آستانه ی بهار در آب رودها و شکوفه ی درختان حلول پیدا می کند. طبیعت از خواب زمستانی برمی خیزد و سرما را از سر و روی خود می تکاند. جای تاسف دارد که پس از زدوده شدن سرما و یخ از قامت طبیعت جای آن زباله و غبار و آلودگی می نشیند. رفتار ناشایست ما با طبیعت کوچک ترین سنخیتی با آموزه های به جای مانده از گذر سالیان ندارد. ای کاش امسال را شروعی بر ترک عادت های بد بویژه در برخورد با طبیعت قرار دهیم.
3-نوروز حامل پیامی بزرگ است. پیام نو شدن و تازگی که از طبیعت آغاز می شود و به وجود همه ی ما رسوخ می کند. این پیام در همه ی عرصه های زندگی ما جلوه می یابد و جالب اینکه محدود به جغرافیای کشور ما نیز نیست. این پیام پرمعنای طبیعت را می توان الگویی برای احیای پیوندها دانست؛ پیوندهای خانوادگی، دوستانه و در مقیاس بزرگ تر حتی رابطه های سیاسی با همه ی واحدهای ملی که به واسطه ی تنش ها سست و گسسته شده است. برای مثال نوروزِ امسال از سوی بسیاری از کارشناسان، زیر تاثیر همزمانی با پایان یافتن مهلت مذاکره های هسته یی و تقویت احتمال دستیابی به توافق ایران و گروه 1+5 از اهمیت ویژه یی برخوردار است و حتی بسیاری از پایگاه های خارجی در تحلیل های خود، همزمانی این 2 اتفاق را نویدبخش فرا رسیدن دورانی تازه برای ایرانیان می دانند؛ ملتی که زیر تاثیر تحریم و فشار برای حفظ حقوق خود مقاومت کرد تا به پیروزی دست یابد. برگزاری جشن نوروز در کاخ سفید و به میزبانی همسر «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا و سخنرانی او در خصوص پیام نوروز و اهمیت جهانی این جشن بزرگ نمودی از رسوخ فرهنگی است که از کانون تمدنی این قلمرو مقاومت برخواسته و کاخ رقبای جهانی ما را در نوردیده است.
4-دوستی و مهرورزی یکی دیگر از پیام های نوروزی است؛ پیامی که شاید امسال بیش از هر زمان دیگری امیدواریم مردم و بویژه چهره های سیاسی کشور آن را دریابند و برخی رویکردهای خود را به سوی همدلی و وفاق دگرگون سازند. سالی که گذشت برای بسیاری سالی پرامید اما دشوار بود؛ سالی که این امید تقویت شد که اوضاع کشور بسامان شود، وضعیت معیشتی مردم بهبود یابد، چرخ های اقتصاد کشور همچون سانتریفیوژهای هسته یی بچرخد، در حوزه ی سیاست ورزی رقابت سیاسی جایگزین جدال نخبگان شود، معضلات اجتماعی و فرهنگی رو به کاهش گذارد و روابط ایران با جهان بهبود یابد. به باور بسیاری بارور شدن نهال امید پا گرفته در گروی وفاق و همدلی است که با پیام نوروز برای خانه تکانی دل ها و ذهن ها پیوند می خورد. از این رو است که در لحظه ی تحویل سال این نیایش زیبا بر زبان ایرانیان می آید که خداوندا حال ما را به بهترین حال دگرگون فرما.
*از:عطیه میرقراچولو (گروه پژوهش و تحلیل خبری)
پژوهشم**442** 9279**2054



01/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن