تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819301727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زمينه براي برقراري روابط استراتژيک ايران و چين آماده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ اسفند ۱۳۹۳ (۱۰:۲۸ق.ظ)
زمينه براي برقراري روابط استراتژيک ايران و چين آماده است موج - آمارهاي جديد منتشره در مورد سطح روابط اقتصادي و سياسي دو کشور ايران و چين گمانه هايي را در مورد ورود دو کشور به روابط استراتژيک به وجود آورده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، اداره گمرک چين در تازه ترين گزارش خود اعلام کرد، ميزان مبادلات تجاري دو کشور ايران و چين در سال ۲۰۱۴ ميلادي به رقم ۴۷.۵ ميلارد دلار رسيد که در مقايسه با سال قبل از آن که ۳۵ ميلارد دلار بود، از رشد قابل توجهي برخوردار است.
بر پايه اين گزارش، ميزان صادرات چين به ايران در سال ۲۰۱۴ ميلادي به رقم ۲۲ ميليارد دلار رسيد که در مقايسه با سال قبل از آن که تنها ۱۱.۷ ميليارد دلار بود، رشد ۸۷ درصدي داشته است.
در همين حال، واردات چين از ايران در سال ۲۰۱۴ ميلادي ۱۰ درصد افزايش يافت و به رقم ۲۵.۵ ميليارد دلار رسيد که اين رقم در سال ۲۰۱۳ ميلادي، ۲۳.۱ ميليارد دلار گزارش شده بود.
سايت خبري تحليلي امرجينگ اکويتي (Emerging Equity) که معمولاً به بررسي روابط اقتصادي-تجاري کشورهاي منطقه آسيا مي پردازد، طي تحليلي مطرح کرده است که روابط جمهوري اسلامي ايران و چين به سمت روابطي عميق و استراتژيک در حرکت است.
به دليل اهميتي که چين به لحاظ اقتصادي در منطقه آسيا پيدا کرده است و تلاش اين کشور براي برعهده گرفتن نقش موثرتر اقتصادي در آسيا و لزوم پيدا کردن نقش و جايگاه جمهوري اسلامي ايران در ساختارهاي جديد اقتصادي منطقه در ادامه برگردان اين تحليل آورده مي شود.
اين تحليل مي گويد که طي چهار دهه گذشته ايران و چين روابط موثري در زمينه هاي اقتصادي و سياسي داشته اند و چه بسا مي توان گفت که قدمت روابط دو کشور به قدمت تاريخ جاده ابريشم است، اما؛ گاهي نوع و مدل روابط ايران و چين از سوي برخي تحليلگران غربي مورد انتقاد قرار گرفته است.
تحليلگران اقتصادي به ويژه به بررسي روابط 10 ساله اخير ايران و چين مي پردازند، در اين دوره کالاهاي چيني که اغلب به نظر کارشناسان بي کيفيت نيز هستند، بازارهاي ايران را تسخير کرده اند. اما؛ در طرف ديگر نيز همواره چين تحريم هاي شوراي امنيت عليه ايران را وتو کرده است و برخي حتي از وابستگي سياسي و اقتصادي ايران به چين سخن مي گويند.
اما؛ با ديدي واقع بينانه به روابط ايران و چين متوجه مي شويم که روابط دو کشور در سايه نياز صرف جمهوري اسلامي به چين به وجود نيامده است، بلکه چين نيز به برقراري رابطه با ايران نياز دارد.
آنچه در روابط جمهوري اسلامي با چين مطرح است اينکه؛ روابط دو کشور در چارچوب ارتباط يک کشور با قدرت متوسط (جمهوري اسلامي ايران) و يک کشور با قدرت بالا (چين)، بر اساس احترام به حاکميت ملي يکديگر و مداخله نکردن در امور داخلي طرف مقابل تعريف شده است. به اين دليل است که رابطه چين و ايران بر خلاف ديگر روابط ميان کشورهاي با قدرت متوسط و بالا دچار کشمکش نشده است.
به اين ترتيب؛ روابط جمهوري اسلامي و چين بر اساس مدل "سياست خارجي مستقل و همکاري بر اساس نيازهاي عمومي و فرصتها" تدوين شده است. نوع و مدل رابطه ايران و چين باعث شده است تا دو طرف در يک رابطه برد-برد با يکديگر همکاري کنند که اين نوع رابطه را نمي توان با مدل هاي ارتباط کشورها با قدرت هاي غربي مقايسه کرد.
گفتني است؛ چين به عنوان يک قدرت نوظهور آسيايي مطرح است که دومين اقتصاد جهان را داراست و در سال 2014 بزرگترين وارد کننده نفت خام جهان بود، در سال 2013 نيز چين با حجم مبادلات تجاري 4 تريليون و 200 ميليارد دلار بيشترين حجم مبادلات تجاري را در سال به خود اختصاص داد. در حال حاضر نيز چين شريک تجاري بيش از 130 کشور جهان است.
همچنين، چين بزرگترين وارد کننده نفت خام ايران است و اولين شريک تجاري جمهوري اسلامي در سال 2013 با حجم تجارت 50 ميليارد دلار بوده است.
اين تحليل مي گويد که حجم بالاي روابط تجاري ايران نه نتيجه فرصت طلبي چين براي بهره وري از شرايط تحريم ايران و نه نتيجه وابستگي اقتصادي ايران، بلکه بازتابي از "مزيت نسبي" اقتصاد است، که بر اساس آن هر يک از اين کشورها به دنبال تحقق استراتژي هاي اقتصادي خود بر اساس نيازهاي جاري و چشم انداز اقتصادي شان هستند.
شبکه خبري العربيه نيز طي تحليلي مطرح کرده است که چين و ايران به صورت دوجانبه به يکديگر نياز دارند و روابط اين دو کشور بر اساس نياز متقابل پايه ريزي شده است.
اين گزارش مي گويد که از نظر چين، ايران با 78 ميليون جمعيت، قابليت بالاي نظامي و منابع غني انرژي يک قدرت بزرگ در خارميانه است و برقراري ارتباط با تهران مي تواند نقش کليدي در تحقق بلندپروازي هاي پکن در خليج فارس و خاورميانه داشته باشد.
همچنين، ايران مي تواند نقش دوگانه اي در تقويت امنيت عرضه نفت چين بازي کند. اول، ايران داراي منابع غني نفتي و گازي است و به عنوان مهمترين تأمين کننده انرژي چين مطرح است. در وهله دوم نيز، ايران مي تواند نقش اتصال دهنده چين به غرب را بازي کند.
علاوه بر مباحث مربوط به انرژي، جمهوري اسلامي به لحاظ اقتصادي نيز در سياست خارجي چين اهميت دارد و نگاهي به ميزان تبادلات تجاري چين و ايران نشان دهنده اهميت بازار ايران براي چين است.
البته بايد اذعان کرد که انتقادات وارده بر روابط چين و ايران را نمي توان به صورت کلي رد کرد، اما؛ بايد اين نکته مهم را نيز در نظر داشت که روابط چين و ايران در چارچوب رابطه دو کشور با سطوح مختلف قدرت بررسي شود. در اينجا چين به عنوان يک وزنه سنگين جهاني و بازيکن موثر مستقل که نفوذ زيادي در سياست هاي بين المللي دارد با جمهوري اسلامي ايران با قدرت به مراتب پايين تر از خودش در ارتباط است.
در ارتباط با قدرت چين علاوه بر توانايي اقتصادي اين کشور بايد به قدرت سياسي چين نيز در محيط بين الملل در چارچوب عضويت دائم در شوراي امنيت سازمان ملل متحد و افزايش نقش پکن در تحولات منطقه اي و جهاني توجه داشت.
اما؛ در طرف مقابل نبايد از نياز چين به ايران نيز غفلت کرد، بايد توجه داشت که طي سال هاي اخير نياز چين به نفت خاورميانه و به ويژه ايران به عنوان دارنده منابع غني نفت و گاز افزايش يافته است و در حال حاضر 60 درصد از نيازهاي روزافزون انرژي چين از منطقه خاورميانه وارد مي شود.
اين گزارش تأکيد مي کند که نگاهي گذرا به روابط 19 ماهه گذشته چين و ايران (از زمان روي کار آمدن دولت جديد در ايران)، نشان دهنده افزايش شديد سطح روابط سياسي دو کشور است.
حضور مقامات عالي رتبه سياسي چين در مراسم تحليف رئيس جمهور جديد ايران، سرآغاز افزايش بي سابقه روابط ايران و چين محسوب مي شود. همچنين ميزان ديد و بازديدهاي سياسي دو کشور نيز نشان دهنده افزايش روابط دو کشور است، در اينجا مي توان به 3 ديدار روساي جمهور ايران و چين و 5 ديدار وزراي امور خارجه دو کشور و مذاکرات تلفني و مشورتي مقامات ايران و چين طي 19 ماه گذشته اشاره کرد.
گفتني است؛ در سفر ماه ژوئن 2014 روحاني به چين، رئيس جمهور ايران با شي جين پينگ، رئيس جمهور چين ديدار کرد و در اين ملاقات روابط دو کشور استراتژيک توصيف شد.
در ماه نوامبر سال گذشته نيز محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، ملاقات و مشاوره اي با همتاي چيني خود در مورد مسائل دوجانبه و منطقه اي داشت.
همچنين، در دسامبر 2013، عضو شوراي دولتي جمهوري خلق چين در سفر به تهران با مقامات ايراني ديدرا و گفتگو کرد. همچنين، پس از سفر وانگ يي، رئيس جمهور چين به ايران، روابط دو جانبه ميان تهران و پکن با سرعت بيشتري پيشرفت کرده است، شکي نيست که در طول سفر وانگ يي، دو طرف در مورد پرونده هسته اي ايران و امنيت در افغانستان به عنوان همسايه مشترک هر دو کشور گفتگو کرده اند.
همچنين، جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين در مورد تحولات خاورميانه، مبارزه با افراط گرايي و گروه هاي تروريستي نيز با يکديگر منافع مشترک دارند که لزوم گفتگو دو کشور و يافتن راه حل پايدار و فراگير را درباره اين موضوعات ايجاد مي کند. مهم اينکه؛ همکاري دو کشور در سوريه نشان دهنده پتانسيل چين و ايران براي همکاري در مسائل منطقه اي است.
به اين ترتيب، ايران و چين روابط دو جانبه خود را بر اساس منافع متقابل و همکاري مشترک در تمام زمينه هاي سياسي، اقتصادي، امنيتي و دفاعي تنظيم کرده اند. بنابراين، پيش بيني مي شود که هيچ کشور ثالثي قادر نيست، روابط ايران و چين را تحت تأثير قرار دهد.
بر اساس اين تحليل، شرايط براي تحقق کامل روابط استراتژيک بين ايران و چين وجود دارد، به طوري که روابط بين دو کشور را مي توان بر اساس يک مدل از مشارکت جامع توسعه يافته در سطح استراتژيک تجزيه و تحليل کرد.
گفتني است؛ افزايش فراواني ديد و بازديدهاي سياسي دو کشور و امضاي قراردادهاي عمده براي تنظيم روابط دو کشور را مي توان نشانه هايي از گسترش روابط استراتژيک ميان دو کشور دانست.
بنابر تجزيه و تحليل اين گزارش، سفر وانگ يي به تهران تسهيل کننده روابط دو کشور در بالاترين سطح در کوتاه مدت و زمينه ساز تدوين يک طرح مشترک در درازمدت براي دو کشور است، به اين ترتيب، سال 2015 زمان مناسبي براي تنظيم مجدد روابط دو قدرت بزرگ نيمکره شرقي کره زمين با پس زمينه تمدني غني آنها است. بنابراين؛ دو کشور چين و ايران در حال تدوين گام به گام يک مدل کلي مشارکت استراتژيک دوجانبه هستند.
شهربانو علي جمعه پور













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن