تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803290504




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدت زمان محدودیت‌های هسته‌ای، مهمترین اختلاف طرفین مذاکرات |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مدت زمان محدودیت‌های هسته‌ای، مهمترین اختلاف طرفین مذاکرات
در حالی که مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای به مرحله حساسی رسیده و تلاش های دیپلماتیک در این راستا در شهر لوزان سوئیس در جریان است، برخی اخبار منتشره در منابع غربی حاکی از آن است که یکی از مهمترین موضوعات مورد اختلاف، مدت زمانی است که انتظار می رود ایران محدودیت هایی را بر فعالیت های هسته ای خود بپذیرد.
کد خبر: ۴۸۵۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۵ - 19 March 2015


در حالی که مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای به مرحله حساسی رسیده و تلاش های دیپلماتیک در این راستا در شهر لوزان سوئیس در جریان است، برخی اخبار منتشره در منابع غربی حاکی از آن است که یکی از مهمترین موضوعات مورد اختلاف، مدت زمانی است که انتظار می رود ایران محدودیت هایی را بر فعالیت های هسته ای خود بپذیرد.


به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «رویترز» به نقل از مقامات ایرانی و غربی مدعی شده در مذاکرات هسته ای جاری، ایران از کشورهای غربی خواسته مدت زمان برداشته شدن محدودیت ها بر برنامه های هسته ایش، کمتر از میزانی باشد که غربی ها در نظر دارند. به نوشته این خبرگزاری، این در حال حاضر یکی از مهمترین مسائلی است که موجب اختلاف میان مواضع طرفین شده است.


مقام های غربی می گویند یکی از موضوعات مهمی که در حال حاضر مطرح است، اصرار ایران بر ادامه تحقیقات خود بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته است. یک مقام ایرانی نیز که نخواسته نامش فاش شود می گوید مسئله اصلی، تعداد سانتریفیوژهایی است که ایران می خواهد برای تحقیق و توسعه حفظ کند. این یکی از خطوط قرمز ایران است.


مسئله دیگر، مربوط به مدت زمان توافق است. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مدتی پیش در یک مصاحبه گفت آمریکا خواستار آن است که ایران فعالیت های حساس هسته ای خود را دستکم به مدت یک دهه متوقف کند. فرانسوی ها خواستار مدت زمان بیشتری هستند و می گویند محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران باید دستکم 15 سال دوام داشته باشد. این درخواست ها تاکنون مورد پذیرش ایران قرار نگرفته است.


یک مقام غربی که نخواسته نامش فاش شود می گوید ایران خواستار آن است که محدودیت هایی که بر برنامه هسته ایش وضع می شود، به صورت مرحله و در طول مدت زمان توافق برداشته شود. به گفته وی، خواسته ایران این است که این برداشته شدن محدودیت ها، در زمانی کمتر از ده سال اتفاق بیفتد.


یک مقام غربی دیگر نیز این اظهارات را تأیید کرده و می افزاد تعداد سال هایی که مدنظر ایران است، «9 سال نیست». یک مقام ایرانی که در این زمینه اظهار نظر کرده می گویند ایران انتظار دارد روند برداشته شدن محدودیت ها حداکثر پس از هست سال از زمان آغاز توافق شروع شود. یک مقام غربی دیگر نیز مدت زمان مورد انتظار ایران را هشت سال خوانده و گفته این مدت زمان «کافی نیست».


در همین حال، موضوعات دیگری نیز وجود دارد که طرفین درباره آن ها اختلاف نظر دارند. یکی از مسائل محوری، بحث درباره تعداد سانتریفیوژهایی است که ایران اجازه خواهد یافت در برنامه هسته ای خود به کار گیرد. مقامات غربی می گویند این عدد، حدود شش هزار سانتریفیوژ است. اعمال محدودیت های زمانی متفاوت برای هر یک از مدل های مختلف سانتریفیوژها، مسئله دیگر مورد اختلاف است. 


موضوع میزان اورانیومی که ایران هر ساله می تواند غنی سازی کند نیز بحث دیگری است که در مذاکرات مطرح است. گفته می شود ایران که در ابتدا خواستار غنی سازی 2.5 تن اورانیوم درهر سال بود، اکنون با 500 کیلوگرم موافقت کرده؛ اما غربی ها خواستار کاهش و رساندن آن به 250 کیلوگرم هستند. 


با این وجود، یک مقام غربی می گوید از جنبه نظری، دستیابی به توافق هنوز محتمل است. با این حال، وی توپ را به زمین ایران انداخته و می گوید ایران هنوز از دادن امتیازی جدی در مذاکرات خودداری کرده است. 


یک مسئله دیگر که به صورت جدی در مذاکرات مطرح است، این است که ایران می خواهد تحریم های سازمان ملل به سرعت برداشته شود. مقامات غربی می گویند امکان برداشته شدن فوری برخی از تحریم های سازمان ملل وجود دارد، اما برخی دیگر مدت زمان بیشتری به قوت خود باقی می مانند. یک مقام ایرانی این موضوع را تأیید کرده و می گوید ایران موضع محکمی در قبال موضوع تحریم های سازمان ملل دارد و همه این تحریم ها باید به یکباره برداشته شوند. 


موضوع بازرسی ها از برنامه هسته ای ایران، دیگر مسئله ای است که طرفین مشغول مذاکره درباره آن هستند. کشورهای غربی اصرار دارند که آژانس بین المللی انرژی اتمی باید از اختیارات گسترده ای برای بازرسی از مراکز هسته ای ایران برخودار باشد. اما طرف ایرانی در این موضوع ملاحظاتی دارد. 












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن