تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819229232




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روابط ایران و لبنان، آنچه هست و آنچه باید باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: از نگاهی لبنانی روابط ایران و لبنان، آنچه هست و آنچه باید باشد بیروت - ایرنا - تردیدی نیست که روابط جمهوری اسلامی ایران و لبنان یکی از مهمترین روابط بین کشورهای خاورمیانه که از مشخصه های بارز این روابط، تغییرات راهبردی در شکل دادن به نظام منطقه ای و حمایت های تهران از ملت و مقاومت لبنان در مراحل مختلف است.


به گزارش ایرنا، حمایت بدون قید و شرط ایران از مقاومت نقشی مهمی و بزرگ در آزاد سازی سرزمین های عربی اشغال شده توسط دشمن صهیونیستی از جمله در سال 2000 میلادی داشت.
پس از آن، با حمایت ایران در جریان پیروزی سال 2006 از مقاومت لبنان (جنگ 33 روزه) شمارش معکوس برای پایان طرح آمریکایی موسوم به "خاورمیانه جدید" شروع شد.
حمایت از مقاومت "نگین انگشتر" روابط بین ایران و لبنان بوده و هست، اما در این میان عرصه های دیگری از روابط بین دو کشور در سطوح دیگری از نقش آفرینی و اهمیت قرار دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.
** عرصه سیاسی
- روابط دو جانبه در عرصه سیاسی
روابط سیاسی بین ایران و لبنان سابقه ای طولانی دارد، اما پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979میلادی نقطه عطفی در این روابط بود.
تهران پس از انقلاب اسلامی سیاست خارجی جدیدی را در پیش گرفت که مبتنی بر حمایت از فلسطین و مقاومت و کشورهای عربی در مقابل رژیم صهیونیستی و طرح های سلطه و استکباری بود.
عدنان منصور وزیر سابق خارجه لبنان روابط بین تهران و بیروت را از همین نقطه نظر مورد توجه قرار می دهد.
منصور در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی روابط بین دو کشور هم سو و منسجم با رویکردهای جدید ایران، دچار تغییراتی شگرف و مثبت شد.
وزیر سابق خارجه لبنان تصریح کرد: ایران در مقابل رژیم اشغالگر صهیونیستی از مقاومت حمایت کرد و در عرصه های سیاسی جهان در کنار لبنان این کشور کوچک باقی ماند و به شدت و با قوت از آن دفاع کرد.
عامل دیگری که باعث تقویت و گسترش این روابط شد، کمک های مالی ایران برای بازسازی ویرانی ها و خسارت هایی بود که رژیم صهیونیستی در جنگ ها و تجاوزها به لبنان به آن تحمیل کرده بود.
منصور که چند سالی هم سفیر لبنان در تهران بود، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون کوچکترین تردیدی و چشم داشتی در کنار لبنان ایستاد و بیش ازهر کشور دیگری در این زمینه فعال و موثر بود.
نتیجه عملی این روابط امضای ده ها توافقنامه و یادداشت های تفاهم همکاری بین دو کشور در طول سال های گذشته بوده است.
وزیر سابق خارجه لبنان گفت: از سال 2007 میلادی تاکنون بیش از 28 یادداشت تفاهم و توافقنامه در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و سیاسی و همچنین در بخش های کشاورزی، حمل و نقل، صنعت و... به امضای مقامات ایرانی و لبنانی رسیده است.
** اقتصاد و حلقه ضعیف روابط
در این میان حلقه ضعیف در عرصه های مختلف روابط دو جانبه ایران و لبنان که منصور از آن به "روابط برادرانه و مستحکم" یاد می کند، همکاری های اقتصادی است.
وی دلیل این ضعف را تحریم های اقتصادی تحمیل شده علیه ایران دانست و ابراز امیدواری کرد که با لغو این تحریم ها، سطح بالاتر و فعال تری از همکاری های اقتصادی بین دو کشور شکل بگیرد.
به نظر می رسد چنین ارزیابی از سطح مناسبات تجاری و همکاری های اقتصادی دو کشور در لبنان رواج دارد و همگان بر این باورند که این مناسبات و همکاری ها در سطحی مطلوب نیست و کمتر از حد انتظار است.
ایلی یشوعی از کارشناسان اقتصادی لبنان هم در گفت وگو با ایرنا، دلایل وجود این حلقه ضعیف را "تحریم های تحمیل شده بر ایران" اعلام کرد و گفت که "این تحریم ها بر مبادلات تجاری خارجی ایران با کشورهای دیگر تاثیر منفی گذاشته است".
وی افزود: تحریم ها، موانع بسیاری را در برابر تجارت خارجی ایران ایجاد کرده و مانع از واردات کالا از ایران هم شده است.
** توافق هسته ای راهگشا است
یشوعی که ترجیح می دهد، درباره آینده صحبت کند، ابراز امیدواری کرد که با دستیابی به توافق هسته ای تحریم ها برطرف شوند و جمهوری اسلامی ایران در نقشه اقتصادی و تجاری منطقه و جهان حضوری قوی تر و گسترده تر داشته باشد.
این کارشناس لبنانی با هیجان خاصی از "اقتصاد بزرگ و قوی ایران" سخن گفت.
وی به بخش صنعت ایران اشاره کرد که از ساخت خودروها و ابزار آلات و دستگاه های الکترونیکی گرفته تا بخش انرژی و فناوری هسته ای را شامل می شود.
یشوعی معتقد است که امکانات و ظرفیت های ایران در زمینه فناوری آنقدر بزرگ و زیاد است که قدرت رقابت گسترده با کشورهای دیگر منطقه به ویژه ترکیه را دارد.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد که لبنان این امکان و ظرفیت را دارد که در حوزه ها و بخش های مختلف از جمله فرش مرغوب ایرانی با جمهوری اسلامی همکاری های اقتصادی و روابط تجاری گسترده ای را شروع کند.
وی تصریح کرد: برای لبنانی ها بهتر است که علاوه بر واردات دارو و خودرو، همکاری با ایران در صنعت نفت و گاز را شروع کند.
** داستان روابط فرهنگی
روابط فرهنگی بین ایران و لبنان خود داستان دیگری دارد و در بخش های مختلف می تواند تقویت و گسترده شود.
دکتر ویکتور الکک رییس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ملی لبنان جزو برجسته ترین افرادی است که علاقه مند به گسترش روابط فرهنگی با ایران است.
الکک در گفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: سابقه روابط فرهنگی بین دو کشور به سال 1956 بازمی گردد که کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه لبنان تاسیس شد.
وی تصریح کرد: در سال 1959 مجله گروه مطالعات ادبیات تطبیقی راه اندازی شد که یک مجله علمی بین المللی است و در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی توزیع می شود.
این استاد دانشگاه به یک پیشرفت در روابط فرهنگی و دانشگاهی ایران و لبنان در سه سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه لبنان به یک گروه مستقل تبدیل شد و اکنون می تواند در این رشته دانشجو در سطح لیسانس پذیرش کند و به آنان مدرک معتبر بدهد.
الکک با گلایه از فعال نبودن همکاری ها و روابط فرهنگی لبنان و ایران در سطح مطلوب و مورد انتظار، یکی از نقاط ضعف در حوزه زبان را تلاش های اندک برای فعال شدن بخش ترجمه از فارسی به عربی دانست.
رییس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ملی لبنان گفت: جمهوری اسلامی اقدام به ترجمه همه مطالبی می کند که در دنیا درباره ایران نوشته می شود، اما در ترجمه مطالب منتشر شده در ایران و بازگرداندن آن به زبان عربی ضعیف عمل کرده است و ترجمه های موجود کنونی نیز منحصر به موضوعات دینی و سیاسی است.
وی با ابراز امیدواری برای فعال شدن ایران در این زمینه تصریح کرد: ایران کشوری قوی و بزرگ در منطقه است و توانایی ها و امکانات بیشتری دارد و این قدرت و توانایی را درعرصه ها و مراحل مختلف اثبات کرده است.
خاورم*388*390* 1324**1651



27/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن