تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820410878




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازگشت حاجی فیروزبرای شادی شهروندان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بازگشت حاجی فیروزبرای شادی شهروندان تهران- ایرنا- حاجی فیروز اومده، عید نوروز اومده، عمو نوروز اومده.... این ها تصنیف هایی است که این روزها آن را از زبان دوره گردهایی که ملبس به لباس عمونوروز در سطح شهر برای شاد کردن مردم سر می دهند و ایضا برای کاسبی می شنویم.


همه این روزها جوانانی را در سطح شهر می بینیم که با پوشیدن لباس حاجی فیروز و به دست گرفتن طبل و تنبک ضمن شاد کردن کودکان و شهروندان، آنان را به یاد آمدن صدای پای بهارو آمدن نوروز می اندازند.
مطابق متون تاریخی نوروز برابر با اول فروردین ماه ، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران ایران باستان است.
برخی کتب تاریخی تاکید دارند که منشأ و زمان پیدایش نوروز، به درستی معلوم نیست و برخی از روایت های تاریخی، آغاز آن را به بابلیان نسبت می دهند.
طبق این روایت ها، رواج نوروز در ایران به سال ۵۳۸ (قبل از میلاد) یعنی زمان حمله کوروش بزرگ به بابل باز می گردد.
همچنین در برخی از روایت ها، از زرتشت به عنوان بنیان گذار نوروز نام برده شده است.
آغاز نوروز در ایران با سنت ها و آیین هایی همراه است که حاجی فیروز و عمو نوروز و میر نوروزی برخی از این آیین ها است.
حاجی فیروز، ریشه سنتی در تاریخ این مرز وبوم کهن دارد که امروزه توسط جوانانی که سعی در شبیه شدن به حاجی فیروز واقعی دارند مجددا زنده شده و در شهر شلوغ و پر ازدحام تهران که فرصت اندیشیدن به گذشته را از مردم گرفته به نمایش در آمده است.
طبق نوشته های تاریخی حاجی فیروز یا حاجی پیروز مردی است لاغراندام با چهرهٔ سیاه کرده و لباسی قرمز رنگ همراه با کلاه دوکی شکل قرمز که در روزهای نزدیک به نوروز، با دایره و دنبکی به خیابان می آید و به رقص و شیرین کاری و خواندن شعرهای ضربی می پردازد.
شعرهایی که حاجی فیروز می خوانده مضامینی طنز گونه داشته و ضمن آوردن خنده بر لب مردم خبر از گذشت زمستان می داده است.
کودکانی که در خودروها و کنار والدین مشغول شیطنت هستند با دیدن این حاجی فیروزها سر شوق می آیند و سعی دارند با نزدیک شدن به آنان خود را بیشتر سرگرم کنند و این موضوع مشکلاتی را برای والدین به همراه دارد.
اما انگار در اینجا و امروز روز دیگر این پیرمرد حاجی فیروز نیست که تنها برای شاد کردن مردم به خیابان ها آمده است بلکه جوانانی هستند که شاد کردن یکی از هدف های آنان از این کار است و کسب رزق مهمترین دلیل برای روی آوردن به چنین کاری است.
کسب درآمدی که گاه به رقم های چند صد هزار ریالی می رسد و مالیاتی هم از آن کسر نمی شود و کسی نمی پرسد چرا؟
برخی از حاجی نوروز های امروزی حرکاتی از خود نشان می دهند که چندان با روح حاجی فیروز اصل سازگار نیست و بیشتر به قول معروف مشتری پسند است تا زنده نگاه داشتن سنت .
حاجی فیروز، عمو نوروز و میر نوروزی همه از سنت های کهن این مرز و بوم است که آمدن نوروز باستانی را اعلام می کنند و اینکه مردم خود را برای استقبال از بهار آماده کنند.
حاجی فیروز با سیاه کردن چهره خود و حرکت در کوی و برزن شادی نوروز را برای مردم رقم می زد و با فراهم کردن محیطی مفرح سعی در زدودن غبار غم از چهره ها دارد.
اکنون حاجی فیروز تنها شاد کردن مردمان زمین را هدف قرار نمی دهد بلکه کسب درآمدی هرچند کوتاه برآن هدف اولیه سایه انداخته است و همین امر موجب شده این روزها جوانان تمایل بیشتری به اجرای نقش حاجی فیروز داشته باشند.
برخی این جوانان که پایفشانی خود را به سطح بزرگ راه کشانده اند دلیلی بر سنگین تر شدن معضل ترافیک هستند و گاه به جای آن که شادی آفرین باشند اعصاب خردکن می شوند و گاه حتی موجب بروز دعوا بین رانندگان.



27/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن