تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798968044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رضایت 70درصدی شهروندان تهرانی از وضعیت فضای سبز تهران/ وجود بیش از 12هزار و 500هکتار فضای سبز در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛
رضایت 70درصدی شهروندان تهرانی از وضعیت فضای سبز تهران/ وجود بیش از 12هزار و 500هکتار فضای سبز در تهران
بالغ بر 70درصد از شهروندان تهرانی از وضعیت فضای سبز شهر خود رضایت دارند.
 به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست باشگاه خبرنگاران، از گذشته تا به امروز استان همواره زمان مواجه با فضای سبز، نشاطی وصف ناپذیر می‌گرفته است و این فضا بهترین مکان برای آرامش روحی و روانی او به حساب می‌آمده است فضای سبز مکانی عمومی برای سرزندگی، ایجاد نشاط و اوقات فراغت است در همین راستا استاندارد و سرانه فضای سبز برای هر نفر در کشور، شهر، روستا و ... متفاوت است و این استاندارد براساس شرایط بیوکلیماتیک آب و هوا و اقلیم منطقه مشخص می‌شود به عنوان مثال یک منطقه کویری و یک منطقه ساحلی از نظر میزان فضای سبز دارای اختلاف‌های واضح ورزشی هستند.


مکان یابی فضای سبز

مکان یابی فضای سبز نکته‌ای است که در خصوص فضای سبز از اهمیت چشمگیری برخوردار است "جین جکوب" منتقد شهرسازی معاصر معتقد است که پارک باید در منطقه‌ای از شهر یا روستا باشد که زندگی در آن جریان دارد،‌مکانی که در آن فرهنگ و فعالیت‌های بازرگانی و مسکونی انجام می‌گیرد بنابراین مکان یابی فضای سبز باید از اصولی هم چون "مرکزیت، سلسله مراتب و دسترسی" تبعیت و پیروی کند همه این‌ها گفته شد تا به این نتیجه برسیم که احداث پارک یا فضای سبز حتی‌المقدور در مرکز محله،‌ناحیه و یا منطقه شهری با صورت گیرد.

روش های محاسبه سرانه فضای سبز


برای محاسبه فضای سبز درون شهری برای شهرهای ایران 4 پارامتر از جمله: ویژگی‌های اقلیم محلی، کیفیت محیط زیست، تراکم نفر یا اتاق در واحدهای مسکونی، متوسط مساحت مورد نیاز برای رشد سالم یک درخت در نظر گرفته می‌شود.

سرانه فضای سبز در کشورهای مختلف

بیشترین میزان سرانه فضای سبز در دنیا متعلق به سوییس و سوئد با 50تا60 متر بوده است همچنین کشورهایی نظیر آمریکا با 50متر، آلمان با 30تا60 متر، فرانسه با 18متر، انگلستان و ایتالیا با 10متر جز کشورهای با میزان سرانه متناسب در دنیا مطرح هستند.
میزان استاندارد سرانه فضای سبز در دنیا

به طور کلی محیط زیست سازمان بین الملل میزان سرانه فضای سبز را برای هر نفر 20تا25 متر مربع تعیین و در نظر گرفته است که میزان تعیین شده در مقایسه با کشورهای مختلف در جهان مغایرت دارد.
افزایش جمعیت و تغییر در سرانه فضای سبز
همواره با افزایش جمعیت از میزان فضای سبز کاسته می‌شود و این یعنی میزان سرانه فضای سبز با افزایش جمعیت رابطه معکوسی دارد باید به این امر توجه کنیم که با افزایش جمعیت، به ایجاد زیرساخت‌های فضای سبز نیز توجه شود زیرا ایجاد فضای سبز از یک سو برای اوقات فراغت قشرهای مختلف مناسب و از سویی دیگر نیز بهترین راه کار برای ایجاد آرامش روحی و سلامت جامعه است.


تاثیر فضای سبز بر روح و روان انسان

بسیاری از دانشمندان و صاحب نظران به این نتیجه رسیده‌اند که فضای سبز بهترین راه کار برای آرامش روحی و روانی و البته بهبود بیماران عصبی است و تاکنون درصد بالایی از بیماران عصبی که در صنایع و کارخانه‌های سنگین و پر سر و صدا کار کرده‌اند و به بیماری‌های عصبی مبتلا شده‌اند با حضور در فضاهای سبز به صورت پی در پی، درمان شده‌اند.

سرانه فضای سبز در ایران

سرانه فضای سبز برای هر فرد در ایران براساس پیشنهادهای سازمان‌ها و ارگان‌های داخلی کشور متفاوت از یکدیگر است بر این اساس کارشناسان محیط زیست کشور سرانه فضای سبز هر فرد را بین 30تا 50 متر، مهندسین مشاور بین 10 تا 30 متر، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران بین 25تا50 متر، مطالعات پارک دارای بین 15تا50 متر و در نهایت وزارت مسکن و شهرسازی بین 7تا12 متر در نظر گرفته و پیشنهاد داده‌اند.

سرانه فضای سبز بر اساس استاندارد جهانی

سرانه فضای سبز هر شهروند تهرانی تا سال 64 تنها نیم متر بود این رقم طی 20سال تنها 5.8 متر اضافه شد یعنی در سال 84 به 9 متر رسید و براساس آمارهای موجود در 8سال گذشته به ازای هر شهروند تهرانی 6متر سرانه سبز اضافه شده است سال گذشته (سال 1392) با ساخت بیش از 200بوستان در شهر تهران فضای سرانه سبز به ازای هر شهروند تهرانی به 15 متر مربع یعنی استاندارد جهانی رسید در همین راستا سرانه سبز برون شهری تهران نیز به 23متر رسیده است که با توجه به گفته مدیران شهر، آن‌ها در نظر دارند ظرف یک برنامه 5ساله سرانه فضای سبز درون شهری را به 20تا25 متر برسانند که امیدواریم شاهد تحقق این امر باشیم.

توسعه فضای سبز عمودی(بام سبز)

طرح فضای سبز عمودی یا بام سبز یکی از رویکردهای نوین معماری و شهرسازی است که از آن می‌توان در جهت افزایش سرانه فضای سبز،‌ارتقای کیفیت محیط زیست و توسعه پایدار شهری بهره برد.
مزایای زیست محیطی انکار ناپذیر بام‌های سبز در زمینه کاهش آلودگی هوا، کاهش گازهای گلخانه‌ای، جذب آلاینده‌ها، کاهش دمای محیط پیرامون و کاهش میزان مصرف انرژی بارها و بارها توسط متخصصان و پژوهشگران مورد سنجش قرار گرفته است این طرح علاوه بر زیباسازی منظر شهری و بهبود مناظر اطراف ساختمان می‌تواند به عنوان مزایای اجتماعی این فناوری نو مدنظر قرار گیرد به همین دلایل نیز اخیرا استفاده از ظرفیت نمای ساختمان و بام‌ها برای احداث فضای سبز شهر تهران با توجه به ارزش افزوده و  کمبود زمین در شهر تهران،‌در جهت توسعه فضای سبز شهری،‌طرحی را با استفاده از ظرفیت نمای ساختمان و پشت بام‌ها تهیه و به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کرد که مورد تصویب شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفته است.


سرانه فضای سبز درون شهری در تهران

علی محمد مختاری مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران بیان کرد: بیش از 36 هزار هکتار کمربند سبز پیرامونی شهر تهران و 12هزار و 500هکتار فضای سبز در درون شهر تهران در نظر گرفته شده است که خوشبختانه سرانه فضای سبز تهران در حال حاضر به استانداردهای بین المللی رسیده است.
وی در ادامه گفت: همچنین بیش از 12هزار و 500هکتار فضای سبز درون شهری نیز در تهران وجود دارد.
رضایت 70درصدی تهرانی‌ها از وضعیت فضای سبز

براساس آخرین نظرسنجی صورت  گرفته در مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار سنجی حاکی از رضایت 70درصدی شهروندان از وضعیت فضاهای سبز و پارک‌های شهر تهران به طور میانگین است.
در پایان با تشکر از مسئولان مربوطه در این حوزه امیدواریم میزان 70 درصدی رضایت شهروندان از وضعیت فضای سبز شهری با در نظر گرفتن تمهیدات جدید و البته مطابق با وضعیت جدید کشور شاهد افزایش این رضایتمندی به 100درصد باشیم.

انتهای پیام/













۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن