تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804653402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برای نخستین‌بار واگذاری پردیس گردشگری ابرکوه به بخش خصوصی/امیدوارانه به آینده ابرکوه می‌نگریم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: برای نخستین‌بار
واگذاری پردیس گردشگری ابرکوه به بخش خصوصی/امیدوارانه به آینده ابرکوه می‌نگریم
بالاخره انتظارات به سرآمد و پردیس گردشگری ابرکوه به عنوان نخستین اثر تاریخی این شهرستان برای بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شد تا امیدها برای استفاده بهینه از آثار ارزشمند تاریخی ابرکوه پررنگ شود.

خبرگزاری فارس: واگذاری پردیس گردشگری ابرکوه به بخش خصوصی/امیدوارانه به آینده ابرکوه می‌نگریم



به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، شهرستان ابرکوه پتانسیل‌های بسیاری در بخش میراث فرهنگی دارد که قابلیت بهره بردن در مباحث گردشگری از اصلی‌ترین کاربردهای آنها است. وجود بیش از 400 اثر تاریخی در شهرستان ابرکوه که 120 اثر آن در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده، از علل اصلی قرار گرفتن نام ابرکوه در فهرست 14 شهر نمونه گردشگری کشور به شمار می‌رود. ابرکوه شهرستان بدون امکانات اما با پتانسیل اما مسئله‌ای که طی سال‌های متمادی در ابرکوه دیده شد، این بود که از آثار باارزش تاریخی ابرکوه هیچ بهره‌برداری نمی‌شد و این مهم همواره مورد انتقاد مردم و مسئولان شهرستان ابرکوه بود، به طوری که در برخی از این آثار تاریخی و از جمله خانه‌های تاریخی ابرکوه، هزینه‌های سنگینی برای بازسازی شده است. قابلیت‌های مختلف آثار تاریخی ابرکوه از جمله قابلیت ایجاد مراکز اقامتی و پذیرایی در آنها بر کسی پوشیده نیست اما حتی از این ظرفیت نیز استفاده نشده و اغلب بناها بلا استفاده مانده‌اند تا شاید در ایامی خاص از سال نظیر نوروز، گردشگرانی برای بازدید آنها مراجعه کنند. گردشگران محلی برای اتراق ندارند از طرف دیگر شهرستان ابرکوه که در مسیر مسافرت بسیاری از هموطنان همچنین گردشگران خارجی قرار دارد، دارای هیچ مرکز در خور توجهی و شایسته‌ای برای پذیرایی از آنان نیست.

خانه آقازاده به زبان ساده‌تر شاید بتوان گفت که این شهرستان به دلیل نبود امکانات اولیه نمی‌تواند هیچ بهره‌برداری از پتانسیل‌های خود داشته باشد، به همین دلیل طول مدت سفر گردشگران در این شهرستان تنها به چند ساعت خلاصه و محدود می‌شود. واگذاری طرح پردیسان امیدها را زنده می‌کند اما از چند ماه گذشته تلاش برای واگذاری تعدادی از خانه‌های تاریخی ابرکوه که با نام پردیس گردشگری شناخته می‌شود به بخش خصوصی آغاز شد و چراغی در مسیر گردشگری ابرکوه روشن شد. امروز و پس از طی مراحل اداری و با حضور معاون دفتر حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی، شاهد واگذاری طرح پردیسان ابرکوه به شرکتی در بخش خصوصی بودیم که امید برای شکوفایی بخش گردشگری در ابرکوه همچنین واگذاری‌های بعدی را پررنگ می‌کند. رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه اظهار داشت: با توجه به رویکرد دولت یازدهم و توجه به بخش خصوصی در بحث گردشگری، در اسفند ماه امسال، برنده مزایده تحویل پردیسان ابرکوه که یک شرکت خصوصی است، مشخص شد و امروز برنامه تحویل این واحدها در حال انجام است. پردیسان ابرکوه شامل 5 خانه تاریخی است عباس قدیریان افزود: پردیسان ابرکوه زیر نظر دفتر حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و شامل پنج خانه آقازاده، موسوی، حسینی دوست، گبری و سیدعلی آقا است. وی ادامه داد: امیدواریم با کار بزرگی که امروز انجام شد، شاهد رونق گردشگری در شهرستان ابرکوه باشیم و ظرفیت‌های بسیاری که در این حیطه وجود دارد، با اجرای این طرح شکوفا شود.

خانه موسوی قدیریان در مورد برنامه‌هایی که برای این بناها تعریف شده است، بیان کرد: بخشی از قابلیت‌هایی که برای استفاده بخش خصوصی از این خانه‌ها تعریف شده، امکان ایجاد مکان‌های اقامتی و پذیرایی است که مورد استفاده گردشگران ایرانی و خارجی قرار می‌گیرد. نگاهی به خانه‌های پردیس گردشگری ابرکوه در این گزارش خانه‌های پردیس گردشگری ابرکوه که امروز برای بهره‌برداری‌های بیشتر به بخش خصوصی واگذار شد، معرفی می‌شوند. خانه معروف آقازاده خانه آقازاده از معروف‌ترین خانه‌های پردیس گردشگری ابرکوه است که در کشور و حتی خارج از کشور نیز بسیار شناخته شده است. بادگیر این خانه نیز به عنوان زیباترین بادگیر جهان شناخته شده و شاخصه این بادگیر، دو طبقه بودن آن همچنین کلاه فرنگی زیبای آن است که به تازگی پشت اسکناس‌های 2هزار تومانی چاپ شده و به عنوان یک اثر تاریخی در دل کویر خودنمایی می‌کند. خانه گبری شهرستان ابرکوه خانه گبری یکی از خانه‌های قدیمی شهرستان ابرکوه است که در بافت قدیم واقع شده است و از ویژگی‌های بارز این بنا می‌توان به حیاط هشت ضلعی و ورودی‌های راست گوشه و سقف‌های جناقی، فضاها و صفه‌ها اشاره کرد. خانه حسینی دوست، بنایی به جا مانده از دوران قاجار خانه حسینی دوست یکی دیگر از خانه‌های با ارزش است که ساخت آن به دوره قاجار بر می‌گردد. این بنا مانند سایر خانه‌های مناطق کویری به صورت حیاط مرکزی است و در چهار جبهه استقرار پیدا کرده و از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به تزئینات گچبری و دو ستون جلوی ایوان فضای طبقه اول همراه با سیمگل بدنه حیاط با گل زرد اشاره کرد که در نمای حیاط قابل مشاهده است. خانه سیدعلی آقا  خانه سیدعلی آقا یکی از خانه‌های ابرکوه است که از لحاظ معماری و به کارگیری عناصر سنتی ایران از جمله بادگیر در خور توجه است. این خانه نیز مانند خانه‌های مناطق کویری ایران دارای حیاط مرکزی با عناصر باغچه و حوض برای به وجود آوردن شرایط اقلیمی متناسب با این مناطق است.

خانه سیدعلی آقا این خانه که قدمت آن به دوره قاجاریه بر می‌گردد، دارای دو قسمت اندرونی و بیرونی است که قسمت اندرونی به منظور خصوصی بودن در پشت تالار قرار گرفته و قسمت بیرونی که ویژه میهمانان و مراجعه کنندگان است. خانه موسوی؛ خانه‌ای برای تمام فصول خانه موسوی نیز یکی دیگر از خانه‌های قدیمی شهرستان ابرکوه است که به صورت حیاط  مرکزی ساخته شده و عمارت آن در سه جبهه است که به منظور استفاده در فصول مختلف، به این شکل احداث شده است. یک حوض سنگی نیز در وسط حیاط ایجاد شده که به حیاط طراوت خاصی می‌بخشد و صندوقخانه این خانه نیز از جمله فضاهایی است که در مجاورت عمارت تالار و بادگیر قرار دارد. با امید به آینده روشن؛ گردشگری ابرکوه را به نظاره می‌نشینیم مردم این خطه از کویر امروز نگاه‌های خود را به گردشگری در ابرکوه دوخته‌اند، امری که سال‌ها برای تحقق آن انتظار کشیدند. واگذاری بخشی از خانه‌های تاریخی ابرکوه به بخش خصوصی همچنین می‌تواند باعث رونق در  اقتصاد این منطقه شود، موضوعی که شایسته شهرستانی تاریخی مانند ابرکوه و تمام نقاط زرخیز کشور است. امید می‌رود با موفقیت بخش خصوصی در نخستین کار از این نمونه در ابرکوه، شاهد حضور پررنگ‌تر سرمایه‌گذاران دیگر همچنین تلاش‌های بیشتر مسئولان ذیربط برای ادامه این مسیر در این شهرستان باشیم. امری که با حمایت مردم و مسئولان و البته پشتیبانی هر چه بیشتر از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیکوتر به سرانجام می‌رسد. ----------------------------------- گزارش و عکس: رحیم میرعظیم ----------------------------------- انتهای پیام/2464/ذ40

93/12/26 - 17:48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن