تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819666873




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سئول بر سر دوراهی عضویت در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سئول بر سر دوراهی عضویت در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا پکن - ایرنا - چین با اعلام اینکه علاقمند به حضور کره جنوبی در بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا موسوم به «آ.ال.ال.بی» است، تلاش گسترده ای را برای به عضویت درآوردن سئول در این بانک آغاز کرده است.


«بانک سرمایه گذاری آسیا»، نهاد توسعه چند جانبه است که سرمایه آن بیشتر در زمینه ساخت تاسیسات زیربنایی اختصاص داده می شود. این بانک با 21 عضو قرار است در مقابل بانک توسعه آسیایی ژاپن و آمریکا قرار گیرد.
چین تلاش دارد، کره جنوبی را که یکی از قطب اقتصادی مطرح در قاره آسیا است، به عضویت این بانک درآورد و به همین خاطر و پس از آنکه ژاپن و استرالیا از عضویت در این بانک کنار کشیدند، نماینده خود را به این کشور گسیل کرد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که یکی از دلایل شک و تردید کره جنوبی در دادن پاسخ قاطع به چین، قرار گرفتن این کشور بر سر دوراهی «انتخاب هم پیمانان غربی» و «حفظ موقعیت اقتصادی در آسیا» است و این کشور باید از میان این دو قطب، یکی را برگزیند.
چین معتقد است کره جنوبی با پیوستن به بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا می تواند نقشی فعال و مهمی را در رشد و توسعه قاره آسیا داشته باشد.
به همین منظور، «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین سال گذشته (میلادی) در دیدار با «پارک گئون هی» همتای کره جنوبی خود در پکن از وی خواست با در نظر گرفتن همه جوانب توسعه آسیا به این بانک بپیوندد.
موضوع مشارکت کره جنوبی در این بانک در دیدار دوشنبه شب «لیو جیان چائو» دستیار وزیر امور خارجه چین با «لی کیونگ سو» همتای کره ای او بار دیگر مطرح شد و طرفین در رابطه با چگونگی تاسیس و عضویت سئول در آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.
«لیو» در این دیدار که در سئول انجام شد، تاکید کرد دولت چین امیدوار است کره جنوبی در راه اندازی این بانک مشارکت کرده و یکی از اعضای اصلی آن باشد.
«لی کیونگ سو» دستیار وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز با ابراز خرسندی از پیشنهاد پکن، به همتای چینی خود اطمینان داد که موضوع عضویت کشورش در این بانک را پس از بررسی کامل به اطلاع پکن خواهد رساند.
خبرگزاری «شین هوا» پیشتر به نقل از یکی از مقامات کره جنوبی که به نامش اشاره ای نکرد، نوشت: «سئول به شرطی در این بانک عضو خواهد شد که به عنوان یکی از بنیانگذاران اصلی آن محسوب شود».
دولت آمریکا نیز بارها نسبت به عضویت کره جنوبی در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا هشدار داد و اعلام کرد رویه تصمیم سازی در این بانک فاقد شفافیت لازم است.
دولت چین فقط تا پایان ماه مارس به کره جنوبی فرصت داد تا در این باره تصمیم گیری کند.
ناظران غربی اعلام کردند که این بانک ممکن است به عنوان رقیبی جدی برای بانک جهانی و بانک توسعه اقتصادی در آسیا باشد که از حمایت واشنگتن و توکیو برخوردار است.
دولت استرالیا نیز روز گذشته - دوشنبه - پس از بررسی مجدد موضوع، از مشارکت در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا انصراف داد. ژاپن هم پیشتر مخالفت خود را برای عضویت در این بانک اعلام کرده بود.
«تارو آسو» وزیر دارایی ژاپن در این باره گفته بود: از آنجایی که قرار است این بانک با بانک جهانی و بانک توسعه آسیا رقابت کند و در عین حال توکیو نیز با پکن روابط سیاسی مطلوبی ندارد، از این رو از طرح ابتکاری پکن در آسیا حمایت نمی کند.
موضع گیری های صریح استرالیا و ژاپن باعث شد کره جنوبی نیز با شک و تردید به موضوع عضویت خود در این بانک بنگرد که دلیل اصلی آن اختلافات موجود میان چین و آمریکا بر سر مدیریت بر این بانک منطقه ای اعلام شده است.
از سوی دیگر، انگلیس به عنوان نخستین کشور غربی آمادگی خود را برای پیوستن به بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا اعلام کرد و پس آن ایتالیا، آلمان و فرانسه نیز به این طرح پیوستند.
نخستین یادداشت تفاهم ایجاد بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا در اکتبر (مهر - آبان) سال 2014 در پکن به امضا رسید تا با مشارکت 27 کشور و 100 میلیارد دلار سرمایه در پکن تاسیس شود.
چین متعهد شده است که بالغ بر 50 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری ابتدایی این طرح هزینه کند.
بنگلادش، برونئی، کامبوج، چین، هند، قزاقستان، کویت، لائوس، مالزی، مغولستان، میانمار، نپال، عمان، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، سریلانکا، تایلند، ازبکستان و ویتنام 21 کشور اولیه منعقد کننده توافقنامه این بانک هستند.
«شی جین پینگ» رییس جمهوری و «لی کچیانگ» نخست وزیر چین در ماه اکتبر (مهر - آبان) سال گذشته در سفرهای خود به آسیای جنوب شرقی پیشنهاد راه اندازی این بانک را مطرح کردند و در پی آن، این پیشنهاد مورد حمایت و استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفت.
برخی کارشناسان به این باور هستند، این اقدام، نظام اقتصادی جهانی تحت رهبری آمریکا و اروپا را به چالش می کشاند.
آساق*2*1597**1545



26/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن