تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرش افزو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803063829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی در آذربایجان غربی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی در آذربایجان غربی ارومیه - ایرنا - آذربایجان غربی در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شد، شاهد رخدادهای مهم در بخش های مختلف بوده است.


نامگذاری این سال بیانگر اهمیت اقتصاد و فرهنگ در کشور و نیاز به پرداختن بیشتر به این دو موضوع از هر زمان دیگر بود.
مسوولان این استان سال 93 را پر از تحرک، جنب و جوش و تلاش مضاعف برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و مدیریتی جهادی برای رفع مشکلات موجود عنوان می کنند.
** سفر وزاری کشور و معاونان دولت تدبیر و امید به آذربایجان غربی
این خطه از ایران اسلامی در سالی که گذشت پذیرای بسیاری از وزرای دولت تدبیر و امید بوده است به گونه ای که سفر وزیر نیرو به استان و افتتاح مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و تاکید وی بر احیای مرحله ای دریاچه ارومیه را باید در زمره رویدادهای مهم امسال ذکر کرد.
سفر وزیر ارتباطات و فنآوری به استان در اواخر مرداد ماه به منظور بررسی وضعیت حوزه کاری این وزارتخانه در آذربایجان غربی و افتتاح طرح های بخش ارتباطات را هم باید در ردیف خبرهای مهم امسال گنجانید.
همچنین علیرضا فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در تابستان به این استان سفر کرده است.
وی برای شرکت در آیین اختتامیه سی و دومین مسابقه های قرآن و عترت دانش آموزی سراسر کشور و آیین افتتاح مسابقه های قرآن و عترت دانش آموزان دختر سراسر کشور و حضور در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش آذربایجان غربی به این استان سفر کرد.
سفر وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به آذربایجان غربی و دیدار با خانواده جانبازان شیمیایی سردشت، بهره برداری از چندین طرح بهداشتی، درمانی نیز از رویدادهای تیرماه امسال در این استان بوده است.
حضور آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه به همراه اعضای عالی قضایی به استان در اوایل مهرماه با هدف دیدار با قضات و کارکنان دادگستری آذربایجان غربی و بررسی مشکلات قضایی از دیگر اخبار مهم امسال بود که رسانه های استان به آن پرداختند.
همچنین مردم استان در دی ماه نیز شاهد حضور رییس مجلس شورای اسلامی در این استان بودند که بیانگر اهمیت این منطقه در سیاستگذاری کلان کشوری است.
وی برای شرکت در همایش وحدت شیعه و سنی و دیدار با مسوولان استان به این منطقه سفر کرد.
حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در استان و افتتاح معدن طلای زره شوران تکاب و کارخانه تولید کلر کیمیا کلر کبودان بازدید از وضعیت دریاچه ارومیه نیز از مهمترین رویدادهای این استان بوده که در آبان ماه امسال انجام شد.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری نیز امسال میهمان مردم این استان بود تا نشستی با مسوولان داشته باشد.
وزیر جهاد کشاورزی نیز آذربایجان غربی را امسال در ردیف استان های مقصد خود برای بازدید انتخاب کرد که مهمترین هدف وی از این اقدام بررسی مشکلات کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخش های اقتصادی و تاثیرگذار در استان و کشور بوده است.
سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دومین ماه پاییز به استان در راستای بازدید از وضعیت دریاچه ارومیه و افتتاح خطوط لوله کشی آب شیرین به پارک ملی دریاچه ارومیه و بازدید از نحوه اجرایی طرح کشاورزی پایدار با رویکرد آی پی سی ام (IPCM) و دیدار با مردم جوامع محلی نیز از رخدادهای امسال بوده است.
** اهتمام برای احیای دریاچه ارومیه
اهتمام برای احیای این زیست بوم ارزشمند امسال نیز مانند سال گذشته در برنامه کاری مسوولان استان و کشور بود.
به گونه ای که از ابتدای امسال تلاشهای بسیاری برای برنامه ریزی و سیاستگذاری های مختلف در این زمینه مورد تاکید قرار گرفت و توسعه کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه محدود شد.
این تلاش ها با ابلاغ رییس جمهوری درباره آغاز عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه که گمان می شد خیز بلندی برای نجات این دریاچه باشد سرعت بیشتری به خود گرفت و اعضای کارگروه نجات دریاچه ارومیه را موظف کرد تا همزمان مطالعات تکمیلی و جانبی را به منظور تسریع در اجرا و کاهش هرگونه پیامدهای منفی احتمالی در صدر برنامه های خود قرار دهند.
دولت با تصویب بودجه ای برای احیای دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه را موظف به تسریع در اجرایی شدن عملیات احیا کرد به گونه ای که امسال 729 میلیارد تومان برای اجرایی شدن مطالعات ستاد احیای دریاچه ارومیه اختصاص داد.
همچنین 300 میلیارد ریال نیز برای تثبیت شن های روان و کانون های ریزگرد حاشیه دریاچه ارومیه تصویب کرد که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
دولت تدبیر و امید امسال سه هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار برای اجرایی شدن طرح های مربوط به وزارت نیرو برای احیای تدریجی دریاچه ارومیه اختصاص داد.
1500 میلیارد ریال اعتبار نیز برای اجرای طرح های ستاد احیا در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این استان در سال جاری ابلاغ شده است.
از نگاه دولت، نجات و احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک معیار برای احیای همزمان سایر تالاب ها در کشور می باشد که با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند و حفظ و احیای مجموعه تالاب ها مد نظر دولت است.
می توان گفت بحران دریاچه ارومیه تقریبا در تمام طول سال 93 به مهمترین موضوع در استان آذربایجان غربی تبدیل شد و بسیاری از اخبار رسانه های استانی و حتی کشوری به این امر اختصاص داشت.
یکی از مهمترین ویژگی های اخبار دریاچه ارومیه در سال جاری حضور متخصصان، کارشناسان و صاحبنظران بین المللی حوزه های مرتبط با دریاچه ارومیه بود که یکی از این افراد عمر بوگارو نماینده بانک جهانی بوده که وی در دیدار با معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد بانک جهانی با اطلاع از وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه بررسی ابعاد این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده است.
بوگارو در این دیدار با تاکید بر تکمیل اطلاعات مربوط به پروژه های مورد نظر برای احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد که این سازمان نحوه ارایه کمک های مالی و فنی را در دستور کار خود قرار می دهد.
حضور معاون دبیرکل سازمان ملل به همراه نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و شرکت در نشست کمیته راهبردی کشاورزی پایدار در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و بازدید میدانی از دریاچه ارومیه و همچنین بازدید کوجی هوندا سفیر ژاپن از دریاچه ارومیه و دیدار با مسوولان نیز بیانگر همکاری های فشرده بین المللی در زمینه حل بحران در این منطقه در سه ماهه اول سال 93 بود که این دیدارها منجر به تخصیص دوباره اعتبارات برای اجرای طرح های مشارکتی بین ایران و ژاپن و نیز سازمان ملل برای احیای دریاچه ارومیه شد.
** سال 93 سال انتصاب فرمانداران استان
سال 93 نیز مانند سال قبل سالی پر از انتصاب های جدید در حوزه مدیران کل و فرمانداران بوده که از آن جمله می توان به انتصاب مدیرکل جدید دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری، مدیرکل جدید امور مالیاتی، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اشاره کرد.
همچنین انتصاب مسوول دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، سرپرستان جدید فرمانداری پیرانشهر، فرمانداری شوط ، فرمانداری ویژه مهاباد، فرمانداری بوکان، فرمانداری چایپاره، فرمانداری ماکو و انتصاب فرماندار جدید سلماس از دیگر رویدادهای این استان در سال 93 بود.
** اقتصاد آذربایجان غربی در سالی که گذشت
اقتصاد آذربایجان غربی اقتصادی مبتنی بر کشاورزی در کنار صنعت است که در سال جاری این استان با 700 هزار هکتار اراضی زیر کشت خود شش میلیون تن انواع محصولات دامی و زراعی تولید و عرضه بازار کشور کرد.
بخش کشاورزی این استان امسال هم به مانند سالهای قبل به خاطر بحران دریاچه ارومیه بخشی پر از چالش و تلاش مضاعف برای افزایش راندمان تولید در واحد سطح و افزایش بهره وری آب بوده است.
در این راستا تجهیز اراضی زراعی استان به آبیاری تحت فشار مد نظر مسوولان بوده که باعث حمایت های ویژه ای از کشاورزان علاقه مند به این موضوع شد.
اما این بخش با چالشی مهم نیز در بازار سیب مواجه بوده که نبود صادرات و انبار شدن 130 هزار تن سیب درختی در سردخانه های استان موجب نگرانی کشاورزان شده است.
در بخش صنعت و معدن نیز این استان تلاش های جدی و مستمری در جذب سرمایه گذاری ها و بهره برداری از معادن داشته است به گونه ای که امسال دو واحد مهم مانند واحد تولید کلر (کیمیا کلر کبودان و کارخانه طلای زره شوران تکاب بزرگترین معدن طلای خاور میانه) به بهره برداری رسیده است.
معدن طلای زره شوران تکاب بزرگترین معدن طلای ایران و خاورمیانه است که امسال با حضور معاون اول رییس جمهوری به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت و با بهره برداری از این طرح، کشورمان به جمع یکی از بزرگترین تولیدکنندگان طلا در آسیا پیوست.
سهم سرمایه گذاری ارزی این پروژه 17.5 میلیون یورو بود که صرف تامین ماشین آلات مورد نیاز شد و در واقع بیش از 70 درصد این مجتمع معدنی و صنعتی از توانمندی داخلی بهره گیری شده است.
با اجرای طرح توسعه در این مجتمع قرار است ظرفیت آن به شش تن طلا برسد، بر اساس پیش بینی های اولیه ذخیره معدنی این مجتمع 55 تن بود که با بررسی های جدید سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور این رقم به 110 تن افزایش یافته است.
در زمان حاضر میزان تولید طلا کشور سالانه بیش از دو تن است که با فعالیت این مجتمع، ظرفیت تولید طلای کشور به بیش از پنج تن افزایش یافته است.
نخستین واحد کلر آلکالی بخش خصوصی در شرکت کیمیا کلر کبودان نیز از جمله واحدهایی است که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در استان در سال جاری بهره برداری شد.
شرکت کیمیا کلر کبودان متعلق به بخش خصوصی است که بعد از شرکت دولتی پتروشیمی اروند بزرگترین تولید کننده کلر آلکالی ایران محسوب می شود.
این هشتمین واحد کارخانه کلر است که با تجربه 35 ساله در صنعت شیمیایی کیمیا کلر کبودان راه اندازی می شود.
تولید روزانه 100 تن کلر مایع، 125 تن آب ژاول، 190تن اسید کلریدریک، 200 تن کاستیک سودای 50 درصد، 100 تن کلرفریک و 250 تن اسید سولفوریک 250 تن از محصولات این شرکت تولیدی می باشد.
این کارخانه که در 35 کیلومتری ارومیه قرار دارد با داشتن تکنولوژی جدید، از نیروگاه برق اختصاصی نیز برخوردار است و محصولات این کارخانه به پنج کشور عراق، ترکیه، ارمنستان، نخجوان و گرجستان صادر می شود.
اکنون بر اساس اظهارات مسوولان استانی چهار هزار و 500 واحد و طرح تولیدی صنعتی در آذربایجان غربی فعالیت می کنند که پیش از انقلاب اسلامی این تعداد تنها 44 واحد بود.
این واحدها با حجم سرمایه گذاری 112 هزار میلیارد ریال در این استان فعال هستند که این رقم نیز در سالهای پیش از انقلاب اسلامی تنها به هشت میلیارد ریال می رسید.
بخش گردشگری آذربایجان غربی نیز امسال جزو یکی از محورهای توسعه استان قلمداد شده است.
آذربایجان غربی امسال پذیرای افزون بر دو میلیون و 200 هزار گردشگر و مسافر داخلی بوده و تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر نیز از پایانه های مرزی وارد استان شده اند که 490 هزار نفر آنان گردشگران خارجی بوده اند که در استان اقامت کرده اند.
داشتن 1000 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای ترکیه، عراق و آذربایجان، وجود 1472 اثر تاریخی و طبیعی، دو اثر جهانی قره کلیسا و تخت سلیمان تکاب و دارا بودن 9 گمرک و پنج پایانه مرزی ظرفیتی عظیم برای این استان در بخش گردشگری به ویژه گردشگری سلامت ایجاد کرده که مسوولان استان با تشکیل جلسات متعدد به گسترش اشتغالزایی از این مسیر برای استان کمر همت بسته اند.
از نظر امنیتی نیز آذربایجان غربی سال موفقیت آمیزی در مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حفاظت از مرزها را پشت سرگذاشت.
مسوولان سیاسی و فرماندهان انتظامی آذربایجان غربی اجرای طرح انسداد مرزی و تلاش مرزداران استان را در بالا بردن امنیت اجتماعی از عوامل مهم ایجاد آرامش در این استان عنوان می کنند.
ایجاد امنیت در مرزهای استان و روستاهای مناطق کوهستانی و مرزی نیز امری شایسته تقدیر در این سال بوده که نیروی انتظامی، مرزبانی، سپاه شهدای استان و قرارگاه حمزه سید الشهدا (س) در این امر سهیم بوده اند که دلاورمردی های آنان هرچند که همراه با تحمل دشواری هایی بوده و دستاوردی پر از حلاوت به مردم استان هدیه داده است.
** درخشش آذربایجان غربی در بخش ورزش
آذربایجان غربی در سال 93 در بخش ورزش نیز درخشش خوبی داشته به گونه ای که ورزشکاران این استان موفق به کسب مدال طلای رده بزرگسالان تیم ملی توسط سیامند رحمان شدند.
علاوه بر آن کسب مقام نایب قهرمانی رقابت های لیگ برتر هاکی بانوان کشور، پیروزی تیم ایران در مسابقات قهرمانی کاراته بین المللی در ارومیه و شادی مردم ارومیه، کسب عنوان پنجم تور آسیا توسط والیبال ساحلی شهرداری ارومیه، صعود تیم والیبال شهرداری ارومیه به فینال لیگ بیست و هشت کشور، قهرمانی لیگ برتر والیبال ساحلی کشور در اسفندماه و صعود به جام باشگاه های آسیا، کسب مقام سوم تیم مردان اسکواش آذربایجان غربی در مسابقات آزاد قهرمانی کشور از جمله موفقیت های ورزشکاران آذربایجان غربی در سال جاری بود.
آذربایجان غربی در بخش فعالیتهای فرهنگی نیز امسال سالی پر بار داشته به گونه ای که این استان توانست امسال چندین جشنواره و همایش مهم مانند جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها، جشنواره انگور، جشنواره برف و اسکی و همایش هایی مانند همایش بزرگ وحدت شیعه و سنی، همایش دریاچه ارومیه، برگزاری مسابقات قرآن و عترت دانش آموزی کشور، همایش بین المللی مدیریت بحران، همایش ملی نانو شیمی در خوی و کنگره ملی خاک و محیط زیست به اجرا بگذارد.
جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها، در استان با استقبال چشمگیر مدیران ادارات و اصحاب رسانه استان واقع شد که حاوی دستاوردهای مطلوبی برای اهالی رسانه بود.
اصحاب رسانه استان در بخش نمایشگاهی این جشنواره با تشکیل میزگردهای خبری توانستند گزارش و اخبار مطلوبی از وضعیت مطبوعات و نیز چالشهای این بخش تهیه و منتشر کنند.
جشنواره انگور نیز به عنوان یک جشنواره بومی و محلی توانست با جلب رضایت مردم استان و گردشگران خاطرات خوب و شادی را در اذهان مردم ثبت و بسیاری از اداب و رسوم محلی و بومی استان را به نمایش گذارد.
برگزاری مسابقه های قرآن و عترت دانش آموزی کشور در ارومیه با حضور وزیر آموزش و پرورش نیز رویدادی مهم در استان بود که در کنار آن محافل مهم قرآنی با حضور نابغه های قرآنی کشور و برگزیدگان استانی در سطح شهر برگزار شد.
راهپیمایی دانش آموزان قرآن دوست کشور و ارومیه در تابستان امسال در این شهر نیز توانست جلوه ای فرهنگی و قرآنی از آذربایجان غربی در رسانه ها به تصویر بکشد.
جشنواره برف و اسکی نیز آخرین رویداد فرهنگی، اجتماعی در آذربایجان غربی بود که در روزهای پایانی سال موجب جذب مسافران و گردشگران بسیاری به استان و پیست خوشاکو ارومیه شد و توانست گامی مهم در معرفی آداب و رسوم سنتی استان و جاذبه های گردشگری آن در کنار فراهم کردن شادابی و نشاط برای مردم باشد.
گزارش از طاهره نویدآرین
2077/7125/6008



26/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن