تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805404406




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عاشقان! نوروز پیروز از راه رسید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بهار فاطمی؛ عاشقان! نوروز پیروز از راه رسید قزوین-ایرنا- هفته نامه حدیث قزوین در آخرین شماره خود 1028 در سال 93 با انتشار مطلبی با عنوان بهار فاطمی؛ عاشقان نوروز پیروز از راه رسید، به قلم علی محمد مرادی سردبیر این هفته نامه به استقبال سال جدید رفته است.


در این یادداشت می خوانید: بالاخره روزهای آخر سال از پس روزها از راه رسید و سال جدید خرامان خرامان از راه می رسد تا خود را به ایرانیان مشتاق و در انتظار نشان دهد که ان شاالله قدمش بر این خیل مشتاقان، میمون و پربرکت باشد.
سرانجام نوبت به بزرگ ترین و شورانگیزترین جشن پارسیان، یعنی نوروز باستانی رسید، جشنی که واقعا قابل توصیف نیست و جز با زبان دل از آن نمی توان سخن گفت؛ نوروز، مطلع بهار است و نوید گل می دهد و انشاالله بهار شادی و سرور از راه می رسد.
بهار، در راه است، پس خانه دل و دیده از کدورت و بدی بتکانیم و غبار از ساحت وجود بزداییم. بهار فراخوانی همگانی به سوی رشد و پویایی و بالندگی است. صدای پای بهار یعنی شمیم سبدهای طراوت و کاسه های مهربانی همواره با سبزه شیدایی که سفره هفت سین سلامت، سرسبزی، سرافرازی، سازندگی، سعادت، سخاوت و سیادت ما را تزیین می کند.
نوروز یکی از جشن های هزاران ساله و گرامی ترین آیین همبستگی قومی و ملی است که نمایانگر اصالت، هویت و جاودانگی و نشانه ای از جلوه های روح بلند ملت ایران است. هیچ ملتی نیست که چون ملت ایران فرهنگی به گستردگی چند هزارسال داشته باشد. این قوم همواره مورد یورش اقوام بیگانه و ستمگر و خودکامه بوده و نوروز چراغ فروزش امید در دل آنهاست.
تحولاتی که طی قرن ها در ایران به وجود آمد نتوانست در بنیان نوروز که از جایگاهی محکم در آداب جامعه ایرانی برخوردار است، رخنه کند.
تاریخ به یاد دارد که امویان همواره تمام هم و غم خود را در براندازی آیین های ایرانی به کار گرفتند و البته تلاششان بی نتیجه ماند و به ترفندی دیگر برای افزایش درآمد خود متوسل شدند.
اهدای هدیه نوروزی، مالیاتی بود که در زمان امویان بالغ بر 5 تا10 میلیون درهم بر ملت ایران تحمیل شد. با همه احوال نه دشمنی عباسی و نه خصومت اموی و نه اسکندر مقدونی نتوانست در برگزاری مراسم نوروز خللی وارد سازد و نوروز همچنان پررونق تر از قبل سرود شادی سر می دهد.
با ورود دین اسلام به این سرزمین، این جشن رنگ و بوی مذهبی به خود گرفت و از آن پس سفره های هفت سین ایرانیان مزین به کتاب آسمانی مسلمانان "قرآن" شد و لحظه های تحویل سال با دعای یا مقلب القلوب و الابصار، حالتی روحانی به خود گرفت.
وقتی ایران به دست مسلمانان فتح شد، اسلام که همه رنگ های قومیت را از بین برده بود به نوروز جلای بیشتری بخشید. روایات زیادی درباره مبارکی این جشن فرخنده از پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصوم(ع) نقل شده است.
حدیثی از معلی بن خنیس روایت شده است که گفت: روز نوروز بر حضرت جعفربن محمد(ع) درآمدم و ایشان فرمودند: آیا این روز را می شناسی؟ گفتم فدای شما شوم، این روزی است که ایرانیان آن را بزرگ می دارند و به یکدیگر هدیه و ارمغان می دهند.
سپس حضرت صادق(ع) فرمودند: سوگند به خداوند که این بزرگداشت نوروز به علت امری کهن است که برایت بازگو می کنم تا آن را دریابی، سپس گفت: که ای معلی! نوروز، روزی است که خداوند از بندگان خدا پیمان گرفت که او را بپرستند و او را شریک و انبازی نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند و به پیشوایان دین ایمان بیاورند. همان روزی است که آفتاب در آن طلوع کرد و بادها وزیدن گرفت و زمین در آن شکوفا و درخشان شد. همان روزی است که کشتی نوح(ع) در کوه آرام گرفت، همان روزی است که پیامبر خدا، امیرالمومنین علی(ع) را بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از کعبه به زیرافکند و بتان را خرد کند، چنان که ابراهیم(ع) نیز این کار را کرد.
همان روزی است که پیامبر به یاران خود فرمودند: که با علی به عنوان امیرالمومنین بیعت کنند (عید غدیر خم) همان روزی است که حضرت قائم(عج) بر دجال پیروز شود و او را در کنار کوفه بردار کند و هیچ روز نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم، زیرا نوروز از روزهای ما شیعیان است. (بحار الانوار- علامه مجلسی جلد 14 مبحث نوروز).
برگزاری مراسم نوروز بین ایرانیان تا به امروز ادامه دارد و هیچگاه سفره هفت سین بدون قرآن و تحویل سال بدون گفتن دعای عید برگزار نشده است.
یکی دیگر از مراسم آیینی چهارشنبه سوری است، چهارشنبه آخر هر سال به قصد زدودن ناپاکی ها و نجاسات و کدورت ها و مکدرات قلبی و ظاهری "سرخ فامی" و "گل گونی" را از آتش برعاریت گرفته و در عوض "زردی" و ناپاکی و پلیدی و خباثت های درونی را در زبانه های آتش می سوزانند تا در آخر سال با استعانت از یا محول الحول و الاحوال، وجود خود را به وسیله این عنصر مطهر و مقدس و این نور الهی تطهیر نماید و سال نو را با احسن الحال آغاز نماید.
هفته نامه حدیث به صاحب امتیاز و مدیر مسوولی نقی افشاری، سردبیری علی محمد مرادی، در آخرین شماره خود هزار و بیست هشتمین شماره را در بیست و یکمین سال منتشر کرده است.
7388/ 6128



26/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن