تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819726339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بارش هایی که در کرمان سیلاب می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بارش هایی که در کرمان سیلاب می شود کرمان - ایرنا - تقریبا هر بار که بارش برف و باران در استان کرمان شدت بگیرد علاوه بر خوشحالی ساکنان این دیار در مناطقی از استان سیلاب جاری می شود.


به گزارش ایرنا استان کرمان به دلیل کویری بودن، وسعت زیاد، وجود پستی ها و بلندی ها و شرایط اقلیمی ویژه آب و هوای متفاوتی در مناطق مختلف آن دارد و در نتیجه این شرایط اقلیمی، در نواحی شمال و شمال غربی استان آب و هوا خشک، جنوب و جنوب شرقی گرم و مرطوب و در جنوب غربی و مرکز سرد و کوهستانی است.
کرمان یکی از مرتفع ترین استان های کشور در ناحیه کویری و کم آب ایران است و یکی از اتفاقاتی که در استان کرمان هنگام بارندگی ها با توجه به شرایطی که برای آن ذکر شد روی می دهد جاری شدن سیل بویژه در روستاهاست.
اگرچه حجم بارندگی ها به اندازه ای نیست که واقعا سیلاب داشته باشیم اما گاهی ساخت و سازها و کشاورزی ها در مسیر سیلاب ها با وجود بارش های خوب درگیر سیل می شوند که باید ببینیم چرا اینگونه است؟

**ساخت آب نما به جای پل
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه تفاوتی بین سیل و سیلاب وجود ندارد بیان کرد: طبیعت استان ما همین است که با بارندگی های سیلاب جاری می شود، استان کویری هستیم و خشکسالی هایی که در دهه های گذشته بوده و حاکم شده عرصه های منابع طبیعی و جنگلی را از بین برده است.
محسن صالحی کرمانی افزود: این بارندگی ها براحتی تبدیل به سیلاب می شود حالا جاهایی ما مزید بر علت شدیم و کشاورزان در مسیر چند سال بارندگی و در رودخانه ها و مسیل ها کشاورزی کردند و آب هم که می آید کار خود را انجام می دهد.
وی گفت: به این افراد و کشاورزان چیزی پرداخت نمی شود چون به حریم رودخانه تجاوز شده و محصول از بین می رود.
وی اظهار کرد: مشکلی وجود دارد بین رودبار و ایرانشهر که جاده ای هست هر وقت که بارندگی داریم این جاده مسدود است دلیل آن این است که تعداد پل های این جاده کم است و بیشتر آب نما کار کرده اند.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان گفت: با آب نما وقتی آب می آید دیگر مسیر قطع می شود راه حلی ندارد و باید منتظر بمانند تا آب فروکش کند تا مسیر باز شود.
وی تاکید کرد: قسمت عمده مشکلات ما در استان کرمان همین موضوع است، این آب نماها از اعتبارات مناطق محروم بوده و 30 سال پیش به دلیل کمبود اعتبار به جای پل، آب نما ساخته اند.
صالحی کرمانی گفت: بتدریج این آب نماها را تبدیل به پل می کنند که این تغییرات در حد میلیاردها ریال هزینه در بر دارد.
وی افزود: دلیل دیگر جاری شدن سیلاب ها این است که کشاورزان به مرور زمان در مسیر آب ها تغییر ایجاد می کنند و یک دفعه آب از جایی بیرون می زند که این موضوع در مناطق جنوبی استان صادق است.
وی گفت: در مناطق شمالی تاکنون خیلی از این اتفاقات نیفتاده و اگر هم بوجود بیاید بسیار کم است.

**یکهزار و 390 میلیارد ریال خسارت اولیه
معاون عمرانی استاندار کرمان هم گفت: هفته گذشته برف در نیمه شمالی استان و سیلاب در نیمه جنوبی استان مستقر بود و می توان گفت تقریبا همه شهرستان های جنوب استان درگیر سیل بودند.
محمدجواد کامیاب خسارت اولیه وارد شده به استان را یکهزار و 139 میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: این خسارت ها در بخش های کشاورزی، دام، منابع آب کشاورزی، آب روستایی، برق، منابع طبیعی، مخابرات، راه و فضای سبز شهری برآورد شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به وسعت استان یک هفته فرصت داریم تا برآورد نهایی خسارت وارد شده را اعلام کنیم.
وی گفت: خوشبختانه در بارندگی های اخیر خسارت جانی نداشتیم اما 22 نفر مجروح شدند و هشت نفر در تصادف جاده ای در استان و دو نفر به دلیل ریزش یک واحد مسکونی در زرند آسیب دیدند.
معاون استاندار کرمان خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی به کشاورزان می گوییم که محصولات خود را بیمه کرده باشند و در این صورت می توانیم پیگیری کنیم و جبران خسارت را از طریق بیمه انجام دهیم.
وی گفت: در غیر این صورت نمی توان کمکی را به آنها انجام داد که در مورد دام هم همین گونه است.
کامیاب تصریح کرد: همچنین تعدادی دستگاه پل در شهرستان های قلعه گنج، رودبار و کهنوج دچار خسارت شدند و آبگرفتگی سطح معابر شهرها و 152 روستا را داشتیم.
وی گفت: 436 نفر را در این حوادث اسکان دادیم اما بعد از فروکش کردن آب به خانه های خود بر می گردند.
وی افزود: تخریب یک واحد مسکونی در زرند نیز اتفاق افتاد.
معاون استاندار کرمان افزود: معمولا در روستاها ساخت و سازها یا کشاورزی های غیر مجاز در مسیر سیلاب ها انجام می شود و با توجه به اینکه در چند سال گذشته در استان کرمان کمتر بارندگی داشتیم متاسفانه در مسیر سیل، کشاورزان یا روستاهایی به مسیل ها تجاوز می کنند.
وی گفت: از وظایف شرکت آب منطقه ای است که پیگیری و این مسیل ها را پاکسازی کنند و نگذارند در این مسیل ها ساخت و ساز و کشاورزی اتفاق بیفتد که اینها از دلایل جاری شدن سیل است.
کامیاب ادامه داد: البته اگر حجم زیادی از بارندگی ها را در فرصت کوتاهی داشته باشیم منجر به سیل می شود.

**امداد و نجات در 20 شهرستان استان کرمان انجام شد
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز گفت: امداد و نجات در 20 شهرستان استان که درگیر برف و باران بودند انجام شد.
حسین سام زاده افزود: عملیات نجات و سپس امداد رسانی در جاده ها و مناطق روستایی و اماکن دیگر که گرفتار برف بودند و امکان جابجایی نداشتند صورت گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در این عملیات ها 83 خودرو و اکیپ امدادی، 278 نفر امدادگر و 93 کارمند حضور داشتند.
وی گفت: سه هزار و 922 خودرو رهاسازی و 436 نفر در پایگاه های امدادی بین راهی اسکان داده شدند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمان افزود: در مجموع در بارندگی های اخیر 20 هزار و 64 نفر امدادرسانی و برای 35 نفر گرفتار انتقال انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: عملیات نجات مستقیم و دور کردن افراد از موقعیت خطرناک نیر برای 26 نفر انجام شد که بیشتر آنها را از آب درآوردیم.
وی گفت: همچنین امداد هوایی به شهرستان های ریگان، بم، قلعه گنج و رودبار انجام و به روستاها و مناطق صعب العبور و روستاهایی که ارتباط آنها قطع شده بود، امدادرسانی شد.
سام زاده بیان کرد: در مجموع 15 سورتی پرواز انجام شد که یکهزار خانوار در امداد هوایی جابجا شدند و بسته های مواد غذایی و سایر اقلام بین آنها توزیع شد.
وی گفت: 70 تخته موکت، 426 تخته پتو، 22 هزار و 853 قوطی کنسرو، هزار و 64 کیلوگرم نایلون، 22 کارتن خرما، 14 هزار و 192 کیلوگرم برنج، 6 هزار و 712 بطری روغن، 6 هزار و 127 کیلوگرم حبوبات، پنج هزار و 683 کیلوگرم قند، سه هزار و 143 قرص نان، 50 چادر و سایر اقلام مانند چای، والر، مواد سوختی و آب معدنی بین نیازمندان و حادثه دیدگان توزیع شد.

**بارندگی های شدید در راه است
همچنین معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: برای روزهای پایانی هفته جاری نیز پیش بینی بارش هایی حتی بیشتر از بارندگی های اخیر در استان کرمان انجام شده است.
کامیاب افزود: توصیه می کنیم در جاهایی که احتمال می دهند اسکان دچار مشکل شود، تمهیدات لازم را داشته باشیم تا دچار مشکل نشویم.
وی از بارش های زیاد در استان ابراز خوشحالی کرد و گفت: همه بخش ها برای خدمات رسانی به مردم در حوادث احتمالی ناشی از بارندگی ها آماده هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان هم گفت: خوشحالیم سیلاب بیاید و خسارت های آن را می پردازیم زیرا کمبود آب با این بارندگی ها جبران خواهد شد.
وی تاکید کرد: یادمان نرود ممکن است بارندگی خسارتی برای ما داشته باشد اما نعمتی که داشته ده ها هزار بار بیشتر از خسارت آن بوده است.
استان کرمان با حدود سه میلیون نفر جمعیت 23 شهرستان دارد.

گزارش از سودابه سرلک

7443/3028



25/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


حوادث

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن